Ga naar inhoud

Fototopic : je wagen & het tankstation


Soul

Aanbevolen berichten

Op 23/11/2018 om 22:55, Krikkie zei:

Dacht even dat je diesel aan het tanken was :D

Hoogcalorische CNG. Geen diesel meer voor mij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, utah zei:

Je kan deze zeker verwijderen. Alleen is het wettelijk verplicht om die erop te plaatsen. 

Kan nuttig zijn om te weten, bij een ongeval. Brandweer, ea.

Voor zover hij na een ongeval nog zichtbaar is.

Blijkbaar moet je bij je huis met zonnepanelen, dit ook ergens zichtbaar opstellen.

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan deze zeker verwijderen. Alleen is het wettelijk verplicht om die erop te plaatsen. 

Zeker van? Van de LPG-sticker is het enkel een opmerking en geen afkeur als die er niet op hangt, weet ik. Dus bij de CNG-sticker ook, neem ik aan.

Eigenlijk belachelijk dat die stickers zo ontieglijk groot zijn. Alsof benzine niet ontvlambaar is...
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 27/11/2018 om 23:37, Ian zei:


Zeker van? Van de LPG-sticker is het enkel een opmerking en geen afkeur als die er niet op hangt, weet ik. Dus bij de CNG-sticker ook, neem ik aan.

 

Op de technische keuring kunnen voertuigen omwille van een beperkt aantal redenen worden 'afgekeurd'.  Maar dat wil niet zeggen dat andere punten niet wettelijk verplicht zijn.   (Bijvoorbeeld: retroflecterende nummerplaat vooraan is wettelijk verplicht, maar geen aanleiding voor afkeuring.)

CNG-etiket is weldegelijk verplicht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 
Op de technische keuring kunnen voertuigen omwille van een beperkt aantal redenen worden 'afgekeurd'.  Maar dat wil niet zeggen dat andere punten niet wettelijk verplicht zijn.   (Bijvoorbeeld: retroflecterende nummerplaat vooraan is wettelijk verplicht, maar geen aanleiding voor afkeuring.)
CNG-etiket is weldegelijk verplicht. 

Ah ok. Vandaar dat ik zoveel mensen braafjes zie rondtuffen met zo'n joekel van een sticker.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
  • 9 maanden later...
Op 25/11/2018 om 13:25, utah zei:

Hoogcalorische CNG. Geen diesel meer voor mij. 

Euhhh...ja...wat nu? 
 

https://vrtnws.be/p.GanW6DAZy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest echt 'lachen' toen ik dat op de radio hoorde dat CNG veel vervuilender is dan benzine en diesel en dat 'een elektrische wagen veel properder is'.

Men had het over methaanuitstoot tijdens het 'produceren' van CNG etc. Maar men is precies vergeten dat er ook heel wat CO2 en andere rommel de lucht in geblazen wordt bij het produceren van elektriciteit en batterijen voor EV's...

Over LPG wordt in alle talen gezwegen. Al vind ik dat misschien niet zo heel erg, als de prijzen per liter even laag blijven als nu.

Vanaf 2021 verliezen CNG voertuigen hun fiscale voordelen. Met het recente nieuws zouden de nu quasi onbestaande CNG-taksen vanaf 2021 weleens zwaarder kunnen uitvallen dan men gehoopt had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/11/2020 at 1:14 PM, utah said:

Wat een vreemde conclusie dat rijden met een CNG wagen vervuilender is omdat er tijdens de productie veel lekken zijn. Dat is zoals zeggen dat een benzine wagen meer luchtvervuiling geeft dan een dieselwagen, omdat als er bij de productie een lek is, benzine verdampt en diesel niet.

Lijkt mij gewoon logisch dat die lekken er niet mogen zijn, maar om ze dan te betrekken in de statistieken van 1 type CNG gebruiker kan toch niet? Grootste aardgas gebruikers zijn volgens mij ook gewoon elektriciteitscentrales en (huis)verwarming. Alles uit de kast halen om een pre-elektrisch artikel te schrijven zeker?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En bij een elektrische wagen vergeten we hoe vriendelijk batterijen produceren is voor ons milieu. (in de ruime zin van de betekenis)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minutes ago, Bompa said:

En bij een elektrische wagen vergeten we hoe vriendelijk batterijen produceren is voor ons milieu. (in de ruime zin van de betekenis)

Een batterij produceer je maar 1 keer. Brandstof moet je continu produceren. Kan je toch niet vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/12/2020 at 10:25 AM, Ian said:

Men had het over methaanuitstoot tijdens het 'produceren' van CNG etc. Maar men is precies vergeten dat er ook heel wat CO2 en andere rommel de lucht in geblazen wordt bij het produceren van elektriciteit en batterijen voor EV's...

Methaan is een veel erger broeikasgas dan CO2 (qua opwarmend vermogen een factor 25), en ik weet niet hoeveel CO2 en andere rommel zonnepanelen en windmolens in de lucht blazen als ze elektriciteit genereren?

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat inderdaad over 1 a 2 % dacht ik, Dat kan je dan gewoon doortrekken naar verbruik, bij alles wat je verbruikt is er nog eens 1 a 2 % die zonder te verbranden de lucht in gaat.

Ik vond het artikel best goed opgebouwd, zeker als je dan naar dit plaatje gaat kijken:

image.png.22c8499d76d9336b43ffc9da37a24c3a.png

Plus er is dan ook nog eens gekeken wat dat geeft afhankelijk van hoe je de elektriciteit opwekt:

image.png.abfc117265ba254f48a3a6a8e8faf9a4.png

Ik heb al slechtere artikels gelezen over de impact en het verschil in uitstoot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, ir_fuel said:

Die lekken zijn blijkbaar substantieel genoeg om ze te vernoemen. Komt niet enkel voor in dat artikel.

https://www.nytimes.com/2018/06/21/climate/methane-leaks.html

Ja, dat begrijp ik. Maar er zullen sowieso ook extra vervuilingen zijn bij de aanmaak van de andere energiebronnen. Het ontginnen van grondstoffen voor batterijen zal ook wel wat vuiler zijn dan we denken. Er zal hier en daar ook wel wat olie lekken (mogen we boorplatformrampen dan ook in rekening brengen?).

Die CNG lijkt mij hier gewoon een gemakkelijk slachtoffer, en eigenlijk iets dat opgelost kan geraken.

2 hours ago, Monterey Jack said:

Ik vond het artikel best goed opgebouwd, zeker als je dan naar dit plaatje gaat kijken:

image.png.22c8499d76d9336b43ffc9da37a24c3a.png

Als je volgende claim maakt:

Quote

In onze vergelijking hebben we het over louter “groene stroom”. Dat is stroom uit windmolens en zonnepanelen. We kozen hiervoor omdat iedereen 100% groene stroom kan laden (via een groen energiecontract, of via eigen zonnepanelen, bijvoorbeeld). 

Dan lijkt mij dat toch geen correcte voorstelling te zijn.

Ook hier gaan ze zeer snel door de bocht:

Quote

Op gebied van onderhoud wordt de kloof tussen de auto's op fossiele brandstoffen en de elektrische auto's (op batterijen en op waterstof) alleen maar groter: elektrische auto's hebben bijna geen onderhoud nodig. 

Zo een grote batterij recycleren zal toch ook wel een grote hoeveelheid uitstoot produceren? Zeker als ze eerst al aannemen dat de uitstoot bij de productie van de batterij gelijkgesteld wordt aan de uitstoot bij de bouw van de auto.

2 hours ago, Monterey Jack said:

Plus er is dan ook nog eens gekeken wat dat geeft afhankelijk van hoe je de elektriciteit opwekt:

image.png.abfc117265ba254f48a3a6a8e8faf9a4.png

Ik heb al slechtere artikels gelezen over de impact en het verschil in uitstoot.

Dat geeft al een mooi beeld, helaas zie ik dat nergens terug in dat artikel. Moet je ergens doorklikken?

Maar correcter was dus geweest mochten ze de EU-mix gebruikt hebben bij de 'wolkjes-vergelijking', nu zijn het de gegevens van windenergie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Methaan is een veel erger broeikasgas dan CO2 (qua opwarmend vermogen een factor 25), en ik weet niet hoeveel CO2 en andere rommel zonnepanelen en windmolens in de lucht blazen als ze elektriciteit genereren?

 

 

Ademen bijvoorbeeld ... 

Volgens instituut Clingendael stoot de mensheid zo'n 6,5 gigaton CO2 per jaar uit. Da's grofweg 11 kilo per persoon per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid