Brunault 4.766 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 1 minuut geleden, wooter zei: Sorry mijn punt was dat als je dan toch AMG wil rijden, ik het zonde vind om je zo te beperken. Ik zou dus gewoon aftikken ipv te doen alsof mijn AMG een camionette was. Dan kan je vrijelijk en met betaling VAA rijden waar je wil, wanneer je wil. Punt is als je zo een AMG als LV ook gaat gebruiken om enkel zakelijk mee te rijden, je aan belastingontwijking doet. Daar is niets mis mee. Als je vervolgens het spel 100% afschrijft en geen VAA betaalt, maar er toch privé mee gaat rijden ben je aan belastingontduiking aan het doen, en dat is wel strafbaar. Of je gepakt wordt, dat is een andere zaak natuurlijk. Maar je kan ook braaf aan belastingontwijking doen en toch een controle krijgen waarbij de controleur je een forfait oplegt, omdat hij je niet gelooft en dan moet je gaan bewijzen dat je je netjes aan de regels hebt gehouden. Is dat het dan waard? daar heb je 100% gelijk in Quote
d_s 3.477 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 2 minuten geleden, Brunault zei: uw boekhouder loopt dus 10 jaar achter want dat van 35% is al jaren achterhaald Was mijn gedacht ook bij het lezen van zijn reactie Van de achterklep is mij ook nieuw. Wat is daar de regel van @Brunault Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 want wat is bv het verschil tussen een Leon hatchback en een Golf hatchback in ruimte binnenin en kofferklep? Want een Golf R kan naar VAN worden omgezet en een Leon Cupra niet. Tenzij iemand hier anders zegt. Quote
Brunault 4.766 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 het is iets met de grote van de achterklep Quote
Framfy 559 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 52 minuten geleden, Brunault zei: het is iets met de grootte van de achterklep Is dat wel zo? In de technische eisen is daarover toch niets terug te vinden. Of het moet iets te maken hebben met de definitie van 'stationwagen' of 'hatchback' ("een sedan met een klep aan de achterzijde van het voertuig" ), in de ISO-norm 3833-1977. Iemand die norm bij de hand? Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 25 minuten geleden, Framfy zei: Is dat wel zo? In de technische eisen is daarover toch niets terug te vinden. Of het moet iets te maken hebben met de definitie van 'stationwagen' of 'hatchback' ("een sedan met een klep aan de achterzijde van het voertuig" ), in de ISO-norm 3833-1977. Iemand die norm bij de hand? Google heeft dit bij de hand en ik kwam hieropuit... https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-121007-rollen/52-kb/kb-150368/115-art1 Quote
Jules_W 4.838 Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 @BMWMB Uw boekhouder is mis. In principe is het heel simpel. Als de DIV uw wagen goedkeurt als LV is het een camionette, er zijn zelfs constructeurs zoals VW en Audi waar je bijvoorbeeld een Golf R of Audi S3 als VAN kan kopen. Dan heb je incl laadklep genoeg laadruimte, verlies je achterbank en wordt er een scheidingswand geinstalleerd en wordt uw wagen een enkele cabine lichte vracht. Er zijn veel firma's die deze ombouw voor u kunnen doen, best even informeren of uw wagen daar voor in aanmerking komt. 1st gen cayenne's, X6 , X5 , CLS shooting brake ed kunnen allemaal omgebouwd worden zonder problemen. Als je hem dan met uw firma koopt, heb je een paar situaties die zich kunnen voordoen : a - Je rijdt al een opel corsa op de firma , en daar komt een cayenne camionette bij -> geen probleem zolang je volle pot VAA op de corsa betaalt (dit is uw personenwagen) b - Je rijdt al een vito op de firma , daar komt een cayenne camionette bij -> je vangt de hoofdprijs als je alleen volle pot VAA op de vito betaalt owv privegebruik en zogezegd alleen beroepsverplaatsingen doet met de cayenne. c - je koopt een cayenne camionette op uw firma en je hebt privé alleen een geroeste velo -> volle pot VAA betalen d - je koopt een cayenne camionette op uw firma en je hebt privé een auto -> je betaalt geen VAA op uw camionette owv beroepsgebruik e - je koopt een cayenne camionette op uw firma en je hebt privé een vito -> in theorie hoef je geen VAA te betalen, maar daar trap je de controleur wel mee op zijn tenen = hoofdprijs Quote
SpeedExceed 262 Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 Of je betaald VAA voor het aantal zetels dat je lichte vracht heeft, in dit geval 2 zetels dus 40% VAA. (zeker als je privé nog een deftige gezinswagen hebt volstaat dit..) Quote
Mich 2.891 Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 2 hours ago, Jules_W said: @BMWMB Uw boekhouder is mis. In principe is het heel simpel. Als de DIV uw wagen goedkeurt als LV is het een camionette, er zijn zelfs constructeurs zoals VW en Audi waar je bijvoorbeeld een Golf R of Audi S3 als VAN kan kopen. Dan heb je incl laadklep genoeg laadruimte, verlies je achterbank en wordt er een scheidingswand geinstalleerd en wordt uw wagen een enkele cabine lichte vracht. Er zijn veel firma's die deze ombouw voor u kunnen doen, best even informeren of uw wagen daar voor in aanmerking komt. 1st gen cayenne's, X6 , X5 , CLS shooting brake ed kunnen allemaal omgebouwd worden zonder problemen. Als je hem dan met uw firma koopt, heb je een paar situaties die zich kunnen voordoen : a - Je rijdt al een opel corsa op de firma , en daar komt een cayenne camionette bij -> geen probleem zolang je volle pot VAA op de corsa betaalt (dit is uw personenwagen) b - Je rijdt al een vito op de firma , daar komt een cayenne camionette bij -> je vangt de hoofdprijs als je alleen volle pot VAA op de vito betaalt owv privegebruik en zogezegd alleen beroepsverplaatsingen doet met de cayenne. c - je koopt een cayenne camionette op uw firma en je hebt privé alleen een geroeste velo -> volle pot VAA betalen d - je koopt een cayenne camionette op uw firma en je hebt privé een auto -> je betaalt geen VAA op uw camionette owv beroepsgebruik e - je koopt een cayenne camionette op uw firma en je hebt privé een vito -> in theorie hoef je geen VAA te betalen, maar daar trap je de controleur wel mee op zijn tenen = hoofdprijs wordt dat aanvaard punt1? een kleine wagen op de firma + een luxeLV... en dan enkel VAA op de kleine wagen betalen? Dacht dat de personenwagen toch van een beetje omvang moest zijn, nee? Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 2 hours ago, SpeedExceed said: Of je betaald VAA voor het aantal zetels dat je lichte vracht heeft, in dit geval 2 zetels dus 40% VAA. (zeker als je privé nog een deftige gezinswagen hebt volstaat dit..) Betaalt En wie heeft die regel uitgevonden? Dat is toch een puur verzinsel. Quote
Mich 2.891 Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 Vind het jammer dat het VAA niet verdeeld wordt evenredig met het aantal privekms per auto. Stel je hebt op je firma (naast een paar camionettes), nog een BMW 5 reeks en een Audi RS4 - je rijdt zelf 100k km/jaar met een camionette waarvan 20k prive - uw vrouw rijdt 30k km met de 5-serie waarvan 20k prive - de RS4 rijdt er 15k per jaar waarvan 10k prive Correct zou zijn: 2/5 VAA camionette + 2/5 VAA 5reeks + 1/5 VAA RS4 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 dat wordt allemaal moeilijk te controleren. dat zal op de duur nog wel komen als die kilometerheffing van vrachtwagens ook naar de andere bedrijfswagens of personenwagens doorvloeit. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 3 hours ago, Mich said: Vind het jammer dat het VAA niet verdeeld wordt evenredig met het aantal privekms per auto. Stel je hebt op je firma (naast een paar camionettes), nog een BMW 5 reeks en een Audi RS4 - je rijdt zelf 100k km/jaar met een camionette waarvan 20k prive - uw vrouw rijdt 30k km met de 5-serie waarvan 20k prive - de RS4 rijdt er 15k per jaar waarvan 10k prive Correct zou zijn: 2/5 VAA camionette + 2/5 VAA 5reeks + 1/5 VAA RS4 Nee Mich. Correct zou zijn: 2/5 VAA camionette + 2/5 VAA 5reeks + 1/5 VAA RS4 Waarbij het VAA berekend wordt op de werkelijke totaalkost van de wagen op jaarbasis. VAA is al ne forfait, en jij wil daar nog eens een stuk vanaf pitsen Ain't gonna happen. Je krijgt nu al ne cadeau om privé te rijden, door hun berekeningswijze. Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 Mijn situatie is als volgt. Privé heb ik 2 auto's die ingeschreven zijn op mijn naam. We hebben een managementvennootschap waarop 2 auto's ingeschreven zijn: mijn C450 en de RRS van mijn vrouw, waar we voor beide wagens de volle pot VAA betalen. We hebben thuis (waar ook het adres van de managementvennootschap is) een kantoor, maar meestal verplaatsen we ons naar de werkvennootschap die ook iedere maand de managementvergoeding betaalt (is dus woon-werk verkeer). Op deze vennootschap zijn meerdere firmawagens voor bedienden, bestelwagens voor servicebussen (die ik nooit privé gebruik), en 2 vrachtwagens. Kan ik in deze situatie de C450 vervangen door een LV? En moet ik dan VAA betalen? 90% van mijn kilometers zijn voor de firma, maar daar is dus ook woon-werkverkeer bij heen en terug de werkvennootschap. Slechts 10% rijd ik echt privé met deze auto. Quote
Bompa 17.784 Geplaatst: 29 december 2017 Geplaatst: 29 december 2017 Is verplaatsing van managementsvennootschap naar werkvennootschap woon-werk? Ok, die eerste is ook bij uw woning, maar woon-werk is toch te voet van uw keuken naar uw bureau in uw woning? Of aanvaardt men dit niet? Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 29 december 2017 Geplaatst: 29 december 2017 Dus als ik het goed begrijp moet je voor goedkoop met, bv een Dodge Ram, te rijden een 2e auto hebben op die zelfde zaak of in je prive. bv een heel zuinig wagentje met niets van opties waar je dus zo goed als geen VAA op betaalt...vreemde regel Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 29 december 2017 Geplaatst: 29 december 2017 Is verplaatsing van managementsvennootschap naar werkvennootschap woon-werk? Ok, die eerste is ook bij uw woning, maar woon-werk is toch te voet van uw keuken naar uw bureau in uw woning? Of aanvaardt men dit niet? De regel zegt dat als je 40x per jaar vanaf je woonst/maatschappelijke zetel naar eenzelfde plaats rijdt, dat als woon-werk verkeer wordt gezien. Bij mij is dat dus het geval, want ik ben zo goed als elke dag bij onze werkvennootschap.Dat andere adres moet niet je eigen bedrijf zijn. Zelfs als je een vaste klant hebt, waar je meer dan 40x per jaar gaat werken, dan is die verplaatsing ook woon-werk. 1 Quote
Jules_W 4.838 Geplaatst: 29 december 2017 Geplaatst: 29 december 2017 16 uren geleden, BMWMB zei: Mijn situatie is als volgt. Privé heb ik 2 auto's die ingeschreven zijn op mijn naam. We hebben een managementvennootschap waarop 2 auto's ingeschreven zijn: mijn C450 en de RRS van mijn vrouw, waar we voor beide wagens de volle pot VAA betalen. We hebben thuis (waar ook het adres van de managementvennootschap is) een kantoor, maar meestal verplaatsen we ons naar de werkvennootschap die ook iedere maand de managementvergoeding betaalt (is dus woon-werk verkeer). Op deze vennootschap zijn meerdere firmawagens voor bedienden, bestelwagens voor servicebussen (die ik nooit privé gebruik), en 2 vrachtwagens. Kan ik in deze situatie de C450 vervangen door een LV? En moet ik dan VAA betalen? 90% van mijn kilometers zijn voor de firma, maar daar is dus ook woon-werkverkeer bij heen en terug de werkvennootschap. Slechts 10% rijd ik echt privé met deze auto. Uiteindelijk draait het maar om 1 ding, kan je aantonen dat je het effectief nodig hebt. Uw situatie nu is zeer veilig hé qua VAA. Moet je nooit eens iets groots vervoeren? Je kan dan gerust je C450 vervangen door een lichte vracht. Dan heb je al een camionette nodig hé. En een E63 LV is in theorie een camionette en dus aanvaard. 21 uren geleden, Mich zei: wordt dat aanvaard punt1? een kleine wagen op de firma + een luxeLV... en dan enkel VAA op de kleine wagen betalen? Dacht dat de personenwagen toch van een beetje omvang moest zijn, nee? Waarom niet? Ongeacht wat voor camionette dat is, het zijn uw centen hé. De fiscus heeft niet te beslissen met wat voor auto jij uw personen hoort te vervoeren en met wat voor auto uw goederen. Feit is gewoon dat ja die VAA mag laten vallen op een lichte vrachtwagen waar je privé geen km's mee rijdt. Vervang het even door volgende wagens : Mazda 6 waar je VAA op betaalt , en dikste uitvoering Viano (LV) waar je geen VAA op betaald. Quote
Jules_W 4.838 Geplaatst: 29 december 2017 Geplaatst: 29 december 2017 6 uren geleden, Liquid Li0n zei: Dus als ik het goed begrijp moet je voor goedkoop met, bv een Dodge Ram, te rijden een 2e auto hebben op die zelfde zaak of in je prive. bv een heel zuinig wagentje met niets van opties waar je dus zo goed als geen VAA op betaalt...vreemde regel Moeten niet hé. Maar je kan volledig VAA op die dodge ram betalen om in regel te zijn. Je kan geen VAA op die dodge ram betalen en afwachten wat ze zeggen bij een controle; De fiscus weet ook als dat uw enige vervoermiddel is , dat je uw privekm's niet allemaal met de fiets doet. Anderzijds kan je ook een kleine wagen kopen en VAA op betalen om uw privékm's te doen, en een fatsoenlijke camionette kopen in de vorm van een dodge ram om al uw werkverkeer mee te doen want daar zit je het meest in. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 27 februari 2018 Geplaatst: 27 februari 2018 Nog eens even terug oprakelen hier.Wat is het goedkoopste/gunstigste? Als je nu, als enige wagen, bv een M135i of dergelijke naar lichte vracht laat ombouwen, ombouw en keuring 1500 euro maar dus geen biv en weinig vb of deze als personenwagen inschrijven en 1500 biv en 800 vb. Maar wat is het verschil in aftrekbaarheid en in VAA tussen de 2?Want een omgebouwde LV is niet altijd meer 100% Quote
OlivierV 219 Geplaatst: 27 februari 2018 Geplaatst: 27 februari 2018 Op de website van de overheid lees ik toch geen beperkingen: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/vervoer/inschrijving_en_belastingen/lichte_vrachtauto#q2 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 28 februari 2018 Geplaatst: 28 februari 2018 Op de website van de overheid lees ik toch geen beperkingen:https://financien.belgium.be/nl/particulieren/vervoer/inschrijving_en_belastingen/lichte_vrachtauto#q2Is dit hetzelfde voor zelfstandigen? Want dit staat bij de afdeling particulieren maar bij drop-down van zelfstandigen vind ik niets over LV's Quote
Botje 14 Geplaatst: 27 juli 2018 Geplaatst: 27 juli 2018 On 12/28/2017 at 3:40 PM, Jules_W said: @BMWMB Uw boekhouder is mis. In principe is het heel simpel. Als de DIV uw wagen goedkeurt als LV is het een camionette, er zijn zelfs constructeurs zoals VW en Audi waar je bijvoorbeeld een Golf R of Audi S3 als VAN kan kopen. Dan heb je incl laadklep genoeg laadruimte, verlies je achterbank en wordt er een scheidingswand geinstalleerd en wordt uw wagen een enkele cabine lichte vracht. Er zijn veel firma's die deze ombouw voor u kunnen doen, best even informeren of uw wagen daar voor in aanmerking komt. 1st gen cayenne's, X6 , X5 , CLS shooting brake ed kunnen allemaal omgebouwd worden zonder problemen. Als je hem dan met uw firma koopt, heb je een paar situaties die zich kunnen voordoen : a - Je rijdt al een opel corsa op de firma , en daar komt een cayenne camionette bij -> geen probleem zolang je volle pot VAA op de corsa betaalt (dit is uw personenwagen) b - Je rijdt al een vito op de firma , daar komt een cayenne camionette bij -> je vangt de hoofdprijs als je alleen volle pot VAA op de vito betaalt owv privegebruik en zogezegd alleen beroepsverplaatsingen doet met de cayenne. c - je koopt een cayenne camionette op uw firma en je hebt privé alleen een geroeste velo -> volle pot VAA betalen d - je koopt een cayenne camionette op uw firma en je hebt privé een auto -> je betaalt geen VAA op uw camionette owv beroepsgebruik e - je koopt een cayenne camionette op uw firma en je hebt privé een vito -> in theorie hoef je geen VAA te betalen, maar daar trap je de controleur wel mee op zijn tenen = hoofdprijs Beste Jules, Dit is allemaal indien je een vennootschap hebt. Wat met een eenmanszaak? Daar betaal je dacht ik geen VAA op een personenwagen? En dus ook niet op een lichte vracht. Correct?@Jules_W Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 29 juli 2018 Geplaatst: 29 juli 2018 Op 27/7/2018 om 21:01, Botje zei: Beste Jules, Dit is allemaal indien je een vennootschap hebt. Wat met een eenmanszaak? Daar betaal je dacht ik geen VAA op een personenwagen? En dus ook niet op een lichte vracht. Correct?@Jules_W ik heb een vennootschap met lichte vracht als enige voertuig en ik betaal VAA hoor Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 30 juli 2018 Geplaatst: 30 juli 2018 8 hours ago, Liquid Li0n said: ik heb een vennootschap met lichte vracht als enige voertuig en ik betaal VAA hoor Dat is zijn vraag niet. In een vennootschap betaal je VAA op het privé gebruik. Dus evengoed bij een LV, voor het woon-werk verkeer oa. Eenmanszaak nooit VAA. Dus ook niet op LV. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.