Ga naar inhoud

Fototopic : je wagen & het tankstation


Soul

Aanbevolen berichten

29 minutes ago, Soundstorm said:

Die CNG lijkt mij hier gewoon een gemakkelijk slachtoffer, en eigenlijk iets dat opgelost kan geraken.

Denk dat je het echt onderschat. En het is niet omdat men het kan oplossen dat men het wil oplossen.

Ik wil maar zeggen, als men al satellieten de lucht in schiet om naar methaanlekken te speuren wil dat toch al iets zeggen :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minutes ago, Soundstorm said:

Zo een grote batterij recycleren zal toch ook wel een grote hoeveelheid uitstoot produceren? 

En een motor recycleren?

Sinds wanneer valt dat onder onderhoud? Hoeveel liter olie spaar je jaarlijks uit als geen enkele auto in België nog een oliewissel moet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, ir_fuel said:

Denk dat je het echt onderschat. En het is niet omdat men het kan oplossen dat men het wil oplossen.

Ik wil maar zeggen, als men al satellieten de lucht in schiet om naar methaanlekken te speuren wil dat toch al iets zeggen :lol: 

Ik onderschat het zeker niet. EN het is zoals met alles, als het geen probleem is voor hun, dan zoeken ze niet naar een oplossing. Dat 'beetje' gas dat lekt kost toch geen hol, dus waarom er moeite voor doen. Is pas als het wel hun probleem wordt (door boetes oid), dat er een oplossing komt.

Nee, waarom ik het in dit artikel zo jammer vind, is omdat ze alleen maar bij CNG als brandstof voor een wagen die vervuiling er bij nemen (toevallig ook omdat dit vrij recent waargenomen is). Alle andere energiebronnen hebben mogelijks ook grote vervuilingen waar we nog niet van afweten (of we negeren ze momenteel gewoon nog). Als je dus een vergelijking wilt maken tussen de verschillende energiebronnen kan je dat volgens mij alleen maar dan als je alleen maar gegevens gebruikt die met elkaar vergeleken kunnen worden. Daarmee zeg ik niet dat je die CNG lekken moet negeren, maar in deze studie is het geen eerlijke vergelijking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, ir_fuel said:

En een motor recycleren?

Sinds wanneer valt dat onder onderhoud? Hoeveel liter olie spaar je jaarlijks uit als geen enkele auto in België nog een oliewissel moet?

Op zich zit een motor recycleren meegrekend in de bouw er van. Want je gaat de metalen smelten en die hergebruiken. Dat is in principe een en hetzelfde proces. Een batterij maken en recycleren zijn 2 verschillende processen.

In het artikel valt onderhoud en afbraak onder dezelfde categorie.

Op een levensduur van 200000km verbruikt een motor ergens 40-50 liter olie. Het maken van smeerolie en brandstof zijn zeer gelijklopende processen. Op die >10000liter brandstof die je op eenzelfde periode gebruikt kan je volgens mij wel stellen dat de productie van de smeerolie niet zo veel meer zal toevoegen. De smeerolie gaat in principe ook niet omgezet worden in CO2 (toch tijdens het rijden, achteraf in een tweede leven misschien wel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, Soundstorm said:

 Dat geeft al een mooi beeld, helaas zie ik dat nergens terug in dat artikel. Moet je ergens doorklikken?

Maar correcter was dus geweest mochten ze de EU-mix gebruikt hebben bij de 'wolkjes-vergelijking', nu zijn het de gegevens van windenergie.

Dat komt uit een ander artikel ja, stond naast elkaar toen ze initieel op vrtnws kwamen. Nu heb ik ook even moeten zoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat inderdaad over 1 a 2 % dacht ik, Dat kan je dan gewoon doortrekken naar verbruik, bij alles wat je verbruikt is er nog eens 1 a 2 % die zonder te verbranden de lucht in gaat.
Ik vond het artikel best goed opgebouwd, zeker als je dan naar dit plaatje gaat kijken:
image.png.22c8499d76d9336b43ffc9da37a24c3a.png
Plus er is dan ook nog eens gekeken wat dat geeft afhankelijk van hoe je de elektriciteit opwekt:
image.png.abfc117265ba254f48a3a6a8e8faf9a4.png
Ik heb al slechtere artikels gelezen over de impact en het verschil in uitstoot.

Benieuwd op welke positie LPG eigenlijk ergens zou staan op die tabellen, aangezien dat vroeger toch ook als een milieuvriendelijkere brandstof beschouwd/gepromoot werd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/1/2020 om 08:54, ir_fuel zei:

Een batterij produceer je maar 1 keer. Brandstof moet je continu produceren. Kan je toch niet vergelijken.

Mja, domweg niet aan gedacht.

Op 14/1/2020 om 09:02, ir_fuel zei:

Die lekken zijn blijkbaar substantieel genoeg om ze te vernoemen. Komt niet enkel voor in dat artikel.

https://www.nytimes.com/2018/06/21/climate/methane-leaks.html

Maar ze komen er jammer genoeg te laat mee, althans ik had er nooit eerder van gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

IMG_20200125_220241.thumb.jpg.713eaa34a4f87ee090039d206220a372.jpg

Wintervuil :inlove: Tot vorige week vrijdag zelfs een volledig bedekte achterruit, maar een van mijn collega's vond het blijkbaar geweldig grappig om er op te schrijven. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Monterey Jack zei:

IMG_20200125_220241.thumb.jpg.713eaa34a4f87ee090039d206220a372.jpg

Wintervuil :inlove: Tot vorige week vrijdag zelfs een volledig bedekte achterruit, maar een van mijn collega's vond het blijkbaar geweldig grappig om er op te schrijven. 

Mediterran blijft toch dé kleur voor een F20, zo knap. 

Wat je collega betreft, er hebben er al voor minder gevochten 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG_20200125_220241.thumb.jpg.713eaa34a4f87ee090039d206220a372.jpg
Wintervuil :inlove: Tot vorige week vrijdag zelfs een volledig bedekte achterruit, maar een van mijn collega's vond het blijkbaar geweldig grappig om er op te schrijven. 



Een volledig bedekte achter ruit is zo jaren 90.
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, Jenkins said:

Mediterran blijft toch dé kleur voor een F20, zo knap. 

Wat je collega betreft, er hebben er al voor minder gevochten 😄

Het helpt niet echt blijkbaar dat je zegt dat ze daar moeten afblijven. 1e keer zo gelaten, deze week schreef ze er weer op, dan maar naar geschopt want had mijn handen vol :D 

Toen ook even gedacht om ze gewoon te voet naar kantoor te laten gaan ipv een lift te geven, maar aangezien het een van de beste werkers is uit mijn team heb ik dat maar zo gelaten :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
1 uur geleden, utah zei:

Zeer zuinig  aan 4,8 kg per 100km. Rijd zeer soepel met 170 pk. 

Ongeveer een 7l dus ;)

Over hoeveel km gemeten? En valt dat CNG tanken al wat mee ondertussen? Want in begin kreeg je zelden je tank vol als er net iemand voor je getankt had. Als je maar 40kg kan opslaan en je dus amper 30kg er in krijgt... Ik werd er zot van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, CAS zei:

Ongeveer een 7l dus ;)

Over hoeveel km gemeten? En valt dat CNG tanken al wat mee ondertussen? Want in begin kreeg je zelden je tank vol als er net iemand voor je getankt had. Als je maar 40kg kan opslaan en je dus amper 30kg er in krijgt... Ik werd er zot van. 

Gaat nog graag tov diesel of benzine tanken. Maar toch sneller dan in het begin. Ik tank vooral hoogcalorische CNG en ben daar wel tevreden van. Er is wel degelijk een verschil tussen LC en HC, en niet alleen in prijszetting. LC doe je bijlage zoveel KMS niet mee. Op een tank van 18kg scheelt dit tot 100 km minder met LC tov HC.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid