Ga naar inhoud

250k km per jaar bollen als snelkoerier: met welke kar?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

----- korte versie voor de leesonwilligen -----

Je wordt (snel)transporteur van kleine stukgoederen/documenten en/of personen over gans Europa, waardoor je wekelijks 5.000 tot soms 10.000 km rijdt (yep, per week). Geen camionette, maar met gewone auto (break of SUV). Welke kies je? (houd rekening met de criteria uit onderstaande 'uitgewerkte versie'!)

-----  uitgewerkte versie ------

We schrijven 1 september 2014: vulkaan Katia op Ijsland ontploft met een VEI-index 6 à 7, waardoor een stofwolk in de atmosfeer wordt geslingerd die minstens het 1.000-voudige is van wat kleine zus Eyjafjallajökull in 2010 in de lucht slingerde. Er is veel menselijk leed, maar vooral de gevolgen voor het milieu zijn gigantisch: een dikke stoflaag nestelt zich voor meerdere jaren of zelfs decennia in de hogere lagen van de atmosfeer in het noordelijk halfrond, waardoor er minder zonlicht de aarde bereikt, met invloeden op temperatuur, weerspatronen, enzovoort.

Een voor deze poll belangrijk gevolg: luchtverkeer is absoluut onmogelijk in het noordelijke halfrond (m.u.v. enkele zeer specifieke, aangepaste propellortoestellen; maar jet-motoren blijven definitief aan de grond voor vele jaren). Alle transport is dus over de grond en via water te doen. Voor het voorhanden zijnde wegennet is dat uiteraard een ramp: de wegen slibben nog veel meer dicht dan nu, vrachtvervoer is één grote ellende (duizenden km file elke dag), personenvervoer is voornamelijk via trein maar mensen blijven veel meer lokaal en er wordt veel minder internationaal gereisd, er worden grenzen gesteld aan het massale vrachtvervoer over de weg omdat dit de globale mobiliteit zodanig verstoort, dus er wordt weer meer lokaal geproduceerd, enz.

Wat je vandaag de dag doet van job doet niet terzake, maar ga er even van uit dat je huidige beroep/business niet meer levensvatbaar is. Je kiest dus een nieuwe professie, en dat is die van (snel)transporteur over lange afstanden.

• Geen zwaar vrachtvervoer, maar pakketjes 'speed delivery', soms ook eens personen maar dus vooral kleine(re) of waardevolle zaken (documenten, prototypes van kleine machines of toestellen, stalen, mallen, schaalmodellen, medicijnen, evt. organen in de juiste hermetische containers, mogelijks kleine (labo)dieren in specifieke kooi, mogelijks ook shipments kleine luxeproducten zoals horloges, duur IT-materiaal, ...).
  • Je hebt een vast klantenbestand met vestigingen over gans Europa (Scandinavië, West-Europa, Iberisch schiereiland, Italië, Zuidoost Europa, Oost-Europa, Engeland/Ierland ... tot Turkije/Moskou e.d. toe) die voor jou een levensvatbare business betekenen. Daarnaast pik je geregeld ad hoc (dik betaalde) opdrachten mee, indien mogelijk.

Maar daardoor doe je wel als absoluut minimum 5.000 km per week, sommige weken leunen zelfs bij de 10.000 km (!) aan.. Een drukke 'werkweek' kan b.v. perfect bestaan uit Brussel-Rovaniemi, Rovaniemi-München, München-Athene, Athene-Madrid, Madrid-Brussel (geen idee of dat werkelijk doenbaar is in 1 week, maar 't geeft duidelijk aan dat het echt over belachelijk veel km gaat).

Dan nu de poll: welke auto kies je daar voor? Enkele zaken die vast staan:

• Je hebt voldoende aan de laadruimte van een (zeer) grote stationwagen of full size SUV (met neerklapbare achterbank).
    • Een bestelwagen 'dubbele cabine' o.i.d. moet dus niet (mag wel, indien voldoende comfortabel voor occasionele passagiers).
    • Een berline kan helaas niet, omdat je af en toe objecten meeneemt van 1m³ (grote dozen of koffers), waardoor je laadlengte en -hoogte nodig hebt.
    • Een hatchback (b.v. BMW '1, Volvo V40, ...) is qua laadruimte te klein en qua zitcomfort voor de occasionele lange-afstandspassagiers te beperkt.
    • Lichte-vracht kan absoluut niet, omdat je af en toe ook personenvervoer moet doen: het gebeurt dat je bij de pick-up van documenten in Madrid plots 3 personen mee krijgt die je b.v. mag droppen in Rome, Berlijn en Amsterdam.
  • Omdat je zowel goeie wegen (Frankrijk, Duitsland) als erbarmelijke weggennetten (België, Oostblok, Scandinavische grindwegen al dan niet besneeuwd) dient te doorkruisen, is enige bodemvrijheid en ophangingscomfort wenselijk.
  • We gaan er even van uit dat je een éénmanszaak start met als adres jouw huidige domicilie. Daar wordt de auto ingeschreven (een pro forma verhuis naar een land waar de tax op een 13,5-liter V16 quasi nul is, kan dus niet). Voor de meesten hier is dat dus Vlaanderen.
  • Je business rendeert mooi, je budget is dan ook zeer ruim.
    • Maar wat je niet uitgeeft aan een kar, houd je over voor andere zaken. Je mag dus gerust (ik zeg maar wat) een M550d touring kiezen, maar als je genoegen neemt met (om bij hetzelfde merk te blijven) een 320d touring Efficient Dynamics, dan houd je per maand een 'normaal maandloon' extra over dat je aan andere zaken kan spenderen.
    • Als je jezelf trakteert met een dikke benzinemotor, dan soupeert dat helaas een groot deel van jouw budget op; een E 63 AMG break of Audi RS6 AVant b.v. is (helaas) door de gigantische brandstofkost en tax, geen mogelijkheid. De kans is dan ook erg groot dat je tot dieselmotoren beperkt bent; LPG kan niet indien het een installatie (cilindertank) vergt binnenin de auto (en een kleine ringtank t.v.v. het reservewiel biedt absoluut onvoldoende rijbereik).
  • Voor de rest houd je vooral rekening met jouw business (rentabiliteit en betrouwbaarheid van de auto) en met jouw wensen (comfort, snufjes, ...).

Waarmee ga je rondkarren?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

F11 535d of zo.

Geplaatst:

e220cdi

zuinig, groot koffer, comfortabel, goedkoop omdat ze er niet vanaf geraken...

Misschien nog 4-matic, al denk ik dat je met winterbanden overal het verkeer wel kan volgen + awd is meer verbruik dus minder winst.

Geplaatst:

is uw personeel met congé?

Net niet: ze zijn aan 't terugkeren uit congé.

Geplaatst:

Wat is het punt als alle wegen toch dichtslibben :oops:

Kan er niet meer met helicoptertjes worden gevlogen op geringe hoogte? :oops:

Wel een gedetailleerde situatieschets @@gTa   :up:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

BMW M550D breakding met extended tank ofzo?

Anders lijkt een E300 break wel een iets goedkoper alternatief.

Valt wel zuinig te cruisen denk ik.

Geplaatst:

Ik dacht eerst een E500 4-Matic Kombi, tot ik las dat het diesel-only was.

Dan een E350 4-Matic Kombi.

Edit: mét Zusatztank B)

Geplaatst:

Rentabiliteit van belang

Vééél kilometers afmalen

Ruimte van belang.

De E250CDI graag, voorzien van alle interieuropties en kleine velgen t.b.v. bandenverbruik, brandstofverbruik en vooral het comfort.

Waarom de E250CDI. Het 2.2 blok is oerdegelijk. Het is geen BMW die na 200.000km last begint te krijgen van vanalles en het is de comfortabelste auto uit die klasse. Als deze boven budget zit neig ik naar een Skoda Superb of Passat.

Geplaatst:

msxx: vergeet niet van de banden op 2.35 bar te zetten!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

E-klasse, 4-matic en liefst een 6-cilinder diesel, dus een 350. Al zou een 250 ook wel lukken.

Pakt de 250cdi 4-matic maar. Gaat snel genoeg gaan en heeft macht genoeg ook om met 3 extra personen en een koffer vol snel genoeg te rijden.

Automatic sowieso, ik schakel graag, maar de momenten dat je taxigewijs in een stad zit rond  te zoeven, lijkt mij dat wel handig.

Geplaatst:

Quoten werkt precies niet meer sinds mijn update van mijn browser. Maar goed

@@ir_fuel uiteraard. Je doelt neem ik aan op het feit dat de banden immers continue warm zijn en daarom een wat lagere startdruk nodig hebben? :P

Geplaatst:

A6 Allroad 3.0 TDI Bi-turbo (wegens bodemvrijheid)

Geplaatst:

Octavia RS TDI.

5 a 10k kilometers per week? Nou..veel plezier!

Geplaatst:

Ik denk dat ik ook voor de E 350 CDI break zou gaan. De Allroad 3.0 TDI met 313pk was m'n eerste idee, maar geen idee of een Audi even betrouwbaar is als een Merc?

Wel jaloers op Lefty z'n 4.2 TDI. :D   Ik zou dat wel liever in de vorm van een Cayenne S diesel hebben, denk ik?

Geplaatst:

hij hangt er zijn ponies voor.

Geplaatst:

Dank je. Voor volgend jaar kan ik me dan nog bekijken wat ik precies zoek.

Geplaatst:

Iets dat op kerosine rijdt, want dat gaat goedkoop zijn zonder vliegtuigen!!

Geplaatst:

Ik denk dat ik ook voor de E 350 CDI break zou gaan. De Allroad 3.0 TDI met 313pk was m'n eerste idee, maar geen idee of een Audi even betrouwbaar is als een Merc?

Die is dat zeker, op Autoforum rijdt member El Greco zo'n 100 000 km per jaar in een A6 3.0 TDI, niet de 313 pk maar die heeft nooit miserie en is zeer tevreden over die kist.

Geplaatst:

Wel jaloers op Lefty z'n 4.2 TDI. :D   Ik zou dat wel liever in de vorm van een Cayenne S diesel hebben, denk ik?

Zonder m'n keuze te bewieroken (maar ik doe het toch), dat gaat ideaal zijn.

Vooral betreffende comfort...over slechte wegen dendert dat als geen ander. Daarnaast voldoende power, toch zuinig, genoeg ruimte.

En nogmaals, comfort! Dat wil je écht wel als je 250k per jaar gaat rijden.

Geplaatst:

M'n eerste gedachte is een Range Rover TDv8. Maar ik heb schrik dat ik met die kilometers meer in de garage sta dan dat ik aan het rijden ben.

Ik wil sowieso een SUV vanwege de bodemvrijheid op slechte wegen + het comfort van hoger zitten (= meer overzicht op de baan). 

Nieuwe X5 xDrive40d is een zeer grote kanshebber (geen 50d wegens betrouwbaarheids issues). Of een Cayenne diesel S. Vraag is wat het verschil ik verbruik in de praktijk is tussen die twee. Als dat niet gigantisch groot is ga ik voor de Porsche. Anders de X5.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in