Ga naar inhoud

BMW 8 Reeks


Phil

Aanbevolen berichten

Heb ik ook gezien, maar dat zou volgens mij toch geen goed plan zijn van BMW. Het zou dan de gedoodverfde concurrent van de S-klasse coupé moeten worden, maar ik betwijfel of BMW wel kan tippen aan het niveau van comfort, afwerking en kwaliteit die die haalt. Ik zou dus liever in de plaats van een luxe-gt een concurrent voor de R8/AMG-GT zien, denk dat ze daarin beter zouden zijn;

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minutes ago, Ambi said:

Heb ik ook gezien, maar dat zou volgens mij toch geen goed plan zijn van BMW. Het zou dan de gedoodverfde concurrent van de S-klasse coupé moeten worden, maar ik betwijfel of BMW wel kan tippen aan het niveau van comfort, afwerking en kwaliteit die die haalt. Ik zou dus liever in de plaats van een luxe-gt een concurrent voor de R8/AMG-GT zien, denk dat ze daarin beter zouden zijn;

Bmw maakt toch al een waardige concurrent voor de S-klasse, waarom zou de coupé versie dat dan niet zijn voor de S-coupe. Plus, met een merk als Rolls Royce in de achterzak, die misschien wel de beste comfort gt's maakt in de business, heb ik zo'n wit-blauw gevoel dat de Bmw wel eens beter kan zijn dan de Mercedes, die qua rijgedrag misschien wat inspiratieloos is ivgm de sedan. 

aangepast door exTB
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Tom Bentley:

Bmw maakt toch al een waardige concurrent voor de S-klasse, waarom zou de coupé versie dat dan niet zijn voor de S-coupe. Plus, met een merk als Rolls Royce in de achterzak, die misschien wel de beste comfort gt's maakt in de business, heb ik zo'n wit-blauw gevoel dat de Bmw wel eens beter kan zijn dan de Mercedes, die qua rijgedrag misschien wat inspiratieloos is ivgm de sedan. 

Dat de 7 een concurrent is voor de S-klasse kan ik niet ontkennen, maar of het ook een waardige concurrent is een andere vraag, de S-klasse staat in mijn ogen nog een trapje hoger. Bovendien gaat het hier om de S-klasse Coupé ! Deze wordt enkele geleverd met de zwaarste motoren, enige "zware" motor die BMW voorlopig levert in de 7-reeks is de 50i, die nog wel kan wedijveren met de S500, maar ze hebben helemaal niets dat in de buurt komt van de S63 laat staan S65. Ik denk dat dus dat het correct is om te zeggen dat BMW het voorlopig erg moeilijk zal hebben om met een 8- serie te concurreren tegen een S-klasse.

Desondanks denk ik dat het ook gewoon om een 6-serie gaat in dit geval, dat deze niet op het zelfde niveau zal staan als de S-klasse Coupé is dan ook geen schande, aangezien deze toch in een andere prijscategorie speelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Tom Bentley:

Bmw maakt toch al een waardige concurrent voor de S-klasse, waarom zou de coupé versie dat dan niet zijn voor de S-coupe. Plus, met een merk als Rolls Royce in de achterzak, die misschien wel de beste comfort gt's maakt in de business, heb ik zo'n wit-blauw gevoel dat de Bmw wel eens beter kan zijn dan de Mercedes, die qua rijgedrag misschien wat inspiratieloos is ivgm de sedan. 

Wat zeg jij nu toch allemaal...?
Rolls Royce... GT's maken...?
6 Reeks concurrent voor de S-Coupé....?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Ambi said:

Heb ik ook gezien, maar dat zou volgens mij toch geen goed plan zijn van BMW. Het zou dan de gedoodverfde concurrent van de S-klasse coupé moeten worden, maar ik betwijfel of BMW wel kan tippen aan het niveau van comfort, afwerking en kwaliteit die die haalt. Ik zou dus liever in de plaats van een luxe-gt een concurrent voor de R8/AMG-GT zien, denk dat ze daarin beter zouden zijn;

Een concurrent voor de S Coupé zullen ze idd hopelijk niet doen, is wat verloren moeite.

Wel hoop ik dat ze de nieuwe 6 iets meer toegankelijk maken dan de huidige.
Het prijsverschil tussen de huidige 6 en de 5 is gigantisch, en hij is ook een pak duurder dan de A7 en CLS, hoewel hij ook wel een halve klasse hoger staat dan die 2 laatste.
Dus imho: aanbieden met als basisversie de 630i/d en rond de 10k duurder prijzen dan de 5 Berline met dezelfde motor, ipv 30k zoals nu het geval is...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De '8' mogen ze dan gebruiken voor bv. een M8, een volledig door M GmbH ontwikkeld machien met een in het midden geplaatste V8 (of zelfs V12 als topmodel) om de R8 en AMG GT een poepie te laten ruiken. Dromen mag zeker?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich gebruiken ze de '8' trouwens al voor de i8.

Ze hebben het chassis van de i8, laat dat door M verder ontwikkelen, steek er het blok in van de toekomstige M5 en M760i, klaar. How hard can it be?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Ambi:

Dat de 7 een concurrent is voor de S-klasse kan ik niet ontkennen, maar of het ook een waardige concurrent is een andere vraag, de S-klasse staat in mijn ogen nog een trapje hoger. Bovendien gaat het hier om de S-klasse Coupé ! Deze wordt enkele geleverd met de zwaarste motoren, enige "zware" motor die BMW voorlopig levert in de 7-reeks is de 50i, die nog wel kan wedijveren met de S500, maar ze hebben helemaal niets dat in de buurt komt van de S63 laat staan S65. Ik denk dat dus dat het correct is om te zeggen dat BMW het voorlopig erg moeilijk zal hebben om met een 8- serie te concurreren tegen een S-klasse.

Desondanks denk ik dat het ook gewoon om een 6-serie gaat in dit geval, dat deze niet op het zelfde niveau zal staan als de S-klasse Coupé is dan ook geen schande, aangezien deze toch in een andere prijscategorie speelt.

Er zit veel subjectiefs in je post en ik vrees dat de realiteit daardoor toch niet bijster correct wordt weergegeven.

Ikzelf zou (bij deze generatie) ook de voorkeur geven aan een S-klasse boven een '7, maar dat neemt niet weg dat ze allebei in exact hetzelfde segment zitten en elkaars rechtstreekse concurrenten zijn. Het interieur van een '7 is even mooi en hoogwaardig afgewerkt als dat van een S, als je dat objectief bekijkt (ze hebben beide sterke en minder sterke punten op dat vlak). Qua technische oplossingen en innovaties is de BMW zeker de S evenwaardig. En als je de vele vergelijkende tests leest, moet de BMW nauwelijks onderdoen op vlak van comfort (de eeuwige top-competentie van de S-klasse). Oké: qua totaalpakket blijft de S-klasse wel de referentie in zijn klasse, maar dat maakt niet dat 'ie plots in een ander segment zit of dat de '7, de A8, de Quattroporte of de XJ niet in hetzelfde segment zitten. Integendeel: afhankelijk van wat je wil ben je beter af bij één van z'n concurrenten, soms. En dat is al altijd zo geweest, en zal in de toekomst zo blijven.
Laat 't ons zo stellen: de verschillen tussen alvast de '7 en de S zijn zo klein dat merkvoorkeur, gewoonte of externe factoren véél bepalender determinanten zijn voor de keuze voor de ene of de andere. Iemand die beweert dat een '7 oncomfortabel is om in gevoerd te worden en een S-klasse het toonbeeld van comfort, die lult gewoon keihard uit z'n nek. Net zoals iemand die beweert dat een S-klasse voor bompa's is en als een boot stuurt en een '7 de lichtvoetigheid zelve, eveneens absurde breinscheten laat. :-)

Dat de '7 nu nog niet in alle motorisaties beschikbaar is, kan je 'm niet kwalijk nemen: hij is er nog maar net. Ook een S-klasse is 1 jaartje na release doorgaans nog niet met alle motoren leverbaar. "Helemaal niets dat in de buurt komt van de S63 laat staan S65" nou nou nou... Dat strookt toch echt niet met de realiteit. Straks is de M760Li er die alvast de S 63 AMG hard op de korrel neemt qua power en prestaties, en door z'n V12 zelfs ook op de S 65 AMG mikt. Of zijn de 610pk, 800Nm en 305 km/u die 'ie laat optekenen plots niks meer waard? ('Ie scoort daar mooi tussen de 63 en de 65 in, uiteindelijk).
Dan hebben beide modellen een even breed motorenpallet: van 4- tot 12-cilinders in benzine, en zescilinders in diesel (de S ook een 4-cilinder diesel, die er bij BMW vermoedelijk ook nog wel komt). Qua prijs zitten ze ook zeer vergelijkbaar, al is de Maybach-versie en idd ook die S 65 AMG wel bijzonder duur en ga je daar bij BMW niet snel een even dure concurrent voor vinden. Tenzij je bij Rolls gaat zien, waar de Ghost perfect die handschoen opneemt en terug een niveau hoger speelt qua exclusiviteit.

Los daarvan: een '6 is absoluut geen concurrent voor een S-klasse coupé of cabrio, neen. Toch niet from the get go: ik kan me wel inbeelden dat 'ie voor een aantal klanten wél als een (soort van) concurrent kan worden gezien omdat ze de beide wel overwegen, maar zoals Swede zegt is een '6 eigenlijk een '5 (grosso modo) in een exclusiever en duurder jasje. Qua rijden, grootte, comfort e.d. is dat wel een andere klasse (en ook segment). De '6 staat m.i. dichter bij de E-klasse coupé dan bij de S-klasse coupé, ook al is die E coupé een tikje minder speciaal en wordt die door Mercedes duidelijk gefnuikt qua motorisaties om intern niet te veel concurrentie te creëren (met de C coupé, de CLS "coupe", de SL en zelfs de S coupé). Benieuwd of de volgende E coupé ook terug AMG-versies ontzegd wordt ... 't zou me eerlijk gezegd verwonderen.

Ik heb 't gevoel dat BMW met z'n '6 nu al 2 generaties een beetje tussen twee schietschijven in schiet. Hij is geen echte GT (de S coupé/cabrio ook niet) en zit wat langs de "banalere" kant van dat predikaat in de markt, vind ik (daar waar de S coupé/cabrio een beetje langs de too much luxury / too little poise kant zit van de term "GT"). Uiteraard kan je met beide auto's perfect granturismo'en, 't zal wel zijn. De '6 z'n prijs maakt 'm weinig aantrekkelijk voor mensen voor wie een '5 (net) binnen budget past maar die geen baat hebben bij een 4-deurs berline en liever wel een statige(r) coupé zouden rijden. Oké, dan is er de '4 maar da's weer een segment lager. Anderzijds betekent de prijs die BMW voor de '6 verlangt niet noodzakelijk dat 'ie van het comfortniveau van een '7 is.

Ik vermoed ook niet dat BMW snel met een echte '7 coupé (ofte '8 ?) zal komen? De ontwikkelingskost lijkt me absurd voor een toch redelijk kleine markt (alhoewel: de V.S. en China en het Midden-Oosten samen gerekend valt dat laatste misschien nog verrassend goed mee). Het lijkt me dat BMW meer baat heeft bij een image-booster op sportief vlak, die de M-kleuren terug écht glans verschaft. Een échte GT (comfortabele, emotionele sportwagen die 't opneemt tegen de 911 en de AMG GT, b.v.) dus, geen luxecoupé.
Als je dan écht een concurrent voor de S coupé/cabrio binnen de BMW Group moet aanduiden, dan kan je bijna niet om de Wraith en Dawn heen, en daar zit je dan wel meteen weer een segment hoger. Waarmee ik niet bedoel dat een Wraith kringetjes rijdt rond een S 65 AMG Coupé (wat 'ie zeker niét zal doen), maar qua afwerking, exclusiviteit, prijskaartje en status is er dan geen vergelijk. Uiteraard zal Benz wel een pak meer S coupés leveren dan Rolls de Wraith aan de man brengt, 't zal wel zijn. Als er toch een '8 komt, zijnde een coupé van de '7, dan lijkt me dat wel een perfecte concurrent van de S coupé te kunnen worden. Zoals de '7 dat van de S is, ook al heb jij duidelijk een boon voor de S (en ik ook, vergeleken met de '7).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gohja, als er een 8 in de zin van luxecoupé zou komen lijkt me dat in de eerste plaats erg dom want ik betwijfel of deze het beter zou verkopen dan de S-klasse coupé, in een markt die zoals je al aanhaalde erg klein is.

Veel liever zou ik ook een echte sportwagen zien, een echte imagobooster (ongelofelijk wat de R8 voor Audi gedaan heeft !) die rechtstreeks de concurrentie aangaat met de R8 en eventueel AMG-GT, maar zelfs voor iets meer hardcore dat de strijd aan gaat met een GT3 lijkt me er een markt te zien, of beide natuurlijk :) .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minutes ago, gTa said:

De '6 staat m.i. dichter bij de E-klasse coupé dan bij de S-klasse coupé, ook al is die E coupé een tikje minder speciaal en wordt die door Mercedes duidelijk gefnuikt qua motorisaties om intern niet te veel concurrentie te creëren (met de C coupé, de CLS "coupe", de SL en zelfs de S coupé).

Ik ben het zowat eens met de rest van je post, maar hier ga je toch serieus de mist in, Gilles. ;)

De E Coupé staat op het chassis van de W204 C-Klasse, en is bovendien leverbaar met een 220d, hierdoor heeft dit model vanafprijs die dik 50k lager ligt dan die van de 6 Reeks. Ik vind de E Coupé dus eerder een concurrent voor de 4, ook al is er daarvoor nu de C Coupé, dus vreemd dat Benz de E Coupé nog aanbiedt.

Mocht je gezegd hebben dat de 6 dichter bij de CLS staat dan bij de S Coupé zou ik het wel met je eens zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas op, een S coupé is geen "boot met 2 deuren" meer zoals de eerste generatie CL dat was, of zelfs de vorige generatie. En iets niét brengen omdat het mogelijks niets beter zal verkopen dan de huidige marktleider van dat specifiek productsegment, da's nogal een wufte houding if you ask me. :-)

Maar ik verwacht ook niet dat BMW met een '7 met 2 deuren komt. Ze zouden de next gen '6 gewoon beter een tikje beter maken (overeenstemmend met z'n prijs, zeg maar), da's veel makkelijker. En dan blijft er budget over voor die sportkar waar we allemaal zo hard naar verlangen (en waar BMW, zo las ik hier elders, eigenlijk nu ook wel van beseft dat ze dat véél harder missen dan toendertijd ingeschat ... omdat de i8 niet op zo'n manier afstraalt op het ganse gamma zoals een goeie 911-concurrent dat zou kunnen doen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mercedes is volop bezig met de E coupé, en je kan nu al zien dat het een direct afgeleide is van de E berline, met exact dezelfde neus en dashboard. 

Als ik naar de foto's kijk van de 6 (of wordt het 8) hierboven, dan zie ik nu al dat deze een compleet eigen design zal krijgen, net zoals bij de vorige generaties. Ik zie zelfs een koffer met lijnen die mij doen denken aan de eerste generatie 6, waarbij de kofferklep echt 'op' de achterkant ligt.

Wat me ook opvalt is dat 'm precies nog slanker/spitser/lager wordt. 

Ik ben er zeker van dat 'm terug in dezelfde prijsklasse zal gaan spelen. Je hebt dan idd de keuze, of een supercomfortabele, ruimere en zwaardere S coupé, ofwel een lichtere en sportievere BMW 6. Sowieso zullen ze beiden dikke motoren krijgen, en een onberispelijk afgewerkt interieur met de beste materialen, zoals de 6 nu ook al was.

I kijk er alvast naar uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Phil:

Ik ben het zowat eens met de rest van je post, maar hier ga je toch serieus de mist in, Gilles. ;)

De E Coupé staat op het chassis van de W204 C-Klasse, en is bovendien leverbaar met een 220d, hierdoor heeft dit model vanafprijs die dik 50k lager ligt dan die van de 6 Reeks. Ik vind de E Coupé dus eerder een concurrent voor de 4, ook al is er daarvoor nu de C Coupé, dus vreemd dat Benz de E Coupé nog aanbiedt.

Mocht je gezegd hebben dat de 6 dichter bij de CLS staat dan bij de S Coupé zou ik het wel met je eens zijn.

Ik ben op mijn beurt weer niet akkoord met jou. Oké, ik nuanceer wat: misschien staat 'ie er mooi tussenin. Iig: de afstand tussen de E coupé en de '6 is vergelijkbaar met die tussen een '6 en een S coupé. Ik heb de E cabrio testgereden (in 2 versies) als beoogde (mogelijke) vervanger voor een '6 cabrio (ik wou objectief testen, maar de persoon die uiteindelijk met de auto zal moeten rijden heeft zeer subjectief "no Benz" gezegd, dus helaas). Heb ook de '6 cabrio gereden. En alhoewel ik de S coupé niet gereden heb, de limousine wel. Je moet dat ook eens doen en objectief die auto's bekijken. Then we'll talk again.

Feit is: de 4-pitter diesels maken dat die E coupé een (heel) pak lager op de markt kan staan dan de '6, ja. Ik zei dan ook (zeer bewust) niet dat de E coupé op dezelfde wijze in de markt staat als een '6. Al zijn b.v. een E 500 coupé en een E 400 cabrio echt zeer rechtstreekse concurrenten van resp. de 650i coupé en de 640i cabrio. Veel meer dan dat een 640i/650i een concurrent is van een S 400/500 coupé/cabrio. Dat alles geeft weer dat 't genuanceerder is dan jij laat uitschijnen, en dié nuance wou ik brengen. That's all.

Geen mist hier, vriend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het voor een keer redelijk met Gilles eens. 

De vergelijking die veel hier (en elders) trekken tussen de 7 en S zijn zo krom als het maar kan zijn. Commonplaces gelijk de "7 is sportiever, de S comfortabeler maar lomper" zijn zo idioot als het maar kan zijn. En ik denk dat ik ondertussen een beetje uit ervaring spreek. 

 

Dat de 6 zich eerder als een luxe-coupe van de 5 opwerpt dan een coupe van de 7, is niks mis mee. 

Het clienteel dat bij Mercedes de S-coupe koopt, staat vrij ver van de typische BMW klant want een veel rijper publiek. BMW heeft om die klanten aan te trekken Rolls in zijn gamma.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai nog ni. S 65 AMG coupé zit op ... wat ... 240-250k basis? En een Wraith begint maar bij 100k ex hoger. Quite a difference. Ook in productie-aantallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus goedkope Wraith aka Bmw 8 zou daar perfect tussen passen, lijkt mij toch niet zo duur om te ontwikkelen. Bentley CGT - Mercedes S Coupe - Bmw 8, klinkt goed voor mij. En als BMW zich toch al zou wagen aan een 911 concurrent, zal het waarschijnlijk eerder in het Z-gamma of iets dat de M-divisie op z'n eentje doet zoals bij AMG. 

aangepast door exTB
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zo duur om te ontwikkelen ... 'k weet 't nog zo niet. Da's voor hen ook een compleet nieuw segment, hé. En als ze daar van kunnen voorspellen dat ze onvoldoende gaan verkopen om er aan te verdienen, dan komt dat ding niet. Daar zullen ze bij de Vorstand wel op toezien. Ze hebben met de i8 en de i3 al twee modellen die zéér ver in de toekomst pas een (verhoopte) ROI hebben door nu daar massaal in te investeren in de hoop van het merkimago als top-bouwer van elektrische auto's ... 'k denk dat er niet veel meer moet bijkomen waar 't rendement onzeker van is. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid