Ga naar inhoud

Mercedes-Benz W213 E-Klasse


Phil

Aanbevolen berichten

Facelift is echt dik. ❤️  Zou 't lastig hebben om te kiezen, met nieuwcenten, in dit segment: E T-model MoPf of '5 touring LCI. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, gTa said:

Facelift is echt dik. ❤️  Zou 't lastig hebben om te kiezen, met nieuwcenten, in dit segment: E T-model MoPf of '5 touring LCI. 

Bij een break zou ik voor de Mercedes gaan. Duidelijk ruimere koffer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, The Swede zei:

Bij een break zou ik voor de Mercedes gaan. Duidelijk ruimere koffer. 

Ik kan dat niet beamen, ik heb ze nochtans naast elkaar gehad, op hetzelfde moment, hier op mijn oprit (mijn F11, de S213 van mijn schoonpa en de G31 van mijn overbuur), en ik heb er héél gericht op getest (met enkele dingen die we regelmatig vervoeren, zijnde een opgeplooide Thule CX1 fietskar, twee kinderfietsen en een BMW Baby Racer; test 2 met plooibakken van Collect&Go). Het verschil is bijzonder klein, eigenlijk "onbestaande". Qua plooibakken om te winkelen slikken ze alledrie even veel, en ook al die "weekendspullen" die ik vaak vervoer, gaan vlot in alle drie.

(Als je in het ongelukkig geval bent dat een poussette/kinderwagen of iets bulky net wel in de ene en niet in de andere past, dan is het verschil groot. Agreed. Quod non, bij mij.)

Zeker dat je met de huidige generatie E vergelijkt? Het verschil in laadruimte (vnl. oppervlak) was vooral (zéér) groot als je vergeleek met de vorige E break, die was echt een heel pak groter dan de '5 toen (en nu), en ook duidelijk groter dan de huidige E break. De S213 is qua laadruimte behoorlijk sterk gekrompen vergeleken met de S212. Hoogte is het grootste verschil (maar da's veel meer theoretisch dan lengte/breedte, omdat je zelden tot tegen 't dak laadt, behalve misschien bij de occasionele verhuis van witgoed of naar 't containerpark), maar ook qua lengte en iets qua breedte, afaik. (Disclaimer: de S212 heb ik nooit tegoei vergeleken, zeker niet op hetzelfde moment, met de andere ... heb die hooguit maar enkele keren in showrooms bekeken.)

De huidige '5 break (G31) is qua laadruimte een zuchtje groter dan de vorige (F11, de generatie die ik heb) maar wel nog altijd een tik kleiner dan de generatie daarvoor (E61). De huidige E (S213) is qua laadruimte ongeveer identiek als de E61 (al heb ik die niet naast elkaar kunnen zetten, mijn E61 was al een jaar weg als de S213 van mijn schoonpa er kwam, maar ik heb veel ervaring met die karren en kan echt goed vergelijken), maar weinig groter dan de vorige '5 (= mijn huidige auto, breedte is identiek alleen is de bruikbare laadlengte een 6-tal cm langer) en vergeleken met de huidige '5 touring eigenlijk hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik simpelweg kijk naar de cijfers, dan zie ik dat de koffer niet enkel met neergeklapte achterbank groter is, maar ook met bank rechtop. (640 vs 570 liter). En in het dagelijks leven maakt dat een redelijk verschil. 

Bij de 540i touring die ik vorig jaar een aantal weken reed, moest de achterbank echt steeds voor de eerste kleinigheid neer. Bij de E had ik dat probleem een stuk minder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, suit yourself.

Ik herhaal: ik heb ze, op het exact zelfde moment, op exact dezelfde plaats met 2m verschil, naast elkaar gehad en heb ze beladen met exact dezelfde items. Maar je moet me niet geloven, je mag uiteraard af gaan op de cijfertjes uit de boekskes.

Ik wil gewoon duidelijk maken voor mensen die nuttige, correcte info zoeken dat volgend statement pertinent onwaar is:

13 uren geleden, The Swede zei:

Duidelijk ruimere koffer. 

Klopt dus niet. Verschillen zijn er (in breedte, zowel in 't begin als wat dieper, ook in hoogte, ook in lengte ... nu eens in 't voordeel van de ene, dan weer in 't voordeel van de andere) maar ze zitten in dezelfde categorie, duidelijk ruimer dan het segment lager ('3, C) en allebei ook duidelijk kleiner dan de vorige E (S212).

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Liters laadvermogen vertalen niet rechtstreeks in gebruiksgemak of echte bruikbare ruimte. Met cijfertjes alleen weet je niks. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Mijn des heeft veel liters kofferruimte, maar er zitten wat uitstekels in, waardoor de koffer niet altijd nuttig te vullen is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12/6/2020 om 11:13, The Swede zei:

Bij de 540i touring die ik vorig jaar een aantal weken reed, moest de achterbank echt steeds voor de eerste kleinigheid neer. Bij de E had ik dat probleem een stuk minder. 

Om te illustreren hoe onnozel deze uitspraak is (en bij uitbreiding: hoe gekleurd/inconsequent/onjuist je bewering moet zijn, iets dat we hier al talloze keren van je zagen): ze staan hier weer allebei (S213 en F11) op mijn oprit en ik heb er dus maar eens een lintmeter in gegooid.

image.png.435985a0d3a00b4fe965254dc4dee4b2.png

Het enige verschil "van betekenis" is dat de E z'n kofferruimte een 5-tal cm langer is, zowel op de laadvloer als net onder het afdekzeil.
Qua vorm is de koffer van de S213 iets onregelmatiger en de hoogte (onder het afdekzeil) is 1 (achteraan) à 2 (vooraan tegen de achterzetels) cm lager.

Wetende dat de koffer van een G31 een 6 à 7 cm langer is dan die van de F11 maar voor de rest identiek........ you do the maths.
(zoals gezegd: ik heb ze hier al alle drie samen op m'n oprit gehad en dezelfde bagagestukken in alle drie de koffers gestoken, de ene na de andere)

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, The Swede zei:

We hebben weer es wat slecht gezegd over BMW... en dan blijft mijn plaat hangen 🙄

Je wordt op een fout gewezen en je moet het weer op een ander steken, bedoel je?

I'd call you out (en ieder ander ook for that matter) mocht het eender welke andere auto zijn ook, waarvan ik (wél) wist hoe 't zat. En dat weet je verdomd goed, alleen is het "oeioei het was tegen BMW hoor"-verweertje 't enige dat je dan nog kan opdissen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 1 maand later...

Die neus lijkt echt op de CLA inderdaad. Een E zou voor mij nog steeds een berline met maturiteit moeten zijn. Geen yuppie wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdelijk met deze onderweg, toch wel een geslaagde facelift imo. 'Pakt' wel niet op foto.
Het nieuwe stuur vond ik op foto ook maar speciaal, in de praktijk vind ik het wel gebruiksvriendelijker dan het vorige

Wel fan van de auto in het algemeen eigenlijk, gaf me meteen een 'Dit is Benz' gevoel

AhmqUL1.jpg

 

T0oKZn7.jpg

Ca4e0YB.jpg

oYUc7CR.jpg

SSdSZuf.jpg

Lijkt me ook een @Bompa bak :)

  • Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, zwoemba zei:

Wel fan van de auto in het algemeen eigenlijk, gaf me meteen een 'Dit is Benz' gevoel

(...)

Lijkt me ook een @Bompa bak :)

Deze stellingen verrasten me toch wel.

Naar mijn mening is dit de eerste Benz van dat segment die toch echt helemaal niét als een Benz van dat segment rijdt. 

Een E-klasse was tot nu toe altijd wat lomp(ish), voelbaar gewichtig, eigenlijk niet zo sportief-gewillig, zeeer comfortabel, een weliswaar neutrale maar overdreven veilig aanvoelende balans, gevoelloos stuur, omzeggens nul inspiratie om fijngevoelig mee te gaan 'dansen' (as in: genietend GT- of sportief rijden) maar veel meer de soothing factor die van een werk- of gezinsverplaatsing een best ontspannende activiteit maakt.

Deze W213 vind ik verrassend snedig sturen (zeer direct), gezegend met een extreem responsieve en communicatieve voortrein, een toffe (nog altijd neutrale) maar toch wel wat uitnodigende speelsheid, een sterk gestegen directheid en finesse, weinig inboeten inzake comfort (behalve misschien op 20"), een duidelijk "sportiever" interieur (gordellijn, voorruit/dakrand) waar je veel meer "in" zit dan voorheen, enz. Ook qua 'Anmutung' (hoe die op je als inzittende overkomt) is hij itt vroeger plots véél meer eigentijds, voelt even modern aan als de concurrentie (de vorige gaven altijd wat de indruk dat ze eerder conservatief opgevat waren om het klassieke/conservatieve publiek niet te veel voor 't hoofd te stoten).
Eigenlijk ... is die W213 dat wat BMW altijd zo goed deed met z'n '5. Ik zou 'm eigenlijk net als atypisch Benz omschrijven (in die categorie). Allerminst dus "Dit is (classic) (E-class) Benz". En al helemaal geen bompakar meer (waarmee ik niet gezegd wil hebben dat forumlid Bompa deze niet zou appreciëren).

Zie jij 't anders?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is meer dat een Benz een Benz maakt. De GLS is bvb strakker dan de X7, en voelt toch duidelijk aan als “de Benz” bij deze twee. Hij is nl veel serener. Minder emotie, just does the job.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, zwoemba zei:

Tijdelijk met deze onderweg, toch wel een geslaagde facelift imo. 'Pakt' wel niet op foto.
Het nieuwe stuur vond ik op foto ook maar speciaal, in de praktijk vind ik het wel gebruiksvriendelijker dan het vorige

Wel fan van de auto in het algemeen eigenlijk, gaf me meteen een 'Dit is Benz' gevoel

AhmqUL1.jpg

 

T0oKZn7.jpg

Ca4e0YB.jpg

oYUc7CR.jpg

SSdSZuf.jpg

Lijkt me ook een @Bompa bak :)

Helemaal mee eens :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's een knapperd! Ik vind hem een pak knapper dan de préfacelift, die was me wat te bol en flauw.

Dat Benz-gevoel is wel iets speciaal en moeilijk te omschrijven, zit een beetje in het "op" de auto zitten, het gevoel dat de auto uit één blok is gemaakt en je je niets moet aantrekken van het wegdek, eerder zwaarlijvig met wat beweging/souplesse maar met lichte bediening en toch voldoende Duitse "strakheid" ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat, maar ik kan dat niet rijmen aan hoe de huidige E rijdt. 

Ik herken mij absoluut niet in dergelijke omschrijving van het rijgedrag van de E, not by far zelfs. Daarom dat ik wat doorvroeg bij @zwoemba.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid