Ga naar inhoud

Pinkerrelais


Carlito

Aanbevolen berichten

Even de situatie schetsen.

Gisteren iemand over de vloer gehad met een Jaguar XK150 3.4S met wat probleempjes. Een ervan is de pinkerrelais

Vrijdag werkten zijn pinkers nog (weliswaar trager dan een moderne auto, maar dat zijn details). Iets later deden zijn pinkers het echter totaal niet meer.

Dus: Pinkerrelais uitgebouwd, nieuwe gaan halen, ingebouwd.

Nog altijd geen werking => Eerste diagnose: foute aansluiting

Het is een relais met 3 aansluitingen. P, L en X

Na wat opsnorren op het internet kom ik op dit aansluitschema:

cf13anl_schematic_wm.jpg

P = Massa

X = Voeding (constant, klem 15 of 30 maakt niet uit, 30 heeft voorkeur omdat contact dan niet moet aanstaan)

L = Lichten (selector-hendel aan stuur geeft signaal door)

Dus de volgende stap was bepalen welke draad welke functie had.

En daar begon de miserie...

De selector-draad was snel gevonden, gezien het de enige is die in principe van potentiaal veranderd als je de hendel aan-uit zet.

Dan bepalen wat massa en wat voeding is.

Normaalgezien redelijk simpel, je meet de weerstand tussen de draden en het motorblok, en diegene met het minste weerstand zou hem moeten zijn. Eentje had 3 ohm, de rest was oneindig, dus de massa was ook al gevonden. Waardoor de 3e draad dus automatisch de voeding zou moeten zijn.

Pinkerrelais aansluiten => Niets.

Oké, ergens is iets foutgelopen.

Testopstelling gemaakt om de pinkerrelais te testen.

Aansluiten op testbatterij => Werkt.

Aansluiten in wagen om te testen:

- Voeding van zekeringkast aftakken

- Massa aan motorblok aansluiten

* Pats, zekering 25A erdoor*

Oké, wederom ergens iets foutgelopen.

Terug bij af beginnen.

De draad die gemarkeerd was als massa qua spanning vergeleken met de motor.

Tiens: ondanks dat de weerstand laag was tussen die kabel en de motor, is het potentiaalverschil tussen beide met ingeschakeld contact 12V...

Vervolgens batterijbak geopend om daar eens te controleren.

Eerste punt was dat massakabel los zat, vastgedraaid, maar dat lostte de problemen niet op.

Dan viel me iets geks op.

Vanaf de minpool van de batterij vertrekt een dikke kabel naar de startrelais/bendix, en van daaruit naar de starter.

Ik kon even niet meer volgen. Hoe kan de enige draad die toekomt aan de starter nu een massa zijn? Waar krijgt hij dan voeding?

Paar collega's gebeld, de eerste zat op een vrijgezellendag, dus had ik niet veel aan, de 2e snapte er ook de ballen van en de 3e wist me te zeggen dat er vroeger wagens waren die andersom werkten, dus die 12v op de kas zetten, en massa via de kabels lieten lopen.

Dat verklaarde veel.

- Gesprongen zekering door rechtstreeks kortsluiting te maken

- Potentiaalverschil tussen de draad die gemarkeerd was als massa en het motorblok bij contact aan.

Alles nog eens opnieuw gemeten en in een overzicht gegoten.

Draad 1: (selector) met contact aan:

- Pinker aan: 0V tov Motorblok, 12V tov Massa batterij

- Pinker uit: 0V tov Motorblok en Batterij

=> normale werking

Draad 2 (gemarkeerd)

- Contact aan: 0V tov Massa batterij, 12V tov Motorblok

- Contact uit: 12V tov Massa batterij, 0V tov Motorblok

Draad 3:

- Contact aan: 0V tov Motor & Batterij

- Contact uit: 0V tov Motor & Batterij

En dit is waar ik niet aan uitkan.

2 vragen:

- Hoe aansluiten?

=> Draad 1: L-poort (is selector, dus naar de lampen)

=> Draad 2: Bij contact aan heeft die de functie van Massa, dus zou ik die aan de Massa-poort (P) aansluiten, omwille van het potentiaalverschil dat er dan is wanneer de pinker aangezet wordt.

=> Draad 3: Geeft die de juiste signalen? Kan toch bijna niet dat die altijd 0-0 geeft?

In mijn ogen moet die 3e draad bij contact aan toch 12V geven tov de massa batterij, zodat je klassieke werking kan krijgen van de pinkerrelais, dus als ik die rechtstreeks verbind met de +-pool, of aftak van het motorblok, moet de relais toch werken op de normale manier?

Probleem is dat ik het niet durf testen op die wagen. Zolang het zekeringen of relais zijn die erdoor branden, geen probleem, maar als ik daar ergens een kabel of iets anders stukmaak heb ik een groot probleem natuurlijk :)

Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolas ik het zie moet die x dan naar de koets, de P naar de min pool van de batterij en de L naar de schakelaar.

Dus als draad 3 die van de koest-+ is dan is dat toch normaal dat ie nooit iets geeft naar de koets/batterij, aangezien ze op dezelfde spanning staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolas ik het zie moet die x dan naar de koets, de P naar de min pool van de batterij en de L naar de schakelaar.

Dus als draad 3 die van de koest-+ is dan is dat toch normaal dat ie nooit iets geeft naar de koets/batterij, aangezien ze op dezelfde spanning staan?

Dat is het net. Die 3e draad geeft niets, zowel naar motor als naar massa. Maar het verschil tussen motor en massa is 12v. Dus normaal moet dat 12v geven tussen 1 van de 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is opgelost denk ik. Moet nog in de wagen testen, maar op papier klopt het.

Het probleem zat hem in het feit dat dat onderdeel niet de eigenlijke pinkerrelais was, maar enkel dient om voeding te geven aan de pinkerrelais en het lampje in het dashboard te laten flikkeren.

Dit is de interne tekening van de échte relais

lucas_dual_flasher_relay.jpg

Linksonder zie je een aansluiting die op de "L" poort van de relais zoals hierboven besproken. Daarop moet dus die inactieve draad aangesloten worden (daarom dat die dus nooit een signaal doorgeeft).

De X-poort op het relais moet worden aangesloten op de draad die gemarkeerd is "massa batterij bij contact aan"

De P-poort op het relais moet verbonden worden met de draad afkomstig van de pinkerhendel.

Binnenkort eens uitproberen, en dan laat ik hier het resultaat wel weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het werkt dus.

Probleem was dat ook de nieuwe relais kapot was...

Was het zo beu dat ik zelf eentje gaan halen ben, werkte direct van de eerste keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het werkt dus.

Probleem was dat ook de nieuwe relais kapot was...

Was het zo beu dat ik zelf eentje gaan halen ben, werkte direct van de eerste keer.

:lol:
Link naar reactie
Delen op andere sites

:lol:

Ja, stomste uren verkloot van mijn leven :lol:

Oude kapot, ga je een nieuwe halen, werkt die ook niet. Tiens...

Test die nieuwe, pinkt een paar keer, maar dan niet meer => steken het op slecht contact in testopstelling.

Maar was dus de laatste zuchten van dat nieuwe relais :lol:

Bevestigd imho nog maar eens dat je zo'n dingen van een goed merk moet hebben, en niet zomaar eentje gaan laten halen door iemand dat er niets van kent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunt ge dan nu eens langs hier komen, want ik krijg m'n pinkers niet aan het pinken:$

Ben wat aan het knutselen om pinkers op m'n trackspul te zetten, want er staan geen lichten op en is toch wel handig op een trackday als je iemand wil voorlaten. Zonder pinkerdoos werkt het zonder problemen, maar uiteraard pinken de lichten dan niet. Als ik die er probeer tussen te zetten krijgen de lampen maar 6 volt en branden ze flauwer en de pinkerdoos zoemt wat, maar van pinken kom niet veel in huis. Op de duur begint ge alle draden dooreen te gooien, echt om zot van te worden :evil:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is min of meer opgelost. Pinkerdoos is voor pinkers vooraan en achteraan en blijkbaar werkt dat dus ook daadwerkelijk enkel als je beide pinkers aansluit langs beide kanten, dat wist ik niet :$. Is dat te verhelpen of bestaat er een pinkerdoos voor enkel 2 pinkers? Anders moet ik vooraan ook 2 zijpinkers of zo plaatsen. Ook iemand enig idee welke zekering ik moet gebruiken om daar tussen te plaatsen? Zekeringsdoos zit reeds in de wagen, maar ik veronderstel dat ik voor de pinkers best een aparte zekering neem? Sorry voor de stomme vragen, maar ik heb dat nog nooit gedaan zoiets en het is een beetje zoeken :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is min of meer opgelost. Pinkerdoos is voor pinkers vooraan en achteraan en blijkbaar werkt dat dus ook daadwerkelijk enkel als je beide pinkers aansluit langs beide kanten, dat wist ik niet :$. Is dat te verhelpen of bestaat er een pinkerdoos voor enkel 2 pinkers? Anders moet ik vooraan ook 2 zijpinkers of zo plaatsen. Ook iemand enig idee welke zekering ik moet gebruiken om daar tussen te plaatsen? Zekeringsdoos zit reeds in de wagen, maar ik veronderstel dat ik voor de pinkers best een aparte zekering neem? Sorry voor de stomme vragen, maar ik heb dat nog nooit gedaan zoiets en het is een beetje zoeken :$

Normaalgezien moet je met 10A wel toekomen. Pinkerdozen voor slechts 2 pinkers bestaan bij mijn weten niet. Toch nog nooit gezien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid