Fr79 506 Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 Rood exportkenteken is een geldige inschrijving in Duitsland hé. Franse gendarmes hebben daar niets aan te zeggen wanneer een Belg daar mee rijdt. Of ze het toelaten aan een Fransman weet ik niet. Alleen de Belgische politie kunnen u (gesteld dat je in België gedomicilieerd bent natuurlijk) daar in eigen land op pakken. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 10 mei 2024 Geplaatst: 10 mei 2024 Rode exportplaat of een bestaande Belgische plaat (waarop het geïmporteerd voertuig zal worden ingeschreven) maakt idd geen verschil inzake 't rondrijden met een niet-ingeschreven voertuig (als Belg), maar met de Duitse exportplaat rijd je wel een pak meer in de kijker. Quote
WhyAlwaysMe 5 Geplaatst: 11 mei 2024 Geplaatst: 11 mei 2024 Bedankt voor alle hulp in dit topic! Dinsdagnamiddag om 17u de auto in Duitsland gaan ophalen, woensdagochtend om 8u door de keuring geraakt, vervolgens mijn verzekeraar de nummerplaat laten aanvragen en woensdagavond om 20u stond de koerier met mijn nummerplaat aan de deur! Alles dus volgens plan verlopen (behalve dat de Taycan te groot is voor onze garage :-)). 4 1 Quote
Luv4DLM 1.280 Geplaatst: 13 mei 2024 Geplaatst: 13 mei 2024 Op 10/5/2024 om 23:57, gTa zei: Rode exportplaat of een bestaande Belgische plaat (waarop het geïmporteerd voertuig zal worden ingeschreven) maakt idd geen verschil inzake 't rondrijden met een niet-ingeschreven voertuig (als Belg), maar met de Duitse exportplaat rijd je wel een pak meer in de kijker. Zijn er dit dit al gedaan hebben? Ik schik dat zo te doen deze zomer, eigen nummerplaten mee en zo afkomen uit Duitsland. Enige probleem is dat mijn verzekering niet mee wil gaan in het verhaal. Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 13 mei 2024 Geplaatst: 13 mei 2024 Verzekering heeft gelijk: je mag je nummerplaat slechts op een ander voertuig hangen als 1) je eigen voertuig buiten gebruik is (wat niet het geval is) 2) het vervangend voertuig eigendom is van een derde (en aangezien je de Duitse wagen net hebt gekocht, is dit ook het geval niet). Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 13 mei 2024 Geplaatst: 13 mei 2024 Bij mij hebben ze nog nooit moeilijk gedaan met verzekering op chassisnummer Quote
Luv4DLM 1.280 Geplaatst: 13 mei 2024 Geplaatst: 13 mei 2024 1 uur terug, ex-Mooseman zei: Verzekering heeft gelijk: je mag je nummerplaat slechts op een ander voertuig hangen als 1) je eigen voertuig buiten gebruik is (wat niet het geval is) 2) het vervangend voertuig eigendom is van een derde (en aangezien je de Duitse wagen net hebt gekocht, is dit ook het geval niet). Ze hebben een punt, ik weet van andere verzekeringen dat ze het wel doen op chassisnummer maar NN Insurance wil niet. Quote
Asserti 3.417 Geplaatst: 13 mei 2024 Geplaatst: 13 mei 2024 Erard doet dat ook niet, en dat is ambetant. Hun uitleg: In elke polis staat dat een auto moet ingeschreven zijn in België. Als de makelaar je wel verzekert, maar er valt iets voor kunnen ze zich op basis van die regel terugtrekken. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 14 mei 2024 Geplaatst: 14 mei 2024 Op 13/5/2024 om 11:32, Asserti zei: Erard doet dat ook niet, en dat is ambetant. Hun uitleg: In elke polis staat dat een auto moet ingeschreven zijn in België. Als de makelaar je wel verzekert, maar er valt iets voor kunnen ze zich op basis van die regel terugtrekken. Ik heb ook al gehoord dat er maatschappijen zijn die niet op chassisnummer verzekeren ... maar ik denk dat de uitleg die ze jou gegeven hebben, niet klopt. Vooreerst kan die uitleg per definitie al niet: de wettelijk verplichte B.A.-verzekering moet afgesloten zijn VOORDAT je de auto kan inschrijven. Elke polis B.A. voor een nieuw voertuig is er dus eentje die een nog niet ingeschreven voertuig verzekert... 't Lijkt mij vooral een keuze te zijn ifv portefeuille- en risicobeheer? 1 Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 14 mei 2024 Geplaatst: 14 mei 2024 Op 13/5/2024 om 10:01, Luv4DLM zei: Zijn er dit dit al gedaan hebben? Ik schik dat zo te doen deze zomer, eigen nummerplaten mee en zo afkomen uit Duitsland. Enige probleem is dat mijn verzekering niet mee wil gaan in het verhaal. Vaak, maar altijd nadat ik het te importeren voertuig succesvol kon verzekeren in B.A. (wat altijd lukte). Ik zou het nooit doen zonder expliciete bevestiging van mijn verzekeraar dat het voertuig geldig verzekerd is. Waarom maak je geen gebruik van rode exportplaten? De problematiek van het in België rondrijden als Belg, met een niet in België ingeschreven voertuig, wordt daarmee niet opgelost maar omdat er een hiaat is in de wetgeving, wordt dat wel getolereerd (toch als het verplaatsingen betreft tussen woonplaats, garagist en keuringsstation, sensu stricto verplaatsingen m.o.o. inschrijving van het voertuig). Quote
Luv4DLM 1.280 Geplaatst: 14 mei 2024 Geplaatst: 14 mei 2024 1 uur terug, gTa zei: Vaak, maar altijd nadat ik het te importeren voertuig succesvol kon verzekeren in B.A. (wat altijd lukte). Ik zou het nooit doen zonder expliciete bevestiging van mijn verzekeraar dat het voertuig geldig verzekerd is. Waarom maak je geen gebruik van rode exportplaten? De problematiek van het in België rondrijden als Belg, met een niet in België ingeschreven voertuig, wordt daarmee niet opgelost maar omdat er een hiaat is in de wetgeving, wordt dat wel getolereerd (toch als het verplaatsingen betreft tussen woonplaats, garagist en keuringsstation, sensu stricto verplaatsingen m.o.o. inschrijving van het voertuig). Omdat ik van de drie ingevoerde auto's dat ik al gedaan heb telkens zelf alles moet regelen en daar enorm veel tijd mee verloor. Nu zit ik nog met het probleem dat ik enkel in het weekend kan ophalen en die kantoren dicht zijn. Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 14 mei 2024 Geplaatst: 14 mei 2024 Vorige keer heb ik de gele transitkentekens aangevraagd, het grootste stuk traject was in DE. Aan de grens in NL gewisseld naar mijn platen, was nog een kleine 20km NL en daarna 90km in BE. Uiteraard op chassisnr verzekerd. Nu met garageplaten zou ik vanaf nu normaal gezien altijd in orde moeten zijn als ik het zo doe. DE aanvaardt geen garageplaten maar NL wel indien je kan aantonen dat je net gekocht hebt en onderweg bent naar huis. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 14 mei 2024 Geplaatst: 14 mei 2024 1 uur terug, Luv4DLM zei: Omdat ik van de drie ingevoerde auto's dat ik al gedaan heb telkens zelf alles moet regelen en daar enorm veel tijd mee verloor. Nu zit ik nog met het probleem dat ik enkel in het weekend kan ophalen en die kantoren dicht zijn. Als je het zelf wil/moet regelen is dat tegenwoordig idd. een hoop gedoe. Vroeger kon je nog gewoon binnen de openingsuren een Strassenverkehrsamt binnenwandelen, daar stond meestal een stand van Adac waar je een verzekering van 15 dagen of een maand kon kopen, shops waar ze à la minute je platen maakten als je alle papieren had. Met wat geluk was je daar in minder dan een uur buiten. Dan zijn ze begonnen met ook voor exportwagens pro rata verkeersbelasting te heffen voor de duur van je kenteken (was vroeger niet). Nu allemaal op afspraak, geen cash meer, etc. Gemakkelijkste is als je de verkoper een volmacht geeft en hij alles in uw plaats doet en je nieuwe kar bij afhaling netjes staat te blinken met de platen er al op (wat bij @WhyAlwaysMe zo was had ik begrepen). Bij particulieren weinig kans dat die dat voor u gaan doen, snap ik ook wel. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 14 mei 2024 Geplaatst: 14 mei 2024 Laatste keer bij mij (zomer 2022) was idd alles geregeld door de verkoper van de auto. Ik lees dat eea ingewikkelder/duurder is geworden ... dan snap ik (gecombineerd met kopen bij een privé-verkoper) dat 't een hassle wordt. Quote
tuscani 11.795 Geplaatst: 18 mei 2024 Auteur Geplaatst: 18 mei 2024 Als ik het goed begrijp geld de regel dat je sowieso 21% moet bijbetalen bij inschrijving in Belgie, wanneer het voertuig minder dan 6000km heeft, ook voor motoren? Dus moet ik rekening houden met het aankoopbedrag ( in Duitsland te betalen) + 21% (in Belgie te betalen) als totaalsom. Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 18 mei 2024 Geplaatst: 18 mei 2024 1 uur terug, tuscani zei: Als ik het goed begrijp geld de regel dat je sowieso 21% moet bijbetalen bij inschrijving in Belgie, wanneer het voertuig minder dan 6000km heeft, ook voor motoren? Dus moet ik rekening houden met het aankoopbedrag ( in Duitsland te betalen) + 21% (in Belgie te betalen) als totaalsom. Ik heb net 21% voor de MINI moeten betalen hier omdat hij maar 4000km had. Ik kreeg na een paar dagen een mailtje na hem online aan te geven aan de douane. Na betaling kreeg ik na enkele dagen het E705 fomulier. Nu ben ik nog steeds aan het wachten op het bewijs dat ik hier de 21% btw heb betaald, want dat bewijs sturen ze op met de post Met dat bewijs kan je dan de 19% btw terugkrijgen bij de Duitse handelaar. Uiteindelijk scheelt het je dus 2% meer. Quote
tuscani 11.795 Geplaatst: 18 mei 2024 Auteur Geplaatst: 18 mei 2024 5 minuten geleden, Greg zei: Ik heb net 21% voor de MINI moeten betalen hier omdat hij maar 4000km had. Ik kreeg na een paar dagen een mailtje na hem online aan te geven aan de douane. Na betaling kreeg ik na enkele dagen het E705 fomulier. Nu ben ik nog steeds aan het wachten op het bewijs dat ik hier de 21% btw heb betaald, want dat bewijs sturen ze op met de post Met dat bewijs kan je dan de 19% btw terugkrijgen bij de Duitse handelaar. Uiteindelijk scheelt het je dus 2% meer. Ah je krijgt als particulier ook het verschil in btw terug bij een aankoop ginds. Ik dacht dat dat gewoon typisch Belgisch was en er extra bijkwam. Maar dat gaat dan natuurlijk enkel bij een aankoop bij een handelaar? Bij een particuliere aankoop van een particulier, zal het surplus zijn? Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 18 mei 2024 Geplaatst: 18 mei 2024 Zojuist, tuscani zei: Ah je krijgt als particulier ook het verschil in btw terug bij een aankoop ginds. Ik dacht dat dat gewoon typisch Belgisch was en er extra bijkwam. Maar dat gaat dan natuurlijk enkel bij een aankoop bij een handelaar? Bij een particuliere aankoop van een particulier, zal het surplus zijn? Klopt. Particulier is het aftikken. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 18 mei 2024 Geplaatst: 18 mei 2024 33 minuten geleden, dragonfly zei: Je kan ook een omweg maken Klopt, tot je aan 6000 km zit Quote
tuscani 11.795 Geplaatst: 19 mei 2024 Auteur Geplaatst: 19 mei 2024 een omweg van 4000km is wat veel. Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 19 mei 2024 Geplaatst: 19 mei 2024 2 uren geleden, tuscani zei: een omweg van 4000km is wat veel. Dan heb je geld genoeg Quote
Joske 922 Geplaatst: 4 juni 2024 Geplaatst: 4 juni 2024 Vond niet direct een 'invoeren uit Nederland'-topic, dan ma effe hier... Ben aan t kijken om een nieuw occasie camionette te kopen, vorige heeft de aanrijding met een hert op de autobahn niet overleefd. Om 1 of andere reden zijn die dingen dubbel zo duur geworden als 6j geleden. En in NL wat meer te vinden dan hier. Ik heb eentje gevonden maar zoals gewoon in NL is er geen gelijkvormigheidsattest bij. Enkel een document van de RDW 'Conformiteitsbewijs 96/53/EG'. Weet iemand of dit voldoende is of dat ik toch nog een gelijkvormigheidsattest moet aanvragen met de bijhorende kosten (die ik dan eraf probeer te onderhandelen) Quote
Ugeken 11.749 Geplaatst: 4 juni 2024 Geplaatst: 4 juni 2024 Niet meer nodig https://www.gocavlaanderen.be/detail-page/verplichte-documenten#:~:text=Certificaat van overeenstemming of gelijkvormigheidsattest,moeten dit document niet hebben. 1 Quote
Kartfreak 1.882 Geplaatst: 5 juni 2024 Geplaatst: 5 juni 2024 Ik had onlangs 2 Deense wagens, die hadden 't ook niet. Op de keuring staat op 't verslag gewoon "geen COC aanwezig". Ook de volgende keuringen niet nodig. Ik heb hier 2x een COC aangevraagd en 2x goeie ervaring mee. Duurt natuurlijk wel een tijdje: https://www.coc-online.com/ Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.