Ga naar inhoud

Circuit rijden, hoe en wat


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

  • 5 maanden later...

Op 13 augustus organiseert Skylimit een Trackday op Zolder, aka de Skylimit club car day.

Ik veronderstel dat hier heel wat mensen ervaring hebben met die organisator en heb wat vragen.

Voor mij zou het de eerste keer Zolder zijn en veel circuitervaring heb ik niet, buiten wat occasionele ritjes op de Ring, hoe valt dit event mee voor een beginner zoals ik?

Want ik heb persoonlijk met zo'n trackdays altijd schrik dat er een grote hoeveelheid debielen gaan rondrijden die op het scherpste van de snee bezig zijn en geen hol rekening houden met een ander. En ja op de Ring heb je dat ook, maar daar kan je nog uw momenten uitkiezen en zien of het rustig is. Als ik de planning van Skylimit zo zie mogen al de "onervaren" chauffeurs erop voor een uur, en ik veronderstel dat het dan ook meteen een drukke stressvolle bedoeling is op zo'n klein circuit.

Kan er mij iemand zeggen of mijn zorgen gegrond zijn? Zijn er betere trackdays aan te raden voor beginners? ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, Dimitri said:

Zijn er betere trackdays aan te raden voor beginners? ...

Ja.

Ik zou beginnen met iets alla GPDays op Mettet.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Dimitri zei:

Op 13 augustus organiseert Skylimit een Trackday op Zolder, aka de Skylimit club car day.

Ik veronderstel dat hier heel wat mensen ervaring hebben met die organisator en heb wat vragen.

Voor mij zou het de eerste keer Zolder zijn en veel circuitervaring heb ik niet, buiten wat occasionele ritjes op de Ring, hoe valt dit event mee voor een beginner zoals ik?

Want ik heb persoonlijk met zo'n trackdays altijd schrik dat er een grote hoeveelheid debielen gaan rondrijden die op het scherpste van de snee bezig zijn en geen hol rekening houden met een ander. En ja op de Ring heb je dat ook, maar daar kan je nog uw momenten uitkiezen en zien of het rustig is. Als ik de planning van Skylimit zo zie mogen al de "onervaren" chauffeurs erop voor een uur, en ik veronderstel dat het dan ook meteen een drukke stressvolle bedoeling is op zo'n klein circuit.

Kan er mij iemand zeggen of mijn zorgen gegrond zijn? Zijn er betere trackdays aan te raden voor beginners? ...

avoid skylimit... teveel debiele

 

ik rij persoonlijk altijd via circuitdays... veel minder volk en minder haantjes gedrag

PS : zolder is maar goed voor 1 ding.. uwe auto naar de klote rijden, circuit is heel belastend voor uwe auto als ge iets of wat pk's draait

alles onder de 200pk valt mee

naar mijn mening is Spa francorchamps een veel aangenamer circuit als eerste circuit ervaring

https://circuit-days.co.uk/spa-francorchamps

aangepast door T0m
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, T0m said:


naar mijn mening is Spa francorchamps een veel aangenamer circuit als eerste circuit ervaring

https://circuit-days.co.uk/spa-francorchamps

Spa is veel te snel om echt te leren rijden als je er niks van kent. Je gaat daar nooit de grenzen durven opzoeken want de snelheden liggen enorm hoog overal. Eer je dansend op de grip door Pouhon rijdt zijn we al een paar trackdays verder :D 

Het circuit is wel een pak minder sletig dan Zolder, een heel pak minder sletig.

Ik zou op iets klein beginnen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouw is begonnen met een evo 6 rs (geen abs) met 400pk op spa.

Ging prima..  😆  met momenten dwars de bocht uit

aangepast door T0m
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Ceke said:

Idd, zou ook Mettet met GP days of Ecuyers aanraden. 

Ecuyers wel een stuk leuker dan Mettet 🙂

Maar wel een pak verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de bovenstaande reacties alleen maar bijtreden.

Kijk eens op de sites van 'OpenTrack Events', 'Javelin' en 'Circuit Days'. Drie Engelse trackday organisatoren die één of twee keer per jaar naar Spa-Francorchamps afzakken. De enigste keer dat dat (een beetje) tegenviel, was in de Covid-periode, toen er meer Belgen en Nederlanders dan Engelsen aanwezig waren.

Wat ik ook altijd plezant vond om doen, waren de tracknights georganiseerd door José Close en door RevTeam. Dan moogt ge tussen 18.00 tot 20.00 knallen op Spa-Francorchamps in een 'open pitlane' formule (ge rijdt wanneer en zoveel als ge wilt). De aard van het circuit (t.o.v. Zolder en Mettet) en het latere uur (koelere temperaturen) waren ook beduidend minder belastend voor de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Dimitri zei:

Op 13 augustus organiseert Skylimit een Trackday op Zolder, aka de Skylimit club car day.

Ik veronderstel dat hier heel wat mensen ervaring hebben met die organisator en heb wat vragen.

Voor mij zou het de eerste keer Zolder zijn en veel circuitervaring heb ik niet, buiten wat occasionele ritjes op de Ring, hoe valt dit event mee voor een beginner zoals ik?

Want ik heb persoonlijk met zo'n trackdays altijd schrik dat er een grote hoeveelheid debielen gaan rondrijden die op het scherpste van de snee bezig zijn en geen hol rekening houden met een ander. En ja op de Ring heb je dat ook, maar daar kan je nog uw momenten uitkiezen en zien of het rustig is. Als ik de planning van Skylimit zo zie mogen al de "onervaren" chauffeurs erop voor een uur, en ik veronderstel dat het dan ook meteen een drukke stressvolle bedoeling is op zo'n klein circuit.

Kan er mij iemand zeggen of mijn zorgen gegrond zijn? Zijn er betere trackdays aan te raden voor beginners? ...

Uw opmerking is terecht. Maar als je echt graag Zolder wil doen op die dag met Skylimit dan zou ik bijvoorbeeld de voormiddag ni rijden. Die eerste uren zijn de haantjes er vaak al vantussen of zitten met brokken. 
 

de beste uren van een trackday zijn de laatste 👌

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, T0m zei:

PS : zolder is maar goed voor 1 ding.. uwe auto naar de klote rijden, circuit is heel belastend voor uwe auto als ge iets of wat pk's draait

alles onder de 200pk valt mee

naar mijn mening is Spa francorchamps een veel aangenamer circuit als eerste circuit ervaring

https://circuit-days.co.uk/spa-francorchamps

Je bedoelt vooral naar remmerij toe? Ik ga er van uit dat je tenzij je remt toch WOT rijdt op eender welk circuit? Mettet bv is toch nog korter dan Zolder of vergis ik mij?  Niet om uw stelling te ontkrachten ofzo hé, ik heb zelf nooit een trackday gedaan. Puur uit interesse. Zou binnenkort zelf ook eentje willen doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Jules_W zei:

Je bedoelt vooral naar remmerij toe? Ik ga er van uit dat je tenzij je remt toch WOT rijdt op eender welk circuit? Mettet bv is toch nog korter dan Zolder of vergis ik mij?  Niet om uw stelling te ontkrachten ofzo hé, ik heb zelf nooit een trackday gedaan. Puur uit interesse. Zou binnenkort zelf ook eentje willen doen. 

Zolder is totaal niet vloeiend he. Tweede helft is 3 chicanes en 1 'haarspeld', en als je wat vermogen hebt haal je tussendoor 4x dik 180+ per uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Lotuzzz aangeeft is zolder geen "vloeiend" circuit voor wagens met vermogen.

Je gaat WOT ofwel vol in de remmen. Er zijn weinig stukken waar je "doseert"

Minder koeling

Meer stress op remmen, banden, motor

Zolder is goed voor lichte wagens met beperkt vermogen maar nog steeds belastend...

Spa en zelfs de ring zijn veel meer gelijkmatig paced...

Kameraad reed met zijn golfje gti 4 met 180pk 8mik btg... en deed een heel.jaar (300 ish ronden) met 1 set banden en remblokken

Rij 1 dag op.zolder... zal niet veel van je.banden en blokken overschieten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/7/2023 om 21:33, Dimitri zei:

Op 13 augustus organiseert Skylimit een Trackday op Zolder, aka de Skylimit club car day.

Ik veronderstel dat hier heel wat mensen ervaring hebben met die organisator en heb wat vragen.

Voor mij zou het de eerste keer Zolder zijn en veel circuitervaring heb ik niet, buiten wat occasionele ritjes op de Ring, hoe valt dit event mee voor een beginner zoals ik?

Want ik heb persoonlijk met zo'n trackdays altijd schrik dat er een grote hoeveelheid debielen gaan rondrijden die op het scherpste van de snee bezig zijn en geen hol rekening houden met een ander. En ja op de Ring heb je dat ook, maar daar kan je nog uw momenten uitkiezen en zien of het rustig is. Als ik de planning van Skylimit zo zie mogen al de "onervaren" chauffeurs erop voor een uur, en ik veronderstel dat het dan ook meteen een drukke stressvolle bedoeling is op zo'n klein circuit.

Kan er mij iemand zeggen of mijn zorgen gegrond zijn? Zijn er betere trackdays aan te raden voor beginners? ...

Had een redelijk gelijkaardig scenario. Op enkele ring rondjes na, geen enkele circuit ervaring en ik dacht ook naar Zolder te gaan.

Op aanraden van sommige andere in maart mijn eerste trackday gedaan op Mettet bij GP-Days en dat is fantastisch bevallen, dus ik kan het alleen maar aanbevelen. Ik ga in oktober opnieuw naar Mettet en opnieuw met GP-days 🙂.

Ecuyers wil ik ook wel eens doen. Wordt ook vaak aangeraden voor beginners.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, T0m zei:

Zoals Lotuzzz aangeeft is zolder geen "vloeiend" circuit voor wagens met vermogen.

Je gaat WOT ofwel vol in de remmen. Er zijn weinig stukken waar je "doseert"

Minder koeling

Meer stress op remmen, banden, motor

Zolder is goed voor lichte wagens met beperkt vermogen maar nog steeds belastend...

Spa en zelfs de ring zijn veel meer gelijkmatig paced...

Kameraad reed met zijn golfje gti 4 met 180pk 8mik btg... en deed een heel.jaar (300 ish ronden) met 1 set banden en remblokken

Rij 1 dag op.zolder... zal niet veel van je.banden en blokken overschieten

Ook nie overdrijven. Ik heb met de RCZ tig Skylimit Trackday's gedaan met Peugeot Club Belgium.

Ik koos meestal voor de allervroegste sessie (Zolder is op die zandgrond 's morgens echt koel en kan nog veraderlijk vochtig liggen in de bossen) en de laatste 2. Veel mensen raadde mij af om met die "zware" diesel Zolder te doen. Remmen konden het nie aan, banden zouden na een paar sessies op zijn... Remmen heb ik nooit extreem snel zien verslijten, en banden eigenlijk ook niet.

Zandvoort was veel en veel zwaarder voor mijn banden dan Zolder. (nieuwe zomerbanden in de lente en in augustus Zandvoort gedaan tijdens een Trackavond van Peugeot GTi Club NL (2u open pitlane) 4x 20min blokjes gereden en terug thuis komen waren de banden voor weg te gooien)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Joske zei:

Ook nie overdrijven. Ik heb met de RCZ tig Skylimit Trackday's gedaan met Peugeot Club Belgium.

Ik koos meestal voor de allervroegste sessie (Zolder is op die zandgrond 's morgens echt koel en kan nog veraderlijk vochtig liggen in de bossen) en de laatste 2. Veel mensen raadde mij af om met die "zware" diesel Zolder te doen. Remmen konden het nie aan, banden zouden na een paar sessies op zijn... Remmen heb ik nooit extreem snel zien verslijten, en banden eigenlijk ook niet.

Zandvoort was veel en veel zwaarder voor mijn banden dan Zolder. (nieuwe zomerbanden in de lente en in augustus Zandvoort gedaan tijdens een Trackavond van Peugeot GTi Club NL (2u open pitlane) 4x 20min blokjes gereden en terug thuis komen waren de banden voor weg te gooien)

ik spreek over over een trackday... niet over een sessie piemel meten van 20 minuten :')

+ rcz is maar 160 ish pk, dan is de belasting ook een pak minder...

ter vergelijking ik zit rond de 1m49 op zolder met redelijk wat marge, ik moet met dezelfde wagen nog naar huis kunnen rijden 🙂

tegen een wat vlotter tempo eet zolder banden en blokken... 
 

aangepast door T0m
  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sibo Berebrouckx zei:

Had een redelijk gelijkaardig scenario. Op enkele ring rondjes na, geen enkele circuit ervaring en ik dacht ook naar Zolder te gaan.

Op aanraden van sommige andere in maart mijn eerste trackday gedaan op Mettet bij GP-Days en dat is fantastisch bevallen, dus ik kan het alleen maar aanbevelen. Ik ga in oktober opnieuw naar Mettet en opnieuw met GP-days 🙂.

Ecuyers wil ik ook wel eens doen. Wordt ook vaak aangeraden voor beginners.

Ja dat was echt een leuke dag, ik heb je dan zien rijden en het ging echt goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago, T0m said:

Kameraad reed met zijn golfje gti 4 met 180pk 8mik btg... en deed een heel.jaar (300 ish ronden) met 1 set banden en remblokken

Vergeet ook niet dat de NS geen echt circuit-asfalt heeft zoals Spa. Dat helpt ook in de slijtage.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, Jules_W said:

Je bedoelt vooral naar remmerij toe? Ik ga er van uit dat je tenzij je remt toch WOT rijdt op eender welk circuit? Mettet bv is toch nog korter dan Zolder of vergis ik mij?  Niet om uw stelling te ontkrachten ofzo hé, ik heb zelf nooit een trackday gedaan. Puur uit interesse. Zou binnenkort zelf ook eentje willen doen. 

Zolder is moordend voor de remmen. Is enorm stop and go.

 

Mettet is dan weer moordend voor je voorbanden :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jules_W zei:

Wat met Clastres?

Vind ik persoonlijk geen zo'n leuk circuit, zeker niet als het de 2400m config is (zwart). De lange config van 2700m (oranje) is beter maar ik vind het niet echt vloeiend. Sommige organisaties doen oranje in de voormiddag en zwart in de namiddag, maar vb met CircuitFun ook al gehad dat het enkel de zwarte was... En het is zo vlak als een pannenkoek.

Als je niet beetje negatief camber staan hebt vooraan, mag je daar je band links vooraan ook gewoon in de vuilbak gooien op het einde van de dag. Er is ook bijna geen mogelijkheid om daar iets te zien als je even niet rijdt, behalve dan de groene zone rechts onderaan het kaartje. Vroeger kon je nog eens op dat gebouwtje of op de berg aan bocht 2 (1e haarspeldbocht) maar dat mag ook niet meer..

clastres.thumb.jpg.bcfd03e7ef6592a5bdab4355c718e0f0.jpg

aangepast door Balleke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid