Ga naar inhoud

turn by turn navigatie van een GPX-track op smartphone


gTa

Aanbevolen berichten

Om te navigeren op basis van een GPX: OsmAnd. Je moet wel even tijd nemen om alles goed in te stellen en de nodige kaarten te downloaden. Eventueel betalen voor OsmAnd Plus of Unlimited.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Wutputt zei:

Dit topic nog 'ns van het stof halen.

Wat zijn vandaag de beste apps om point-to--point navigatie te doen om smartphone op basis van GPX files? MyRouteApp? Sygic? ...?

En welke software gebruiken jullie om gpx-en te maken of aan te passen?

Als je Android hebt: TomTom

Helaas bouwen ze voor iOs geen inlaadmogelijkheid in voor gpx...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarvoor heb je best veel goeie apps. Combinatie maken is vaak 't beste, maar je moet ze natuurlijk kennen. :D 

 

Inspiratie opdoen

Kan je makkelijk via b.v. de unrestricted-app van onze forummer @Daggie, maar er zijn nog tools die een library aan routes hebben (met/zonder user content, met/zonder ratings, enz.). Ik gebruik nogal vaak motorcycle-diaries.com sinds diens opstart, 't is een wat zware/trage site maar voor bochtenroutes een zeer goeie bron, imo. ). Je hebt ook nog diverse sites zoals alpenpaesse.de en RouteYou en een heleboel Google Maps kaarten met specifieke driver's roads.

Als je meer tijd hebt (of wil besteden) en/of je hebt het graag zelf allemaal onder controle: Google Maps + Google Streetview + een "bochten-routemaker" b.v. www.kurviger.de (dat werkt écht goed).

 

GPX'en bouwen

Tomtom heeft met z'n Mydrive een echt goeie route-maker (voor iedereen toegankelijk, ook als je geen tomtom apparaat hebt, dacht ik) waarmee je GPX-files kan brouwen die overal bruikbaar zijn.

De eerste grote speler in die markt was Garmin die met de app "Basecamp" een (toen) degelijke oplossing bracht ... maar dat is zga niet veranderd en is dus al 15 jaar oud, ofzo. Hopeloos voorbijgestreefd, maar werkt wel nog altijd. (En is gratis.) 

Ikzelf ben momenteel 't meest fan van de (betalende) Gold-versie van MyRouteApp (web) omdat je daar van de 3 grote kaartproviders hun materiaal kan gebruik maken:

image.thumb.png.467e750195e24de1996c07e190181d41.png

Zie rechtsboven: OSM, tomtom en Garmin kaartmateriaal. Levert soms opmerkelijke verschillen op, je kan een route dus makkelijk doorheen 3 datamaps duwen om te checken of ze echt klopt, of er issues zijn, enz. Wel belangrijk als je verdere gebieden wil exploreren met soms geen (of moeilijk/duur) mobiele data (zoals ik deed vorig jaar, Bosnië, Kosovo, Albanië en Fyrom waren lastig en veeel gravel roads e.d. terwijl je geen/onvoldoende Google Streetview data hebt om alles op voorhand te checken). Zeker OSM-kaartmateriaal vindt dat "alles" berijdbaar is, maar dat is in realiteit toch niet altijd zo. :D 

Je hebt er ook extra functies in om zelf niet alles bij elkaar te moeten zoeken (zoals tomtom dat ook heeft, Garmin maakt inhaalbewegingen en is er nog niet):

image.png.4943c762d76af26ab5e3853eec4e199c.png

image.png.2a54cc2e6a3c8bd87982252303db1a15.png

Exportmogelijkheden zijn ook legio:

image.png.5d659b0c153d0f01e1d722628c354e89.png

Er zullen er zeker nog zijn.

 

GPX'en rijden

Om GPX'en te rijden (live, in de auto / op de motor dus) heb ik weinig ervaring met OSMand, maar ik hoor er veel goeds over. Heb 't een paar keer actief gehad in de auto als test, en het is verdorie een goeie app, ja. Alles lokaal, handig, enz.

Oorspronkelijk was ik ook naar zoiets op zoek (vandaar dat ik toen dit topic opende), maar inmiddels gebruik ik een tomtom moto-navigatietoestel waar ik m'n GPX'en in laad. Ik heb toen wel ooit Sygic gebruikt en was er zeer tevreden van, echt degelijke app en groot voordeel is dat je je kaartmateriaal op voorhand lokaal kan zetten, dus niet (zoals bij Waze b.v.) nodig om mobiele data beschikbaar te hebben., 

In auto's niet zo nuttig, op de moto wel: goeie gesproken aanwijzingen en een "slim" re-route functionaliteit (b.v. waypoints skippen of niet, enz.) want je moet alles auditief in je helm binnenkrijgen, wil je niet continu naar je schermpje moeten liggen loeren (dat is niet zo veilig, zegt). En daar moet ik vooral bij OSMand nog eens wat dieper graven; bij Sygic was dat iig zéér goed (extra bieptonen instelbaar voor bepaalde gevarenzones; je kan zelfs custom bieptonen activeren voor diverse types bocht e.d. dus b.v. niks horen is een snelle bocht, 1 biepje is een bocht waar je toch best wat voor remt, twee korte biepjes is eentje waar je best goed vertraagt, drie biepjes als 't een haarspeld is).

As said: momenteel heb ik een klein handig tomtom-motornavigatietoestelletje dat "alles" voor me doet, dus da's ok. I looked no further.

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1/9/2015 om 15:11, msxx zei:

http://www.motomappers.com/motomap.php

 

Zelf nog niet gebruikt en enkel voor Iphone, maar het biedt wel min of meer wat jij zoekt.

 

Tip van iemand die ik ken: http://www.igonavigation.com/

 

Volgende nog gevonden op het net:

 

1) Osmand:
Een gratis app met Open street maps die er vrij triestig uit ziet maar wel zeer veel functies heeft. Je kan gewoon GPX files maken in tyre en ze kunnen rechtstreeks geopend worden in Osmand. Zodra je de file opent zie je heel de route op de kaart en kan je navigeren naar het beginpunt.
Kaarten zijn volledig gratis.
Osmand doet wat het moet doen, maar ook niet meer dan dat.

2) Sygic:
Sygic maakt gebruik van TomTom kaarten, 't ziet er allemaal gelikt uit en het navigatie venster kan je goed aanpassen met duidelijke snelheidsmeters, resterende tijd,...
Helaas moet je hiervoor wel betalen als je alle functies wil. Nuja, die 30 euro is peanuts in vergelijking met de aankoop van een echte motor gps.
Bijkomend moet je je routes wel omzetten in een programma dat helaas enkel op windows draait : http://www.benichou-software.com/ind...emid=2〈=en
De routes kan ge wel gemakkelijk maken in google maps en in het programma laden door gewoon de link van je route op te geven.
Eens de route omgezet is moet je ze ook nog eens in de juiste folder zetten (Sugic/res/itinary)
Vanaf dan kan je de route gewoon openen en brengt de navigatie je naar het beginpunt van de route.

Oude post al, maar check dit misschien ook nog eens, Wouter.
Mogelijks weet @msxx of dit nog à jour is, of niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, gTa said:

Daarvoor heb je best veel goeie apps. Combinatie maken is vaak 't beste, maar je moet ze natuurlijk kennen. :D 

 

Inspiratie opdoen

Kan je makkelijk via b.v. de unrestricted-app van onze forummer @Daggie, maar er zijn nog tools die een library aan routes hebben (met/zonder user content, met/zonder ratings, enz.). Ik gebruik nogal vaak motorcycle-diaries.com sinds diens opstart, 't is een wat zware/trage site maar voor bochtenroutes een zeer goeie bron, imo. ). Je hebt ook nog diverse sites zoals alpenpaesse.de en RouteYou en een heleboel Google Maps kaarten met specifieke driver's roads.

Als je meer tijd hebt (of wil besteden) en/of je hebt het graag zelf allemaal onder controle: Google Maps + Google Streetview + een "bochten-routemaker" b.v. www.kurviger.de (dat werkt écht goed).

 

GPX'en bouwen

Tomtom heeft met z'n Mydrive een echt goeie route-maker (voor iedereen toegankelijk, ook als je geen tomtom apparaat hebt, dacht ik) waarmee je GPX-files kan brouwen die overal bruikbaar zijn.

De eerste grote speler in die markt was Garmin die met de app "Basecamp" een (toen) degelijke oplossing bracht ... maar dat is zga niet veranderd en is dus al 15 jaar oud, ofzo. Hopeloos voorbijgestreefd, maar werkt wel nog altijd. (En is gratis.) 

Ikzelf ben momenteel 't meest fan van de (betalende) Gold-versie van MyRouteApp (web) omdat je daar van de 3 grote kaartproviders hun materiaal kan gebruik maken:

image.thumb.png.467e750195e24de1996c07e190181d41.png

Zie rechtsboven: OSM, tomtom en Garmin kaartmateriaal. Levert soms opmerkelijke verschillen op, je kan een route dus makkelijk doorheen 3 datamaps duwen om te checken of ze echt klopt, of er issues zijn, enz. Wel belangrijk als je verdere gebieden wil exploreren met soms geen (of moeilijk/duur) mobiele data (zoals ik deed vorig jaar, Bosnië, Kosovo, Albanië en Fyrom waren lastig en veeel gravel roads e.d. terwijl je geen/onvoldoende Google Streetview data hebt om alles op voorhand te checken). Zeker OSM-kaartmateriaal vindt dat "alles" berijdbaar is, maar dat is in realiteit toch niet altijd zo. :D 

Je hebt er ook extra functies in om zelf niet alles bij elkaar te moeten zoeken (zoals tomtom dat ook heeft, Garmin maakt inhaalbewegingen en is er nog niet):

image.png.4943c762d76af26ab5e3853eec4e199c.png

image.png.2a54cc2e6a3c8bd87982252303db1a15.png

Exportmogelijkheden zijn ook legio:

image.png.5d659b0c153d0f01e1d722628c354e89.png

Er zullen er zeker nog zijn.

 

GPX'en rijden

Om GPX'en te rijden (live, in de auto / op de motor dus) heb ik weinig ervaring met OSMand, maar ik hoor er veel goeds over. Heb 't een paar keer actief gehad in de auto als test, en het is verdorie een goeie app, ja. Alles lokaal, handig, enz.

Oorspronkelijk was ik ook naar zoiets op zoek (vandaar dat ik toen dit topic opende), maar inmiddels gebruik ik een tomtom moto-navigatietoestel waar ik m'n GPX'en in laad. Ik heb toen wel ooit Sygic gebruikt en was er zeer tevreden van, echt degelijke app en groot voordeel is dat je je kaartmateriaal op voorhand lokaal kan zetten, dus niet (zoals bij Waze b.v.) nodig om mobiele data beschikbaar te hebben., 

In auto's niet zo nuttig, op de moto wel: goeie gesproken aanwijzingen en een "slim" re-route functionaliteit (b.v. waypoints skippen of niet, enz.) want je moet alles auditief in je helm binnenkrijgen, wil je niet continu naar je schermpje moeten liggen loeren (dat is niet zo veilig, zegt). En daar moet ik vooral bij OSMand nog eens wat dieper graven; bij Sygic was dat iig zéér goed (extra bieptonen instelbaar voor bepaalde gevarenzones; je kan zelfs custom bieptonen activeren voor diverse types bocht e.d. dus b.v. niks horen is een snelle bocht, 1 biepje is een bocht waar je toch best wat voor remt, twee korte biepjes is eentje waar je best goed vertraagt, drie biepjes als 't een haarspeld is).

As said: momenteel heb ik een klein handig tomtom-motornavigatietoestelletje dat "alles" voor me doet, dus da's ok. I looked no further.

 

Bedankt voor de uitgebreide post, dat was het advies dat ik nodig had! 👍

Ga het 'ns rustig bekijken en dan kan ik 'ns de gpx-en van Toscane herwerken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb OsmAnd op mijn Android en net al 2x perfect gebruikt voor de afgelopen ardennenrit. OsmAnd doet ook vaak een weggeefactie, dus had ik de pro versie, die 15 euro kost gratis gekregen en ook heel vaak doen ze een 50% actie. Maar met de gratis versie kom je al een heel eind. Het proberen waard. Je kan ook trajectcontroles en fliters als een POI inladen en stukken van een kaart offline zetten. Werkt heel goed. Enige spijtige is dat het geen 3d map is maar topview 2d maar na een 5 tal minuten ben je die view wel gewend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Liquid Li0n zei:

heb OsmAnd op mijn Android en net al 2x perfect gebruikt voor de afgelopen ardennenrit. OsmAnd doet ook vaak een weggeefactie, dus had ik de pro versie, die 15 euro kost gratis gekregen en ook heel vaak doen ze een 50% actie. Maar met de gratis versie kom je al een heel eind. Het proberen waard. Je kan ook trajectcontroles en fliters als een POI inladen en stukken van een kaart offline zetten. Werkt heel goed. Enige spijtige is dat het geen 3d map is maar topview 2d maar na een 5 tal minuten ben je die view wel gewend.

Die app gebruik ik ook

Alleen spijtig dat deze de flitsers niet weet staan 🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die app gebruik ik ook
Alleen spijtig dat deze de flitsers niet weet staan [emoji854]
Simpel op te lossen door AmiGo van TomTom te gelijk er mee te laten draaien. Is gratis en zeer efficiënt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Luv4DLM zei:
3 uren geleden, denElias zei:
Die app gebruik ik ook
Alleen spijtig dat deze de flitsers niet weet staan emoji854.png

Simpel op te lossen door AmiGo van TomTom te gelijk er mee te laten draaien. Is gratis en zeer efficiënt.

Zit op ios dus weet niet of ik ze beiden naast elkaar kan laten werken

maar ga het zeker eens proberen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, denElias said:

Zit op ios dus weet niet of ik ze beiden naast elkaar kan laten werken

maar ga het zeker eens proberen :)

Lukt niet samen op het scherm. Op mijn android gebruikte ik het Amigo widget overwaze, nu op iPhone lukt dat niet. Misschien wel geluidsmeldingen, maar dat staat bij mij af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/8/2020 om 16:33, denElias zei:

Die app gebruik ik ook

Alleen spijtig dat deze de flitsers niet weet staan 🙃

Je kan snelheidscamera's importeren in OsmAnd als POI. 

109696618_565425604340760_6459606219276560557_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=Vnkx8PvSpAQAX-8JV3J&_nc_ht=scontent.fcdg2-1.fna&oh=433b9c06bc9205313834aec1061c2b40&oe=5F701B00

Link naar reactie
Delen op andere sites

The old way :inlove: 

Ooit zo begonnen op een PDA'tje met de navigatie-app van tomtom, dan moest je inderdaad een POI-bestand vinden met de meest recente flitslocaties. Dat was toen best nog wel wat zoeken, zeker als je goeie wilde voor 't buitenland. :D  Omdat flitspaallocaties niet mochten weergegeven worden op je navigatiesysteem, waren er zelfs mods om die dingen een McDonalds-logootje te geven, en zo. :lol: 

Wat zijn daar nu de beste bronnen voor? Specifieke sites? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, gTa zei:

The old way :inlove: 

Ooit zo begonnen op een PDA'tje met de navigatie-app van tomtom, dan moest je inderdaad een POI-bestand vinden met de meest recente flitslocaties. Dat was toen best nog wel wat zoeken, zeker als je goeie wilde voor 't buitenland. :D  Omdat flitspaallocaties niet mochten weergegeven worden op je navigatiesysteem, waren er zelfs mods om die dingen een McDonalds-logootje te geven, en zo. :lol: 

Wat zijn daar nu de beste bronnen voor? Specifieke sites? 

Bedoel je vaste of mobiele flits controles?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Bedoel je vaste of mobiele flits controles?

Vaste. Hoe kan je mobiele flitslocaties tijdig in je navi laden als POI? :D  Tenzij je élke potentiële flitslocatie biepjes wil horen. (Aaaaargh. :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, gTa zei:

Vaste. Hoe kan je mobiele flitslocaties tijdig in je navi laden als POI? :D  Tenzij je élke potentiële flitslocatie biepjes wil horen. (Aaaaargh. :D )

mobiele gaat idd niet lukken in een navigatieapp, tenzij de plaatsen waar ze frequent staan.  In OsmAnd kan je POIs toevoegen en had daar gezocht op snelheid en ook op traject en ik zag dat er zo een lijst was dus deze toegevoegd.

Maar als ik zo van die rondritten rijdt staat naast OsmAnd altijd mijn Waze en Flitsmeister aan. Coyote heb ik niet meer verlengd, ik vind dat niet meer zo goe als 2 a 3 jaar geleden.

je hebt ook de Telegram groepen van de politiecontrole facebook groep, vroeger was dat via RSS, daarna via hun eigen miserabele app en nu dus via Telegram dus als je wil knallen in je provincie of naar huis, kijk ik even eerst in die groep naar de meest recente berichten.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Telegram? :oops: 

Waze z'n snelheidscontrolemeldingen zijn toch ook niet je dat. Elke vrachtwagentoldriepikkel wordt als flitser gemeld, alsook elke auto op de pechstrook. 😕  Voor die 41 EUR per jaar blijf ik m'n abo'tje Coyote nog verlengen. Moet ooit maar eens één boete helpen voorkomen en 't heeft zich voor 5 jaar terugbetaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, gTa zei:

Telegram? :oops: 

Ook handige app om drugs en wapens te kopen 🤣 ongelooflijk hoeveel telegram groepen daar van bestaan... Mogen ze wel iets aan doen, veel controle is er daar niet. 

Screenshot_20200829-001807.png.74a78aac5387cd3d7f6e0f9802f4f9bd.png

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik persoonlijk vind Scenic de max: https://scenicapp.space/index.php

Zowat de beste route-app die er is. Je kunt GPX'en navigeren, on the fly routes genereren (die vaak op niks trekken, maar als je niks te doen hebt kan het een redding zijn) of je kunt routes van Scenic downloaden en die gaan rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/24/2020 at 2:38 PM, gTa said:

die met de app "Basecamp" een (toen) degelijke oplossing bracht

Dat was toen al niet degelijk en nu al helemaal niet. :lol: 

Wat een rampzalige user interface. Maar misschien moet ik ook eens overschakelen want ik gebruik dat nog altijd icm mijn Garmin GPS. Dat navigeren werkt wel super goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, PJH zei:

Ik persoonlijk vind Scenic de max: https://scenicapp.space/index.php

Zowat de beste route-app die er is. Je kunt GPX'en navigeren, on the fly routes genereren (die vaak op niks trekken, maar als je niks te doen hebt kan het een redding zijn) of je kunt routes van Scenic downloaden en die gaan rijden.

Alleen voor iPhone :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, jvc zei:

Alleen voor iPhone :(

wou het ook net zeggen...enkel voor crApple devices 🙄

Voor de Telegram groepen (ook te bekijken in een browser https://web.telegram.org/)

t.me/polcon

opgedeeld in regio's:

t.me/polconwvl
t.me/polconovl
t.me/polconant
t.me/polconlim

Waarom geen Vlaams Brabant is me een raadsel.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid