Ga naar inhoud

Vermogensverlies


TCT

Aanbevolen berichten

Vermits we (nog) geen techniek subfora hebben, stel ik even hier m'n vraag...

Als ik normaal met m'n auto rijd, verliest die soms even vermogen tussen de 2000 - 3000 toeren, precies of je auto remt van zichzelf een beetje of er slipt iets door... Als ik goed gas geef heb ik dit probleem echter niet...

Iemand een idee wat deze slijtage(?) kan zijn? Het betreft hier een 1.9 CDTI motor van Fiat makelij met bijna 90k kms op de klok, die om de 30k een groot onderhoud krijgt... De motor heeft het afgelopen jaar vooral (te) korte ritjes achter de rug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij zulk een problemen is de beste manier om hem te laten uitlezen.

Kost iets van een 20 euro ofzo, maar dan weet je direct of er iets scheelt of niet, en kan je dan beginnen kijken naar vervangen of niet.

Beetje liggen gokken van "toen ik het had was het de LMM" en "Bij mij was dat probleem veroorzaakt door de DPF" kom je weinig verder mee.

Al die dingen kosten een meervoud van de prijs van de diagnose, en dan ben je nog niet zeker.

Zulke kleine dingen kunnen in 1000 verschillende onderdelen schuilgaan. Ga naar je garage, beschrijf wat je gevoel is, laat de wagen uitlezen en dan heb je direct een idee van de kostprijs ook. (kan je nadien nog altijd ergens anders gaan voor de herstelling als het ergens anders goedkoper blijkt)

*Algemene mededeling*

Ook handig is om te vermelden niet alleen over welke motor het gaat, maar ook over welke auto en welke uitvoering. Een Mercedes-Benz C 180 CDI kan bijvoorbeeld andere specifieke problemen vertonen dan een C 250 CDI, terwijl het beide de OM651 motor is. (misschien in een regel gieten ofzo, dat in de openingspost duidelijk vermeld moet staan welke wagen (bouwjaar, merk, type, vermogen) eventueel kilometerstand en een duidelijke beschrijving van het probleem.

Topper op AW is bijvoorbeeld Fantomas. Die kerel stelt een hoop vragen, maar ik begrijp met de beste wil van de wereld amper wat hij bedoelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aight, bedankt Carlito !!!

Ja, sorry dat het een k*tantwoord is, maar dat is in mijn ogen nu eenmaal de beste manier.

Misschien omdat ik een dealerboy ben, maar ik blijf de indruk hebben dat je nergens beter geholpen wordt met zo'n problemen dan bij een dealer. Die hebben de beste apparatuur voor diagnose, de beste feedback van andere dealers met dezelfde problemen,...

Veel klanten hebben schrik van de kostprijs van zo'n dingen. Maar diagnose kost meestal niet echt veel geld, als je een auto hebt die ze gewoon aan de computer kunnen hangen en waar ze dan een duidelijk antwoord van terugkrijgen. Af en toe moet je dan verdere tests doen, en beginnen uitmeten etc, waardoor de diagnosetijd serieus kan oplopen, maar meestal communiceert de garage dat wel met jou als klant. Zeker als je met je wagen een half uur voor de middagpauze, of een uur voor sluitingstijd langskomt. Dan hebben ze allemaal haast, en proberen ze het zo snel mogelijk te vinden. :lol:

Als jij je auto daar 's morgens afzet, en zegt dat ze tegen de avond eens moeten kijken kan het best zijn dat ze lange tijd aan het voertuig bezig zijn. Kom je onverwachts binnenvallen en zeg je dat je niet veel tijd hebt, houden ze daar meestal rekening mee, en gaat het dus goedkoper zijn. Natuurlijk is de diagnose dan minder accuraat ook wel in ingewikkelde gevallen.

Maar dit lijkt me nu geen moeilijk geval te zijn. Ofwel staat er ergens een fout opgeslagen en weet je het, ofwel niet, en dan zal het wel niet erg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft uw kist ooit wel vermogen gehad?

Eens laten uitlezen lijkt me het beste. En technische mankementen hoeven niet altijd een dure reparatie te zijn. Zo dacht ik onlangs dat mijn versnellingsbak van de Saab 900 in frut was. Voor €30 was het hersteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, sorry dat het een k*tantwoord is, maar dat is in mijn ogen nu eenmaal de beste manier.

Misschien omdat ik een dealerboy ben, maar ik blijf de indruk hebben dat je nergens beter geholpen wordt met zo'n problemen dan bij een dealer. Die hebben de beste apparatuur voor diagnose, de beste feedback van andere dealers met dezelfde problemen,...

Veel klanten hebben schrik van de kostprijs van zo'n dingen. Maar diagnose kost meestal niet echt veel geld, als je een auto hebt die ze gewoon aan de computer kunnen hangen en waar ze dan een duidelijk antwoord van terugkrijgen. Af en toe moet je dan verdere tests doen, en beginnen uitmeten etc, waardoor de diagnosetijd serieus kan oplopen, maar meestal communiceert de garage dat wel met jou als klant. Zeker als je met je wagen een half uur voor de middagpauze, of een uur voor sluitingstijd langskomt. Dan hebben ze allemaal haast, en proberen ze het zo snel mogelijk te vinden. :lol:

Als jij je auto daar 's morgens afzet, en zegt dat ze tegen de avond eens moeten kijken kan het best zijn dat ze lange tijd aan het voertuig bezig zijn. Kom je onverwachts binnenvallen en zeg je dat je niet veel tijd hebt, houden ze daar meestal rekening mee, en gaat het dus goedkoper zijn. Natuurlijk is de diagnose dan minder accuraat ook wel in ingewikkelde gevallen.

Maar dit lijkt me nu geen moeilijk geval te zijn. Ofwel staat er ergens een fout opgeslagen en weet je het, ofwel niet, en dan zal het wel niet erg zijn.

Is die uitlees software bij Mercedes zo goed? Kan je ook actief de parameters van de motor aan het werk zien als deze draait?

Bij Renault is het gewoonlijke antwoord "ik weet het niet, er staat geen foutmelding in". De interpretatie is dus al gebeurd in de softwarefabriek...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is die uitlees software bij Mercedes zo goed? Kan je ook actief de parameters van de motor aan het werk zien als deze draait?

Bij Renault is het gewoonlijke antwoord "ik weet het niet, er staat geen foutmelding in". De interpretatie is dus al gebeurd in de softwarefabriek...

Yup.

Bij de nieuwste modellen (vanaf 2007, dus C-klasse, E-klasse, GLK, SLK,... facelifts van bestaande modellen niet meegerekend, die hebben het oude systeem), kan je zelfs gewoon een functie selecteren (bvb start-stop-functie), en dan haalt hij uit alle verschillende stuurdozen die voor die functie gebruikt worden de nuttige gegevens, die komen dan in een lijst te staan, met waardes die het zouden moeten zijn en de werkelijke waardes, zodat je snel kan zien welke parameter niet klopt.

Bij de oudere modellen kan je die dingen ook zien, maar dan moet je bij elke stuurdoos apart gaan kijken.

En als er een bepaald fenomeen ooit is voorgekomen, staat dat opgeslagen in het systeem (minder erge fouten moeten x-aantal keer voorkomen voor hij het opslaat), en dan kan je perfect zien hoeveel het voorgekomen is, en alle details van de eerste en laatste keer (kilometerstand, nuttige parameters etc).

Bij de oudere modellen (E-klasse 210 facelift bvb) hadden ze de neiging om alles op te slaan, waardoor je dus perfect kan zien wanneer het alarm is afgegaan en om welke reden etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diagnose: Een Insignia avant la lettre.

Ik schrok ervan dat een van de nieuwigheden van de Insignia was dat je nieuwe software kon inladen in de stuurdozen. Bij mercedes gaat dat vanaf 2001 ofzo al. Ik dacht dat alle merken dat hadden :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yup.

Bij de nieuwste modellen (vanaf 2007, dus C-klasse, E-klasse, GLK, SLK,... facelifts van bestaande modellen niet meegerekend, die hebben het oude systeem), kan je zelfs gewoon een functie selecteren (bvb start-stop-functie), en dan haalt hij uit alle verschillende stuurdozen die voor die functie gebruikt worden de nuttige gegevens, die komen dan in een lijst te staan, met waardes die het zouden moeten zijn en de werkelijke waardes, zodat je snel kan zien welke parameter niet klopt.

Bij de oudere modellen kan je die dingen ook zien, maar dan moet je bij elke stuurdoos apart gaan kijken.

En als er een bepaald fenomeen ooit is voorgekomen, staat dat opgeslagen in het systeem (minder erge fouten moeten x-aantal keer voorkomen voor hij het opslaat), en dan kan je perfect zien hoeveel het voorgekomen is, en alle details van de eerste en laatste keer (kilometerstand, nuttige parameters etc).

Bij de oudere modellen (E-klasse 210 facelift bvb) hadden ze de neiging om alles op te slaan, waardoor je dus perfect kan zien wanneer het alarm is afgegaan en om welke reden etc.

Ook bij een Sprinter (310 BE bj.'10), de laatste tijd had ik al de indruk al wat vermogen minder te hebben. Af en toe houd de motor gelijk eens in ook. Maar sinds vandaag is het echt overdreven, kon zelfs af en toe niet sneller dan 110. Woensdag moet hij toch binnen voor die nieuwe software voor het starttoerental 'LEERTEMP'. Voor de zekerheid eens vermelden wat betreft dat vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was wel warm vandaag, maar ik denk dat zowat de ganse dag de ventilator van de radiator heeft staan draaien. Ook niet normaal toch? Verder geen foutmeldingen ofzo op het dashboard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voila, in de loop van de week ff binnensteken sé om uit te lezen...

Kan het zijn dat door haperen van de EGR klep vermogenverlies is?

Mijn buikgevoel zegt dat het dat is omdat die meestal rond deze km's falen...

If so, dat ding uitkuisen lijkt mij al te helpen of moet ik dan echt een nieuwe klep bekostigen...

Want bij de officiele dealer zouden ze gwn een nieuwe klep steken zonder meer maar bij mijn garage kan ik wel vragen om ze gwn uit te kuisen en terug te steken als ik wil... Zou wel wat pleuro's kunnen schelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voila, in de loop van de week ff binnensteken sé om uit te lezen...

Kan het zijn dat door haperen van de EGR klep vermogenverlies is?

Mijn buikgevoel zegt dat het dat is omdat die meestal rond deze km's falen...

If so, dat ding uitkuisen lijkt mij al te helpen of moet ik dan echt een nieuwe klep bekostigen...

Want bij de officiele dealer zouden ze gwn een nieuwe klep steken zonder meer maar bij mijn garage kan ik wel vragen om ze gwn uit te kuisen en terug te steken als ik wil... Zou wel wat pleuro's kunnen schelen...

Dat reinigen helpt voor even, maar vervangen zal je zowiezo dan later moeten doen. Is helaas een duur slijtage onderdeel geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu weet ik het zelfs vrijwel zeker, overeenkomsten met mijn probleemstelling legio,

Elke moderne diesel heeft 'last' van zijn EGR klep, heeft niets met Audi te maken maar is een algemeen gegeven.

De EGR klep zorgt ervoor dat onder normale omstandigheden de uitlaatgassen (deels) terug ingenomen worden om nogmaals gefilterd te worden en dan uiteindelijk te worden uitgeblazen.. Natuurlijk komt dit op termijn nooit goed. Bij sportief rijden, richting vollast wordt de EGR klep afgesloten en worden de uitlaatgassen rechtstreeks buiten geblazen.. maar zo rijdt ne mens natuurlijk niet altijd.

Bij sommige auto's kan deze klep mechanisch worden toegemaakt/afgedopt zodat onder alle omstandigheden de uitlaatgassen naar buiten kunnen, sommige wagens gaan in noodloop als je dit doet, sommige kunnen softwarematig uitgeschakeld worden zonder storing,...

Milieu is iets voor ons allemaal maar ooit al eens gezien hoe ze eerst proberen om de klep los te maken? Live gezien bij een Saab dealer, computer in de OBD, auto met zen gat in de haag en blazen maar, ongeveer 20 min. lang... proper!

Mijn advies... regelmatig langere afstanden doen met beetje hoger toerental.. niet gelijk aan rijden zoals 'ne zot' maar gewoon dapper...

Afdoppen als het kan, of eens advies inwinnen bij de betere autotuner of het kan voor uw type wagen..

Kijken of je wel degelijk een diesel nodig hebt...

Greetz!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus eventueel EGR klep mss uitschakelen kan ik ook?

Kan dat geen kwaad? Als ik zelf wat nadenk, lijkt me dat zelfs gezonder voor de motor, aangezien die verbrande lucht niet terug opnieuw binnenkomt... Of niet?

En ga ik zo niet méér vermogen verliezen? want die verbrande lucht dat opnieuw wordt ingespoten zal toch ook iets aan het vermogen doen... Of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Langs de andere kant, mijn ketel roet niet, EGR kan het dus mss niet zijn, of laat die roetfilter gwn geen roet door?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Langs de andere kant, mijn ketel roet niet, EGR kan het dus mss niet zijn, of laat die roetfilter gwn geen roet door?

Klopt.

Maar ik betwijfel of het je EGR is. Vanaf dat die in de fout gaat, gaat je motorstoringslampje branden normaal. En die dingen staan open of dicht als ze kapot zijn, niet soms open en soms dicht

Nuja, wat is normaal bij Opel :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.

Maar ik betwijfel of het je EGR is. Vanaf dat die in de fout gaat, gaat je motorstoringslampje branden normaal. En die dingen staan open of dicht als ze kapot zijn, niet soms open en soms dicht

Nuja, wat is normaal bij Opel :lol:

Geen lampje... Dus wrs niet de klep, dan heeft m'n sportief rijgedrag toch nog voor iets goed geweest...

En what about uitschakelen, kan dat zonder probleem?

En noem nog es wat mogelijkheden op wat het kan zijn, sowieso door slijt, zodat ik wa rampscenario's kan maken, zodat het in the end goedkoper uitkomt dan gedacht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij zowat alle moderne diesels!

Pak dat wij bij Mercedes ongeveer 1 EGR klep per 3 a 4 maand moeten vervangen.

*natuurlijk krijgt een dealer geen standaard publiek over de vloer, dus dat scheelt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid