Ga naar inhoud

Volvo lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zelf nog maar net beginnen kijken maar kijkt fijn Jonge gast, weet wat ie doet en gaat er iets moois van maken denk ik

• Vind ik leuk 2
  • 4 weken later...
  • 2 maanden later...
Geplaatst:

BB1prps0.img?w=800&h=435&q=60&m=2&f=jpg

Volvo VESC (1972)

Volvo stond al bekend om zijn aandacht voor de veiligheid van auto's toen het de VESC onthulde op het Autosalon van Genève in 1972. Hij zat vol met apparatuur die toen ongebruikelijk was, maar nu heel gewoon, zoals veel airbags, automatisch uitklapbare hoofdsteunen, antiblokkeersysteem, automatische brandstoftoevoeronderbreking, een geïntegreerde rolkooi, akoestische achteruitrijwaarschuwing en een stuurwiel dat naar voren werd getrokken bij een frontale botsing.

De algehele styling kwam in licht afgezwakte vorm terug in de Volvo 200-serie, die in 1974 op de markt kwam.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Volvo 3CC prototype uit 2005

image.png.7185b035db7dffdb13df1f52fff96ab3.png

Volvo 3CC: concrete visie op de toekomst

Realistisch studiemodel voor duurzame mobiliteit
Compacte auto met de veiligheid van een grote auto
Uniek Safety Ride Down Concept
Aantrekkelijke, sportieve styling
Unieke 2+1-configuratie
Zeer krachtige elektrische aandrijving

image.png.85f7673783cb6a0e8c03f12311e8aa01.png

https://www.media.volvocars.com/nl/nl-nl/models/3cc/0

• Vind ik leuk 1
  • 5 weken later...
Geplaatst:

AA1pdu3m.img?w=800&h=435&q=60&m=2&f=jpg

Volvo P1900 (1956)

Voor de P1800 kwam de P1900, maar er werden er slechts 68 van gemaakt. Het was een sportwagen met een open dak in glasvezel, geïnspireerd op de plastic Chevrolet Corvette.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Is op meerdere youtube channels te zien, maar ziet er telkens anders uit...

• 2 maanden later...
  • 3 weken later...
  • 4 weken later...
Geplaatst:
image
image
image
image

Volvo 262 C, 1979.

De Amerikaanse versie van de 200-serie coupé heeft 4 kleine rechthoekige koplampen, in tegenstelling tot de Europese versie. Bertone wordt vaak gecrediteerd voor het ontwerp van de auto, maar in feite werd de auto ontworpen door Volvo's hoofd design Jan Wilsgaard en gebouwd in Italië door Bertone, die de dakstijlen, dakpan, voorruitomlijsting, kap en bovenste delen van de deuren vervaardigde. De rest van de carrosserie werd geleverd door Volvo. Ongeveer de helft van de 6.622 auto's die tussen 1978 en 1981 werden gemaakt, werden verkocht in de VS. Ze werden allemaal aangedreven door de PRV 90º SOHC V6, gezamenlijk ontwikkeld met Peugeot en Renault, aanvankelijk de 2.664cc-versie, latere modellen met een 2.849cc-eenheid.

Geplaatst:

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/volvo-960-2-5i-24v-ambassador-line-airco-leder-distr-vv-benzine-blauw-366b62ca-7edd-4c43-86b7-dca3ee0da3e8?source=dealerpage_stock-list

Ik vind dit stiekem wel een vette bak eigenlijk. 2.5 en 170pk, ha de typische Volvo 5-pitter dacht ik. Mooi niet dus, het is een 6-in lijn (had het ook kunnen zien aan die 24v). Wist niet dat Volvo die had of is dat een 'geleende' motor zoals ze vroeger hun diesels bij Audi haalden? @Bompa is dat een beetje een betrouwbaar spel?

Geplaatst:
7 uren geleden, Fr79 zei:

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/volvo-960-2-5i-24v-ambassador-line-airco-leder-distr-vv-benzine-blauw-366b62ca-7edd-4c43-86b7-dca3ee0da3e8?source=dealerpage_stock-list

Ik vind dit stiekem wel een vette bak eigenlijk. 2.5 en 170pk, ha de typische Volvo 5-pitter dacht ik. Mooi niet dus, het is een 6-in lijn (had het ook kunnen zien aan die 24v). Wist niet dat Volvo die had of is dat een 'geleende' motor zoals ze vroeger hun diesels bij Audi haalden? @Bompa is dat een beetje een betrouwbaar spel?

Dat is een 6-cil, inderdaad. Door Volvo zelf ontwikkeld, eerst als 3 liter, en dan gedownsized als 2.5.

In de 900-reeksen heeft nooit een vijfcilinder gelegen. Die kwam pas vanaf de 850, als dwarse motor.

De 900 is ontstaan als opvolger van de 700-reeks (eigenlijk heel zware facelift), die op zijn beurt ontstond als opvolger van de 200-reeks, met (door economische omstandigheden) heel wat gezamenlijke onderdelen. In al deze modellen alleen viercilinder en zescilinder. Voornamelijk 2.3 (van Volvo, met of zonder turbo enz) / 2.4 diesel (van VW-Audi idd, platte diesel, td en td intercooler). Maar in de 200 (jaren '70 en 80), 700 (262 en 780 dus ook) heeft wel een 2,7 6cilinder gelegen, dat was de beruchte PRV-motor (Peugeot-Renault-Volvo), blonk niet uit als betrouwbare motor, integendeel. Deze ligt trouwens ook in de MVS Venturi in gewijzigde vorm. Al is dat onbetrouwbare soms wat overroepen.

Soit, de 6cil 3.0 in de 900 (of ook S90 / V90 1st gen die facelift is van de 960) is wel degelijk betrouwbaar. De afgeleide 2.5 nog des te meer.

@mavke heeft nog een 3.0 staan, slapend om terug in te schrijven na weer wakker maken op zijn 30j. Rijdt heel smooth en gedistingeerd, en toch krachtig.

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
7 uren geleden, gTa zei:

Idd, wat een slee. Luxe is z'n hoofdthema.

In 1996 was ik op een event van m'n dealer (toen was ik nog net geen klant, was in de abdijhoeve in Oudenburg) en er stond zo een paarsachtige ambassador line sedan met beige leder en zwarte biesjes uitgestald. Terwijl iedereen kwijlde op de pas uitgekomen S40, zat ik te geilen op deze. Als toen 24-jarige niet meteen stereotiep gedrag :D

4 jaar later reed ik met de eenvoudige versie ervan, de 940. Genieten. En 20j later had ik er weer eentje 🙂

Geplaatst:
2 uren geleden, Bompa zei:

Dat is een 6-cil, inderdaad. Door Volvo zelf ontwikkeld, eerst als 3 liter, en dan gedownsized als 2.5.

In de 900-reeksen heeft nooit een vijfcilinder gelegen. Die kwam pas vanaf de 850, als dwarse motor.

De 900 is ontstaan als opvolger van de 700-reeks (eigenlijk heel zware facelift), die op zijn beurt ontstond als opvolger van de 200-reeks, met (door economische omstandigheden) heel wat gezamenlijke onderdelen. In al deze modellen alleen viercilinder en zescilinder. Voornamelijk 2.3 (van Volvo, met of zonder turbo enz) / 2.4 diesel (van VW-Audi idd, platte diesel, td en td intercooler). Maar in de 200 (jaren '70 en 80), 700 (262 en 780 dus ook) heeft wel een 2,7 6cilinder gelegen, dat was de beruchte PRV-motor (Peugeot-Renault-Volvo), blonk niet uit als betrouwbare motor, integendeel. Deze ligt trouwens ook in de MVS Venturi in gewijzigde vorm. Al is dat onbetrouwbare soms wat overroepen.

Soit, de 6cil 3.0 in de 900 (of ook S90 / V90 1st gen die facelift is van de 960) is wel degelijk betrouwbaar. De afgeleide 2.5 nog des te meer.

@mavke heeft nog een 3.0 staan, slapend om terug in te schrijven na weer wakker maken op zijn 30j. Rijdt heel smooth en gedistingeerd, en toch krachtig.

Thanks!

Zou mijn zoon in zoiets willen krijgen om 3x/week naar de les te rijden. Alleen mag je op O-platen strikt gezien geen woon-school verkeer doen (hoewel die altijd in een publieke parking zou staan en niet bij de school zelf dus nooit hard te maken, voor zover er al op gecontroleerd wordt).

Wat denk je van de prijs/algemene staat van deze? (voor zover foto's representatief zijn natuurlijk). Zo'n Ambassador line was wss. wel het hoogste uitrustingsniveau? 

Geplaatst:
2 uren geleden, Fr79 zei:

Thanks!

Zou mijn zoon in zoiets willen krijgen om 3x/week naar de les te rijden. Alleen mag je op O-platen strikt gezien geen woon-school verkeer doen (hoewel die altijd in een publieke parking zou staan en niet bij de school zelf dus nooit hard te maken, voor zover er al op gecontroleerd wordt).

Wat denk je van de prijs/algemene staat van deze? (voor zover foto's representatief zijn natuurlijk). Zo'n Ambassador line was wss. wel het hoogste uitrustingsniveau? 

Prijs en staat lijken me goed. Heeft wel last van geribbelde bekleding aan de deuren (waar sommigen hun elleboog op leggen, tegen het raam), maar dat hebben ze zo goed als allemaal. 

Ambassador line zou ik moeten opzoeken, was in elk geval een groep met items. Je had een 960 die al zeer goed uitgerust was, en dan kon je aanvullen met een paar lines. Hij mist alleen een mooie bigfront audio, nu heeft hij een basic radio die weinig betekent. 

Maar zeker het bekijken waard. 

Ze zijn zeer degelijk en bovendien heel makkelijk om aan te werken. 

Geplaatst:
13 uren geleden, Bompa zei:

Dat was de beruchte PRV-motor (Peugeot-Renault-Volvo), blonk niet uit als betrouwbare motor, integendeel. Deze ligt trouwens ook in de MVS Venturi in gewijzigde vorm. Al is dat onbetrouwbare soms wat overroepen.

Waar heeft die motor niet in gelegen ?  Naast de Volvo's en de MVS Venturi, gebruikte men (een variant van) het PRV-blok in de Peugeot 504, 505, 604, 605, Citroën XM,  Renault 30, 25 en Safrane Bi-Turbo, Alpine 610, DMC De Lorean,...  al dan niet (bi)turbo geblazen

Ik geloof zelfs dat die in een Amerikaans model is gebruikt ook.   De V6 in de early Lancia Thema's (die van de Saab 9000, de Alfa 164 en Fiat Croma-clonen), was ook PRV-based, denk ik ? 

Geplaatst:

Klopt allemaal, maar Amerikaans model zegt me niets behalve een Chrysler, maar dat zat toen gelinkt aan de Fransmannen. Thema ook niet zeker van.

Geplaatst:

image.thumb.png.17abbc7874acdf0f41b74e68181a4640.png

En de Amerikaan zal inderdaad met die Franse connectie geweest zijn (Eagle > waren in feite aangepaste Renaults, die via hun Noordamerikaanse AMC-tak werden vermarkt)  althans volgens Wikipedia.
Chrysler was contractueel verplicht een zeker aantal PRV-motoren af te nemen, en deed dit door een eigen versie van de Eagle Premier op de markt te brengen als Dodge Monaco.
Beide modellen waren echter geen groot succes.

:Premier-03.jpg

image.png.a71fb4f44f5d5840cb565e3f7ada5a4e.png

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
13 uren geleden, Fr79 zei:

Doen! Da's nu echt eens de perfecte low budget ketel die je als ouder voor een student kan kopen (vanuit het standpunt van de ouders): ruim, veilig (qua kooi, en ook nog net voldoende veiligheidsfeatures (airbag) en rijhulpsystemen (ABS en tractiecontrole)), nog wat old school petrolheaderigheid meegeven (manuele atmo benzine met 6 cilinders en RWD). Over de O-plaat zou ik me ook niet te veel zorgen maken, zolang die niet frequent het schooldomein op- en af rijdt. (Ik ga soms ook met een oldtimer-moto werken, tbh.)

Wat denk je dat hij zélf zal vinden van zo'n "bompa-krel"? :D   

Geplaatst:

My God ... check de kilometerstand.

En dan de foto's van de auto.

❤️

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/volvo/m2219313819-volvo-v90-3-0-aut-1997-groen

Eigenlijk een perfecte windsurf-hobbyketel. Er kan erg veel binnenin (voor de dagen dat de kar niet mee hoeft) en 't kan de kar trekken. ❤️ 

@Bompa heb jij bronnen waar je makkelijk foto's kan vinden van een 700/900 break met neergeklapte achterbank (hoe vlak is dat etc + evt wat is de lengte tussen leuning voorzetels en kofferklep) en in welke mate kan je dan nog de rechter voorzetel ook inclinen?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
22 minuten geleden, gTa zei:

❤️

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/volvo/m2219313819-volvo-v90-3-0-aut-1997-groen

Eigenlijk een perfecte windsurf-hobbyketel. Er kan erg veel binnenin (voor de dagen dat de kar niet mee hoeft) en 't kan de kar trekken. ❤️ 

@Bompa heb jij bronnen waar je makkelijk foto's kan vinden van een 700/900 break met neergeklapte achterbank (hoe vlak is dat etc + evt wat is de lengte tussen leuning voorzetels en kofferklep) en in welke mate kan je dan nog de rechter voorzetel ook inclinen?

je krijgt daar hééééééél veel in :D.  Grote Volvo's zijn niet voor niets legendarisch populair bij de Britse antiquairs.  Je krijgt er moeiteloos een Chesterfield of een ferme kast in.

Mijn raceslalom (2m90) pastte al in mijn V60, die een heel pak krapper is dan zo'n V90, als de passagiersstoel tot tegen het dashboard was geknikt, de mastdelen er naast,.  Rechtse deel van de achterbank vlak, en daar was dan plaats voor zeilen en gieken.  De plank rustte op de zetel met haar boeg, en werd ondersteund door de cassette van de kofferrol onder het hek.  Spanbandje rond het board, doorheen de voetbanden, naar de sjorogen in de koffer, om het geheel op zijn plaats te houden.

Geplaatst:
46 minuten geleden, gTa zei:

❤️

Geen paniek, ze gaan makkelijk tot 600 000. Ook de diesels. Is voor mij in de perfecte kleurencombo voor zo een bak.

Is geen geld voor de ruimte en het comfort dat je krijgt. Ik heb zeker en vast vele foto's voor jou, ik zal er vanavond naar zoeken, maar ik kan zo uit het hoofd al zeggen: het is RUIM! Je kan perfect languit liggen, en 't is vlak. Rechtervoorzetel kan normaal gezien (toen uniek voor Volvo) volledig plat naar voor. Twee lipjes achteraan beneden omhoogduwen en leuning klapt naar voor met behoud van de ingestelde inclinatie bij terug rechtzetten. Afmetingen en foto's volgen dan nog vanavond. Ruimer kan niet.

Enige nadeel aan de 900- en 700-reeks: lage gordellijn, alles ligt wat bloot. Ook met afdekscherm is dat wat vreemd (maar dat is eerder een afdektafellaken, want ook dat moet groot zijn).

28 minuten geleden, SB-01 zei:

Dan ga ik voor 5K minder toch voor deze: 
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/volvo/m2228353670-volvo-v70-2-5-xc-4wd-aut-1998-groen

AWD voor op het strand 🙂 

Twee andere auto's he. Heb zo enen gehad (zonder de XC), is FWD, rijdt een pak "moderner", en heeft zo niet het sfeertje van oerVolvo.

12 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

V70 is kleiner dan de V90.  

Maar die Cross Country-V70's  zijn wel subzero cool 😍.  

Ze zijn ook niet te onderschatten qua ruimte, maar 900 doet nog beter.

Ik heb in mijn V70 destijds het complete interieur van een MB C124 gepropt, dat stond gereed op 2 europalletten, ruim een meter hoog gestapeld. Dashboard, alle zetels, deurpanelen, kofferbekleding, dakhemel, A-, C-stijlen, tapijten, middentunnel, ... alles.

Verhuis van een kot is ook altijd zalig. 2x rijden en klaar.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid