Ga naar inhoud

Detailtopic!


Glenn-N

Aanbevolen berichten

Ik zou zo'n groot dun vel (schilders)plastic nemen zoals hieronder, lijkt me vrij makkelijk.
Auto bedekken en kap sluiten.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren folie gekocht, plaats gemaakt in de garage.

Kap open om de folie aan te brengen, en dan stuit ik op dit:

Net even bij de dealer langs geweest, kennelijk raakt de kap de hoofdsteun/rollbar bij het inklappen van het dak. 

Die coating heb ik even gelaten voor wat het is, ik veronderstel dat ik toch een nieuw dak moet krijgen.

 

 

IMG_3253.JPG

IMG_3257.JPG

  • Whut?! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren-frotteurs,

Het is mij te lang geleden, dus ik ben het wat vergeten.

Heb 't Italiaantje al gewassen, gekleid, gepolierd (2 stappen). Staat nu zuiver.
Nu komt het aanbrengen van sealant (EX-P) en glaze (black hole).

--> Wat komt eerst? Sealant of glaze?
--> Hoe breng ik die beide nu weer aan en hoe verwerk ik dat? Applicator pad of machinaal aanbrengen? Manueel uitbuffen of machinaal opnieuw?

En nadien: is wax "verplicht"? Denk dat ik nog wat McGuiars staan heb voor machinale aanbrenging (even vergeten hoe die heet).

Danke!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst glaze, dan sealant of wax.
Glaze doe ik machinaal, op lage snelheid, met de zachtste pad. Machinaal krijg je die dunner en gelijkmatiger gelegd dan met de hand.
Uitbuffen (wat niks in houdt), mag quasi direct, moet niet curen.
Als je een vloeibare sealant of wax gebruikt zou je die ook machinaal kunnen doen. Ik gebruik hard wax, en dat is wat omslachtiger om met de dap te doen, dus breng ik dat handmatig aan. Uitbuffen na de swipe-test.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks!

Zalig, nog eentje machinaal. :inlove:  :D  (beats manual application any time :D )

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, gTa said:

Heb 't Italiaantje al gewassen, gekleid, gepolierd (2 stappen). Staat nu zuiver.
Nu komt het aanbrengen van sealant (EX-P) en glaze (black hole).

--> Wat komt eerst? Sealant of glaze?
--> Hoe breng ik die beide nu weer aan en hoe verwerk ik dat? Applicator pad of machinaal aanbrengen? Manueel uitbuffen of machinaal opnieuw?

En nadien: is wax "verplicht"? Denk dat ik nog wat McGuiars staan heb voor machinale aanbrenging (even vergeten hoe die heet).

Danke!

eerst glaze, dan wax. ja, wax is verplicht, die glaze is niet bedoeld als laatste laag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mannen, ik ben hier weer met mijne Vespa :D

Alle verschillende kleuren zijn er stilaan af, maar ik zit met rare krassen op mijn beenschild:

 

FAE9448C-9E86-4BF4-A8C5-AA407E40F2B6.thumb.jpeg.37d8019815a15d32896af51b727f0fc4.jpeg

 

E736BBBC-E033-449C-9AE7-83D651100FD0.thumb.jpeg.fee87515d9dd4c896ea0260ab43fb693.jpeg

 

836B7943-1C7E-4FF8-A798-1004FDB24BFA.thumb.jpeg.1f324246d734849cef5702fecf07d0a5.jpeg

 

BFF047A2-0499-4C82-8658-326E925C4493.thumb.jpeg.5caf66993dbefadcd0af5293cdf71c1f.jpeg

 

uiteraard is mijn lak verre van perfect, maar zou deze er toch graag afhalen. 

Hoe zouden jullie dat doen?

Wetsanden?

Polieren?

ik heb geen van beiden ooit gedaan... heb wel zo’n polijstapparaat.

 

zoals gezegd komt er straks een laag owatrol over die een « natte » finish gaat geven, maar ik neem aan dat die krassen best eerst wegmoeten. Voor zover ik kan zien, zijn ze niet door de lak tot op de grondverf .

thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn sporen van een machine (pig tails noemen ze dat soms).
Lijkt me moeilijk om dit weg te krijgen als je de rat look wilt bewaren. Je kan gaan schuren met korrel 1000 (nat) en kijken of je het weg krijgt zonder door de lak te zitten. Vervolgens schuren met #1500 #2000 en dan polieren met een compound. Maar dan gaat het erg glanzen, steekt wat af op de rest dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Jochen said:

Dat zijn sporen van een machine (pig tails noemen ze dat soms).
Lijkt me moeilijk om dit weg te krijgen als je de rat look wilt bewaren. Je kan gaan schuren met korrel 1000 (nat) en kijken of je het weg krijgt zonder door de lak te zitten. Vervolgens schuren met #1500 #2000 en dan polieren met een compound. Maar dan gaat het erg glanzen, steekt wat af op de rest dan...

Ik had idd zoiets gelezen. Maar dan met 2000, 2500 en 3000.. 🤨

ik ga sowieso polieren denk ik, en ook die owatrol gaat glanzen. Dus dat moet niet noodzakelijk een probleem zijn. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook niet bang zijn van schuren/polieren. Zolang je op je originele lak blijft, eventueel zelfs een beetje erdoor: whatever. Kijk naar je stuurbekleding, hoe prachtig is dat?!? Hier en daar die stukken blank metaal (allez, blank ... ik bedoel met een gedegen laagske corrosief derover :D ) zijn awesome.

Zat spontaan ook te denken aan wetsanden met 1500, daarna 2500 en dan polieren, eerst met cutting pad en een grovere compound (bv Menzerna 800) en daarna nog eens met een polishing pad en polish compound (bv Menzerna 2500).

Dat je af en toe op het metaal zal zitten: so? Er gaan hier en daar ook nog spikjes groen en zwart zitten. Da's net de charme.

 

Als je 'm echt "vuil" (rat look) wilde hebben moest je enkele stappen terug al zijn gestopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt van die schuurschijfjes kopen van 3M, die passen op je DA. Gaat vlugger en egaler werken dan dat je het met de hand doet.
Ik heb dat in korrel 3000, en daar krijg je al heel lelijke dingen mee weg.
Vorige week heb ik dat nog gebruikt om wat wrijfsporen op de flank van mijn neefjes Golf weg te werken. Dan staat het echt mat. Hartaanval bij mijn neef :D. Dit heb ik weer tot glans gebracht met met een cutting-pad van Gloss-it en Menzerna 400, en ten slotte afgewerkt met een polishingpad van Scholl en Menzerna PF2500. Blonk weer als nieuw (eigenlijk te veel in verhouding tot de rest van de auto).
Moest het mijn eigen auto geweest zijn, zou ik ook nog eens gepasseerd zijn met een finishing-pad (en ook nog eens met een glaze en een waxje).

Jouw pad is m.i. veel te zacht (te weinig cutting-power) om resultaat te hebben.
Je hebt iets met meer bite nodig.
En die Commandant... volgens mij is dat zelfs niet geschikt om machinaal te verwerken.

Gilles heeft hierboven een goed stappenplan voorgesteld (en correcte producten, al zou ik eerder de 400 van Menzerna ipv de 800 gebruiken).

Ook zou ik altijd eerst de voorzichtigste stap proberen, lukt het, tant-mieux, dan heb je minder werk om achteraf te gaan verfijnen.
Lukt het niet, dan ga je upscalen, tot je het gewenste resultaat hebt, om daarna stap per stap weer te gaan afbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minutes ago, ex-Mooseman said:

Je kunt van die schuurschijfjes kopen van 3M, die passen op je DA. Gaat vlugger en egaler werken dan dat je het met de hand doet.
Ik heb dat in korrel 3000, en daar krijg je al heel lelijke dingen mee weg.
Vorige week heb ik dat nog gebruikt om wat wrijfsporen op de flank van mijn neefjes Golf weg te werken. Dan staat het echt mat. Hartaanval bij mijn neef :D. Dit heb ik weer tot glans gebracht met met een cutting-pad van Gloss-it en Menzerna 400, en ten slotte afgewerkt met een polishingpad van Scholl en Menzerna PF2500. Blonk weer als nieuw (eigenlijk te veel in verhouding tot de rest van de auto).
Moest het mijn eigen auto geweest zijn, zou ik ook nog eens gepasseerd zijn met een finishing-pad (en ook nog eens met een glaze en een waxje).

Jouw pad is m.i. veel te zacht (te weinig cutting-power) om resultaat te hebben.
Je hebt iets met meer bite nodig.
En die Commandant... volgens mij is dat zelfs niet geschikt om machinaal te verwerken.

Gilles heeft hierboven een goed stappenplan voorgesteld (en correcte producten, al zou ik eerder de 400 van Menzerna ipv de 800 gebruiken).

Ook zou ik altijd eerst de voorzichtigste stap proberen, lukt het, tant-mieux, dan heb je minder werk om achteraf te gaan verfijnen.
Lukt het niet, dan ga je upscalen, tot je het gewenste resultaat hebt, om daarna stap per stap weer te gaan afbouwen.

Goeie info, bedankt!

schuurschijfjes 3m: nat of droog?

die commandant heb je in 2 smaken: 4 en M4. Die M staat voor machinaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ex-Mooseman said:

Je kunt van die schuurschijfjes kopen van 3M, die passen op je DA. Gaat vlugger en egaler werken dan dat je het met de hand doet.
Ik heb dat in korrel 3000, en daar krijg je al heel lelijke dingen mee weg.
Vorige week heb ik dat nog gebruikt om wat wrijfsporen op de flank van mijn neefjes Golf weg te werken. Dan staat het echt mat. Hartaanval bij mijn neef :D. Dit heb ik weer tot glans gebracht met met een cutting-pad van Gloss-it en Menzerna 400, en ten slotte afgewerkt met een polishingpad van Scholl en Menzerna PF2500. Blonk weer als nieuw (eigenlijk te veel in verhouding tot de rest van de auto).
Moest het mijn eigen auto geweest zijn, zou ik ook nog eens gepasseerd zijn met een finishing-pad (en ook nog eens met een glaze en een waxje).

Jouw pad is m.i. veel te zacht (te weinig cutting-power) om resultaat te hebben.
Je hebt iets met meer bite nodig.
En die Commandant... volgens mij is dat zelfs niet geschikt om machinaal te verwerken.

Gilles heeft hierboven een goed stappenplan voorgesteld (en correcte producten, al zou ik eerder de 400 van Menzerna ipv de 800 gebruiken).

Ook zou ik altijd eerst de voorzichtigste stap proberen, lukt het, tant-mieux, dan heb je minder werk om achteraf te gaan verfijnen.
Lukt het niet, dan ga je upscalen, tot je het gewenste resultaat hebt, om daarna stap per stap weer te gaan afbouwen.

Woon jij ver? :D

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje...
En als ik jouw kant op kom, heb ik mijn koffer meestal met andere dingen dan detailspullen gevuld :D.

Die 3M-schijfjes gebruik ik nat: ik sproei het oppervlak nat met een spraybottle met water (of met een beetje quickdetailer).

Ik heb die gevonden in de plaatselijke verfgroothandel (Flanders Color in Wevelgem).
Via een webshop:
https://www.nonpaints.com/be/3m-trizact-schuurschijf-p3000-per-stuk


Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, DDke zei:

Btw: ziet er veel erger uit op foto dan in het echt. Die « krulletjes » zijn 1 mm hoog denk ik. 

 

MAar wel nogal diep zie ik nu (op groot scherm). Gaat niet eenvoudig zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Jochen said:

 

MAar wel nogal diep zie ik nu (op groot scherm). Gaat niet eenvoudig zijn...

Valt ook nog heel goed mee eigenlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid