Ga naar inhoud

Porsche Taycan


Audi S8

Aanbevolen berichten

Ferme bak. Als ik een EV zou moeten kopen wordt het zonder twijfelen dit.


Spreekt voor zich..

Ik heb ook nog een reservatie staan.. alleen kopen zonder gereden te hebbben [emoji33]
  • Vind ik leuk 1
  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minutes ago, Mich said:

En de Playmobil versie rijdt hier al rond emoji1.png

IMG_5981.jpg

Normaal zeggen ze 'zo vader, zo zoon', wordt het in dit geval 'zo zoon, zo vader'? 

Of ga je hem groen wrappen :D Dan klopt het weer ongeveer.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/8/2019 om 10:04, dragonfly zei:

Dit zijn wagens die gekocht worden als 2de wagen. Niet om de EV fanboy te gaan uithangen.

Huh???

Dat vind ik een vreemde redenering... Dit is voor mij de enige kar waar ik naar kijk als opvolger voor madam haar GLC43 op dit moment.

Als die actieradius bij normaal gebruik rond de 400km zit is dat ok voor ons... Dan kunnen wij alles doen wat we moeten doen en enkel wordt de rit naar de skivakantie dan iets meer plannen, maar dat 1 keer per jaar zou ik het niet voor laten...

Echt benieuwd om daar mee te rijden als dat uitkomt... @Alexanderr gij houdt mij op de hoogte?

Op 10/8/2019 om 18:05, Germinal zei:

 


Spreekt voor zich..

Ik heb ook nog een reservatie staan.. alleen kopen zonder gereden te hebbben emoji33.png

 

Echt jong???

Grow a a pair zou ik zeggen... Dat is porsche en die dingen gaan perfect rijden... Al de rest kan je weten voor je bestelt, dus gewoon doen en daar niet over zeveren...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Naish : er zijn nog andere zaken waar ik mijn bedenkingen bij heb..

Ten eerste die 400km range zal niet realistisch zijn. Vermoedelijk 90kwh pack voor de taycan. Porsche kennende zal het niet de meest zuinige zijn.. ik schat dan ook een werkelijke range van 280-300km ( in de zomer ) bij 100%-0%. Realistisch gebruik je een EV tussen 90% en 10%.. reken maar uit de range.

Ten tweede batterijen blijven batterijen. Zo had ik gisteren de model s geparkeerd bij 9% SOC, een uur later kwam ik terug en had nog 3% SOC. Natuurlijk ben ik geen 6% op een uurtje verloren maar 10km verder had ik 0%. Ben dan nog wel op mijn bestemming geraakt (weer 10km verder) maar dan nijp je ze wel even.. vermoedelijk heeft dit te maken met het batterymanagement system, maar je kan er dus niet volledig op vertrouwen.

Ten derde : het laadnetwerk voor een taycan is in België zo goed als niet bestaande. Je kan dan misschien wel laden aan 800 volt maar daar zal je momenteel weinig mee kunnen.

Ten vierde : om een idee te geven. De model s laadt zogezegd aan 120kw. Nu haal je die snelheid enkel tot een 60% SOC en dan gaat het een stuk langzamer.. tot een maand geleden haalde ik aan 70%soc nog een 80-90kw. Nu heeft tesla weer een update doorgevoerd ( ik vermoed ten gevolge van de verschillende brandjes) waardoor de laadsnelheid gevoelig is gedaald. Ik haal quasi volledige laadsnelheid tot 50% SOC en nadien val ik pijlsnel terug op slechts 60kw.. de helft dus

Om te besluiten : de ervaring leert mij dat het rijden met een EV niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Dat de technologie allesbehalve op punt staat.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat is omdat mijn kijk op het gebruik anders is...

Als ik er bij mij een Taycan komt, dan installeer ik erbij meteen het zwaartste laadstation in mijn garage. Dan kom je thuis en steek je dat ding in zodat je elke morgen een volle batterij hebt en ik dus niet afhankelijk ben van externe laadpalen.

Gebruik van die kar is grotendeels korte ritten en dan af en toe dagen van 300km en dat zijn dan veel snelwegkm's dus gunstig voor verbruik. Met andere woorden zo goed als altijd haalbaar met een volle batterij.

Heel af en toe zijn er langere verplaatsingen, maar dan is dat om ergens naartoe te gaan en daar enige tijd te spenderen. Dus dan is het kwestie van te zorgen dat je daar op locatie kan opladen (maar dan spreek ik over een paar keer per jaar).

Skireis wordt ook gedaan met die auto bij ons. Dat wordt dan wat plannen, maar indien het compleet onhaalbaar is dan denk ik wel dat ze bij Porsche misschien slim genoeg zijn om een paar cayennes in rental te steken voor die gelegenheid en dan huur ik me wel zoiets.

En nee, ik ga daar bvb geen ARD mee doen, daarvoor heb ik iets anders... Ik koop dat als een daily functionele auto en geen plezierwagen...

https://ev-database.nl/auto/1116/Porsche-Taycan

Slechtste situatia is 315km en dus ook de situatie voor een skireis... Dat wil zeggen 2 keer stoppen voor minstens 25 min en dan raak je er net. Dus voorzien op 3 keer laden en tegen dan zullen er wel wat plaatsen zijn om te laden. Zou voor mij een grote aanpassing zijn want ik ben normaal ene die enkel stopt om te tanken en doorknalt, maar nogmaals dat 1 keer per jaar...

Op basis van bovenstaande zie ik geen enkel probleem en ok niet veel snelladers, maar als ze op 6 knooppunten in BE zo'n lader hebben waarmee je in 23 min ongeveer 300km range kan laden zie ik nooit een probleem anders... Behalve dat je verplicht bent om ofwel onderweg te stoppen daar voor 25min ofwel op locatie een simpele laadpaal moet vinden en dan is hij ook opgeladen in 5u...

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/8/2019 om 10:04, dragonfly zei:

Dit zijn wagens die gekocht worden als 2de wagen. Niet om de EV fanboy te gaan uithangen.

 

1 uur terug, Naish zei:

Huh???

Dat vind ik een vreemde redenering... Dit is voor mij de enige kar waar ik naar kijk als opvolger voor madam haar GLC43 op dit moment.

Als die actieradius bij normaal gebruik rond de 400km zit is dat ok voor ons... Dan kunnen wij alles doen wat we moeten doen en enkel wordt de rit naar de skivakantie dan iets meer plannen, maar dat 1 keer per jaar zou ik het niet voor laten...

 

3 minuten geleden, Naish zei:

Skireis wordt ook gedaan met die auto bij ons. Dat wordt dan wat plannen, maar indien het compleet onhaalbaar is dan denk ik wel dat ze bij Porsche misschien slim genoeg zijn om een paar cayennes in rental te steken voor die gelegenheid en dan huur ik me wel zoiets.

En nee, ik ga daar bvb geen ARD mee doen, daarvoor heb ik iets anders... Ik koop dat als een daily functionele auto en geen plezierwagen...

 

Precies toch niet zo vreemd hé?

Je zegt zelf dat je nog iets anders staan hebt en dat je overweegt om indien nodig een Cayenne te huren 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is dat iedereen moet kijken binnen zijn situatie hoeveel km’s men wil doen, en waar en wanneer er kan geladen worden.

Ik kan laden aan 11kW thuis en 17,6kW aan de firma, waardoor ik nog geen 10% van mijn laadbeurten aan de Superchargers sta. Dus, dat het daar soms wat trager gaat, stoort mij niets, temeer ik daar maar net genoeg laadt om terug thuis of aan de firma te geraken.

Trouwens, lager dan 10% komt mijn batterij nooit, want telkens ik kan, hang ik mijn Tesla aan de lader, thuis of aan de firma, dus ook als de batterij na een korte rit van 90 naar 75% is gedaald, plug ik ‘m in. Dus, ik heb nog nooit met de poepers gezeten, met nu 42k op de teller.

 

Feit is wel dat ik Superchargers nodig heb als ik verder wil rijden dan 350/400km, en daar zal Porsche mij toch moeten vertellen hoe en waar ik dat kan doen. Als dat kan, dan zou ik niet weten waarom ik nog een Tesla zou kopen. Het enige struikelblok blijft voor mij het imago van Porsche naar klanten toe. Daarom hoop ik dat ook andere merken, zoals Audi, Mercedes en BMW, snel met gelijkaardige auto’s komen.

 

En voor de skivakanties hebben wij nog de Velar van de vrouw.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, dragonfly zei:

 

 

Precies toch niet zo vreemd hé?

Je zegt zelf dat je nog iets anders staan hebt en dat je overweegt om indien nodig een Cayenne te huren 😄 

Nee, jij laat uitschijnen dat een Taycan zal gekocht worden als tweede wagen: dus iets gerne funwagen, weekendwagen, wagen, voor madam,... 

Voor ons gezin zou dit de primary wagen zijn en geen tweede wagen... Dat ding zou gebruikt worden voor de lange afstanden, want daarvoor is de 992 niet geschikt met 4 personen. Maar een dagje gaan knallen in de ardennen en dus veel km zonder pauze doe ik dan weer wel met de 992.

Zoals BMWMB zegt is het puur afhankelijk van je gebruik... Voor wat ik nodig heb van een gezinswagen is de Taycan perfect en zou zelfs voor mij als daily perfect werken. Maar dan kies ik voor fun als daily liever de 992... Maar wie weet komt er een EV 911 heee :D

Trouwens... De test op Nardo gezien van de Taycan??? Op 24u heeft die 3450 km afgelegd en dat is gemiddeld meer dan 140km per uur... Als ik aan dat tempo naar de Alpen kan ben ik content :D Dus een cayenne huren zal niet nodig zijn en als ik binnen paar jaar alleen op skireis ga met madam, kan ik wel met de 992 gaan ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op papier is de Taycan mega aantrekkelijk. Eerlijk gezegd steekt hij ook ergens vanachter in mijn fichenbak der grijze cellen. Ziet er mooi en sportief uit, geen twijfel. Over de bruikbaarheid in praktijk zijn nog wat vraagtekens. Al twijfel ik niet over Porsche hun kunde. Het zal een voertuig zijn dat de verwachtingen inlost.

Nu, zolang je nog een leuke hybride kan rijden aan een fiscaal aantrekkelijk plaatje, zou ik het ni gaan hypoticeren door het in te wisselen voor een Taycan.

PS:@naish: vooral die laatste 150km richting skiverlof... bergen in, de koude... ik ken dat en daar zou ik m wel beginnen knijpen met een krap rijbereik of onnauwkeurige indicator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hybride moet ik nooit hebben... Alleen maar nadelen aan zo een ding en het is nog mossel nog vis.

En dat skiverlof volg ik je... Maar komt er volgens mij op neer als je daar ietwat deftig mee rijdt dat je een volle lading gaat moeten maken na een 350 a 400km en dan sta je daarmee aan de voet van de alpen... Dan volle lading opnieuw en tot aan je locatie en dan in het stopcontact voor een week :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er zelf een jaar mee gereden (pana hybrid) en ik moet echt geen hybride meer hebben.. ik volg naish daarin.. mossel noch vis..

Zo’n pana hybrid is goed om door te jakkeren op de autobahn maar in alle andere omstandigheden verkies ik de model s ( wat meer zegt over een elektrische aandrijflijn dan over Tesla) instant torque is verslavend en handig.

Nooit vergeten dat een hybrid enkel en alleen maar bestaat om de CO2 kunstmatig te verlagen. In de praktijk vond ik het achteraf bekeken een ramp tenzij je mss zoals jokke_vlo het hybride gedeelte laat voor wat het is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hybride moet ik nooit hebben... Alleen maar nadelen aan zo een ding en het is nog mossel nog vis.
En dat skiverlof volg ik je... Maar komt er volgens mij op neer als je daar ietwat deftig mee rijdt dat je een volle lading gaat moeten maken na een 350 a 400km en dan sta je daarmee aan de voet van de alpen... Dan volle lading opnieuw en tot aan je locatie en dan in het stopcontact voor een week [emoji3]


Naish : eens er afdoende 800 volt palen beschikbaar zijn is er natuurlijk geen probleem voor langere ritten : laden aan 300kw ( wat mogelijk zou moeten zijn bij 800 volt ) lijkt me hemels. Met de model s naar het zuiden van Spanje heb ik ongeveer 4 uur geladen ( laden aan 100kw, stops van veelal 20-30 minuten ) dus aan 300 kw laden en je hebt echt 0.0 nadeel tegenover tanken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er zelf een jaar mee gereden (pana hybrid) en ik moet echt geen hybride meer hebben.. ik volg naish daarin.. mossel noch vis..

Zo’n pana hybrid is goed om door te jakkeren op de autobahn maar in alle andere omstandigheden verkies ik de model s ( wat meer zegt over een elektrische aandrijflijn dan over Tesla) instant torque is verslavend en handig.

Nooit vergeten dat een hybrid enkel en alleen maar bestaat om de CO2 kunstmatig te verlagen. In de praktijk vond ik het achteraf bekeken een ramp tenzij je mss zoals jokke_vlo het hybride gedeelte laat voor wat het is.


Uiteraard rij ik de Pan als ware het ne pure naft... dat doet 99.9% van de kopers.
Van de andere kant, moesten de zware naften even fiscaal aantrekkelijk zijn als de potente EV’s, zou jij nog steeds opteren voor de EV? Akkoord, het berekoppel is verslavend... maar ik verkies toch het ronkje en het plofje boven het eentonige windgeruis.
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Mich said:

weet da ni zo... een Pan hybride rijdt ni veel verschillend van een gewone denk ik

 

1 hour ago, Mich said:

Uiteraard rij ik de Pan als ware het ne pure naft... dat doet 99.9% van de kopers.

 

Je sleept een zware hoop batterijen en elektromotoren mee waar je dan uiteindelijk niks mee doet. Dan moet je toch toegeven dat het mossel noch ( @Naish ) vis is en je het puur doet voor de centen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Mich zei:

Van de andere kant, moesten de zware naften even fiscaal aantrekkelijk zijn als de potente EV’s, zou jij nog steeds opteren voor de EV? 

 

Als ik hier effe op mag inpikken. Een tijdje terug zou ik zonder twijfelen geopteerd hebben voor de zware ronker, believe you me, maar anderzijds zijn de tijden wel aan het veranderen, vergelijkbaar zoals met het roken... daar kijk je vandaag de dag helemaal anders naar dan 20 jaar geleden. D'er is alleszins iets aan het veranderen, ook bij mezelf, dat die EV langzaamaan aantrekkelijker maakt. Zo'n wagens als deze Taycan helpen daar natuurlijk heel hard bij. Dus pertinente vraag die je stelt. Ik denk dat we zouden verschieten hoe snel we op een gegeven ogenblik van mindset gaan veranderen. De stilte, comfort, acceleratie en tegelijkertijd geen uitstoot aan de wagen zelf zijn kwaliteiten die een ICE bij dagdagelijks gebruik ongelofelijk verouderd doet aanvoelen. Neemt niet weg dat die ronker op gepaste momenten plezanter kan zijn, al is alles hard aan het evolueren, in die mate dat de ronkers ook minder en minder interessant worden wanneer ze partikelfilters moeten dragen en aan strengere geluidsnormen moeten voldoen.  We worden overigens nog net niet gelyncht omdat onze wagens meerdere echte uitlaatpijpjes hebben, maar dat gaat allemaal niet lang meer duren. Ik begrijp dat sommigen dit maar al te graag meteen verticaal willen klasseren, maar vroeg of laat gaan ze dezelfde conclusies trekken. Sommigen vroeger dan anderen, omdat ze fiscaal gestimuleerd worden. :) Maar als je de kostprijs van een BMW 3-serie tegenover de kostprijs van een Tesla Model 3 plaatst, dan heeft BMW en bij uitbreiding alle klassieke constructeurs nu al een gigantisch probleem. Dat zie je in de VS aan de verkoopcijfers. Om op uw vraag te antwoorden, ik prefereer nu al een Taycan als daily zonder alle details te kennen. (denk dat eerder het prijskaartje me richting Tesla zou sturen, voor een daily, maar we zullen zien)

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid