tuscani 11.791 Geplaatst: 29 september 2017 Geplaatst: 29 september 2017 dat is omdat er anders geen enkele inwoner van brussel stad, zelf nog binnen mag..want daar rijden ze tegenwoordig allemaal met o-platen rond. waarom ze in godsnaam die aanpassing van o-platen gedaan hebben....heeft niets meer met liefhebbers te maken enkel met een zo goedkoop mogelijk wrak rijden Quote
Krikkie 9.828 Geplaatst: 29 september 2017 Geplaatst: 29 september 2017 80% van de O plaat rijders wel, van mij mag het zelfs naar 40j gaan. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 15 december 2022 Geplaatst: 15 december 2022 dit topic nog eens gebruiken: 2031 diesel wagens verboden in LEZ 2035 benzine wagens verboden https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/15/dieselwagens-benzine-ban/#:~:text=De Vlaamse Regering heeft een,enkel elektrische wagens nog welkom. 1 1 Quote
Krikkie 9.828 Geplaatst: 15 december 2022 Geplaatst: 15 december 2022 3 uren geleden, Liquid Li0n zei: dit topic nog eens gebruiken: 2031 diesel wagens verboden in LEZ 2035 benzine wagens verboden https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/15/dieselwagens-benzine-ban/#:~:text=De Vlaamse Regering heeft een,enkel elektrische wagens nog welkom. We zullen zien! Quote
Krikkie 9.828 Geplaatst: 15 maart 2024 Geplaatst: 15 maart 2024 https://autofans.be/nieuws/overheid/54204-wordt-heel-wallonie-dan-toch-geen-lage-emissiezone-vanaf-2025?fbclid=IwAR3xwUgVPmL1DEOP3NEIIJThsmK0VTtSjSnvRvtBd_9lmj_eV4Vgjfe7OdQ Quote
Bjorno 2.272 Geplaatst: 16 maart 2024 Geplaatst: 16 maart 2024 12 uren geleden, Krikkie zei: https://autofans.be/nieuws/overheid/54204-wordt-heel-wallonie-dan-toch-geen-lage-emissiezone-vanaf-2025?fbclid=IwAR3xwUgVPmL1DEOP3NEIIJThsmK0VTtSjSnvRvtBd_9lmj_eV4Vgjfe7OdQ Tja was ook wel serieus van de pot gerukt, dan moet 80% van wallonië een nieuwe auto kopen. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 Het hele LEZ verhaal was lange tijd ver van mijn bed show maar met mijn euro4 diesel lichte vracht die op zijn laatste benen loopt ben ik er mij toch wat over aan het informeren. Eerste vaststelling, het einde is veel dichterbij voor de euro6 diesels dan ik altijd in mijn hoofd had. Ik dacht mijn huidige nog te vervangen door een 2dehands euro6, maar dan ben ik geen tien jaar verder zonder zorgen ... Tweede vaststelling, er zijn nog maar weinig alternatieven op dit moment, heb al enkele mensen gesproken in mijn omgeving met wat bestelwagens in de vloot en het aanbod is echt nog maar beperkt als alternatief. Derde vaststelling, doordat het zo lokaal is zijn er schijnbaar ook maar weinig goede tools beschikbaar om er mee om te gaan. Concreet moet ik donderdag op een afspraak in Gent zijn, parking Dok-Noord is een optie die volgens parkings.gent niet in LEZ ligt. Waze zegt dat hij daar niet kan geraken zonder LEZ binnen te rijden Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 5 mei 2025 Geplaatst: 5 mei 2025 (aangepast) Voor 't geval iemand dat nodig heeft, in Frankrijk moet ge een "Crit'air" sticker kopen voor in de lage emissie zones, bv als ge door Lille naar Parijs gaat. Ge bestelt het hier https://www.certificat-air.gouv.fr/ Nogal bewerkelijk met chassisnummer, euronorm enz maar de goedkeuring komt snel. De sticker komt pas later maar in de gemailde pdf zit een qr code die ge kunt uitprinten/fotograferen. Prijs is minder dan 5 euro Sommige bedrijven arrangeren het voor u maar die rekenen dan administratiekosten die een veelvoud zijn. 5 mei 2025 aangepast door Le Capri Mauve Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 5 mei 2025 Geplaatst: 5 mei 2025 Blijft toch absurd, al die LEZ regels en toelatingen en stickers, op regio/gemeente-niveau, in verschillende landen. Geraak er maar eens aan uit en weet maar op voorhand wat je waar moet hebben. 1 Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 5 mei 2025 Geplaatst: 5 mei 2025 Het wordt een uitdaging om overal zonder boetes door te raken. Ik denk dat de crit'air in orde is (hopen dat er geen administratieve vertraging tussenzat) maar ik denk een dat ik een parkeerboete ga hebben (plaats aanvragen was te ingewikkeld en te laat) en ik verwacht een snelheidsovertreding van 1 a 2km/u . Er zat geen cruise control op die camionette en 't was daar bergaf. Quote
Balleke 455 Geplaatst: 5 mei 2025 Geplaatst: 5 mei 2025 Vorig weekend naar Reims geweest en in het stad daar zou het moeten.. Gek dat ze er zo'n spel van maken en misschien 20% van de Fransen zelf ene heeft, en dat is misschien al veel gezegd. Ik had er ook gene want reed nog maar 2 dagen met die auto, dus dacht het wel te kunnen uitleggen. Geen controles gehad. Quote
Stancke 4.650 Geplaatst: 5 mei 2025 Geplaatst: 5 mei 2025 Wij hebben in januari de Crit'Air gekocht via de site, waren met 3 auto's en maar 1 iemand heeft deze effectief in de bus gekregen. Van andere vrienden hebben ze het twee keer opgestuurd maar nooit toegekomen en van mij, ik heb het nooit gehad. Gelukkig is dan wel de PDF voldoende maar stop met deze zever aub. Quote
BelgianRally 105 Geplaatst: 5 mei 2025 Geplaatst: 5 mei 2025 3 uren geleden, ir_fuel zei: Blijft toch absurd, al die LEZ regels en toelatingen en stickers, op regio/gemeente-niveau, in verschillende landen. Geraak er maar eens aan uit en weet maar op voorhand wat je waar moet hebben. Europa had hier beter een uniform (digitaal) systeem voor maakt... ipv de waarschuwing voor te hoge snelheid die nu verplicht is. Quote
BelgianRally 105 Geplaatst: 5 mei 2025 Geplaatst: 5 mei 2025 2 uren geleden, Stancke zei: Wij hebben in januari de Crit'Air gekocht via de site, waren met 3 auto's en maar 1 iemand heeft deze effectief in de bus gekregen. Van andere vrienden hebben ze het twee keer opgestuurd maar nooit toegekomen en van mij, ik heb het nooit gehad. Gelukkig is dan wel de PDF voldoende maar stop met deze zever aub. heb dit al jaren en nooit problemen mee gehad. Meestal wel gekocht als ik al onderweg was en in het hotel de pdf uitgeprint, maar de sticker altijd gekregen Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 5 mei 2025 Geplaatst: 5 mei 2025 5 uren geleden, Balleke zei: Vorig weekend naar Reims geweest en in het stad daar zou het moeten.. Gek dat ze er zo'n spel van maken en misschien 20% van de Fransen zelf ene heeft, en dat is misschien al veel gezegd. Ik had er ook gene want reed nog maar 2 dagen met die auto, dus dacht het wel te kunnen uitleggen. Geen controles gehad. Ben in November naar Parijs geweest zonder vignet en geen controle noch boete. Zelfde met dat umwelt vignet in Duitsland. Kom en kwam maandelijks wel eens in verschillende Duitse steden waar het nodig is en nooit boete of controle gehad, zelfs al naast politie gestaan of politie die me gekruist is en op straat geparkeerd. 1 Quote
Luv4DLM 1.280 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 Ik vrees dat ik 200EUR aan mijne rekker heb door één straat in te rijden die bij de LEZ hoorde van Barcelona. Ik wist het oprecht niet dat dit met een aanmelding was. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 2 uren geleden, Luv4DLM zei: Ik vrees dat ik 200EUR aan mijne rekker heb door één straat in te rijden die bij de LEZ hoorde van Barcelona. Ik wist het oprecht niet dat dit met een aanmelding was. afwachten of er effectief een boete in de bus komt he, en dan kan je eventueel nog wachten op een herinnering ervan. die komt meestal niet. 1 Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 10 uren geleden, Liquid Li0n zei: Ben in November naar Parijs geweest zonder vignet en geen controle noch boete. Zelfde met dat umwelt vignet in Duitsland. Kom en kwam maandelijks wel eens in verschillende Duitse steden waar het nodig is en nooit boete of controle gehad, zelfs al naast politie gestaan of politie die me gekruist is en op straat geparkeerd. Idd, had hier zelf stuk in Duitsland, was gelijk net buiten een lez zone dat ik moest zijn. Dus geen sticker gekocht want te duur imo. Eens daar wegenwerken die je langs lez sturen. Nooit iets van gehad. 2 uren geleden, Luv4DLM zei: Ik vrees dat ik 200EUR aan mijne rekker heb door één straat in te rijden die bij de LEZ hoorde van Barcelona. Ik wist het oprecht niet dat dit met een aanmelding was. Boete onder de ruit gehad in Barcelona paar jaar terug. Nooit iets van gehoord... 1 Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 8 mei 2025 Geplaatst: 8 mei 2025 In Frankrijk gaan er blijkbaar stemmen op, om heel dat Crit'Air-gedoe op de vuilhoop te gooien, wegens te complex om te handhaven. Maar ondertussen zijn de zones uitgebreid, en is heel de stedelijke agglomeratie van Rijsel een Crit'Air-zone geworden: die zone is redelijk groot, en komt tot tegen de grens, en omvat dus ook de E17. Als je dus in Rekkem, of Menen de grens oversteekt, moet je zo'n vignet hebben. Hier in de streek is er nogal wat over te doen geweest, omdat heel veel Belgen hun boodschappen over de grens, in de Auchan of Match, doen, en ze dus zo'n vignet moesten hebben. Stad Menen en gemeente Wevelgem hebben zelfs speciale dagen georganiseerd waar je als digitale analfabeet geholpen werd om zo'n vignet aan te vragen. Ik moet om familiale redenen nogal regelmatig net over de grens zijn, de laatste tijd, en ben toch al één keertje gecontroleerd geweest op het al dan niet hebben van een vignet (het was nog niet gekleefd, maar ik had de pdf bij). Al bij al houdt het niet veel in om aan te vragen, en het kost de wereld niet (ik denk dat het hun aan logistiek zelfs meer kost, dan wat er voor moet betaald worden), maar 't is weer een typisch voorbeeldje van versnipperde regelgeving. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 8 mei 2025 Geplaatst: 8 mei 2025 5 minutes ago, ex-Mooseman said: Ik moet om familiale redenen nogal regelmatig net over de grens zijn, de laatste tijd, en ben toch al één keertje gecontroleerd geweest op het al dan niet hebben van een vignet (het was nog niet gekleefd, maar ik had de pdf bij). Kunnen ze dat niet gewoon checken op nummerplaat? 5 minutes ago, ex-Mooseman said: Al bij al houdt het niet veel in om aan te vragen, en het kost de wereld niet (ik denk dat het hun aan logistiek zelfs meer kost, dan wat er voor moet betaald worden), maar 't is weer een typisch voorbeeldje van versnipperde regelgeving. En hoeveel stickers moet je op den duur op je voorruit hangen? Dat wordt toch belachelijk. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 8 mei 2025 Geplaatst: 8 mei 2025 2 minuten geleden, ir_fuel zei: Kunnen ze dat niet gewoon checken op nummerplaat? En hoeveel stickers moet je op den duur op je voorruit hangen? Dat wordt toch belachelijk. ja, dat vind ik ook. Al zijn ze nu meer en meer naar die e-vignetten aan het gaan. Heb het al wel gezien, dat er auto's rondrijden met 4 of 5 vignetten, en het lastige is dat je ze niet bij elkaar mag plakken. Want die van Zwitserland of Oostenrijk moet je dan rond je binnenspiegel plakken of aan de linkerkant. die crit'air en umwelt plakkette moet je dan rechtsonder... Quote
Krikkie 9.828 Geplaatst: 8 mei 2025 Geplaatst: 8 mei 2025 Kan toch ook zonder sticker? Vorig jaar online besteld en was gewoon op nummerplaat. Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 8 mei 2025 Geplaatst: 8 mei 2025 24 minuten geleden, ir_fuel zei: Kunnen ze dat niet gewoon checken op nummerplaat? 't Is Frankrijk... Dat is ook die hele insteek van die Crit'Air-vignetten; als er een zn. 'pic de pollution' is, kan men in de LEZ bepaalde klasses van voertuigen niet meer toelaten. Ten einde dat gemakkelijk visueel te kunnen checken, hebben ze dus die gekleurde vignetjes ingevoerd. Het zou inderdaad perfect kunnen aan de hand van een Euro-norm, een nummerplaat (voor buitenlanders eventueel met een registratie vooraf, of binnen de x aantal dagen nadien), en met ANPR-camera's, maar de minitel-server kan dat nog niet aan. 28 minuten geleden, ir_fuel zei: En hoeveel stickers moet je op den duur op je voorruit hangen? Dat wordt toch belachelijk. Yep... Ik was al blij dat ik dat Zwitsers vignet niet meer moest plakken sinds vorig jaar, daar zijn ze de Fransen nu... Dat CH-vignet was dan nog alleen maar voor de auto waarmee we op vakantie gingen, nu heb ik er eentje voor alle auto's moeten bestellen. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 8 mei 2025 Geplaatst: 8 mei 2025 Just now, ex-Mooseman said: 't Is Frankrijk... Dat is ook die hele insteek van die Crit'Air-vignetten; als er een zn. 'pic de pollution' is, kan men in de LEZ bepaalde klasses van voertuigen niet meer toelaten. Ten einde dat gemakkelijk visueel te kunnen checken, hebben ze dus die gekleurde vignetjes ingevoerd. Het zou inderdaad perfect kunnen aan de hand van een Euro-norm, een nummerplaat (voor buitenlanders eventueel met een registratie vooraf, of binnen de x aantal dagen nadien), en met ANPR-camera's, maar de minitel-server kan dat nog niet aan. Nee, die Crit'Air vignetten kunnen ze toch checken met de nummerplaat. Dat is toch wat ze in Lyon doen/gingen doen? Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 8 mei 2025 Geplaatst: 8 mei 2025 Ik had ook gelezen dat ze dat zouden handhaven met ANPR-camera's, inderdaad te beginnen in Lyon (waar je ook voor de tunnels door/onder de stad een sticker nodig hebt). Maar net dat lukt volgens een artikel in de Franse Nord'Eclair niet (equivalent van de Krant van West-Vlaanderen, dus: top-journalistiek) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.