Ga naar inhoud

DIY Car simulator - Logitech G27 - MB 300 CE


Bompa

Aanbevolen berichten

Volgens mij ben je daardoor later een veel beter chauffeur.

Je kan ermee lachen, maar ik heb duizenden km's gereden met mijn go-kart vroeger :D We woonden op het militair domein vroeger, dus ik had plaats genoeg.

Ik ben van mening dat ik daar voor een groot stuk goed heb leren sturen.

 

Zo heb ik goed leren karten door F1 te gaan rijden op de desktop, met stuurtje uiteraard :-) Lijnen rijden, lijnen rijden en nog eens lijnen rijden :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En probleem is al opgelost. Heb een shifter van een G25 kunnen op de kop tikken. Zo heb ik meteen weer een complete behuizing én schakelaartje.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bajaagij.

't Is gelijk nen nieuwen auto kopen en er al direct beginnen aan te schuren en plamuren, herspuiten, ...

+ ik wil 't spel weer volledig in elkaar kunnen steken mocht ik het ooit uitbouwen. Dat zal nu lukken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

En de achterbank is finaal verdwenen ...

 

IMAG2404_zpsa1590c5b.jpg

 

IMAG2403_zpsba26a7d2.jpg

 

De ruggegraat:

 

IMAG2414_zps2f9ed8a5.jpg

 

En de volledige achterzijde: (rechterdeur nu ook uitgezaagd zodat deze ook open kan):

 

IMAG2425_zpsc20988a1.jpg

 

Andere kant:

 

IMAG2432_zpsb08b87ed.jpg

 

Daarnaast heb ik ook de linkerdeur volledig bijgeregeld (sloot niet goed) en 4 wielen met elks een draagvermogen van 120 kg gemonteerd. 't Spel is nu volledig verplaatsbaar.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Even een update sinds lang.

 

Binnenkort staat de volledige afwerking van de details op 't programma. Dakhemel weer mooi strak hangen, zijpaneeltje aan de voeten rechts deftig monteren (staat nu wat verschoven en los sinds ik de deur rechts opendraaibaar gemaakt heb), schuifdak weer elektrisch bediend maken (sinds inkorten auto heb ik ook het systeem dat op de achterkant stond moeten afbreken), ventilator aansluiten op de verluchtingsmonden (want nu hij volledig afgesloten - met zwarte doek - en een stuk kleiner is vanbinnen wordt het daar zeer snel warm in) en hier en daar nog wat prulletjes.

 

2014-07-13163157_zpsaf2f778d.jpg

 

 

Wat is er recent gebeurd:

Ik heb een Becker-radio-cassette op de kop kunnen tikken (staat ondertussen wel te koop) en gemonteerd (werkend).

 

2014-07-13143518_zps3af611d3.jpg

 

2014-07-13143533_zps3a341cec.jpg

 

Staat nu aangesloten op twee luidsprekers die los naast de schermen staan, maar wordt binnenkort nog aangesloten op de input van de geluidskaart zodat die via de surround en de betere kwaliteit kan afspelen. Maar kan nu al tegelijk spelletjes spelen en radio ontvangen (RDS, auto-antenne gemonteerd).

Ook de verlichting werkt, maar nu is het alles aan of uit. Wordt nog opgesplitst dat de verlichting van de radio mee gaat met de dashboardverlichting en de radio aangaat met het contact. Een bijkomende statische voeding voor de permanente stroom wordt eveneens geïnstalleerd (want nu moet ik altijd de code ingeven bij het opstarten).

 

En vandaag heb ik de knoppenset van logitech die 'gekleefd' op de console gemonteerd was (zie tweede foto hierboven) in een frame gemonteerd en de 2 kabelbundels die ernaartoe lopen verlengd, zodat deze nu voor het centrale verluchtingsrooster komen.

Het frame zie je liggen op de rechterzetel thv de gordelaansluiting.

 

Verder draait het spel al een eind op een nieuw systeem, dat een stukje performanter is.

 

Het knutselen eraan gaat in zijn vlagen, weken of maanden gaan voorbij dat ik er niks aan doe, maar af en toe zet ik me er weer aan en dan beginnen de ideeën weer volop te komen :)

Het spelen is ook met op en afs, voor iedereen hier in huis: weken wordt er niet in gezeten, maar soms zitten ze er uren in. Ik inclusief :)

En als er vriendjes komen is het steeds een succesnummer ....

 

Ow ja, ik moet de handrem van CAS nog eens ophalen ....

  • Vind ik leuk 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Grote werken:

 

2014-10-11%2019.53.44.jpg

 

2014-10-11%2019.53.54.jpg

 

Stuuras is volledig uitgesleten op het punt waar ze gekoppeld werd met de stuureenheid van de logitech (zat boven de pedalen). Gevolg: zeker 5° speling op het stuur, wat bijzonder hatelijk is.

Heb dan maar heel het boeltje gesloopt en ga het nu eens helemaal anders in elkaar steken: stuureenheid logitech juist na de klokkenwinkel monteren zodat er een kortere afstand te overbruggen is en ga een speciaal stuk laten maken voor de koppeling.

 

2 pistes; eerste is via 3D-printing, misschien zal dit lukken voor een habbekrats, ofwel gefreesd in alu (moet sowieso lukken voor weinig maar vind die 3d-printing wel cooler).

 

't Spel ligt eventjes in onderhoud dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zelf te 3d printen kan je terecht bij fablab http://www.fablab-leuven.be/

Overschat de sterkte van zo een stukje wel niet, met een huis - tuin - keuken 3d printertje gemaakt.
We hebben ook meer professioneel/eigenbouw spul staan, maar dat is enkel voor onderzoek, niet voor jobshop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed voorheb is het daar dat het geprint zal worden, via via via :D

Maar als het niet sterk is, zal het er idd niet lang op zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heb vorige week een stukje ontworpen en besteld. Zal gedraaid worden in inox, binnen een tweetal weken vermoedelijk klaar.

Zou finaal het probleem van de zwakke stuurkoppeling moeten oplossen.

 

post-45-0-59888600-1414238185_thumb.jpg

 

3 stukken;

Bovenste schuift over de uitgaande kop van de G27-basis, en wordt zijdelings vastgeschroefd. Kleinere diameter om pinker- en ruitenwisserhendel over te schuiven. Op de kop ervan 4 vijsgaten.

Onderste op de tekening wordt vastgevezen op eerste koppelstuk, en stuur van de MB wordt hierop gevezen. Een schijf, zodat elk ander stuur er op kan gevezen worden in de toekomst.

Het middelste stuk is een beetje reserve, voor als ik ooit een verlenging moet maken (in een ander interieur, je weet nooit): buis over smalste diam van eerste stuk, laatste stuk in dezelfde buis aan de andere zijde en dan kan de schijf er weer opgevezen worden.

 

Was even wat denkwerk, ben benieuwd als het stuk er zal zijn.

Vandaag of morgen pas ik de steunplaat al aan (waarop de G27-basis gemonteerd zal worden).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn inderdaad geen stukken om te printen. Je kan ook enkele gleufjes maken in dat stuk voor op de g27 en dan een slangen klem gebruiken om het geheel op te spannen. Een boutje in de zijkant zal ook wel lukken, maar die komen uiteindelijk wel los. Tenzij het volledig door de as loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet volledig door de as lopen en met een metalen bus in de kunststof van de G27 tegen uitslijten + borgmoer op de bout.

Allemaal geleerd door waar het foutliep in mijn vorige versies :)

Die gleuf en samentrekken is niet goed, het moet echt een 100% stijve en spelingloze verbinding zijn; er komen wel redelijke krachten op - hefboomarm van het stuur + tegenwerkende force feedback (en ik kan je verzekeren, een g27 trekt serieus tegen in snelle bochten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Update.

 

Oude stuuras; veel te veel speling op (we spreken van tienden van millimeters, maar dat voel je dus wel: stuur stond niet volledig vast tov dashboard, en van links naar rechts wisselen moest je eerst een bepaalde speling overbruggen wat niet echt realistisch overkwam) + is compleet uitgesleten.

 

2014-09-27%2020.50.12.jpg

 

Daarom lang zitten nadenken, kijken, zoeken, schetsen, meten, nadenken, nadenken en nadenken, en de stuktekeningen van een paar posts hierboven uitgetekend.

 

De stukken in inox zijn al een eindje geleverd.

Adapterstuk voor de G27 naar stuuras (diam 40):

 

2014-11-21%2020.22.20.jpg

 

2014-11-21%2020.22.28.jpg

 

2 kogellagers, online besteld, diam 40.

2 moffen pvc, diam 40.

Inox gedraaid koppelstuk stuuras-stuur van de Mb, met adapterschijf waar gaten in geboord zullen worden om het stuur zelf op te bevestigen. Geeft de mogelijkheid om andere sturen te monteren, en deze schijf wordt gevezen op koppelstuk stuuras-stuur.

 

2014-12-20%2011.07.41.jpg

 

Voorlopige installatie voor een paar weken, in afwachting dat m'n lagers binnen waren: stuureenheid onder dashboard (moet uiteindelijk naar achter, boven de pedalen), en koppelstuk erop. Met borgpennen.

 

2014-12-20%2011.08.07.jpg

 

borgpennen:

 

2014-12-20%2011.16.38.jpg

 

Adapter stuur:

 

2014-12-20%2011.10.46.jpg

 

Stuureenheid boven de pedalen geplaatst, op de definitieve positie:

 

2014-12-20%2017.39.18.jpg

 

Verder nog heel wat verstevigingen in de structuur geplaatst zodat alles enorm vast hangt aan mekaar.

 

2014-12-21%2015.32.37.jpg

 

Stuuras zelf (dubbelwandige pvc-buis) met de twee lagers er op gespannen:

 

[/img]https://dl.dropbox.com/s/9rvlf3td287u7qt/2014-12-23%2011.30.19.jpg[/img]

 

Presenteren van de as:

 

2014-12-23%2011.31.02.jpg

 

Lagerhouders zodat as nog wat verschoven kan worden (links/rechts/onder/boven):

 

2014-12-23%2011.49.01.jpg

 

Resultaat aan voorzijde:

 

2014-12-23%2012.02.31.jpg

 

Stuureenheid nog even perfect in lijn zetten ...

 

2014-12-23%2012.03.07.jpg

 

Complete stuuras; gelijmd met bison 2componentenlijm, wordt nog extra geborgd met schroeven, moet nu eerst 10u drogen.

 

2014-12-24%2009.35.36.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, as moet nog enkele uren drogen, dan moet ik nog die gaten door de harde inox boren om de borgmoeren te monteren.

As terug monteren, perfect uitlijnen, stuurwiel monteren.

 

Dan is ie terug operationeel op voorwaarde dat het stuur juist staat, anders is het nog extra uitlijnwerk (neemt wel wat tijd in beslag).

 

Vervolgens wil ik de pedalen ook nog iets natuurlijker zetten. Platter.

 

En dan wordt het terug tijd om ons eens te concentreren op de pc. Nieuw grafisch kaartje zoeken + handrem van jou monteren. Wordt ook nog een huzarenstukje om die solide vast te maken.

 

+ nu vertrekken (zoon speelt tennismatch) en vanavond bezoek. Maar 't is congé, binnen enkele dagen is ie wel klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Thx :)

Moet eigenlijk nog eens een update plaatsen, maar momenteel niet zo veel tijd om al die foto's te plaatsen enz. Komt nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Update.

 

Oude stuuras; veel te veel speling op (we spreken van tienden van millimeters, maar dat voel je dus wel: stuur stond niet volledig vast tov dashboard, en van links naar rechts wisselen moest je eerst een bepaalde speling overbruggen wat niet echt realistisch overkwam) + is compleet uitgesleten.

 

 

 

Daarom lang zitten nadenken, kijken, zoeken, schetsen, meten, nadenken, nadenken en nadenken, en de stuktekeningen van een paar posts hierboven uitgetekend.

 

De stukken in inox zijn al een eindje geleverd.

Adapterstuk voor de G27 naar stuuras (diam 40):

 

 

 

 

 

2 kogellagers, online besteld, diam 40.

2 moffen pvc, diam 40.

Inox gedraaid koppelstuk stuuras-stuur van de Mb, met adapterschijf waar gaten in geboord zullen worden om het stuur zelf op te bevestigen. Geeft de mogelijkheid om andere sturen te monteren, en deze schijf wordt gevezen op koppelstuk stuuras-stuur.

 

 

 

Voorlopige installatie voor een paar weken, in afwachting dat m'n lagers binnen waren: stuureenheid onder dashboard (moet uiteindelijk naar achter, boven de pedalen), en koppelstuk erop. Met borgpennen.

 

 

 

borgpennen:

 

 

 

Adapter stuur:

 

 

 

Stuureenheid boven de pedalen geplaatst, op de definitieve positie:

 

 

 

Verder nog heel wat verstevigingen in de structuur geplaatst zodat alles enorm vast hangt aan mekaar.

 

2014-12-21%2015.32.37.jpg

 

 

 

 

Paste de g27 niet gewoon onder het dashboard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben wel benieuwd of je veel gevoel verliest hiermee. Er hangt nu toch aardig wat extra gewicht aan het stuur. Maar als je de g27 wat zwaarder instelt kan je dat misschien wel compenseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paste de g27 niet gewoon onder het dashboard?

 

Ja, maar alleen omgekeerd, en het schutbord aan de onderzijde kan dan net niet gemonteerd worden.

Maar .... dan komen er veel te veel krachten op de G27. Het oorspronkelijke stuur zit tegen de g27. Door het dashboard kan het MB-stuur maar min een 10-tal cm van de G27 gemonteerd worden, met verlengstuk. Dan zijn die neerwaartse krachten op de G27 zijn mechanisme veel te groot en draai je de boel kapot.

Daarom is het beter dat je het hefboomeffect elimineert door een vaste as te maken (vast aan het chassis), waar aan de ene kant de G27 zit, die ondervindt dus geen enkele zijdelingse of opwaartse/neerwaartse krachten, alleen de normale torsie, en aan de andere kant het stuur van MB.

Die as is dus als het ware een buffer om de G27 te beschermen.

 

Ook moet je rekening houden dat het stuur vanaf de opening in de houten plaat op bovenstaande foto (waar de lager van de as in komt) het uiterste punt is waar het stuur kan gesteund worden. Dus al de rest is in overkraging. Je kan deze krachten best compenseren door een zo lang mogelijke as achteraan, die op zijn uiteinde opnieuw gelagerd is. Is eenvoudige mechanica.

En of die as nu 30cm of 3m is, als die gelagerd is maakt dat niet uit (en heeft twee steunpunten dus).

 

Der is over nagepeisd he :D

 

Ben wel benieuwd of je veel gevoel verliest hiermee. Er hangt nu toch aardig wat extra gewicht aan het stuur. Maar als je de g27 wat zwaarder instelt kan je dat misschien wel compenseren.

 

Integendeel. Er is geen enkele extra speling meer, vroeger was dat wel. En om net dat zware gevoel weg te nemen is de as dubbel gelagerd. Die draait dus soepel en wrijvingloos. De verbinding tussen as en G27 is solide en spelingloos, de verbinding tussen stuur en as idem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid