Ga naar inhoud

turn by turn navigatie van een GPX-track op smartphone


gTa

Aanbevolen berichten

Edit: mogelijks oplossing voor de vraag gevonden, cfr. post 25 in dit topic.

 

 

Oorspronkelijke vraag:

 

Ik informeer hier even of jullie ervaring hebben met apps die toelaten om een GPX-track te navigeren

  • turn by turn navigatie (van straat naar straat, onder begeleiding "over 300m sla rechtsaf")
  • maar niet van adres A naar adres B, maar van een GPX-track (die -vermoed ik- via de app of op voorhand via b.v. Google Maps, wordt omgezet naar een route met waypoints)
  • niet op een standalone toestel (b.v. Garmin of tomtom navigatie-toestel) maar op smartphone, al dan niet betalend.
  • 't betreft 't Android platform, dus Google Maps zit er stock op (navigatie gaat (nog) niet offline maar dat hoeft ook niet, mag online)

 

Ik importeerde al de betroffen GPX-file in My Maps in Google Maps, kan stukken naar andere lagen slepen e.d. Er zit zelfs een "waypoints"-laag in, denk ik. Top!

Alleen ... hoe laat ik Google Maps dat via m'n smartphone "turn by turn" navigeren? Ik wil namelijk graag in m'n motorhelm de klassieke instructies horen ("Over 300m, sla rechtsaf op de huppeldepup-straat.")

 

Dat gaat helaas niet met Waze, dacht ik?

Kan Garmin Basecamp daar iets in betekenen? (ik vermoed van niet omdat het uiteindelijke apparaat waarop wordt 'afgespeeld', een non-Garmin apparaat is, nl. smartphone)

 

Andere tips/tricks?

 

Thanks!

 

@@PJH @@wooter @@msxx @@Greg @@bmwm-optic @@jan.van.gent @binnenmuisarchitect @@tsmetjen @@DDke @@Dawud e.a.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met apps voor android.

 

Ik gebruik gewoon altijd mijn garmin Oregon.
Nu voor mijn reis door schotland die terug constant gebruikt, heerlijk apparaat. Maar ik gebruik ook nooit gesproken instructies, ook niet in de auto.

Een paar honderd meter voor er iets dient te gebeuren, piept die even, met 1 blik naar het scherm weet ik wat ik moet doen en klaar.

 

Ik kan je dus niet verder helpen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.motomappers.com/motomap.php

 

Zelf nog niet gebruikt en enkel voor Iphone, maar het biedt wel min of meer wat jij zoekt.

 

Tip van iemand die ik ken: http://www.igonavigation.com/

 

Volgende nog gevonden op het net:

 

1) Osmand:
Een gratis app met Open street maps die er vrij triestig uit ziet maar wel zeer veel functies heeft. Je kan gewoon GPX files maken in tyre en ze kunnen rechtstreeks geopend worden in Osmand. Zodra je de file opent zie je heel de route op de kaart en kan je navigeren naar het beginpunt.
Kaarten zijn volledig gratis.
Osmand doet wat het moet doen, maar ook niet meer dan dat.

2) Sygic:
Sygic maakt gebruik van TomTom kaarten, 't ziet er allemaal gelikt uit en het navigatie venster kan je goed aanpassen met duidelijke snelheidsmeters, resterende tijd,...
Helaas moet je hiervoor wel betalen als je alle functies wil. Nuja, die 30 euro is peanuts in vergelijking met de aankoop van een echte motor gps.
Bijkomend moet je je routes wel omzetten in een programma dat helaas enkel op windows draait : http://www.benichou-software.com/ind...emid=2〈=en
De routes kan ge wel gemakkelijk maken in google maps en in het programma laden door gewoon de link van je route op te geven.
Eens de route omgezet is moet je ze ook nog eens in de juiste folder zetten (Sugic/res/itinary)
Vanaf dan kan je de route gewoon openen en brengt de navigatie je naar het beginpunt van de route.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ook visueel ingesteld: in de auto moet Agnès zwijgen, net zoals Waze en de prairiehond. Alleen flitsers mogen ze auditief melden.

Op de moto is het momenteel anders: liefst niks om naar te kijken, maar enkel auditief in m'n helm.

Voor ik een Zumo aanschaf wil ik het toch even proberen met de smartphone.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook algemene stilte van alle navigatie dingen.

Enkel palen auditief melden...

 

Ik heb een gloeiende hekel aan:

 

Navi: Binnen 4 km rechtsaf

ik: ok

Navi: Binnen 2 km rechtsaf

Ik: ja dat had je idd gezegd...

Navi: Binnen 500m rechtsaf

ik: GRRRRRR

Navi: binnen 200m rechtsaf

ik: WTF

Navi: sla nu rechtsaf

 

zwijmel
 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat die motomappers nog de beste/enige optie is - ik ben er al die jaren nog niks tegengekomen dat mijn Garmin onnodig zou maken.

 

Extra probleem is dat die smartphones niet overweg kunnen met motorhandschoenen, en een Garmin wel natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen ervaring mee.

In het verre verleden wel eens met een gps in de binnenzak en oortjes gereden, dat was gedoemd om te mislukken.

 

Heb ik ook eens geprobeerd, geen succes :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.motomappers.com/motomap.php

 

Zelf nog niet gebruikt en enkel voor Iphone, maar het biedt wel min of meer wat jij zoekt.

 

Tip van iemand die ik ken: http://www.igonavigation.com/

 

Volgende nog gevonden op het net:

 

1) Osmand:

Een gratis app met Open street maps die er vrij triestig uit ziet maar wel zeer veel functies heeft. Je kan gewoon GPX files maken in tyre en ze kunnen rechtstreeks geopend worden in Osmand. Zodra je de file opent zie je heel de route op de kaart en kan je navigeren naar het beginpunt.

Kaarten zijn volledig gratis.

Osmand doet wat het moet doen, maar ook niet meer dan dat.

2) Sygic:

Sygic maakt gebruik van TomTom kaarten, 't ziet er allemaal gelikt uit en het navigatie venster kan je goed aanpassen met duidelijke snelheidsmeters, resterende tijd,...

Helaas moet je hiervoor wel betalen als je alle functies wil. Nuja, die 30 euro is peanuts in vergelijking met de aankoop van een echte motor gps.

Bijkomend moet je je routes wel omzetten in een programma dat helaas enkel op windows draait : http://www.benichou-software.com/ind...emid=2〈=en

De routes kan ge wel gemakkelijk maken in google maps en in het programma laden door gewoon de link van je route op te geven.

Eens de route omgezet is moet je ze ook nog eens in de juiste folder zetten (Sugic/res/itinary)

Vanaf dan kan je de route gewoon openen en brengt de navigatie je naar het beginpunt van de route.

Thanks!

Motomappers en iGoNavigation is enkel voor het iOS platform. Ben ik dus helaas niks mee.

Even die andere twee bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks!

Motomappers en iGoNavigation is enkel voor het iOS platform. Ben ik dus helaas niks mee.

Even die andere twee bekijken.

 

Please be aware that you cannot purchase and download the iGO My way application for Android to your mobile phone.

This iGO My way navigation solution for Android is available to our business clients only. If you are a manufacturer or network provider, here you can find more info about the product.

The iGO My way application for iPhone remains available in iTunes on App Store. For the available packages and the details visit our iGO My way for iPhone page.

 

IGO is dus wat moeilijker aan te geraken voor Android maar het is wel beschikbaar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met OsmAnd de gpx-track van de dodentocht gewandeld. Mij leek dat ongeveer te doen wat je vraagt, maar je zal zelf eens moeten testen of het performant genoeg is naar je wensen. Is een soort van open source ding, dus free, en offline maps. Ben zelf geen kenner van die zaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sygic app aangekocht, route via ITN Converter geconverteerd naar het juiste bestandsformaat, in de juiste map gezet, route zichtbaar in de favorieten in de app ... maar er op klikken = app crash. :fp:  @@msxx  Gerapporteerd aan Sygic, hopelijk komen ze niet met zo'n duf standaardantwoordje "we zijn er mee bezig".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al verschillende routes geprobeerd?

 

Ik heb met mijn TomTom ook al voorgehad dat ik een route niet kon importeren. Waarom niet? Omdat er een onbekende weg in zit cfr het kaartmateriaal van TomTom.

 

Met welke kaarten werkt die app? Zelfde als TomTom toch? Kan zomaar eens ook dat probleem zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks! Heb deze morgen al even snel 4 waypoints geklikt in Tyre, geëxporteerd nazr GPX en dat via ITN naar een Sygic itf geconverteerd. Die route laadde 'ie perfect.

Wat je zegt is toch raar, gezien je enkel waypoints importeert, waar Sygic dan een route voor moet maken... dus onbestaande wegen houdt ie dan toch gewoon geen rekening mee? Als er natuurlijk een invalid waypoint in zit...

Vanavond ga ik even alles opnieuw tracen in Tyre. To be continued...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukt!

 

(Vanuit Google Maps GPX'en exporteren en gebruiken lukte niet. ITN Converter struikelde erover en/of Sygic ging nadien flippen.)

  1. Dan maar het gratis programma "Tyre" gedownload en geïnstalleerd. Daarmee maak je heel eenvoudig routes met waypoints (op basis van Google Maps kaarten). Je kan exporteren als GPX.
  2. Daarna die GPX'en laden in ITN Converter (eveneens gratis) en daarin de waypoints (route) importeren (niet de track). Opslaan als Sygic GPS Navigation 13 & 14 bestand (*.itf).
  3. Die itf-bestanden in de map Sygic/Res/Itinerary plaatsen op smartphone. Moet met een omwegje want die map is onzichtbaar als je je smartphone via USB aan PC koppelt. Via een bestandsbeheer-app op de smartphone/tablet zie je die map echter wel; ik smeet de itf's dus vanop PC naar Dropbox; nadien op smartphone vanuit Dropbox in de juiste map kopiëren.
  4. Sygic opstarten, de routes zitten in Favorieten. Laden en go!

Sygic geeft turn by turn navigatie-instructies, ook auditief.

Werkt ook offline dus als je een pak kaarten op je smartphone zet heb je au fond geen internetverbinding nodig (mobiele data).

Zelfs herberekenen van routes (verkeerde afslag) of een nieuwe route berekenen on the fly gaat helemaal offline (geen routeserver nodig zoals Waze).

Visueel ziet Sygic er ook behoorlijk goed uit, minstens even goed als Waze (je mist wel de community-factor).

Er is ook een optionele radarcontrole-uitbreiding (ik dénk dat Sygic wel standaard de vaste camera's meldt, interessant om te testen in F).

Ook is er een optionele live traffic uitbreiding. Geen idee of die twee laatste obv community werken, de eerste lijkt me wel, de tweede absoluut geen idee.

 

:party:

 

Morgenavond even aan m'n helm koppelen en testen wat dat geeft (1) qua instructies, (2) qua stabiliteit bij 't samen draaien met Waze en (3) idem met iCoyote.

Als het werkt zoals ik hoop, heb ik beet. @@PJH jij zocht dit ook, dacht ik, als solo-rondritten-test-copiloot? I'll keep you posted.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

@@wooter

 

Welke oplossing zou je adviseren om diezelfde GPX-files (route met waypoints) op een iOS device te krijgen, waarbij ook turn-by-turn navigatie-instructies gegeven worden? Bestaan er apps die dat doen?

 

Kan uiteraard ook in Google Maps gestoken worden en visueel gevolgd worden ... maar werkt Google Maps op een iOS device? (kan een noob question zijn maar ik heb nul ervaring met iOS)

 

Thx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@gTa,

 

Een app adviseren met turn bij turn navigatie-instructies? Ik heb er zelf geen ervaring mee, enkel teleurstellingen. Die Motomappers heb ik nog niet geprobeerd.

 

Er is een Google Maps app op iOS, en je kan ook in Safari naar maps.google.com surfen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid