Ga naar inhoud

Toekomst lichte vracht


DDke

Aanbevolen berichten

1 uur terug, CAS zei:

Ja, privé personen met paarden moeten maar op hun paard naar evenementen gaan! En als ze al een paard kunnen kopen, hebben ze zeker genoeg geld om ieder jaar een auto aan de staat te schenken! 

Soms maak je toch vreemde opmerkingen Swede. Schrijf je Cayenne eens in België in en kom dan nog eens zeggen dat je meer dan logisch daar een tax op betaald. 

Want alle privepersonen die paarden hebben, hebben een pickup? Paardencamionetten zijn trouwens ook van veel zever vrijgesteld, dus die lobby heeft zijn werk al jaren geleden gedaan

Hell als ik kijk naar zeilers hebben die niet allemaal een pickup, veelal een mobilhome als ze kleinzeilerij doen of een dikke suv. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, gewoon ik zei:

Want alle privepersonen die paarden hebben, hebben een pickup? Paardencamionetten zijn trouwens ook van veel zever vrijgesteld, dus die lobby heeft zijn werk al jaren geleden gedaan

Hell als ik kijk naar zeilers hebben die niet allemaal een pickup, veelal een mobilhome als ze kleinzeilerij doen of een dikke suv. 

Ik beweer dat nergens, maar 2 paarden in een trailer trek ik liever met iets deftig. Ondertussen nog wat hooi extra in de laadbak en gaan. 

Het is 1 voorbeeld dat al aantoont dat je dat privé zeker kan gebruiken. En niet gewoon aankoop wegens taks voordeel. Al beïnvloed dat je keuze uiteraard, maar dat is bij iedere aankoop van een auto. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja wij (als particulier) hadden er ook eentje (Toyota Hilux - net vorige maand weer overgelaten aan de garage) en dat was ook uit praktische overwegingen gekozen : (toen) grote remorque voor caterham te trekken + caravan, en de laadbak werd gebruikt voor ons tuinonderhoud.  Denk ook niet dat er ooit iemand vanachter gezeten heeft buiten onze hond 🙂

Lagere taksen waren een mooie meevaller maar geen reden om die auto te kopen - uiteindelijk was dat "maar" een 2,4, ik vermoed dat het voor eigenaren van een Dodge RAM anders ligt

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, berengun said:

eigenlijk toch raar dat het specifiek de pick ups die geviseerd worden ? 

Dat is hoe de media het vermeldt.

De media zegt ook dat je sinds 2022 geen pickup meer kunt inschrijven in Wallonië en profiteren van lage taksen, maar de regel hier geldt gewoon voor elke LV hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, CAS said:

Ja, privé personen met paarden moeten maar op hun paard naar evenementen gaan! En als ze al een paard kunnen kopen, hebben ze zeker genoeg geld om ieder jaar een auto aan de staat te schenken! 

Je hebt geen pickup nodig om een trailer met een paard in te trekken.

Ten andere, wat een rare uitleg is dat. Andere mensen hebben ook geen korting van de staat omdat ze een bepaalde hobby willen beoefenen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Je hebt geen pickup nodig om een trailer met een paard in te trekken.

Ten andere, wat een rare uitleg is dat. Andere mensen hebben ook geen korting van de staat omdat ze een bepaalde hobby willen beoefenen.

deze is al even raar 🙂

Je hebt als boekhouder ook geen Porsche Taycan nodig om klanten te bezoeken, dat kan ook met een representatief golfje.....zo kunnen we er wel een aantal opnoemen waar mensen gebruik maken van mogelijkheden in een totaal incorrect taxatie systeem.  En dat is iedereen zijn goed recht

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je hebt geen pickup nodig om een trailer met een paard in te trekken.

Ten andere, wat een rare uitleg is dat. Andere mensen hebben ook geen korting van de staat omdat ze een bepaalde hobby willen beoefenen.

Wie ben jij om te beslissen wat ik nodig heb? Wie is de staat, dat ze dat mag doen?

Iedereen doet van mij wat die wil doen, ik zeg hier nergens dat ik een korting nodig heb. Ik zeg hier enkel dat je bij een aankoop normaal gezien alle opties eens overweegt. Waarom zou je dan niet mogen opteren voor een pick up als particulier?

Op zich geen problemen trouwens met de nieuwe regeling. Maar het feit dat het tot nu toe anders was doet mij meer denken dat onze maatschappij echt wel fucked up is en dat toen pick ups bagger reden, het allemaal geen kwaad kon. Maar nu dat dat eigenlijk krachtige wagens zijn met de nodige luxe, o wee... Kan toch niet zijn dan zeker dat iemand daar aan een normaal tarief wegentaks mee kan rijden zeker! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, berengun said:

deze is al even raar 🙂

Je hebt als boekhouder ook geen Porsche Taycan nodig om klanten te bezoeken, dat kan ook met een representatief golfje.....zo kunnen we er wel een aantal opnoemen waar mensen gebruik maken van mogelijkheden in een totaal incorrect taxatie systeem.  En dat is iedereen zijn goed recht

Het gaat hier over privé gebruik.

Waarom moet een auto met een 5 liter in niks aan taks kosten toevallig omdat hij geen achterbank heeft maar wel een grote laadruimte, voor een particulier? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Het gaat hier over privé gebruik.

Waarom moet een auto met een 5 liter in niks aan taks kosten toevallig omdat hij geen achterbank heeft maar wel een grote laadruimte, voor een particulier? 

Waarom zou die wel 15k aan taks moeten kosten? Gelijk welke auto trouwens. Waarom? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, CAS said:

Wie ben jij om te beslissen wat ik nodig heb? Wie is de staat, dat ze dat mag doen?

Iedereen doet van mij wat die wil doen, ik zeg hier nergens dat ik een korting nodig heb. Ik zeg hier enkel dat je bij een aankoop normaal gezien alle opties eens overweegt. Waarom zou je dan niet mogen opteren voor een pick up als particulier?

Amai, beetje defensief? :D 

Er is toch geen probleem? Zolang je blijft rijden met wat je gekocht hebt word je toch helemaal niet gestraft? Je blijft toch in het systeem zitten? 

3 minutes ago, CAS said:

Op zich geen problemen trouwens met de nieuwe regeling. Maar het feit dat het tot nu toe anders was doet mij meer denken dat onze maatschappij echt wel fucked up is en dat toen pick ups bagger reden, het allemaal geen kwaad kon. Maar nu dat dat eigenlijk krachtige wagens zijn met de nodige luxe, o wee... Kan toch niet zijn dan zeker dat iemand daar aan een normaal tarief wegentaks mee kan rijden zeker! 

Nee het idee is dat je om zwaar materiaal te vervoeren zwaardere motoren nodig hebt. Destijds werd men belast op cilinderinhoud en pk's, en werd zo een 3 liter werkpaard disproportioneel zwaar belast. Het is nu niet dat je een 3 liter camionette motor koopt om mee te gaan racen op Spa. Dat zijn echt "utilitaire voertuigen" en dus werd daar een speciale regeling voor uitgewerkt.

Ondertussen zijn we zo ver dat de meeste lichte vrachten zelfs een kleinere motor hebben dan een hoop (US) pickups die rondrijden, en idd, is de situatie scheefgetrokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, CAS said:

Waarom zou die wel 15k aan taks moeten kosten? Gelijk welke auto trouwens. Waarom? 

 

Daar gaat het helemaal niet om. Dat is compleet naast het punt. Het punt is dat men dingen gelijk trekt die scheefgetrokken waren. Als ik een 4 liter in een Porsche wil betaal ik me blauw. Als ik die 4 liter in een F150 wil (moest dat bestaan) betaal ik geen hol. Wat is daar de logica van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Daar gaat het helemaal niet om. Dat is compleet naast het punt. Het punt is dat men dingen gelijk trekt die scheefgetrokken waren. Als ik een 4 liter in een Porsche wil betaal ik me blauw. Als ik die 4 liter in een F150 wil (moest dat bestaan) betaal ik geen hol. Wat is daar de logica van.

dat klopt helemaal.... Wij betalen binnenkort 10000 BIV op onze X3... tenzij we de bank eruit halen (wat we niet gaan doen), dan is er nog nauwelijks taks.  Maar op een even zware en snelle IX3 zouden we ook niks betalen.  Ook daar is er geen logica ... maar ook die zal wel rechtgetrokken worden zodra het gros is overgeschakeld op EV.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Amai, beetje defensief? :D 

Er is toch geen probleem? Zolang je blijft rijden met wat je gekocht hebt word je toch helemaal niet gestraft? Je blijft toch in het systeem zitten? 

Nee het idee is dat je om zwaar materiaal te vervoeren zwaardere motoren nodig hebt. Destijds werd men belast op cilinderinhoud en pk's, en werd zo een 3 liter werkpaard disproportioneel zwaar belast. Het is nu niet dat je een 3 liter camionette motor koopt om mee te gaan racen op Spa. Dat zijn echt "utilitaire voertuigen" en dus werd daar een speciale regeling voor uitgewerkt.

Ondertussen zijn we zo ver dat de meeste lichte vrachten zelfs een kleinere motor hebben dan een hoop (US) pickups die rondrijden, en idd, is de situatie scheefgetrokken.

Komt mogelijks meer defensief over dan wat de bedoeling is. Ik vraag mij dat gewoon oprecht af waarom dat ineens aangepast moet worden. Waarom dat bepaalt moet worden met wat je rijd.  Binnenkort rijden we toch allemaal elektrisch? 

Zelfde voor sportwagens trouwens. Iedereen zou gewoon moeten kunnen rijden met wat die wenst. Taks gelijk op alles. 

Ik vind de timing dus het meest vreemde. En idd, ik kan blijven rijden, gelukkig. Ik zou het 1 niet over hebben om zoveel taks te betalen en 2, dat zou zelfs niet in mijn jaar inkomsten plaatje passen. 

Heel ons tax systeem vind ik trouwens scheef getrokken. Heel het VAA gebeuren etc. Lijkt mij eerder een "jaloezie taks" dan rij taks. 

Qua inhoud gaan ze trouwens allemaal kleiner worden. 2,7l en 3,5l is al meer het gebruikelijke. De V8's zijn er wat aan het uit gaan. Daarom ook de mijne gekocht, nu het nog kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is al "eerlijker" geworden dan vroeger. Nu betaal je vooral in functie van uitstoot. Vroeger was het puur op vermogen of cc's.

In Wallonië is het trouwens nog altijd voor een stuk op vermogen of cc. 2500 BIV voor een Mazda MX5 met 184pk :fp:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Het is al "eerlijker" geworden dan vroeger. Nu betaal je vooral in functie van uitstoot. Vroeger was het puur op vermogen of cc's.

In Wallonië is het trouwens nog altijd voor een stuk op vermogen of cc. 2500 BIV voor een Mazda MX5 met 184pk :fp:

 

Oef, dan weten we dat we nooit gaan moeten betalen voor onze elektrische auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, CAS said:

Komt mogelijks meer defensief over dan wat de bedoeling is. Ik vraag mij dat gewoon oprecht af waarom dat ineens aangepast moet worden. Waarom dat bepaalt moet worden met wat je rijd.  Binnenkort rijden we toch allemaal elektrisch? 

Zelfde voor sportwagens trouwens. Iedereen zou gewoon moeten kunnen rijden met wat die wenst. Taks gelijk op alles. 

Tja, mij moet je het niet vertellen. Wat ik in mijn leven al heb uitgegeven aan BIV en wegentaks ... ik wil het niet uittellen ....

Uiteindelijk zou alles gewoon via de accijns op brandstof moeten gaan. Hoe meer je rijdt en hoe meer je uitstoot hoe meer je verbruikt. Eerlijker kan niet. Schaf al de rest af. Als ik dan 100.000km per jaar rijd met mijn Polo ben ik sletiger voor de weg en het milieu dan wanneer ik 5000km rijd met mijn Corvette.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, ICM said:

Proficiat

Was het maar waar. Hier had al lang eentje gestaan moesten ze geen belachelijke bedragen vragen qua taks. Dat rijdt echt goed die laatste generaties.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Tja, mij moet je het niet vertellen. Wat ik in mijn leven al heb uitgegeven aan BIV en wegentaks ... ik wil het niet uittellen ....

Uiteindelijk zou alles gewoon via de accijns op brandstof moeten gaan. Hoe meer je rijdt en hoe meer je uitstoot hoe meer je verbruikt. Eerlijker kan niet. Schaf al de rest af. Als ik dan 100.000km per jaar rijd met mijn Polo ben ik sletiger voor de weg en het milieu dan wanneer ik 5000km rijd met mijn Corvette.

Volgens mij komen de grensposten dan mogelijks wel weer, want buiten lpg, tank ik niet in België. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, CAS zei:

Het ergste is naar mijn mening eigenlijk vooral wat er met dat geld gebeurt. Sinds 2015, maar laten we 2016 nemen want dat was het eerste volle jaar zit er een OBU in de vrachtwagens. Daardoor betaald Delca Logistic bvb, dus 1 transportbedrijf, per jaar een miljoen euro meer aan taks (WTF gehalte is al vrij hoog toch). Zou de concrete cijfers totaal eens moeten opzoeken voor de totale opbrengst bij de staat, maar ze zitten naar mijn weten altijd tussen 600 a 900miljoen. Dacht 821miljoen in 2021. 

Dat geld ging integraal worden gebruikt voor betere wegen. 

Het viaduct in Gent Brugge hebben ze opgelapt ipv nieuw gezet. De E403 ligt er op veel plekken nog steeds erbarmelijk bij. Ale, het enige dat ik zien veranderen heb, buiten dat stukje E17 in West Vlaanderen en de files in Antwerpen om uiteindelijk hetzelfde resultaat te bekomen, zijn een pak meer traject controles. 

Moesten ze imo eens beginnen met een inhaalactie, de mensen op zijn minst het gevoel geven dat ze iets weer krijgen voor hun geld... Het zou al veel schelen. Maar nu leven we in een dichtbevolkt land, wat eigenlijk minder dure taxen voor auto's zou moeten betekenen want meer mensen gebruiken dezelfde weg, echter zien we dat vanaf je meer dan een grasmaaier wil, je een onverklaarbare hoge taks mag betalen. 

"wegen" zijn ook zaken als fietsinfrastructuur. En daar is de laatste jaren wel wat geld naar gegaan en niet zonder resultaat.

Gentbrugge hebben ze opgelapt omdat het grote masterplan nog steeds op tafel ligt, waarbij ze de E17 van voor Gentbrugge tot in De Pinte onder de grond willen steken. 

Gent is, o ironie, de enige stad waar twee snelwegen zo dwars door lopen. Daarom dus dat ze die onder de grond willen steken. Met de meerwaarde creatie aan bouwgronden, kan je al een heel eind financieren, maar er zou ook groene ruimte komen en nog andere zaken. Is een heel mooie studie, maar er is nog geen overeenkomst om ze effectief uit te voeren.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, berengun zei:

niks respect 🤪 financieel zelfs dom 🙂 maar zo wil ik het

Goh ja, weet niet of ik er mij mentaal op zou kunnen voorbereiden. Momenteel ben ik op dat vlak mogelijks wel iemand die gewoon altijd te weinig wil betalen. Langs de andere kant zie ik de stijging van taks op mijn Lada nog als acceptabel door de LV regeling voor de Titan. Al kan ik er daar eigenlijk ook niet bij hoe ze dat kunnen verantwoorden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid