Ga naar inhoud

Detailtopic!


Glenn-N

Aanbevolen berichten

8 minuten geleden, msxx zei:

Het dak moet ik nog wel behandelen, precies wat schrik van dat plakkerige goedje van Gyeon :D 

Als je goed afplakt valt dat best mee. Zorgen dat je geen overspray hebt op lak, rubbers, glas, etc. want dan krijg je het er inderdaad moeilijk af. Ik heb het in twee keer gedaan (liever twee lichte lagen dan één zware); verneveld en dan nagewreven met een (zwarte!) sponge applicator. Ik heb er nog niet mee in de regen gereden, maar de kap plakt totaal niet en is mooi egaal gedroogd. Succes :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, J3nkins zei:

Als je goed afplakt valt dat best mee. Zorgen dat je geen overspray hebt op lak, rubbers, glas, etc. want dan krijg je het er inderdaad moeilijk af. Ik heb het in twee keer gedaan (liever twee lichte lagen dan één zware); verneveld en dan nagewreven met een (zwarte!) sponge applicator. Ik heb er nog niet mee in de regen gereden, maar de kap plakt totaal niet en is mooi egaal gedroogd. Succes :) 

Dank je!

Zat zelf te denken om het aan te brengen op een applicator en zo te doen, juist om het risico te verkleinen.

Overigens heb ik een bruin dak, dus die zwarte applicator, ik weet het zo niet :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, msxx zei:

Dank je!

Zat zelf te denken om het aan te brengen op een applicator en zo te doen, juist om het risico te verkleinen.

Overigens heb ik een bruin dak, dus die zwarte applicator, ik weet het zo niet :D 

Ik heb het eerst zo geprobeerd, maar had de indruk dat er meer in de applicator bleef hangen dan dat er op het dak bleef zitten.
De zwarte applicator gebruikte ik inderdaad omdat ik een zwart dak heb. Ik heb geen idee of er bruine applicators bestaan :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gisteren en vandaag me bezig gehouden met de Polo van mijn vriendin wat proper te zetten. Wat een hoop werk is dat toch! Maar uiteindelijk wel de moeite waard :)

geclayed
gepolierd met Menzera 2200 op een orange Gloss-it pad
Auto Finesse Though Prep
2 laagjes
Jeffs werkstatt acrylic jett trigger
ten slotte afgewerkt met Sonax xtreme brilliant shine detailer voor insane beading :supercool:

Stond mijn kar maar zo proper :lol:

IMG_20190414_150806.thumb.jpg.277b6cc26827b99aac584f100dd45c74.jpg

IMG_20190414_141650.thumb.jpg.32e9d889a5670a08b1ed64b7084a9ef7.jpg
IMG_20190414_141753.thumb.jpg.23f11883ae27ba94cf4a4dad17033cef.jpg

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/3/2019 om 13:46, Simoni zei:

Ik verkies Menzerna.

400: roterend met wol of paarse Schol. Excentrisch met Groen of blauwe Rupes

2200: excentrisch met Geel of groene Rupes of blauwe Scholl

3500: excentrisch met Scholl Oranje of  Rupes geel

 

Heb deze geprobeerd, super tip! Heel content van. Danku! 

5BEF9F89-A304-4F64-A5FE-79AD7E287F91.jpeg

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Iemand een beknopte handleiding om een soft-top te onderhouden en beschermen? Of zo weinig mogelijk aan doen?
Kans bestaat dat hij een tijdje buiten moet slapen, al neem ik aan dat moderne soft-tops daar wel goed tegen kunnen.

Om te beschermen zie ik bij Wax-It ofwel de 303 Fabric Guard, Gyeon FabricCoat of Nanolex Textile sealant.
Welke is het meest efficiënt en gebruiksvriendelijk? Niet veel zin om bv. de carrosserie af te gaan plakken omdat het goedje zo chemisch is dat het je lak kan beschadigen. Hoe vaak aanbrengen? Om de x maanden na de reguliere wasbeurt?

Verder:
- Mag je snowfoam gebruiken en afspoelen met de hogedruk? 
- Nadien nadrogen met Auto Finesse towel of gewoon natuurlijk laten drogen?
- Hoe best vervuiling zoals bv. vogelpoep oid verwijderen?

- Welk middel gebruik ik voor een volledige reiniging van de soft-top in combinatie met zo'n Auto Finesse Upholstery brush? Standaard shampoo (Nanolex Pure heb ik nu) of iets specifiek?
- Reinig ik de soft-top op deze manier met een zachte borstel bij elke reguliere wasbeurt of slechts om de x weken / maanden?

Mijn dank is groot.

 

edit: Blijkbaar staat er al wat nuttige info een paar pagina's terug.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wax-it.be 

SUPER content van de bijkomende DAP500 met de kleine backing plate, Gyeon pads en de combo Menzerna 400 en 2500. Daaamn. :inlove: 

Heb 't klein Italiaantje eerst met de PAW en heavy cut pad en 400 gedaan, daarna met polishing pad en 2500.
Voor de minder vlakke delen: DAP, zowel cutting pads met 400 als 2500, daarna polishing pads met 2500.

De 400 liet wel nog een waas achter (marring?), die perfect weg gaat met een snelle pass met de 2500.

Wreeed content!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

goede combinatie, inderdaad.  Gyeon-pads zijn echt heel goed, en de twee Menzerna's die je daar aanhaalt zijn ook mijn favorieten.  Het is normaal dat de 400 geen perfect resultaat geeft: het is dan ook geen finishing-product.  Ik gebruik het enkel op de stukken die echt zwaar hebben af gezien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat die 400 verbasend goed finisht. Ik gebruik de Rupes pads.

Gyeon pads heb ik ook allemaal liggen, maar ben echt tevreden van die Rupes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die van Nanolex liggen die ik nog moet gebruiken. Tot nu toe enkel nog maar Scholl gebruikt, zowel voor pads als polishes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Effe 2 vraagskes aan de detailers...

Ik heb een oude Vespa gekocht, en onder 3 lagen lak en een laag primer de originele lak gevonden.

 

In het Vespa-wereldje zweren ze voor het reanimeren van originele lak bij Commandant 4:

https://www.carclean.com/en/cleaner-nr-4-1000gr.html

 

commandant-4-cleaner.png

Daarbovenop doen ze dan een laag Owatrol, wat een roeststopper is met een "natte" finish.

 

Ik vroeg me nu af..

Commandant 4 is een oud product. Kan ik daar niet beter een modern product voor gebruiken?
Nu is de lak natuurlijk ook een oud product. Mijn verfstripper bvb heeft weinig tot geen invloed op die originele lak (je moet 'm natuurlijk geen uur laten zitten).

 

2de vraag:

Momenteel is de status als volgt:

6B72A368-790D-4728-9463-A90B6D107CA2.jpeg

 

De blauwe lak is de originele lak. De zwarte spikkels zijn de laatste laklaag, en het groen is de primer.
De zwarte lak gaat er enkel af met decapant (verfverwijderaar), en het groene met aceton.

Echter is dit enorm tijdrovend, vooral voor de randjes.
Zou het mogelijk zijn om nu al te beginnen polijsten met bvb die commandant 4 om dat groene en zwarte eraf te halen? Of riskeer ik dan om de blauwe kleur ook te beschadigen?

Alternatief: Is het mogelijk om een excentrische machine te gebruiken om het verwijderen met aceton sneller te laten gaan?

 

Merci!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb van de winter nog maar zo ne pot gevonden in mijn pa zijn garage en weggegooid.
Die was waarschijnlijk zo oud als uwe Vespa.
Een echt collectors item dus. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, DDke zei:

Effe 2 vraagskes aan de detailers...

Ik heb een oude Vespa gekocht, en onder 3 lagen lak en een laag primer de originele lak gevonden.

 

In het Vespa-wereldje zweren ze voor het reanimeren van originele lak bij Commandant 4:

https://www.carclean.com/en/cleaner-nr-4-1000gr.html

 

commandant-4-cleaner.png

Daarbovenop doen ze dan een laag Owatrol, wat een roeststopper is met een "natte" finish.

 

Ik vroeg me nu af..

Commandant 4 is een oud product. Kan ik daar niet beter een modern product voor gebruiken?
Nu is de lak natuurlijk ook een oud product. Mijn verfstripper bvb heeft weinig tot geen invloed op die originele lak (je moet 'm natuurlijk geen uur laten zitten).

 

2de vraag:

Momenteel is de status als volgt:

6B72A368-790D-4728-9463-A90B6D107CA2.jpeg

 

De blauwe lak is de originele lak. De zwarte spikkels zijn de laatste laklaag, en het groen is de primer.
De zwarte lak gaat er enkel af met decapant (verfverwijderaar), en het groene met aceton.

Echter is dit enorm tijdrovend, vooral voor de randjes.
Zou het mogelijk zijn om nu al te beginnen polijsten met bvb die commandant 4 om dat groene en zwarte eraf te halen? Of riskeer ik dan om de blauwe kleur ook te beschadigen?

Alternatief: Is het mogelijk om een excentrische machine te gebruiken om het verwijderen met aceton sneller te laten gaan?

 

Merci!

 

zou je die latere laklagen/primer-resten niet weg kunnen gommen met een caramelschijf ?

 

Commandant is echt een ouderwets product, gekend omwille van de uiterst grove korrel, en de stroefheid waarmee het verwerken gepaard gaat.   @Wax-it.be heeft vast en zeker betere polishes in zijn gamma

De (super)heavy-cut http://www.wax-it.be/webshop/winkel.html?manufacturer=12  van Menzerna, en dan gaan upscalen naar de 2500 bijvoorbeeld.  Hiervoor zou ik je excentrische machine inschakelen, met eerst een compoundpad, en dan afbouwen naar een finishing-pad.  Voor de hoekjes en kantjes: eventueel kijken voor een polishingcone voor op de boormachine ?   Vind je voor een appel/ei op Wish.com.  De pad's zou ik voor niks anders meer gebruiken nadien (er zit nogal wat bloot metaal aan je scooter).

Die Rustol Owatrol is wel iets speciaals, nog nooit van gehoord, om eerlijk te zijn, maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt:  https://www.verfwebwinkel.nl/blogs/verf/rustol-owatrol-olie-wat-kun-je-er-eigenlijk-niet-m/

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Gixxer zei:

Iemand ervaring met de Proxxon Micromot?

Ik heb de haakse mini polijst machine. Super tevreden over en ideaal voor de kleinere oppervlakten. Een aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/4/2019 om 20:58, Glenn-N zei:

Verder:
- Mag je snowfoam gebruiken en afspoelen met de hogedruk?
Ik zet mijn hogedruk altijd iets zachter voor het dak en foamen die ik het ook niet. Eenmaal je het gecoat hebt zal je met spoelen al zeer veel vuil weghalen.


- Nadien nadrogen met Auto Finesse towel of gewoon natuurlijk laten drogen?
Ik laat het gewoon drogen, want zo'n droogdoek kan al eens pluisjes achterlaten en dan kan je opnieuw beginnen 'pulken'. 

- Hoe best vervuiling zoals bv. vogelpoep oid verwijderen?
Zoals je zou doen op je lak: zo snel mogelijk. Ik doe dat in de eerste plaats met water (met de hogedrukreiniger, niet te 'straf') en met een dedicated cleaner voor softtops. Ik ben content van Auto Finesse Rag Top.

- Welk middel gebruik ik voor een volledige reiniging van de soft-top in combinatie met zo'n Auto Finesse Upholstery brush? Standaard shampoo (Nanolex Pure heb ik nu) of iets specifiek?
Auto Finesse Rag Top vind ik best goed.


- Reinig ik de soft-top op deze manier met een zachte borstel bij elke reguliere wasbeurt of slechts om de x weken / maanden?
Ik heb de Z4 nu ook nog maar drie keer gewassen. Bij de eerste wasbeurt ben ik begonnen met het dak grondig te spoelen en te kuisen met Rag Top. Dan de rest van de wagen gedaan en hem binnen geparkeerd. De dag nadien (ongeveer een verschil van 20u) heb ik de eerste cooating met Gyeon Fabric Coat gedaan. Nog eens een dag nadien een tweede laag, en nog eens een dag nadien een derde. Liever meerdere fijne lagen dan één dikke. Voorzichtig vernevelen en nawrijven met een sponge applicator (ik koos voor een zwarte wegens zwart dak, begonnen na een tijdje toch te pluizen...). De twee volgende wasbeuten parelde het water er mooi af, dus zolang ik dat effect heb ga ik niet meteen opnieuw aanbrengen of 'diep' reinigen denk ik.

Ik heb hier nog wat info bijgezet, je ziet maar of je er iets mee kan :).

Succes ermee!

 

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Glenn-N zei:

Absoluut, merci!

Carrosserie etc. afplakken bij het aanbrengen van die Gyeon Coat?
@msxx Heb jij die reeds aangebracht?

Nee, hik er wat tegenaan. Geen materiaal om het netjes af te plakken. Was van plan om het aan te brengen op een pad, maar gezien de ervaringen die ik hier hoorde was het beter om het via afplakken en rechtstreeks spuiten te doen.

Heb hem nu gewassen met water als eerste stap in het wasproces. Met een schone washmitt dus, daarna de auto gedaan met de reguliere shampoo. 

Het dak is ook nog maar 180km gebruikt (droge autostraderit naar RSC) en al de rest ligt dat dak netjes waar het thuishoort, opgevouwen achter me :D (behalve in de garage, daar doe ik het dak dicht)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, DDke zei:

Effe 2 vraagskes aan de detailers...

Ik heb een oude Vespa gekocht, en onder 3 lagen lak en een laag primer de originele lak gevonden.

 

In het Vespa-wereldje zweren ze voor het reanimeren van originele lak bij Commandant 4:

https://www.carclean.com/en/cleaner-nr-4-1000gr.html

 

commandant-4-cleaner.png

Daarbovenop doen ze dan een laag Owatrol, wat een roeststopper is met een "natte" finish.

 

Ik vroeg me nu af..

Commandant 4 is een oud product. Kan ik daar niet beter een modern product voor gebruiken?
Nu is de lak natuurlijk ook een oud product. Mijn verfstripper bvb heeft weinig tot geen invloed op die originele lak (je moet 'm natuurlijk geen uur laten zitten).

 

2de vraag:

Momenteel is de status als volgt:

6B72A368-790D-4728-9463-A90B6D107CA2.jpeg

 

De blauwe lak is de originele lak. De zwarte spikkels zijn de laatste laklaag, en het groen is de primer.
De zwarte lak gaat er enkel af met decapant (verfverwijderaar), en het groene met aceton.

Echter is dit enorm tijdrovend, vooral voor de randjes.
Zou het mogelijk zijn om nu al te beginnen polijsten met bvb die commandant 4 om dat groene en zwarte eraf te halen? Of riskeer ik dan om de blauwe kleur ook te beschadigen?

Alternatief: Is het mogelijk om een excentrische machine te gebruiken om het verwijderen met aceton sneller te laten gaan?

 

Merci!

 

Omdat ik het project zo'n extreem groot hart toedraag, even @Wax-it.be en @Simoni mentionen.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/4/2019 om 19:48, J3nkins zei:

Ik heb hier nog wat info bijgezet, je ziet maar of je er iets mee kan :).

Succes ermee!

 

Aangezien je de Rag Top Cleaner aanraadt heb ik ook de AF Rag Top Protector besteld.
Stukje goedkoper en blijkbaar gebruiksvriendelijker dan dat goedje van Gyeon.
Houdbaarheid zou minder lang zijn maar lijkt me voorlopig met de zomer in aantocht het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke afplakmiddelen gebruiken jullie?

Goede schilderstape, of specifiek voor toepassing op auto's?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid