Ga naar inhoud

250k km per jaar bollen als snelkoerier: met welke kar?


gTa

Aanbevolen berichten

Om fair te zijn: bij "dit gebruik", waarmee je dan bedoelt constant relatief hoge snelheden rijden over heel lange stukken, heb je ook geen last van dat extra gewicht. Gewicht zorgt enkel voor noemenswaardig meerverbruik als je het moet versnellen, eenmaal op snelheid maakt het amper wat uit.

Ja dat klopt. Maar je zeult het toch maar mee voor niks. Als je veel in de stad zit, in files etc. kan ik het snappen. Heeft dat trouwens ook geen invloed op het laadvermogen of de grootte van de koffer? Waar zitten die batterijen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gij zijt soms echt ne rare :D

Daar heb je 100% gelijk in. Ga regelmatig eens tegen de massa in, familietrekje. :D

Om terug te komen op dat gewicht van de hybrid.

http://www.mercedes-benz.be/content/belgium/mpc/mpc_belgium_website/nl/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/e-class/_s212/facts_/technicaldata/models.html

E300 Bluetec Hybrid en E350 Bluetec zouden volgens de site exact evenveel wegen (1955kg).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon de mogelijkheid om bij minimaal toerental te planken en die motor te voelen oppakken zonder enige trilling of iets dergelijks.. Dat ga je bij een 4pitter toch nooit hebben hoor

 

Zo is dat maar net! Al zijn er tegenwoordig ook immens soepele viercilinders, het blijft nog steeds een andere beleving bij een zescilinder. Ik zoek er geen verklaring meer voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

E 350 CDI

Eventueel een 530d om van de comfortstoelen te kunnen genieten, maar denk dat ik toch de Benz neem, heb ik meer vertrouwen in.

300 Hybrid zou ook kunnen, zuiniger, snel genoeg en umweltfreundlich. Traject Antwerpen-Gent is daarmee mogelijk aan 3 tot 3,5 liter/100, maar dan niet op CC, en ik zou vooral op CC rijden.

Hebben verschillende 200 CDI's rijden die 200k per jaar doen en Sprinters met dat (aangepast) 4-cil blok die 250 per jaar bollen, nagenoeg zonder problemen.

Na 2 jaar vliegt hij wel, dan is de garantie gedaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je 100% gelijk in. Ga regelmatig eens tegen de massa in, familietrekje. :D

Ik heb al horen vertellen dat getrouwd zijn met een boekhouder nogal redelijk speciaal kan zijn. Ik begin zo stillekesaan te snappen wat men bedoelt :D

Om terug te komen op dat gewicht van de hybrid.

http://www.mercedes-benz.be/content/belgium/mpc/mpc_belgium_website/nl/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/e-class/_s212/facts_/technicaldata/models.html

E300 Bluetec Hybrid en E350 Bluetec zouden volgens de site exact evenveel wegen (1955kg).

Als ik daar wat verder kijk en gewichten vergelijk weegt die hele hybride bazaar dan maar 70kg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al horen vertellen dat getrouwd zijn met een boekhouder nogal redelijk speciaal kan zijn. Ik begin zo stillekesaan te snappen wat men bedoelt :D

Als ik daar wat verder kijk en gewichten vergelijk weegt die hele hybride bazaar dan maar 70kg?

 

Je moet dan eens ouders hebben die beide voor boekhouder gestudeerd hebben en het dan nog eens zelf als beroep doen.  :ninja:

 

Dat prachtig hybride-systeem (beetje tegengewicht bieden ;) ) weegt blijkbaar slechts 70kg. Dat is minder dan pakweg, Tomski. :D

Ik vind het een knap systeem dat ze daar bedacht hebben, vooral het plug&play gehalte om het gemakkelijk te kunnen toevoegen aan hun bestaande aandrijflijnen.

Blijkbaar hebben ze er met het FOS een nieuwe challenge gehouden met de E300 Bluetec Hybrid:

http://news.mercedes-benz.co.uk/fleet_and_business/e-300-africa-to-uk-challenge.html

1200 miles met 1 80-liter tank, van Tanger naar het FOS, ik vind het indrukwekkend.

Eerste challenge was deze: Youtube-link

Conclusie: ik denk toch dat het systeem nut heeft op lange trajecten.

Uit eigen ervaring: Vorige zomer vertrokken uit Gordes met de onze met een volle tank, thuisgekomen (1.000km) met nog kwart tank over, constant 140km/h op de CC waar mogelijk. Alle péages vlot genomen (ttz, geneen moeten voorlaten in het optrekken).

Recent nog thuis vertrokken met de tank die na 5km op reserve ging, nog 160km gereden tot ik terug thuis was, had nog 30km rijbereik over (laatste 50km wel alle trucs van de foor gebruikt om verbruik minimaal te houden :D).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 2 jaar vliegt hij wel, dan is de garantie gedaan

Is garantie ook niet beperkt op kilometers, of niet? (absoluut geen idee)

 

Indien niet, dan is dat wel sneu voor een merk als je op 2 jaar tijd een half miljoen km bijeen bolt. :D  Kans dat er dingen vervangen moeten worden die geen slijtagedelen zijn, is toch groot. Alhoewel: gaan zij b.v. aan 350tkm na 1,5 jaar in garantie toestaan om b.v. een versnellingsbak of een motor te vervangen in garantie? Denk dat dat nog een rondje bekvechten zou kunnen worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koetswerknaden dichtgeplakt met ducktape, en spiegels ingeklapt? :D

Veel makkelijker is om je auto (als je er al in zit) gewoon temidden zo'n 360°-shrinkwrap-machine te stellen waarmee ze transpalletten inpakken. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koetswerknaden dichtgeplakt met ducktape, en spiegels ingeklapt? :D

Bandenspanning snel even op 5 bar gezet. :D

Nee j/k, hybrid-systeem maximaal benutten, rustig optrekken (niet boven 2k rpm), autosnelweg (25km) aan 90 achter een camion (frigo-oplegger met spatlap tot op de grond). Alle bebouwde kommen volledig elektrisch afgelegd (dus excuses aan de achterliggers dat ik maar 40-45km/h reed, hoger gaat moeilijk door de rolweerstand van de banden).

Eigenlijk is dat AMG-pack een compleet foute keuze op die auto door die grote banden (245/40R18 voor en 265/35R18 achter), dat in standaard-avantgarde-trim met de 225/55R16 op 2,35bar ( :ninja: ) moet pas echt geschift zuinig zijn voor zo'n auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom de E250CDI. Het 2.2 blok is oerdegelijk.

niet helemaal, de eerste reeksen hebben toch serieuze problemen met de oliepompen, koelvloeistofverlies,... misschien dat het nu allemaal opgelost is, ik volg het zo niet meer.

Ik dacht ook direct aan een E350 cdi 4 matic, maar zou wel graag eerst eens een 535d rijden om te vergelijken.

En op termijn zou ik graag eens de jag xe keuren om te zien of hij aan alle eisen voldoet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bandenspanning snel even op 5 bar gezet. :D

Nee j/k, hybrid-systeem maximaal benutten, rustig optrekken (niet boven 2k rpm), autosnelweg (25km) aan 90 achter een camion (frigo-oplegger met spatlap tot op de grond). Alle bebouwde kommen volledig elektrisch afgelegd (dus excuses aan de achterliggers dat ik maar 40-45km/h reed, hoger gaat moeilijk door de rolweerstand van de banden).

Eigenlijk is dat AMG-pack een compleet foute keuze op die auto door die grote banden (245/40R18 voor en 265/35R18 achter), dat in standaard-avantgarde-trim met de 225/55R16 op 2,35bar ( :ninja: ) moet pas echt geschift zuinig zijn voor zo'n auto.

Daarbovenop: m'n kop eraf als een Benz met AMG-pack of een BMW met M Pack (los van de evt. bredere wielen) een betere SCx heeft dan eentje zonder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En eigenlijk, gezien een automatic bij erg veel km soms nog wel eens een zwakker punt durft zijn ... als je toch enkel autostrade doet met een koppelrijke diesel, waarom geen manuele bak? Dat slijt niks en kan niet kapot gaan. Wel kut in de file rond Parijs natuurlijk.

 

B.v. een manuele 530d. Met stoffen zetels want dat slijt niet! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar hoeveel scheelt dat, uiteindelijk? Op papier (ECE): geen 10%, en dat is dan met een automaat die zo schakelt dat het ECE-verbruik zo optimaal mogelijk wordt gedrukt. Uiteindelijk: aan b.v. 120 gemiddeld moet je x kW leveren om de lucht- en rolweerstand te overwinnen. En is het efficiëntieverschil van een identieke motor aan 1.600 tpm (met automaat) of aan 1.850 tpm (met manuele bak) dan zo groot? I don't know. Zou daar wel graag eens deftige meetcijfers van zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De extra-urban test

The Extra-Urban Driving Cycle EUDC, introduced by ECE R101 in 1990,[1] has been designed to represent more aggressive, high speed driving modes. The maximum speed of the EUDC cycle is 120 km/h; low-powered vehicles are limited to 90 km/h.[5]

After a 20 s stop - if equipped with manual gearbox, in the 1st gear with clutch disengaged - the car slowly accelerates to 70 km/h in 41 s (manual: 5 s, 9 s, 8 s and 13 s in the 1st, 2nd, 3rd and 4th gears, with additional 3 × 2 s for gear changes), cruises for 50 s (manual: in the 5th gear [sic]), decelerates to 50 km/h in 8 s (manual: 4 s in the 5th and 4 s in the 4th gear [sic]) and cruises for 69 s, then slowly accelerates to 70 km/h in 13 s .

At 201 s, the car cruises at 70 km/h for 50 s (manual: in the 5th gear), then slowly accelerates to 100 km/h in 35 s and cruises for 30 s (manual: in the 5th or 6th gear).

Finally, at 316 s the car slowly accelerates to 120 km/h in 20 s, cruises for 10 s, then slowly brakes to a full stop in 34 s (manual: in the 5th or 6th gear, lat 10 s with clutch disengaged), and idles for another 20 s (manual: in neutral).

Total duration is 400 s (6 minutes 40 s econds) and theoretical distance is 6956 meters, with an average speed of 62.6 km/h.

:lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met zo'n jaarlijks kilometrage kiest zelfs P(urist)J(egens)H(andbak) voor een automaat. :D

Bij een manuele mag je na 300k km je koppeling preventief vervangen.

Automaat lijkt me louter kwestie van regelmatig eens nieuwe vloeistoffen in kappen en gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is garantie ook niet beperkt op kilometers, of niet? (absoluut geen idee)

 

Indien niet, dan is dat wel sneu voor een merk als je op 2 jaar tijd een half miljoen km bijeen bolt. :D  Kans dat er dingen vervangen moeten worden die geen slijtagedelen zijn, is toch groot. Alhoewel: gaan zij b.v. aan 350tkm na 1,5 jaar in garantie toestaan om b.v. een versnellingsbak of een motor te vervangen in garantie? Denk dat dat nog een rondje bekvechten zou kunnen worden...

Onbeperkt ja.

Hebben een tijdje geleden nog een nieuw blok gestoken onder garantie. 23 maanden oud, 530.000km.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om één of andere gevoelsmatige reden, kom ik uit op dit :

 

2015_jaguar_xfr-s_sportbrake_12_1024x768

 

En ik citeer even vanop de Jag-site :

 

R-prestaties tot in het extreme, met verbluffende kracht en de handigheid en veelzijdigheid van een break. Met zijn 5.0 liter V8 met compressor die 550 pk en 680 Nm levert, sprint de XFR-S Sportbrake van 0 naar 100 km/u in net 4,8 seconden, om daarna door te trekken tot een top van 300 km/u. Daarbij hoort uiteraard een schitterende soundtrack, die de brullende sportuitlaat meer dan graag levert. De wagen laat ook geen enkele twijfel bestaan over zijn bedoelingen, met een unieke "R-S"-styling, een sportief en gespierd postuur en aerodynamische koetswerkelementen van carbon fibre, die de luchtstroom verbeteren en verscherpen om opwaartse krachten te onderdrukken. In de XFR-S Sportbrake neemt u ook het een en ander mee. De bagageruimte is 1.675 liter groot en de flexibel configureerbare achterzetels kunnen volledig of asymmetrisch (60/40) worden neergeklapt tot een vlakke vloer.

 

XFSB_MY15_LHD_RS_trhl_188_vn_032_SPL-dev

 

XFSB_RS_015_010_GEE-device_desktop-1366x

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onbeperkt ja.

Hebben een tijdje geleden nog een nieuw blok gestoken onder garantie. 23 maanden oud, 530.000km.

Fantastisch! :lolz:

 

BMW zou daar zéker moeilijk over doen. :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

A6 Allroad 313 pk zou ik nemen denk ik...

+comfy met de luchtvering

+kan omhoog voor slechte wegen

+313pk diesel, gaat goed vooruit, maar verbruikt niet te veel...

- het is wel een Audi...

Heb je zelf geen Allroad voor nodig, de gewone A6 gaat ook omhoog (met luchtvering).

Maar ik zou voor een echte jeep gaan, jammer dat bv, een Touareg V8 TDI met een stevige rijstijl niet onder de 15l te krijgen is anders is zoiets wel één van de beste keuzes.

Een aantal maanden geleden trip thuis-Bordeaux-Barcelona-Nice en terug gedaan met de Touareg V8 en 't was ervoor geknipt, de A6 3.0 biturbo TDI moet dan wel zijn meerdere herkennen.

Die trip was een 3500km, foto van het gemiddeld verbruik vind ik wel niet meer terug maar was dus een dikke 15l (die CC was wel het laatste stuk naar huis, niet altijd zo snel gereden wel meestal snachts).

2014-03-27020659_zps976cde37.jpg

Ook wel de laatste keer dat ik zoiets doe, de tankkosten was de helft van mn reisbudget ofzo :D

En dan, om de droombeelden van iedereen hier aan diggelen te slaan, wij doen dat niet in comfortzetels en met luxe en comfort, maar standaard Renault Master stoelen :P. Het moet nog opbrengen ook hé :P

Rij nu ook met zoiets als vakantiejob (gekoelde koerierdienst, elke dag Brugge-Zeebrugge-Oostende-Nieuwpoort-Gravelines-Boulogne-Koksijde-Zeebrugge-Brussel in grote lijnen, ook soms Herentals erbij) met een huurcamionette (de eigen camionette is kapot) en moet zeggen dat het nog meevalt. Eens met de oude camionette gereden (dikke 2 jaar oud, +600.000km) en die zetel is voor de vuilbak, je voelt de stalen buis in uw rug. Daarmee dat goede zetels wel van groot belang zijn voor zoiets, zou daar dan echt veel geld voor geven. De rest is dan eigenlijk van ondergeschikt belang...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff, moeilijk om voldoende exemplaren te vinden om ietwat te kunnen vergelijken:

 

BMW F10/F11 530d:

  • manueel: maar 1 exemplaar, gemiddeld verbruik 7,46 l/100km
  • automaat: 59 exemplaren, gemiddeld verbruik 7,81 l/100km

BMW F30ff 320d:

  • manueel: 27 exemplaren, gemiddeld verbruik 6,02 l/100km
  • automaat: 66 exemplaren, gemiddeld verbruik 6,44 l/100km

Mercedes-Benz W/S212 E220CDI:

  • manueel: 5 exemplaren, gemiddeld verbruik 6,36 l/100km
  • automaat: 62 exemplaren, gemiddeld verbruik 7,20 l/100km

Mercedes-Benz W/S204 C200CDI:

  • manueel: 63 exemplaren, gemiddeld verbruik 6,14 l/100km
  • automaat: 60 exemplaren, gemiddeld verbruik 6,81 l/100km

Volvo V70 (type 24) D5:

  • manueel: 5 exemplaren, gemiddeld verbruik 7,69 l/100km
  • automaat: 18 exemplaren, gemiddeld verbruik 8,17 l/100km

Audi A4 B8 2.0 TDI:

  • manueel: 41 exemplaren, gemiddeld verbruik 7,17 l/100km
  • automaat: 17 exemplaren, gemiddeld verbruik 7,28 l/100km

 

Voorzichtige conclusie: automaten verbruiken nog altijd meer? Ik schrik er zelf ook wat van, want op papier is het nu duidelijk andersom. Maar in de praktijk niet?

 

Allerlei argumenten (in beide richtingen) kunnen die voorzichtige conclusie versterken/verzwakken. Geen idee wat juist is, maar dit zegt toch al iets?

 

 

 

Edit: nog eentje

 

M135i:

  • manueel: 20 exemplaren, gemiddeld 10,19
  • automaat: 42 exemplaren, gemiddeld 10,47
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid