Ga naar inhoud

250k km per jaar bollen als snelkoerier: met welke kar?


gTa

Aanbevolen berichten

Doe jij maar. Ik bol wel met m'n zespitter. :-)

OK, deal

Ik rij wel max. 2 jaar met mijn Hybrid en spaar zoveel mogelijk, daarna werf ik een 50-tal Roemenen aan, lease ik 30 C200 CDI's (5 in backup voor onderhoud/panne/...) en laat ik die peten dag en nacht voor mij rijden. In 10 jaar groeien tot de grootste en beste van mijn branche, dan 50% verpatsen aan private equity fonds, jaarlijks wat dividenden opstrijken en gaan wonen waar er geen stofwolk is. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die niveauregeling is best handig @@gTa.zoal je zelf zegt zit je met veel wisselende beladingen om dan 2000km met een achterover hangende wagen rond te rijden lijkt mij niet zo fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chevrolet Avalanche met bovenbouw of Tahoe.

Denk fiscaal best de Avalanche.

Afgescheiden wand tussen laadruimte en passagiersruimte?

Lengte (binnenmaat) laadruimte >50% van de wielbasis?

Beide ja -> lichte vracht. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook net een Benz in elkaar gevezen op de configger.

 

Bij mij is het een E 350 BlueTec (rwd, zodat ik de nieuwe 9-traps automaat heb), Elegance (want ik wil het gepolierd edelstalen radiatorrooster met de ster er bovenop), 17", verluchte actieve multicontourzetels in bruin nappaleder, exclusiv pack, antraciet hout, palladiumzilver, zichtbare uitlaatjes, 80-liter tank, ... en quasi full option. Met inderdaad AirMatic, carterbescherming, de hele mikmak aan veiligheidssystemen. En ook de top geluidsinstallatie.

 

Dat rijbereik van de hybrid is overdreven, je rijdt nooit 1.600 km aan 1 stuk. Met 80 liter aan gemiddeld 7 liter / 100 km geraak ik ook ver genoeg. Een zescilinder rijdt geen 10 maar 100 keer zo aangenaam als een vierpitter. De betrouwbaarheid van de hybrid zou me ook tegenhouden om daar zoveel km mee te doen, liever mikken op bewahrte Technik en en plus de souplesse en Laufkultur van de V6 meepikken. 4matic zou ik niet nemen omdat je dan de verouderde 7-traps automaat krijgt, en tractie is voor lange afstanden niet zo'n thema ('t ding dient niet om te traileren of in de bergen te gaan rijden, maar om autostrade af te malen; voor besneeuwde wegen in Scandinavië lijkt een wielset met goeie spijkerbanden daar veel interessanter dan 4matic). AirMatic DC twijfelde ik toch even, want alhoewel het een stabielere auto brengt onafhankelijk van de belading, is een Elegance-ophanging comfortabeler en door z'n stalen veren minder gevoelig (je zal maar met een lekke balg staan, ergens).  Ik zou de 5-spaaks 17" nemen, dat kuist makkelijker en dan kan ik runflats nemen zonder aan (veel) comfort in te boeten. Dan hoef ik maar 1 reservewiel mee in de koffer, zonder aan laadruimte in te boeten.

 

Waarom ik zou twijfelen (ten voordele van de Allroad): rijhoogte, ICE die een halve generatie minder ver ontwikkeld is (en ik gruwel altijd van die bruine kleuren bij de Benz-systemen, bah), auto zegt mij visueel zga helemaal niks (maar 't is een "camionette" au fond, daar primeren rentabiliteit en betrouwbaarheid bij).

Even terzijde. Een 212 break zit sowieso met luchtbalgen achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook net een Benz in elkaar gevezen op de configger.

 

Bij mij is het een E 350 BlueTec (rwd, zodat ik de nieuwe 9-traps automaat heb), Elegance (want ik wil het gepolierd edelstalen radiatorrooster met de ster er bovenop), 17", verluchte actieve multicontourzetels in bruin nappaleder, exclusiv pack, antraciet hout, palladiumzilver, zichtbare uitlaatjes, 80-liter tank, ... en quasi full option. Met inderdaad AirMatic, carterbescherming, de hele mikmak aan veiligheidssystemen. En ook de top geluidsinstallatie.

 

Dat rijbereik van de hybrid is overdreven, je rijdt nooit 1.600 km aan 1 stuk. Met 80 liter aan gemiddeld 7 liter / 100 km geraak ik ook ver genoeg. Een zescilinder rijdt geen 10 maar 100 keer zo aangenaam als een vierpitter. De betrouwbaarheid van de hybrid zou me ook tegenhouden om daar zoveel km mee te doen, liever mikken op bewahrte Technik en en plus de souplesse en Laufkultur van de V6 meepikken. 4matic zou ik niet nemen omdat je dan de verouderde 7-traps automaat krijgt, en tractie is voor lange afstanden niet zo'n thema ('t ding dient niet om te traileren of in de bergen te gaan rijden, maar om autostrade af te malen; voor besneeuwde wegen in Scandinavië lijkt een wielset met goeie spijkerbanden daar veel interessanter dan 4matic). AirMatic DC twijfelde ik toch even, want alhoewel het een stabielere auto brengt onafhankelijk van de belading, is een Elegance-ophanging comfortabeler en door z'n stalen veren minder gevoelig (je zal maar met een lekke balg staan, ergens).  Ik zou de 5-spaaks 17" nemen, dat kuist makkelijker en dan kan ik runflats nemen zonder aan (veel) comfort in te boeten. Dan hoef ik maar 1 reservewiel mee in de koffer, zonder aan laadruimte in te boeten.

 

Waarom ik zou twijfelen (ten voordele van de Allroad): rijhoogte, ICE die een halve generatie minder ver ontwikkeld is (en ik gruwel altijd van die bruine kleuren bij de Benz-systemen, bah), auto zegt mij visueel zga helemaal niks (maar 't is een "camionette" au fond, daar primeren rentabiliteit en betrouwbaarheid bij).

 

Toen ik de openingspost las, dacht ik direct ... mijn V70 D5 voldeed in alle opzichten. Maar ik deed er maar 60 000 km per jaar mee. Dus als 't iets meer mag zijn, mag de auto ook iets meer zijn en ik dacht onmiddellijk aan de E. Zonder twijfel. Ik wil dan alle opties op m'n zitcomfort, dus inderdaad geventileerde multicontour massagezetels, en luchtvering uiteraard, maar dat zit er dus sowieso op lees ik net. Uiterlijk zou ik me iets minder van aantrekken, met dergelijk km-aantal zit je effectief vooral binnenin de auto en is ie rapper versleten dan dat je hem gewoon bent als het ware.

Maar wel een 6-cilinder diesel, absoluut. De minst krachtige 6-cil, de E 300 BlueTEC. Met de allerbeste geluidsinstallatie, een must. En dan de rest van de opties naargelang wat ik er voor over heb volgens het budget dat ik wil overhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terzijde. Een 212 break zit sowieso met luchtbalgen achter.

Aha, dan vervalt dat argument inderdaad. BMW '5 touring ook, Audi Allroad v+a.

 

Ik las ooit het relaas van een Duitse peet die dit type job doet, eerst met een E39 530d, nadien met een E61 535d. De eerste tot voorbij het miljoen kilometer, de tweede helaas geprakt tijdens 'n accident ergens halverwege 't miljoen kilometer. De luchtvering moest zelfs niet vervangen worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgescheiden wand tussen laadruimte en passagiersruimte?

Lengte (binnenmaat) laadruimte >50% van de wielbasis?

Beide ja -> lichte vracht. :)

Bij de Avalanche heb je 4 zitplaatsen en wand (is wel doorsteek/neerklapbaar bij sommige modellen).

De Tahoe heeft 8 zitplaatsen, maar ik denk dat je er 4 moet opofferen om er LV van te maken.

Ik mis dat eigenlijk wel zo'n overmaatse amerikaanse pickup/suv met veel comfort, veelzijdigheid en low running costs.(op brandstof na)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, dan vervalt dat argument inderdaad. BMW '5 touring ook, Audi Allroad v+a.

 

Ik las ooit het relaas van een Duitse peet die dit type job doet, eerst met een E39 530d, nadien met een E61 535d. De eerste tot voorbij het miljoen kilometer, de tweede helaas geprakt tijdens 'n accident ergens halverwege 't miljoen kilometer. De luchtvering moest zelfs niet vervangen worden...

Echt afzien doen die koten niet.. Toch niet bij dit type werk, langdurig km's malen op bedrijfswarme motor aan autostradesnelheden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

:lol:

 

Sorry, Corneel, maar daar moet ik de twee bovenstaande heerschappen 100% gelijk in geven. Als je het verschil tussen 4 en 6 cilinders niet merkt, is dat omdat je dat niet wil merken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Audi Q7. 4.2 TDI. (aangezien de V12 niet meer leverbaar is)

De 4.2 TDI ook niet. Net zomin als de 3.0 TDI. Of de 3.0 TFSI. Of de V8 FSI. Of de Q7 in z'n geheel, eigenlijk. :D

 

Benieuwd met welke motoren de nieuwe komt, en of die ook met de V8 diesel beschikbaar zal zijn. 'k Zou ook durven denken van wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, jonge tweedehandse Q7 V12 tdi :inlove:

Zalige kar :inlove:

9ltr op de autostrade ongeveer, 15-17in het stadsverkeer. Was toch mijn ervaring met die bak :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, dan vervalt dat argument inderdaad. BMW '5 touring ook, Audi Allroad v+a.

 

Ik las ooit het relaas van een Duitse peet die dit type job doet, eerst met een E39 530d, nadien met een E61 535d. De eerste tot voorbij het miljoen kilometer, de tweede helaas geprakt tijdens 'n accident ergens halverwege 't miljoen kilometer. De luchtvering moest zelfs niet vervangen worden...

Je had dat al eens vermeld. Heb je daar meer info over? Waarschijnlijk doet ie dat als zelfstandige?

Je schreef hier ook ergens dat niemand 1600km aan een stuk reed? Toen ik nog stockholm reed vertrok ik in Moeskroen, tot in Hamburg zonder stoppen (hoogstens 2min plaspauze ergens). Daar tanken, nog een 2u verder, dan boot 45min en meestal een klein half u wachten, dan nog 2u rijden, terug boot van 15min en mss half u wachten, en dan nog 5u verder, met nog ergens een tankstop en plaspauze er tussen.

Moeskroen - Madrid doen we ook in 1x en dat is toch ook 1300km.

En dan, om de droombeelden van iedereen hier aan diggelen te slaan, wij doen dat niet in comfortzetels en met luxe en comfort, maar standaard Renault Master stoelen :P. Het moet nog opbrengen ook hé :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

:lol:

 

Sorry, Corneel, maar daar moet ik de twee bovenstaande heerschappen 100% gelijk in geven. Als je het verschil tussen 4 en 6 cilinders niet merkt, is dat omdat je dat niet wil merken.

Ok, was te kort door de bocht.

Je hoort dat natuurlijk in het optrekken, je voelt dat ook in zekere zin (alhoewel ik qua trekkracht weinig verschil voel tussen de CLS320CDI van mijn nonkel en onze hybrid, specs lopen dan ook redelijk gelijk).

Maar eenmaal op kruissnelheid (en daar vertoef je meestal) hoor je de motor quasi niet draaien door de isolatie (niet in mijn w211, noch in pa's w212). Het windgeruis aan de spiegels is bv. veel nadrukkelijker aanwezig. Ik hoor dan geen verschil meer.

Daarenboven, de dubbele turbolading van de 250CDI (kleine + grote turbo) zorgt ervoor dat ie vanuit de laagste toerentallen direct kracht heeft, met dan nog eens de elektromotor als surplus zorgt ervoor dat ik te weinig verschil ervaar met de 6cyl (buiten het auditieve bij het optrekken) om het nog de moeite waard te maken.

En tenslotte, hell, het blijven diesels, dat blijft nagelen. Enkel een mooi uitgebalanceerde benzinemotor met >4 cyl (bij voorkeur NA) produceert een edel geluid. Dan kies ik liever voor maximale brandstof-effciëntie bij mijn mazoutbrander ipv een halfbakken compromis. (Om het toch nog eens ongenuanceerd uit te drukken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfhoe, Google even op "E39 530d 1 million km" ofzo. Bij voorkeur op google.de.

 

Wat jullie doen moét toch niet? Hoe lang duurt tanken? 5 minuten hooguit? Waarom "moet" je dan 1.600 km rijbereik hebben en is 1.000 km rijbereik onvoldoende?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon de mogelijkheid om bij minimaal toerental te planken en die motor te voelen oppakken zonder enige trilling of iets dergelijks.. Dat ga je bij een 4pitter toch nooit hebben hoor

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En tenslotte, hell, het blijven diesels, dat blijft nagelen. Enkel een mooi uitgebalanceerde benzinemotor met >4 cyl (bij voorkeur NA) produceert een edel geluid. Dan kies ik liever voor maximale brandstof-effciëntie bij mijn mazoutbrander ipv een halfbakken compromis. (Om het toch nog eens ongenuanceerd uit te drukken)

Door een heel hybride-systeem mee te zeulen waar je geen zak aan hebt tov een goeie 6 cil. diesel, bij dit gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door een heel hybride-systeem mee te zeulen waar je geen zak aan hebt tov een goeie 6 cil. diesel, bij dit gebruik.

Het zijn keuzes.

Dat je geen zak hebt aan het hybrid-systeem zijn uw woorden.

Ik heb zelf nu al (denk ik) een 5k km op onze E hybrid gezet, waarvan zeker 80% autosnelwegkm en merk er wel nut van.

Ik zou mij bij een 6cyl ergeren aan het feit dat ik geen remenergie kan recupereren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid