Ga naar inhoud

250k km per jaar bollen als snelkoerier: met welke kar?


gTa

Aanbevolen berichten

Onbeperkt ja.

Hebben een tijdje geleden nog een nieuw blok gestoken onder garantie. 23 maanden oud, 530.000km.

 

Geen twijfel dan. Ik verander van de Porsche Macan naar een of andere Benz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga voor een 535d. De laatste keer dat ik met lampe om een kar geweest ben was dat naar munchen. Dik 900km dus uit knesselare. Weapon of choice was de 535d van zijn vader en we hadden backup chauffeurs voorzien.

Ik ben ergens rond brussel aan het stuur gekropen om de 1e chauffeur al af te lossen, dan ben ik in 1 stuk door naar munchen gereden, daar getankt (met stukken 200+) en dan terug gereden ook. Zot hoe fris ik daar uit kwam na een dikke 1700km rijden op 1 dag. De backup drivers hebben zich verveelt :D

Verder, wat vind ik belangrijk voor long distance:

- makkelijke, goeie gps

- lederen zetels, want je gaat in de auto eten af en toe

- een auto waarvoor er vrij veel dealers te vinden zijn die veel stukken op stock hebben. Hier is de bmw niet zo ideaal natuurlijk

- een courante bandenmaat, je weet nooit dat je iets kapot rijdt

- koppel

- een aantal opties die het "leuk" maken, zo rijd ik bvb echt graag rond met een schuifdak. Dat is voor mij een meerwaarde.

Enige grote nadeel aan de bmw, is dat je hem niet manueel kunt krijgen. Gezien je 250k km per jaar doet, wat 700km per dag is, zul je vermoedelijk je ritten wel plannen om niet in de file te staan -> het nut van een automaat is weg dan. Bovendien kan er aan een manuele bak minder kapot gaan en ziet de koppeling minder af. Het zal dus een pak betrouwbaarder zijn.

Een manuele bak is ook zuiniger wat op zo'n kilometrage per jaar een dik voordeel is denk ik.

Dat, of een peugeot 208 natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat als je zaken moet gaan leveren, je soms geen andere keus hebt om in de file te gaan staan. Ook zijn er soms routes waar je op bepaalde dagen/tijdstippen 'een beetje' file nooit kan vermijden. Als je dat alles samentelt zal je knie je toch dankbaar zijn voor die automaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat als je zaken moet gaan leveren, je soms geen andere keus hebt om in de file te gaan staan. Ook zijn er soms routes waar je op bepaalde dagen/tijdstippen 'een beetje' file nooit kan vermijden. Als je dat alles samentelt zal je knie je toch dankbaar zijn voor die automaat.

 

Er staat inderdaad wel dichtslibbende wegen, maar dan kun je toch nooit 1000km per dag doen....

 

Eigenlijk ben ik in mijn lijst met requirements een zeer belangrijk gegeven vergeten:

- Aaibaarheidsfactor

- Agressiefactor

 

Die twee zaken zijn zeer belangrijk als je gaat autobahnknallen, dat weet ik echt uit ervaring. Ik rijd elke dag opnieuw 160km/h op de snelweg en de identiteit van de auto waarmee je dat doet is echt GIGANTISCH belangrijk.

 

Doe ik dat met Peutje de Peugeot -> mensen snijden je continue de pas af en gaan niet meer opzij. Ze verwachten niet dat zo'n ei op wielen zo snel dichterbij komt, en ze weten dat je geen poeier hebt dus gaan ze ook niet opzij gaan

Doe ik dat met de Bora -> mensen snijden je nog altijd de pas af, maar het is merkbaar minder. Ze gaan ook sneller opzij.

Doe ik dat met een 1M -> iedereen heeft schrik van u, ze snijden u niet de pas af en ze gaan opzij....maar als je "iets uitsteekt", dan vergeven ze het u niet. Ze kijken kwaad naar u als je te snel rijdt (soms zelfs als je gewoon legaal rijdt, gewoon door het geluid)

Doe ik dat met de A4 van mijn pa -> ze snijden mij veel minder de pas af, maar kijken ook soms boos en gaan ook zelden uit de weg want jij bent de man met "de dikke audi"

Doe ik dat met de E30 -> ze snijden me niet de pas af, kijken wel boos, maar gaan ook snel terug opzij want de auto is minder alledaags.

 

Als je die factoren allemaal samen telt, is de perfecte highspeed longdistance cruiser eigenlijk een Morgan Aeromax:

- Speciaal, dus je trekt aandacht -> ze hebben u zien komen van ver, ze snijden u zelden de pas af

- Speciaal maar niet schreeuwerig -> mensen vergeven u ALLES, zelfs als je met V8-scheten een dorp binnen komt gebolt nadat ze u hebben horen komen van 2km ver

- Je ziet dat dat kraam vooruit gaat -> mensen gaan opzij want ze willen dat ding zien passeren en ze weten ook gewoon dat je iets harder gaat rijden dan de rest

- Kist wekt minder afgunst dan de doorsnee Porsche

- Kist trekt de aandacht massaal -> dieven gaan niks ondernemen als er 10 man pics staat te maken :D

 

enige probleem is natuurlijk dat al de rest suckt: rijbereik, bodemvrijheid, windruis, betrouwbaarheid, bandenmaat, bouwkwaliteit, prijs, BIV/Taks, ....

 

Je hebt dus een 4-zits Morgan Aeromax xDrive50D shooting-brake nodig :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi van je. Back-up drivers regelen en dan lekker zelf de hele 1.700 km rijden en de back-ups laten verkommeren! :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Mag wel niet maar soit:

 

2014 Ram 1500 3.0 V6 diesel Laramie Limited Crew Cab

+ Rambox Cargo Management System (= afsluitbare vakken in de laadbak)

+ Afsluitbare cover

 

Voordelen:

 

- Lichte vracht

- 5 volwaardige zitplaatsen

- 4x4

- Krachtig

- Zuinig

- Goedkoop

 

 

Maar ja, aangezien lichte vracht niet mag... :noparty:

 

 

Skoda Superb break 2.0TDI170 4x4 DSG L&K

 

Voordelen:

 

- Goedkoop

- Zuinig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plus, wat je nog niet vermeldde: als je als "onze privé koerier" van een multinational wat stalen en documenten moet gaan oppikken en je mag ook de CFO en de hoofdboekhouder en een bedrijfsjurist meenemen van Dortmund naar Madrid omdat ze daar een overname gaan regelen ... dan verliest ge in een nanoseconde al uwe sérieux als ge daar met een redneck-brolbak als een RAM toekomt, nietwaar. Ze gaan jodelen in die zee van oncomfortabele plastic, die twee daar achterin...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 2ehands Phaeton is misschien ook ideaal qua comfort, rijbereik, PRIJS, betrouwbaarheid, ...

 

 

 

 

edit: kut, niet genoeg laadruim voor de 1m³ grote koelkast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plus, wat je nog niet vermeldde: als je als "onze privé koerier" van een multinational wat stalen en documenten moet gaan oppikken en je mag ook de CFO en de hoofdboekhouder en een bedrijfsjurist meenemen van Dortmund naar Madrid omdat ze daar een overname gaan regelen ... dan verliest ge in een nanoseconde al uwe sérieux als ge daar met een redneck-brolbak als een RAM toekomt, nietwaar. Ze gaan jodelen in die zee van oncomfortabele plastic, die twee daar achterin...

 

als de boel onder stof ligt, moeten ze niet teveel gaan zagen over een berg plastiek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Je moet dan eens ouders hebben die beide voor boekhouder gestudeerd hebben en het dan nog eens zelf als beroep doen.  :ninja:

 

Dat prachtig hybride-systeem (beetje tegengewicht bieden ;) ) weegt blijkbaar slechts 70kg. Dat is minder dan pakweg, Tomski. :D

Ik vind het een knap systeem dat ze daar bedacht hebben, vooral het plug&play gehalte om het gemakkelijk te kunnen toevoegen aan hun bestaande aandrijflijnen.

Blijkbaar hebben ze er met het FOS een nieuwe challenge gehouden met de E300 Bluetec Hybrid:

http://news.mercedes-benz.co.uk/fleet_and_business/e-300-africa-to-uk-challenge.html

1200 miles met 1 80-liter tank, van Tanger naar het FOS, ik vind het indrukwekkend.

Eerste challenge was deze: Youtube-link

Conclusie: ik denk toch dat het systeem nut heeft op lange trajecten.

Uit eigen ervaring: Vorige zomer vertrokken uit Gordes met de onze met een volle tank, thuisgekomen (1.000km) met nog kwart tank over, constant 140km/h op de CC waar mogelijk. Alle péages vlot genomen (ttz, geneen moeten voorlaten in het optrekken).

Recent nog thuis vertrokken met de tank die na 5km op reserve ging, nog 160km gereden tot ik terug thuis was, had nog 30km rijbereik over (laatste 50km wel alle trucs van de foor gebruikt om verbruik minimaal te houden :D).

 

Maar het blijft een duffe 4cil (ik heb er nu zelf ook eentje dus i know)

E350 CDI it is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plus, wat je nog niet vermeldde: als je als "onze privé koerier" van een multinational wat stalen en documenten moet gaan oppikken en je mag ook de CFO en de hoofdboekhouder en een bedrijfsjurist meenemen van Dortmund naar Madrid omdat ze daar een overname gaan regelen ... dan verliest ge in een nanoseconde al uwe sérieux als ge daar met een redneck-brolbak als een RAM toekomt, nietwaar. Ze gaan jodelen in die zee van oncomfortabele plastic, die twee daar achterin...

 

Brolbak, brolbak, 't is gene Lada hé :D  En de afwerking van een 2014 voertuig uit de USA is niet dezelfde als die van van een 2000 US voertuig....  Bij de 2014 rammelt er hoogstens 1/3 van het interieur en wordt er nu premium brolplastic gebruikt ipv reguliere brolplastic...

 

Maar neen, nu effe serieus.  Om 250k te doen per jaar kan het mij geen reet schelen wat de boekhouder, de CFO of de jurist denkt, als ik maar comfortabel zit, dat is het belangrijkste.  En in zo'n redneck brolbak zit ik comfortabel :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

als de boel onder stof ligt, moeten ze niet teveel gaan zagen over een berg plastiek.

't Is geen camionette hè. :D  Ge vervoert geen bulkgoederen, ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brolbak, brolbak, 't is gene Lada hé :D  En de afwerking van een 2014 voertuig uit de USA is niet dezelfde als die van van een 2000 US voertuig....  Bij de 2014 rammelt er hoogstens 1/3 van het interieur en wordt er nu premium brolplastic gebruikt ipv reguliere brolplastic...

 

Maar neen, nu effe serieus.  Om 250k te doen per jaar kan het mij geen reet schelen wat de boekhouder, de CFO of de jurist denkt, als ik maar comfortabel zit, dat is het belangrijkste.  En in zo'n redneck brolbak zit ik comfortabel :D

:D  Da's gesproken, zie.

 

I LOLd bij de 'premium brolplastic ipv reguliere brolplastic' :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een raptor met dubbele cabine, plaats voor personen en pakjes. En je kan in ware filmstijl, opeens de weg afvliegen, als er mafia achter u zit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een raptor met dubbele cabine, plaats voor personen en pakjes. En je kan in ware filmstijl, opeens de weg afvliegen, als er mafia achter u zit

 

Een Raptor is niet zuinig, dan rij je van tankstation naar tankstation...  Zo'n Ram Ecodiesel kan tenminste afstanden afleggen zonder (te) veel te stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:D  Da's gesproken, zie.

 

I LOLd bij de 'premium brolplastic ipv reguliere brolplastic' :lolz:

 

 

Ik heb ooit nog een Amerikaan gehad dus 'k weet best wel dat het brolplastic is :D  Maar feit is dat de kwaliteit ondertussen een pak beter is, misschien nog niet op niveau van wat we gewoon zijn maar in vergelijking met vroeger is het dag en nacht verschil.  Dus binnen 30 jaar staan ze op EU niveau 2014 :D  Inclusief premium brolplastic!

 

Trouwens, die RAM 1500 Ecodiesel gaat van 0 tot 100 in 7,7 seconden en dat voor een spel dat 3 ton weegt en "amper" 240pk heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met zo'n jaarlijks kilometrage kiest zelfs P(urist)J(egens)H(andbak) voor een automaat. :D

Bij een manuele mag je na 300k km je koppeling preventief vervangen.

Automaat lijkt me louter kwestie van regelmatig eens nieuwe vloeistoffen in kappen en gaan.

Ik moet een handbak.

 

Een 7traps van MB mag je iedere 60k km verse olie en filter geven. Dat zijn 5 oliewissels. van 7-8l olie als ik me niet vergis. + 5 filters. Ik denk dat je vrij snel aan de kostprijs van uw koppelingskit zult zitten. Als ze al erdoor zit op 300k.

Daarenboven zit je met een stuk mechaniek waar veel meer troep op zit die kapot kan gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet een handbak.

 

Een 7traps van MB mag je iedere 60k km verse olie en filter geven. Dat zijn 5 oliewissels. van 7-8l olie als ik me niet vergis. + 5 filters. Ik denk dat je vrij snel aan de kostprijs van uw koppelingskit zult zitten. Als ze al erdoor zit op 300k.

Daarenboven zit je met een stuk mechaniek waar veel meer troep op zit die kapot kan gaan.

Is dat niet met alle automaten zo? ZF adviseert dat ook voor z'n 6HP en 8HP, alleen vindt BMW dan plots weer dat dat niet nodig is en verkondigt dat ook zo. Nochtans, als je bij Land Rover of Jaguar gaat horen, volgen die dan weer wel het advies van ZF. Njah anyway: mag je zulks niet voor elke automaat voorzien? Ja toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel handig...

 

Ik zou voor de Volvo XC70 D5 gaan. (evt. met een chip in)

Bijzonder comfortabel met de voordelen van een SUV zonder de nadelen.

Met optionaal comfortchassis (voor Europa wordt er standaard de sportchassis genomen)

 

Daarnaast zit dat ding tsjokvol systemen die je kar op de baan houden + je waarschuwen als je een beetje begint weg te dommelen.

 

De 2.4 is qua taks best doenbaar en ook zuinig te rijden.

daarnaast zijn die blokken ook niet kapot te krijgen.

 

Als je kijkt naar de verhouding Economisch verantwoord - maximaliseren van de winst en toch comfortabel en vlot overal geraken lijkt me dat de beste optie te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid