Ga naar inhoud

Het grote vrachtwagentechniek-topic


Bompa

Aanbevolen berichten

Zo'n ervaring is dat niet hoor  :lol:

 

Ik weet dat niet :D Maar veel hangt inderdaad af van waar je komt en waar je moet leveren. Toch lijkt het mij wel eens tof om een dagje mee te maken. Zo ga je ook een beter beeld krijgen van hoe een vrachtwagen zich in het verkeer 'moet' mengen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is het vooral de pains van een truck-oplegger die me boeit. Die me nog meer kan helpen om de truckchauffeurs die dagelijks rondom mij meerijden, te helpen begrijpen.

In steden, op autosnelwegen, secundaire wegen, ...

 

@@CAS , ik zal eens proberen een paar zaterdagen door te geven waarop ik heel de dag vrij kan houden, maar dat zal wel eerder eind april zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met de vrachtwagen op een smalle plaats moet manoeuvreren zie je meteen wie van de auto bestuurders om je heen ervaring heeft met een vrachtwagen.

Er zijn er wel meerdere die stoppen maar die dan wel niet beseffen waar de combinatie gaat uitkomen en eigenlijk in de weg staan.

In de rij opleiding van elk voertuig zou men de mensen moeten aantonen hoe de andere voertuigen zich voort bewegen.

Er zou dan al meer begrip zijn voor elkaar.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@@CAS , ik zal eens proberen een paar zaterdagen door te geven waarop ik heel de dag vrij kan houden, maar rat zal wel eerder eind april zijn.

Voor mij geen probleem. Kan je ook altijd dag op voorhand sms sturen en je moet enkel reageren als je kan. Tenslotte zijn mijn uren echt wel flexibel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar eens een dagje meegereden met een kameraad (heeft schroothandel). Samen dagje de baan op met 2 open top containers (aanhanger is eentje met een losse dissel). Echt fijn om zo eens mee te maken. Vooral de stoten die je van andere bestuurders tegen komt...

 

Alleen daarvoor zou je al eens een dag moeten meerijden, dan je als autobestuurders begrijpt hoe dat is...

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zulke ritten zou ik persoonlijk niet graag doen. Toch niet met een vrachtwagen.

Tja, dat is distributie hé  ;) Zo ritten waar je 4u30 achter elkaar aandachtig moet zijn is vermoeiender denk ik en is daarom zeker niet leuker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bompa, dat filmpje van die Brit dat ik had gepost,bekeken? Toont al veel. Eerste keer dat ik met een oplegger reed verschoot ik nogal bij mijn eerste bocht. Uw spiegels worden plots waardeloos, van zodra je aan je stuur draait zie je niets anders meer dan trailer!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste 38min ben ik zelf op de clarck gesprongen en geladen. De tweede 30min stond ik aan te schuiven tot het mijn beurt was voor de papieren.

Ondertussen kan ik wel weer door want mijn rijtijd staat op nul. Werktijd is eigenlijk enkel als ik stil sta met draaiende motor. Wel 1 klant zo gelost.

Heb wel over de middag 30min genomen en 2x mij even langs de kant gezet. Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen distributie man ben. Mss dat dat van u mij wel zou liggen gezien jij altijd je ding kan doen als ik mij niet vergis?

Maar onvriendelijke klanten, gebrek aan efficiëntie werken nogal snel op mijn systeem. Dan neem ik altijd eens even pauze. Eens diep in ademen... Kwestie van de dag gelukkig door te brengen.

Op dat vlak vind ik wat ik meestal doe de maks. Lange afstand, veel uren maken, 1 klant op een dag... Zelfs al is die bot, maakt geen hol uit op je dag.

Je zit daarna toch weer chill in je cabine, muziekje op, eens een dansken placeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen distributie man ben. Mss dat dat van u mij wel zou liggen gezien jij altijd je ding kan doen als ik mij niet vergis?

Yep, ik heb namelijk de sleutels van de winkels en werk dus zelfstandig. Ik ga binnen, zet de volle stapels op de afgesproken plaatsen en neem mijn leeggoed mee. Bij de eerste klanten 's morgens vroeg zie ik helemaal niemand en bij de overige klanten zeg ik gewoon snel even goeiedag.

 

Het is dus niet zo dat ik ergens 50% van de tijd mijn beurt moet afwachten om te mogen lossen, of dat ik op een bepaalde persoon moet wachten voor een handtekening die net in een telefoongesprek zit en dergelijke. Al die zaken die efficiënt werken moeilijk maken heb ik dus nooit. Ik kom gelukkig goed overéén met de klanten dus staan ze me bijvoorbeeld toe om gewoon langs de inkom van de winkel te lossen als de loskade dan toch eens bezet is. Fijn werken op die manier wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste 38min ben ik zelf op de clarck gesprongen en geladen. De tweede 30min stond ik aan te schuiven tot het mijn beurt was voor de papieren.

Ondertussen kan ik wel weer door want mijn rijtijd staat op nul. Werktijd is eigenlijk enkel als ik stil sta met draaiende motor. Wel 1 klant zo gelost.

Heb wel over de middag 30min genomen en 2x mij even langs de kant gezet. Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen distributie man ben. Mss dat dat van u mij wel zou liggen gezien jij altijd je ding kan doen als ik mij niet vergis?

Maar onvriendelijke klanten, gebrek aan efficiëntie werken nogal snel op mijn systeem. Dan neem ik altijd eens even pauze. Eens diep in ademen... Kwestie van de dag gelukkig door te brengen.

Op dat vlak vind ik wat ik meestal doe de maks. Lange afstand, veel uren maken, 1 klant op een dag... Zelfs al is die bot, maakt geen hol uit op je dag.

Je zit daarna toch weer chill in je cabine, muziekje op, eens een dansken placeren...

Ge moet er voor gemaakt zijn, dat wachten is niet iedereen gegeven. Bij ons op het werk moeten ze een nummertje pakken aan de loketten en op drukke momenten staat daar den helft rustig koffie te drinken en een babbeltje te slaan. Die andere helft zijn dan hun kas aan het opfretten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, dat is een onnozele redenering. En dat enkel omdat de scheiding van de delen in een werkplaats gedaan moet worden.

Dus met andere woorden: neem een trekker-oplegger, las de koppelingschotel dicht wanneer de trekker aangekoppeld is en rijd rustig rond met een rijbewijs C. Dat zou exact hetzelfde zijn.

De opleiding om met zon ding rijden is ook lachen. Je moet een half jaar met een standaard bus hebben gereden, 2 toerkes rond den blok onder begeleiding en allez.... T amusement ermee!

Ik heb het gelukkig voor mezelf deftig kunnen doen, sinds deze zomer heb ik een rijbewijs voor op de luchthaven zelf te rijden, op den tarmac tussen de ijzeren vogels dus, daar rijden we oa ook met gelede bussen van swissport (ook van mijn baas) en daar heb ik het mezelf aangeleerd op een iets deftigere en langere manier. Was nu nie bepaald moeilijk ma bon ge moet da toch eens deftig gedaan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat is distributie hé  ;) Zo ritten waar je 4u30 achter elkaar aandachtig moet zijn is vermoeiender denk ik en is daarom zeker niet leuker.

Lol ik zou blij zijn mocht ik niet alle dagen eens niet meer dan 4 uur aan een stuk in stadscentrum Brussel moeten rijden, heb dagen dat ik 7 of 8 uur niet vanachter m'n stuur kom. Veiligheid voor alles!!!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De opleiding om met zon ding rijden is ook lachen. Je moet een half jaar met een standaard bus hebben gereden, 2 toerkes rond den blok onder begeleiding en allez.... T amusement ermee!

Ik heb het gelukkig voor mezelf deftig kunnen doen, sinds deze zomer heb ik een rijbewijs voor op de luchthaven zelf te rijden, op den tarmac tussen de ijzeren vogels dus, daar rijden we oa ook met gelede bussen van swissport (ook van mijn baas) en daar heb ik het mezelf aangeleerd op een iets deftigere en langere manier. Was nu nie bepaald moeilijk ma bon ge moet da toch eens deftig gedaan hebben.

Eigenlijk zijn veel rij-opleidingen inderdaad ondermaats. Ik zie dat zelf ook met mijn rijbewijs CE. Er is een groot verschil tussen kunnen rijden en "kunnen" rijden. Het eerste wat ze in de rijschool deden was het aanleren van een techniek waardoor je slaagkansen voor het examen aardig vergroten, maar waardoor je eigenlijk niet echt leert rijden.

 

"Van het moment dat je de 3de spanriem (het was een oplegger met huif voor alle duidelijkheid) in je spiegel ziet begin je weer tegen te sturen" klonk het. Best leuk, maar geef me een dichte oplegger zonder zo'n referentiepunt en ik zit in de shit...

De ene auto is de andere niet wat betreft rijbewijs B, maar de grote lijnen zijn wel dezelfde. Dat kan je bij een CE niet zeggen.

Vrachtwagen-aanhangwagen, trekker-oplegger en vrachtwagen-schamelwagen...drie volledig andere concepten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijk met alles: veel oefenen moet je doen, in veel verschillende omstandigheden en met verschillend materiaal. 

Dat kan geen enkele school u aanbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel is relatief, maar het wordt zeker gedaan. Ik weet een aantal gechipte tractoren rijden, ook een gechipte maishakselaar en een gechipte maaidorser (dat blok heeft de testbank opgeblazen :D )

Ja? Wie kan dat? :D

Want gans die AdBleu installatie is een enorme domper op het mooie geronk van een FPT 6.7 :noparty:

Op t autosalon 10 jaar geleden zag ik dat er voor onze volvo fl6 zelfs chiptuning bestond, beest is al 20 jaar oud :)

Onze massey ferguson kan ook wel een chipkuurtje gebruiken, op lage toeren is m niets waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zijn veel rij-opleidingen inderdaad ondermaats. Ik zie dat zelf ook met mijn rijbewijs CE. Er is een groot verschil tussen kunnen rijden en "kunnen" rijden. Het eerste wat ze in de rijschool deden was het aanleren van een techniek waardoor je slaagkansen voor het examen aardig vergroten, maar waardoor je eigenlijk niet echt leert rijden.

 

"Van het moment dat je de 3de spanriem (het was een oplegger met huif voor alle duidelijkheid) in je spiegel ziet begin je weer tegen te sturen" klonk het. Best leuk, maar geef me een dichte oplegger zonder zo'n referentiepunt en ik zit in de shit...

De ene auto is de andere niet wat betreft rijbewijs B, maar de grote lijnen zijn wel dezelfde. Dat kan je bij een CE niet zeggen.

Vrachtwagen-aanhangwagen, trekker-oplegger en vrachtwagen-schamelwagen...drie volledig andere concepten.

 

't Zelfde met nen auto he, als je -heb leren rijden met een megane- die of dat ziet mag je afdraaien en dan dit en dat, als ik hetzelfde doe met m'n slagschip dan zit ik los den trottoir op en heb ik 4 kinderen omver gereden :D

 

En jah de rijopleiding D ... Dat is dan gedaan, en je hebt leren rijden op rustige banen, in het leuvense wat zelfs tijdens de spits redelijk OK is en je examens was zo goed als op ne steenweg met nen afslag of 2.

 

2 dagen later zit je vast op de afslag van de trambaan op de jubelfeest laan in volle spits in Brussel centrum, dan staat het zweet tussen de billekes ze, ik kan het u verzekeren :lol:

 

Enige voordeel daarmee is is dat ge der letterlijk ingesmeten wordt en ge heel snel met zo'n ding echt kunt rijden, nadeel is wel dat ge uw eerste periode echt wel nen defibrillator kunt gebruiken en met zo'n vertragingen gaat rijden dat de bus met zelfde dienst acht u u komt inhalen, gelukkig zelf niet meegemaakt maar ik heb het overlaatst zelf voorgehad met een nieuwe bij ons, 20 minuten na start met mijn 355 zat ik los achter hem, moest da volk op zijn bus zien kijken toen ik hem voorbij ging met dezelfde dienst er op :D

 

Soms denk ik dat ik liever op de landelijke diensten zou rijden, geen stress, geen verkeer, altijd op't gemakje rijden om zeker niet te vroeg te rijden maar denk dat zo iets snel gaat vervelen. Eergisteren heb ik nog gewerkt van 5:20 tot 10:00 en van 14:00 tot 22:30 en die dag was zo voorbij, zou da nie willen doen op van die landelijke baantjes. Aan de andere kant kunnen zij wel altijd een leuke en zeer veilige snelheden rijden met grote pauzes waar wij moeten rijden als een halve gare zonder pauze omdat we nooit op tijd op den terminus zijn en zelf meer vertraging hebben als dat we weer moeten vertrekken.

 

En als ik eens een pauze kan nemen heb ik nergens plaats om het kreng te zetten, dubbele file dan maar of blijven toerkes draaien, ge kunt kiezen.

 

Zoals hier voor simonis waar een wachtplaats is voor zowel de lijn als mivb... kunnen 3 bussen staan, staan altijd auto's op geparkeerd en dan krijgt ge taferelen waar de auto's nog met moeite de bussen kunnen passeren.

 

11rtxys.jpg

 

 

En zo'n dingen worden uiteraard niet op de rijschool geleerd, wel hoe ik een valies moet tillen met m'n knieen en niet met m'n rug... Daar is ne mens ne vetten mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid