Ga naar inhoud

250k km per jaar bollen als snelkoerier: met welke kar?


gTa

Aanbevolen berichten

Ik zou zeker grijpen naar een SUV met 4x4 aangezien je een heel jaar door moet rijden in alle omstandigheden.

X5, Touareg, Cayenne, ML,...

 

Zeker en vast in een diesel uiteraard. Indien mogelijk inclusief luchtvering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan nu de poll: welke auto kies je daar voor? Enkele zaken die vast staan:

  • Je hebt voldoende aan de laadruimte van een (zeer) grote stationwagen of full size SUV (met neerklapbare achterbank).
    • Een bestelwagen 'dubbele cabine' o.i.d. moet dus niet (mag wel, indien voldoende comfortabel voor occasionele passagiers).
    • Een berline kan helaas niet, omdat je af en toe objecten meeneemt van 1m³ (grote dozen of koffers), waardoor je laadlengte en -hoogte nodig hebt.
    • Een hatchback (b.v. BMW '1, Volvo V40, ...) is qua laadruimte te klein en qua zitcomfort voor de occasionele lange-afstandspassagiers te beperkt.
    • Lichte-vracht kan absoluut niet, omdat je af en toe ook personenvervoer moet doen: het gebeurt dat je bij de pick-up van documenten in Madrid plots 3 personen mee krijgt die je b.v. mag droppen in Rome, Berlijn en Amsterdam.
  • Omdat je zowel goeie wegen (Frankrijk, Duitsland) als erbarmelijke weggennetten (België, Oostblok, Scandinavische grindwegen al dan niet besneeuwd) dient te doorkruisen, is enige bodemvrijheid en ophangingscomfort wenselijk.
  • We gaan er even van uit dat je een éénmanszaak start met als adres jouw huidige domicilie. Daar wordt de auto ingeschreven (een pro forma verhuis naar een land waar de tax op een 13,5-liter V16 quasi nul is, kan dus niet). Voor de meesten hier is dat dus Vlaanderen.
  • Je business rendeert mooi, je budget is dan ook zeer ruim.
    • Maar wat je niet uitgeeft aan een kar, houd je over voor andere zaken. Je mag dus gerust (ik zeg maar wat) een M550d touring kiezen, maar als je genoegen neemt met (om bij hetzelfde merk te blijven) een 320d touring Efficient Dynamics, dan houd je per maand een 'normaal maandloon' extra over dat je aan andere zaken kan spenderen.
    • Als je jezelf trakteert met een dikke benzinemotor, dan soupeert dat helaas een groot deel van jouw budget op; een E 63 AMG break of Audi RS6 AVant b.v. is (helaas) door de gigantische brandstofkost en tax, geen mogelijkheid. De kans is dan ook erg groot dat je tot dieselmotoren beperkt bent; LPG kan niet indien het een installatie (cilindertank) vergt binnenin de auto (en een kleine ringtank t.v.v. het reservewiel biedt absoluut onvoldoende rijbereik).
  • Voor de rest houd je vooral rekening met jouw business (rentabiliteit en betrouwbaarheid van de auto) en met jouw wensen (comfort, snufjes, ...).

 

Waarmee ga je rondkarren?

  1. Niks te hoog op poten. Zorgt voor hoger zwartepunt, enkel in combinatie met luchtvering nog iet of wat doenbaar. Ideaal is een crossover op luchtvering
  2. Bodemvrijheid en comfort: crossover op luchtvering.
  3. Idealiter een lichte vracht
  4. Liefst diesel met voldoende grote brandstoftank, minstens 70liter. 3l diesel met een 270pk lijkt me voldoende.
  5. Zetels zijn belangrijk, heel belangrijk. Optionele comfortzetels wenselijk. Voor de rest deftige navi, infotainment, DAB, airco, adaptieve CC, automaat.

Porsche Macan?

http://www.porsche-code.com/PFH34QB4

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat aan 250K km / jaar het verschil in verbruik tussen een BMW 5 en een X5 ook wel serieus doortikt.

 

Ja maar ik wil geen lage auto op slechte wegen in het oostblok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n eerste gedachte is een Range Rover TDv8. Maar ik heb schrik dat ik met die kilometers meer in de garage sta dan dat ik aan het rijden ben.

 

Ik wil sowieso een SUV vanwege de bodemvrijheid op slechte wegen + het comfort van hoger zitten (= meer overzicht op de baan). 

 

 

Nieuwe X5 xDrive40d is een zeer grote kanshebber (geen 50d wegens betrouwbaarheids issues). Of een Cayenne diesel S. Vraag is wat het verschil ik verbruik in de praktijk is tussen die twee. Als dat niet gigantisch groot is ga ik voor de Porsche. Anders de X5.

Ik denk er ongeveer hetzelfde over...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder andere reacties te lezen: obvious keuzes zijn voor mij Alpina D5 of A6 Avant met 3.0 TDI Bi-Turbo.
BMW 640d GC met xdrive of hybride E-klasse als 'buitenbeentjes'

eventueel zelfs een Macan Diesel, als die qua grootte volstaat  :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het verschil in verbruik tussen die zo'n 5 en X5 ongeveer voor eenzelfde motorisatie?

 

535d

 

 

Anzahl Kraftstoff min Ø max 130 Diesel 5,14 8,70 11,98

 

 

 

X5

 

 

5 Diesel 8,22 10,51 11,05
Link naar reactie
Delen op andere sites

A6 Allroad 313 pk zou ik nemen denk ik... 

 

+comfy met de luchtvering

+kan omhoog voor slechte wegen

+313pk diesel, gaat goed vooruit, maar verbruikt niet te veel... 

 

- het is wel een Audi... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het verschil in verbruik tussen die zo'n 5 en X5 ongeveer voor eenzelfde motorisatie?

Pak nog een liter of 2 op 100km.

reken 1.2 euro / liter

6000 euro aan brandstof op een jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen die een SUV comfy vindt, hebben jullie geen last van vermoedheid met lange "snelle" ritten? Ofwel ben ik het niet gewoon maar ik vind dat je veel meer minimale correcties moet doen omdat die karren veel meer wind pakken en dus minder stabiel zijn op snelheid. Al die kleine correcties tellen dan op na een paar uur en je bent sneller vermoed.

 

Dat is enkel maar mijn ervaring natuurlijk.

 

Maar om die reden zou ik dus voor de Allroad gaan, die heeft dat probleem niet maar heeft toch de bodemvrijheid.

EN het heeft een mooi soundtrack 8)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pak nog een liter of 2 op 100km.

reken 1.2 euro / liter

6000 euro aan brandstof op een jaar.

 

Je moet die 6000 nu ook wel tegenover de omzet/winst gooien wanneer je 250 000 km pakjes gaat rondrijden. 

 

Peanuts waarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet die 6000 nu ook wel tegenover de omzet/winst gooien wanneer je 250 000 km pakjes gaat rondrijden. 

 

Peanuts waarschijnlijk.

 

Tot wanneer die polen ermee gaan beginnen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid