Ga naar inhoud

Nieuwe kilometervreter


Rabbit

Aanbevolen berichten

Vrijdagavond de Espace terug ingeleverd.

 

Toch een mooie 1000 km erbij gezet. Dat zijn nog eens grondige testritten.  :)

Woensdag naar Breda gekacheld, en ik was ferm content met die kar. 2u45 min erover gedaan 's ochtends en uitgestapt like nothing happened Dat voelde wel effe anders aan dan mijn F30, met die machtig goede sportzetels. Geen hoofdpijn, geen vermoeidheid. Zalig. Dit was echt de stille wagen die ik zocht.

Ik begreep plots waarom een kennis van me, die als bestuurder van een multinational werkt, met zijn gebruik zweert bij Espace, sinds jaar en dag, ondanks het budget voor dikke 5 reeksen en E-klasses.

 

Hoe langer hoe meer ik ermee reed hoe overtuigender de wagen werd als snelwegauto. Ik ken weinig dat geslaagder is voor dergelijk doel. Anderzijds zijn er ook enkele kentekeningen te maken.  Hoezeer ik overtuigd was in den beginne van het comfort en de luxe, alsook de stilte in de wagen, des te meer deed t me wel beseffen dat dat ook het enige is waar de wagen zich toe leent (hello captain obvious :lol: ).

 

Als ik even op zijn staart duwde gaf de espace, of liever de sturing van de versnellingsbak, aan dat hij het niet zo leuk vond dat hij plots moest versnellen. Dan doet hij t wel, en het gaat vlot, maar elke vorm van snelheidsgevoel ontbreekt.

Donderdagavond wat zitten spelen met een collega met c klasse met AMG pack (C220): impressive hoe goed die kar in de bochten kon aanklampen en zelfs in rechte lijn niet veel moest onderdoen, maar weer met de nodige tegenzin.

 

Bottomline: De Espace is zowat de meest geslaagde km-vreter die ik al gereden heb. Hij geeft een à l'aise rijplezier, en de vraag is of ik t wel zie zitten om constant chillaxend rond te rijden. Het is een echte onthaastingskar. 

Een BMW 5 vind ik ook een boot, maar daar zit nog een sprankeltje "sportiness", in, zij het zeer diep in de romp ofzo :P .

 

Komende week rij ik 2 dagen met een F10 voor een traject van een 350 km.

 

En dan neem ik eindelijk een beslissing.

 

Zaterdag trouwens eens een testrit gedaan met de Espace TCE 200. De motor uit de Clio RS. Niet geheel onverwacht beviel me dit minder. De pers zei al dat die motor er minder inpast dan de DCI, en ik kan me daar deels wel bij aansluiten. Hij is geraffineerder, wat bij de luxe van de auto past, maar voor zo'n hok heb je koppel nodig, dat bij de onthaasting van zo een kar hoort. Met de TCE heeft ie imo te weinig koppel hiervoor en dan begint ie weer in toeren te trekken, want hem imo niet goed afgaat, en wat met het nodige verbruik gepaard ging.

Voor mij dus liever een diesel: riding the torque wave :) Het is een kwestie van smaak.

 

Ik mis hem wel wat nu ik weer met de E46 316i rij  :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb (samen met, of eigenlijk beter: voor) mijn schoonpa dezelfde oefening gemaakt. En gisteren de knoop doorgehakt.

 

Zeer strenge leasing-policy (Amerikaans bedrijf), geen enkele vrijheid inzake 't kiezen van andere uitvoeringen of opties dan die vrijgegeven door de fleet manager. Enkel kleurkeuze kan, of keuze tussen zaken die geen meerprijs betekenen (interieurlijsten, velgen indien zelfde bandenmaat, ...). Ook de garages liggen vast (alleen deze 't dichtst bij het bedrijf, helaas zou ik géén van de forumverkopers een plezier kunnen doen hebben, tenzij mocht 't een Renault zijn geweest want de eigenaar van de betrokken garage is geen onbekend uit 't forum- en trackdaymilieu).

 

Er zat best wel wat materiaal in de categorie, o.m. de nieuwe Passat Variant Highline 1.6 TDI (120pk), de Peugeot 508 SW Allure 1.6 HDI (116pk), de Volvo V60 Kinetic D3 (150pk), de BMW 316d touring Advantage (116pk) en de Mercedes-Benz C180d break (116pk). Alle auto's hadden dan (soms) nog enkele bijkomende opties.

Er zaten er nog 1 of 2 in, dacht ik, o.m. de Skoda Superb break ook. Geen Mazda 6. Net uit die categorie geschrapt waren de Citroën C5 (in een luxe-uitvoering) en de Opel Insignia wegens te veel CO²-uitstoot en kelderende restwaarde. Nog niet in de categorie opgenomen wegens nog geen prijzen van bekend was de Renault Talisman Grandtour en de nieuwe Audi A4 Avant. Die laatste twee hadden zeker valabele keuzes geweest: de Renault door mij (ik vind 'm prachtig en de Franse merken steken vaak de topversie in een lease-segment waar de premiumbakken enkel als basisversie aanwezig zijn), de Audi omdat m'n schoonouders in 't verleden ook al een A4 Avant hebben gehad als company car en hun dat wel bevallen is (tenzij de basiszetels die absolute marteltuigen waren).

 

Vermogen is geen thema voor de gebruiker (100pk is echt meer dan genoeg), 't is ook geen echte autoliefhebber, er waren geen eisen qua FWD/RWD, alles rijdt "goed" zolang het comfortabel, veilig en solide aanvoelt. Wel een thema is de koffergrootte (hobby = diepzeeduiken dus vlakke laadbodem en veel oppervlak (hoogte is minder van tel) zijn zeer welkom) en het zitcomfort vooraan (kwaliteit zetels). Opties/uitrusting is quasi geen thema, zolang er airco op zit en er MP3 kunnen afgespeeld worden via 't soundsysteem. Ook merkimago is geen thema, integendeel (liever niet opvallen). Leder was in geen van de auto's mogelijk maar de voorkeur ging wel uit naar een lichtgekleurd interieur - niet eenvoudig omdat de meeste merken enkel stof in antraciet aanbieden.

 

...

 

Bon, heel wat testgereden (niet noodzakelijk altijd de versie exact zoals die te nemen valt).

  • De Passat reed steriel en vond ik allerminst charme uitstralen, 't is een doodkoele nuchtere vertegenwoordigerskar. Rijdt OK, niks op aan te merken. Het was wel de grootste van alle testgereden auto's, zowel voorin, qua achterbank als qua koffer. Dat wist m'n schoonpa wel te smaken. Schoonma vond 'm mooi maar niet zo goed zitten. Kon het worden, maar eerst de rest nog testen. 
  • De Peugeot was een zeer zware teleurstelling: weliswaar een levendige neus (al geeft schoonpa daar niet om) maar materialen, afwerking waren -vergeleken met de rest- zeer teleurstellend. Voelde gewoon aan als goedkope Franse meuk. Ook al een wat ouder model; viel dus meteen af.
  • De Volvo viel redelijk goed mee. Testgereden met een D2, in de lease zit (vreemd genoeg) een basis-uitvoering D3 ipv een wat luxueuzer uitgeruste D2 (je zou 't andersom verwachten als je naar de andere auto's keek). Was meteen de voorkeur van de vrouw des huizes (het imago van Volvo stond haar sterk aan: degelijk en voornaam zonder posh premium te zijn). Helaas (zeer) kleine koffer en kleine binnenruimte achteraan. Reed smeuïg en comfy, wel (vergeleken met de 508 en zeker met de Passat) een kleine auto qua gevoel ook, binnenin (lager dak, hogere gordellijn, minder kuub in 't interieur vooraan). Voelde aan als een segment kleiner en daarom geen préféré van schoonpa. Ikzelf vond de beste optie van de hele line-up dat extra vermogen van de D3, dat voel je wel; dat zou bij mij ook primeren. Niet zo bij de schoonouders.
  • De BMW is niet getest omdat ik daar zelf van heb afgeraden, gezien de versie en gezien de concurrenten. Schoonma stond ook niet te springen om een BMW in huis te halen (imago staat 'r niet aan, toch niet van een '3), schoonpa lijdt aan het uiterst vreemde "een BMW is een achterwielaangedreven auto waar je in de winter niks mee aan kan vangen"-ziekte (die elke keer weer vreemd genoeg de Mercedessen uit de redenering houdt).
  • De Mercedes wel testgereden, een keer C200d break en een keer C180d berline. Viel zeer goed mee, ik vond 't de best rijdende auto van de hoop. De Mercedes liet ook toe om een lichtgrijze stof te kiezen (ipv antraciet), wat de schoonouders bijzonder interesseerde. Buitenkleur van de auto zou toch quasi zeker klassiek zilvergrijs worden, dus op dat vlak weinig verrassingen of pro/contra's voor de hele hoop.
  • De Skoda kwam (helaas, vind ik) niet in aanmerking omdat dat imago dan toch weer plots wat te min was. :-/ De Mazda zou ook niet overwogen geweest zijn, vernam ik gisteren.

Gek genoeg was in de week tussen de 2 testritten met de Mercedessen de policy gewijzigd en werd aan de uitrusting een "design pack" toegevoegd, da's het Avantgarde exterieur (17", volledige chrome pack met glanzende dakzuilafdekking) en de (statische) LED-koplampen en LED-achterlichten.

 

De Benz stond al quasi op 1 (enkel de magere basisuitvoering hield mij tegen om m'n schoonouders te laten toehappen), maar met de knappere uitvoering was 't snel beslist. Bij de garage nog andere interieurlijsten en andere velgen (gepolierde voorkant spaakjes ipv helemaal in donkergrijs, wat echt niet gaat met een zilverkleurige auto met chroom overal) bedongen en morgen/dinsdag is 't definitief aanbod er.

 

 

 

Denk dat ze een mooie keuze hebben gemaakt. Zal alvast een step up zijn in vgl met de huidige Citroën C5.

 

post-145-0-16873400-1454281002_thumb.jpg

 

post-145-0-14016000-1454280991_thumb.jpg

 

post-145-0-45470100-1454280982_thumb.jpg

 

post-145-0-77239200-1454281089_thumb.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Mercedes C break.   :inlove:

 

Heb je dat akoestisch glas genomen? De geteste break had het niet en de geteste berline wel. Ik vond 't een behoorlijk verschil!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid