Ga naar inhoud

Drive channel wordt betalend: 2,99/maand


BWS

Aanbevolen berichten

 

PAY PER VIEW: PH BLOG

Chris Harris explains why the full edits of his YouTube Drive vids are moving to subscription only

 

Harris_LaFerrari_04.jpg
 
In October 2011 an American chap called JF Musial called me and said he was about to get funding from YouTube for a motoring channel - and did I fancy being a part of it. Two weeks later we shook hands over a beer at the Nurburgring, and so began the most enjoyable period of my working life.

YouTube underwrote two years of DRIVE programming and I loved every minute of it. At the end of 2013 the funding ended and we had to look for ways to keep DRIVE alive.

 

HarrisSubsDrivePlus_02-t.jpg

Forthcoming vids to include Chris's M3 rally car

All YouTube videos monetise through advertising, so it should have been easy to simply raise a production budget and then watch the advertising dollars roll in. The problem is, the dollars never really have rolled in and the revenue share with YouTube itself allows us to retain just 55 per cent of earnings. So it doesn't take a rocket scientist to work out that we need other revenue streams, one of which is a subscription service for longer-form videos.

Now I'm fully aware that just the notion of me and my colleagues attempting to charge for video content will cause much unrest. It's not greed; just basic mathematics.

Remember that rather lovely F40/F50 video we shot at Angelsey? It cost £9,000 to shoot, and despite amassing two million views, to date has grossed us just £4,800. The maths is pretty stark across the board - even the McLaren P1 video has racked up plenty of views, over 3.6 million in fact, but its total revenue is £9,200. That means we're in profit, but only because it was an official launch event and Woking paid for mine and Neil's flights, and JF who was second camera used his air miles to get from the US!

 

HarrisSubsDrivePlus_03-t.jpg

And the D-Type at Le Mans ... at a cost though

Don't misconstrue any of this as me moaning either - like I said, I've loved shooting DRIVE videos, but that was a two-year project and now we need to try something different. It's a pretty simple choice too: we either succeed in persuading a certain percentage of viewers that our content is worth some loose change every month. Or we don't, and we stop making films.

Of course I want it to work, and of course I feel pretty strongly that the sterling efforts of the entire DRIVE team are worth a small outlay each month on our new subscription channel called DRIVE+, but what I think doesn't really matter. We'll continue to air free content on the regular DRIVE YouTube channel, and shorter teaser edits of the long-form films will broadcast there too. [Chris will continue to introduce the vids here on PH too - Ed.]

Yes, there's lots of great free content already out there. But we'll be adding more with our films - going further with the tests and reviews and hopefully proving that content can be worth paying for.

Thanks to everyone who subscribed to DRIVE and shared the videos since 2012. I've no doubt this will generate some fairly potent rhetoric in the forums, but we've got to give it a go because the days of simply giving expensive content away for free are probably numbered.

The first subscription video goes live on Thursday. It's the LaFerrari. The car is stunning.

New season trailer here; free to view edit on LaFerrari coming soon

 

 

 

 

Alle begrip voor deze beslissing, ik heb mijn abonnement reeds besteld: €36/jaar voor zoveel footage en in-depth reviews: fully worth it!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor kwaliteit wil ik gerust betalen. Dus als de content van die aard is dat ik er plezier en/of kennis uithaal is de €3/maand eigenlijk nog relatief weinig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

indien ik zou merken dat ze niet regelmatig genoeg materiaal uploaden, cancel ik direct mijn subscription (perfect mogelijk, ten allen tijde opzegbaar). Maar ik heb er vertrouwen in dat Harris en co mits genoeg abonnees waar voor hun geld zullen bieden :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Youtube heeft toch vrij veel reclame, ongeveer zo veel als op tv gok ik. Als je ziet dat ze die reclame nog specifiek op gebruikers met interesse voor het product kunnen richten, wat veel waardevoller is dan willekeurige reclame, vind ik het wat raar dat men nog niet rond komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Netflix, nieuwssites, downloaden muziek, magazines op tablets,... Denk dat vele bedrijven hun toekomstige business-modellen  in die richting aan het gaan zijn. Of dat ook gaat lukken is natuurlijk een andere zaak. Ik heb het er alleszins voor over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alsof mensen voor elk beetje content apart gaan betalen.

 

Iemand die waardevolle content maakt moet daar toch iets voor terugkrijgen nee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

it's the way of the future past! 

 

Dubieus of dit de beste richting is. Wie betaalt er nu nog voor porno? Juist..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alsof mensen voor elk beetje content apart gaan betalen.

heeft ook zijn voordelen... je betaald enkel voor wat je wil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wabe, je hebt nu een M4. In de huidige samenleving is dat een aardige prestatie. Het is misschien goed om ook wat moeite te doen op andere gebieden en te leren spellen zodat mensen je het respect kunnen geven dat je verdient.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dubieus of dit de beste richting is. Wie betaalt er nu nog voor porno? Juist..

 

blijft een miljardenmarkt, dus wellicht bieden die iets wat niet gratis te vinden is? Net als dat Harris zal moeten zorgen dat hij reviews maakt die die van Evo en Autocar overtreffen

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, zo werkt het al lang niet meer

 

Dat blijft idd niet duren ...  niemand werkt voor niets en al zeker niet zij die de beste content maken.

 

Chris Harris is gewoon DE nr.1 in de wereld. Waarom zou die mens niet naar zijn waarde mogen betaald worden. Ik moet de meeste andere mannen hun verhaal niet meer horen, als ik een deftige eerlijke review wil horen over een wagen dan lees (of kijk) ik wel naar een review van Harris. (+ een paar uitzonderingen ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

blijft een miljardenmarkt, dus wellicht bieden die iets wat niet gratis te vinden is? Net als dat Harris zal moeten zorgen dat hij reviews maakt die die van Evo en Autocar overtreffen

 

 

En dus krijgen we betere content :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Chris Harris filmpjes moeten het sowieso al hebben van hun viraal effect, mensen die het delen op sociale netwerksites of op forums zoals dit, "wauw cool, kijk dit filmpje over de nieuwe GTIXRSM3!". Als men dat achter een paywall steekt verdwijnt ook een groot deel van het publiek.

 

Dat is waar, maar als ze van de meer dan 1.000.000 abonnees, pakweg 30.000 mensen subscribers kunnen maken (cijfers zeker niet accuraat, ik zeg maar wat), dan heeft het al kans op slagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga me niet aboneren redenen zijn divers, maar eigenlijk ben ik niet zo'n fan meer ben van Harris, ben de meeste van z'n video's beetje beu gekeken. De coolste video (Mclaren F1 GTR on the street) is er dan weer afgehaald. :P Tim Schrick (of zelfs Mattias Malmedy) vind ik veel betere reviewers.

Ondertussen is ook al enige tijd (>een jaar?) Alex Roy weg bij Drive, zijn video's keek ik bv wel graag naar. Deel 2 van beating speedtraps met z'n M5 is er nooit gekomen :(

Of het toekomst heeft valt nog te bezien, ik denk van wel. Desnoods moet je het ook breder zien en kan de gemaakte content doorverkocht worden (aan bv Netflix)

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar ik heb wel wat beters te doen dan een overjaarse puber te sponsoren zodat ie elke week zijn jongensdroom kan waarmaken.

 

Beetje gefrustreerd/jaloers?

 

 

Het probleem is dat het zoals bij veel dingen die via internet gaan een race to the bottom is geworden he (net zoals 8 euro vragen voor een goed game op een iPad ook "diefstal" is, qua perceptie). Zolang EVO en Autocar video reviews blijven produceren en die gratis online zetten zit je met een probleem. Net zoals bij de kranten. Er is nog geen enkele Belgische krant wiens website volledig achter een paywall zit. Langs de andere kant moet werk wel betaald worden en zoals nu wel blijkt is reclame daar niet zaligmakend voor (als je ziet welke cijfers zij voorleggen).

 

Maar "alles is gratis" gaat toch ooit eens uitsterven, langs de ene kant omdat meer mensen paywalls gaan implementeren, en langs de andere kant omdat degenen die het gratis weggeven op een gegeven moment ook met budgettaire problemen gaan kampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik versta het probleem niet echt. Het wordt betalend omdat ze niet uit de kosten komen (of nauwelijks). Ok, ze gaan een pak kijkers verliezen (zoals ik), maar dat zijn toch de kijkers die maar af en toe eens naar iets kijken (zoals ik).

 

So? Als je er niet wil voor betalen : er zijn voldoende gratis alternatieven. Als je wil betalen : doe maar.

 

En ze gaan volgens mij nog altijd gratis lokkertjes hebben of gratis trailers, dus niet alles gaat weggestopt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hetzelfde he. Degene op dat podium is ook een

 

Ik denk niet dat Chris Harris op extensieve tournees gaat waardoor concert 54 in de rij gerust had mogen wegvallen. Iedereen denkt wel dat succesvolle muzikanten "live the dream" maar da's toch niet in alle gevallen zo. CH test 1 à 2 keer per week een auto, nooit een Opel Meriva of een Suzuki Swift, en stapt na een draaidag van misschien 4 uurtjes mooi in zijn Porsche en rijdt dan gewoon terug naar zijn cottage terwijl hij eens langs de bank passeert.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dus, je denkt dat ze geen (pakweg) 30.000 mensen gaan vinden die 2,99/maand over zullen hebben voor hun verslaving aan Drive-filmpjes verder te zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid