Ga naar inhoud

Het grote vrachtwagentechniek-topic


Bompa

Aanbevolen berichten

Ik zie het probleem eigenlijk niet hoor. De enige rijopleiding waarbij je alles leert is die via de vdab waar je met verschillende combinatie's leert rijden. Duurt wel een jaar als ik mij niet vergis. Of als je vanaf je 16 begint op school (of is dat 17?).

Heb zelf 2x met vrachtwagen/remorque gaan rijden en achter de 2de keer direct mijn examen gedaan en erdoor. Daarna voor de eerste keer met trekker remorque gereden. Dat dat niet gaat zoals iemand die er al 20jaar met rijd, ok. Maar wil je dan 10 000euro betalen voor je rijbewijs?

Zelfde ook met aankoppelen. Oplegger zijn andere aansluitpunten dan een aanhangwagen. Maar principe is wel zelfde. Wil je dan op je examen alles eens gaan aan en afkoppelen? Tenslotte is het enkel door ervaring dat je het echt gaat leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk komt het met de kilometers die ervaring maar ipv uren te spenderen over hoe ik een valies moet tillen kon dat echt wel beter besteed worden aan Bijvoorbeeld mij eens door Brussel centrum te laten bollen ipv op banen waar niemand komt. Ze wisten waar ik ging rijden dus na een paar lessen konden ze dat toch wel al eens gedaan geven, om nu maar een voorbeeldje te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het probleem eigenlijk niet hoor. De enige rijopleiding waarbij je alles leert is die via de vdab waar je met verschillende combinatie's leert rijden. Duurt wel een jaar als ik mij niet vergis. Of als je vanaf je 16 begint op school (of is dat 17?).

Heb zelf 2x met vrachtwagen/remorque gaan rijden en achter de 2de keer direct mijn examen gedaan en erdoor. Daarna voor de eerste keer met trekker remorque gereden. Dat dat niet gaat zoals iemand die er al 20jaar met rijd, ok. Maar wil je dan 10 000euro betalen voor je rijbewijs?

Zelfde ook met aankoppelen. Oplegger zijn andere aansluitpunten dan een aanhangwagen. Maar principe is wel zelfde. Wil je dan op je examen alles eens gaan aan en afkoppelen? Tenslotte is het enkel door ervaring dat je het echt gaat leren.

Dat is geen probleem, maar een vaststelling Rob. Uiteindelijk zitten er gewoon "fouten" in de opleidingen.

Neem nu iemand die leert rijden met een trekker-oplegger, slaagt voor zijn examen en dan bij zijn werkgever moet rijden met een vrachtwagen-schamelwagen. Wel die gaat sukkelen dat het niet mooi is om te zien. Die gaat er langer over doen om ergens achteruit een oprit in te rijden, gaat het verkeer langer ophouden, gaat zichzelf beginnen opjagen en misschien fouten maken. En dat leidt ook tot een mindere verkeersveiligheid. 

Ik weet ook dat je geen 100 uur rijschool kan volgen, het is nu al zo duur. Maar het was gewoon een bedenking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij leren leeg rijden. Ja ik rij wel compleet anders dan als er volk in zit he, zeker als het kreng geladen is tot vanvoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leeg of vol bij een bus is nu ook geen 20ton verschil lijkt mij?

50 man aan 100kg is nog maar 5ton. Dat voel je toch amper? Hoewel, zijn 200pk motoren zeker dat daar inliggen met 4 versnellingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leeg of vol bij een bus is nu ook geen 20ton verschil lijkt mij?

50 man aan 100kg is nog maar 5ton. Dat voel je toch amper? Hoewel, zijn 200pk motoren zeker dat daar inliggen met 4 versnellingen?

4 bak automaten en onze citaro's hebben 290 pk (de gelede 360), je voelt het hoor en in een lagevloersbus kan 90 man, als die vol zit Robke voelt ge dat serieus, niet zozeer in optrekken wel in weggedrag. Ze zouden beter wa stoelen weghalen in die rijschoolbussen en daar wa watertonnen inzetten, imo zal zich dat wel wa gedragen als publiek.

Een gelede pakt trouwens 140 man mee, als die vol zit, ik kan het u verzekeren dat ge het verschil voelt hoor, zeker op de luchthaven met handbagage waar ze zo goed als allemaal recht staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bidons water zou ik nu niet echt aanraden. Polle Petrol kan u wel vertellen hoe het voelt om met vloeistof te rijden.

Alé, zelf ook nog met IBC's gereden. Niet compleet hetzelfde, maar dan sta je aan de lichten ook te dansen. Al bij al, valt het toch mee kwa gewicht?

Jammer ze geen vaste bussen meer maken met 4 assen. Dat zag er tenminste nog dik uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een half jaar geleden de kans gehad om met een oude neoplan te rijden met 4 assen, maar 4-assers worden niet meer gemaakt, ziet er idd vet uit, zeker met de 2 sturende vooraan in dubbeldek vorm.

 

Kom zeg zelf, "neoplan" de naam alleen al :D

Ons werd verteld dat mensen zich het meest gedragen als hangend vlees in ne camion maar ge kunt moeilijk verlangen dat ze karkassen van koeien ophangen in ne rijschoolbus he, zou wel een lollig zicht zijn en bij moslimchaufeurs varkens :D

Ja de bus heet best wel wa macht nog hoor met volk erin maar je voelt het echt serieus, surtout in bochtengedrag en dat leren je ze niet, iets wat ze beter wel zouden doen want ge zijt nie wijs hoe snel mensen vallen. Ik heb al 2 keer een ambulance moeten bellen via dispatch voor iemand die zwaar viel omdat ik alles moest dicht gooien voor de zoveelsten doek die me de pas kwam afsnijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. Mijn opleiding was (en nu begin ik te twijfelen) met een 12t? Atego 12.180 (Kan dat?)

Daar lagen wat paletten in en 4 ibc's met water om wat lading na te bootsen.

 

Kadert in wat hier boven staat. Je haalt je C- rijbewijs met zo'n speelgoed ding (om het oneerbiedig te zeggen) met 5-bak. Dan stap je thuis in een 3 asser met MTM 26t en 16-bak. Euhm.... 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Indertijd gaven ze mij een Actros met sprint shift of hoe heette dat ding. Een automaat waarbij je zelf moet schakelen :D

Al bij al, met het meeste ben je wel snel weg.

Eerste keer met klop boite was ik ook blij dat ik daar ooit al eens iemand over vertellen had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wat achtergrond en interesse hebt, valt dat best mee. Maar als je sommigen ziet sukkelen met trekker-oplegger... 

 

Die bak van de actros vond ik zalig. Precies een sequentiele bak. (je moest enkel nog eens de koppeling indrukken)  :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wat achtergrond en interesse hebt, valt dat best mee. Maar als je sommigen ziet sukkelen met trekker-oplegger...

Die bak van de actros vond ik zalig. Precies een sequentiele bak. (je moest enkel nog eens de koppeling indrukken) :D

En als je een paar versnellingen over sloeg en iets te snel de koppelingspedaal intrapte en weer los liet was die in de war :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. Mijn opleiding was (en nu begin ik te twijfelen) met een 12t? Atego 12.180 (Kan dat?)

Daar lagen wat paletten in en 4 ibc's met water om wat lading na te bootsen.

 

Kadert in wat hier boven staat. Je haalt je C- rijbewijs met zo'n speelgoed ding (om het oneerbiedig te zeggen) met 5-bak. Dan stap je thuis in een 3 asser met MTM 26t en 16-bak. Euhm.... 

 

Ah, bij ons was't dan toch gelukkig omgekeerd, ik heb moeten leren rijden met een oude manuele tourcar om dan dagelijks te rijden met moderne automaten. Heb met manuele tourcar moeten leren rijden omdat van mij niet alleen verwacht wordt dat ik met een lijn/stadsbus overweg kan.

 

In die lijnbakken heb ik enkel een D, N en R :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee zeker en vast niet, de vitessenbak uit een bus bedien je gelijk een auto. Misschien dat zo'n bussen vroeger wel zo'n systemen hadden maar nu toch niet meer. 't Is meer het rijden zelf met zo'n 15 meter bak waar je een pak hoger (of lager bij dubbeldek) zit dat toch wat anders is als een 12 meter stadsbus.

 

Rijdt wat anders maar ge zijt het snel gewend, enkel dat "zo hoog zitten" moet ik altijd even aan wennen, zeker gezien mijn vaste citaro zo laag zit, denk dat ik op dezelfde hoogte zit als een kleine camionet in m'n citaro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je eens in een werfwagen kruipen met verhoogd chassis als het eens past. :)

Pak dan meteen een 4 asser met draaiende kuip op. [emoji2]

Heb er verschillende geweten die uit de transport kwamen die niet wisten wat hun overkwam bij hun eerste ritten. [emoji3]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan er mij vaag iets bij voorstellen. En dan kort afdraaien de werf op, nog half op straat staan en al vast zitten.  :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je eens in een werfwagen kruipen met verhoogd chassis als het eens past. :)

 

Die dingen zijn hoog uhu, maar moet ne keer met uw gat tegen de grond zitten met 15 meter dubbeldek bus achter u, ge voelt u in een racekar, tot de eerste bocht :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid