Ga naar inhoud

Koenigsegg Direct Drive


Stabilo Boss

Aanbevolen berichten

De nieuwe Koenigsegg Regera maakt voor zijn aandrijving gebruik van 3 elektromotoren en 1 verbrandingsmotor.

Deze drijven samen de achterwielen aan volgens het Koenigsegg Direct Drive Principe.

 

This brings us to the Koenigsegg Direct Drive Transmission or KDD for short – invented by Christian von Koenigsegg and developed for the Regera by the Koenigsegg Advanced Engineering team.
The patent pending KDD system replaces the combustion engines traditional transmission and gives the added benefit of pure EV mode. What is unique is that the KDD manages to create direct drive to rear axle from the combustion engine without the need of multitude gears or other traditional types of variable transmissions, with inherently high energy losses.

During highway travel, for example, the KDD reduces drivetrain losses, compared to traditional transmission or CVT by over 50%, as there is no step up or step down gear working in series with the final drive – just direct power transmission from the engine to the wheels.

To supplement the energy from the combustion engine and to allow for torque vectoring, regenerative braking, extreme drivers response, reverse and energy conversion, there are three YASA developed electric motors. YASA´s axial flux motors are extremely power dense and allow for direct drive, making them a key-ingredient for the KDD. One YASA for each rear wheel, giving direct drive – this time electric – and one on the crankshaft, giving torque-fill, electrical generation and starter motor functionality.

The three electric motors constitute the most powerful electrical motor set-up in production car history, replacing the gears of a normal transmission while adding; power, torque, torque vectoring and yet still able to remove weight.

The complete KDD system, including the battery, adds a mere 88kg to the Regera´s weight, compared to what the Regera would have weighed with a traditional ICE, coupled to a 7 speed DCT transmission instead of the KDD. Presently no other hybrid Hypercar even comes close to this type of weight ratio for their electrification. This is interesting, as they all have smaller battery capacity and less electric power than the Regera.

To put it into perspective, the Regera has almost triple as many electric Bhp (700 Bhp) and over 300 Bhp more than its closest hybrid rival. Still the Regera manages to be very competitive weight wise, while including unusual features such as a six way adjustable electrical seat and a fully robotized body work. This is no small feature and it is a testament to the meticulous nature of the Koenigsegg engineering team.

The combination of electrical and combustion power is just mind boggling. When you get up to speed, the system really comes into play – How about 3.2 seconds between 150 to 250 km/h and under 20 seconds from 0 to 400 km/h?

 

regera_propulsion_schematic-930x523.jpgregera_power_diagram.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik snap niet echt hoe dat het in zijn werk gaat, zo zonder versnellingen?

Is dit enkel mogelijk omdat de verbrandingsmotor bijgestaan wordt door zoveel elektromotoren?

Het maximale toerental van de verbrandingsmotor wordt dan dus enkel bereikt op de topsnelheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik snap niet echt hoe dat het in zijn werk gaat, zo zonder versnellingen?

Is dit enkel mogelijk omdat de verbrandingsmotor bijgestaan wordt door zoveel elektromotoren?

Het maximale toerental van de verbrandingsmotor wordt dan dus enkel bereikt op de topsnelheid?

3 keer ja.

Een Prius heeft een soortgelijk systeem, maar niet hydraulisch.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de EVO vid met Henry Catchpole (held) en Sir Koenigsegg himself gezien. Heerlijk toch, dat oneindige enthousiasme van Koenigsegg en de passie waarmee hij over zijn/hun creaties praat. 't Is een waanzinnig vernuft systeem. En de "numbers" zijn idd mind boggling. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

 

Nu al het nieuws uit Genève is geland blijven we nog met één kwestie zitten, die we graag even onder het voetlicht brengen. Namelijk de werking van de versnellingsbakloze Regera, het 1500 pk sterke luxespeeltje uit de koker van Christian von K. Is het Kale Genie helemaal mesjogge, of kan je daadwerkelijk een megacar maken zonder ‘bak? We leggen het uit.

Hij deed het gewoon. Terwijl autobouwers massaal overstappen van handbak/automaat naar versnellingsbakken met dubbele koppelingen, tovert Christian von Koenigsegg en zijn team van ingenieurs een aandrijflijn tevoorschijn dat schijt heeft aan conventies.

Om dit beter te begrijpen kijken we eerst naar alle aanwezige componenten in de aandrijflijn, door het Zweeds merk omgedoopt tot Koenigsegg Direct Drive (KDD):

koenigsegg-agera-werking.jpg

  • 5.0 V8 verbrandingsmotor: Het met dubbele turbo uitgeruste blok levert 1100 pk bij 7800 tpm. De toerenbegrenzer grijpt in bij 8250 tpm. Het koppel bedraagt ruwweg 1000 Nm, dat vrijkomt vanaf 2700 tpm.
  • Accu: Vóór de achtcilinder, feitelijk in het midden van de auto, is een vloeistofgekoelde 9.27 kWh Rimac-batterij van 115 kg geplaatst. Volledig opgeladen geeft dit de 1420 kg wegende de Regera een elektrische range van 50 kilometer.
  • Elektromotor #1: tussen de accu en de V8 ligt een elektromotor, 160 kW sterk. Doet ook dienst als startmotor voor de achtcilinder. Belangrijker: hij kan zijn vermogen aan de krukas van de V8 leveren.
  • Hydraulische koppeling: Deze koppeling kan de V8 koppelen danwel ontkoppelen van de twee steekassen die de achterwielen aandrijven. Je zou het kunnen zien als een soort koppelomvormer 2.0, want hij kan aandrijfkrachten voor 100% overbrengen naar het differentieel, dat erachter is gemonteerd (en een overbrengingsverhouding van 2.85:1 heeft).
  • Elektromotor #2 & #3: Deze e-motoren zijn verbonden aan de aandrijfassen. Ze produceren 180 kW (244PK) per stuk en moeten de Regera vanuit stilstand in beweging krijgen.

De werking van Koenigsegg Direct Drive

De Regera komt in beweging door de twee achterste elektromotoren (#2 & #3) op gang te brengen. Vanuit stilstand rijdt de Regera dus altijd elektrisch weg (mind you, dit ding zit in 2,6 seconden op de 100). In dit stadium staat de hydraulische koppeling open en is er geen verbinding met de verbrandingsmotor. Die kan op zijn beurt wel de accu opladen, mocht dat nodig zijn.

Naarmate de snelheid van de Regera toeneemt, gaat de hydraulische koppeling verder dicht. De V8 levert dus steeds meer vermogen aan de 20-inch achterwielen. Rond de 50 km/u sluit de hydraulische koppeling volledig en is de V8 direct verbonden met de wielen. Zonder verdere tussenkomst van een transmissie. (In feite heeft de Regera dus een ‘versnellingsbak’ met 1 versnelling.) Vanaf 50 km/u gaat het vermogen van zowel de V8 als de drie elektromotoren – bij elkaar 1500 pk, of 1,11 MW – in zijn volledigheid naar de achterwielen.

Van 0 naar 400 km/u in 20 tellen

Het voordeel van zo’n aandrijflijn? Geen schakeltijden, geen gewicht van een transmissie, en een razendsnelle 0-400-tijd van onder de 20 seconden wanneer alle krachten samenkomen. Nou ja, dat laatste moeten we Koenigsegg nog in de praktijk waar zien maken, maar we kunnen niet wachten om dit ding straks op de weg te zien.

Via Autoblog.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid