Ga naar inhoud

Lage-emissiezone (LEZ)


Kartfreak

Aanbevolen berichten

2 minutes ago, RRD said:

Ik ken de cijfers niet meer, maar ik geloof dat zo'n vrachtschip tig duizenden keren meer uitstoot dan een personenwagen. Dus veel verschil gaat het inderdaad niet maken.

Het gaat over fijn stof. Je mag er vanuit gaan dat dat net zoals ander stof meer in de lucht hangt vlak bij de plaats van de vervuiling en minder en minder in de lucht hangt naarmate je er verder af gaat. 

Of ga je beweren dat achter een bus gaan staan geen verschil gaat maken qua fijn stof in je longen omdat de haven toch op 5km verder ligt. Dat is gewoon ongefundeerde zever.

 

Het is misschien ook een complot van de Chinezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Davy_:

Ik ben is curieus hoe dit allemaal gaat evolueren, ze willen iedereen elektrisch. Ik ben is benieuwt naar de energieprijzen binnen x jaar.

Die trend is toch al duidelijk ingezet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Geezer:
  Inhoud verbergen

De nva wilt gewoon de makakken buiten met hun golfjes en 190's. Iedereen mee?

 

Makakken rijden bmw 320d :)

Tijd dat die met een 190 reden is 10 jaar geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben (wonende binnen de LEZ misschien niet helemaal objectief :D) wel voor.

Uiteraard lost dit niet alle (luchtkwaliteit)problemen op, maar het is een begin.  Dat er nog een haven in de buurt is en een ring 'rond' Antwerpen loopt is toch geen reden om niets te doen?

Wat ik niet goed begrijp is waarom de Singel zelf ook al in de LEZ valt.  De grens moet uiteraard ergens liggen, maar persoonlijk lijkt het mij logischer om de grens net binnen de Singel te leggen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Krikkie:

Makakken rijden bmw 320d :)

Tijd dat die met een 190 reden is 10 jaar geleden.

 

Wel duidelijk dat jij ergens 'Ten velde' woont.  ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden zei ir_fuel:

Het gaat over lokaal de luchtkwaliteit verbeteren in het centrum van een stad. 

Daar heb je wel een goed punt. Maar denk je dat het realistisch is om iedereen zijn auto af te nemen? Voor die mensen is dat echt een groot probleem. En wat met die mensen die als hobby bezig zijn met een oldtimer die misschien 3000km op een jaar doet? En waarom mogen oldtimers van 40 jaar oud dan weer wel :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei PJH:

Daar heb je wel een goed punt. Maar denk je dat het realistisch is om iedereen zijn auto af te nemen? Voor die mensen is dat echt een groot probleem. En wat met die mensen die als hobby bezig zijn met een oldtimer die misschien 3000km op een jaar doet? En waarom mogen oldtimers van 40 jaar oud dan weer wel :s

Bfov is er mee bezig ;) of het nog gaat lukken om de leeftijd naar beneden te halen tot 30 is nog een vraagteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik, ik ben daar lid van. Het valt me op dat de overheid een bende klojo's zijn. Die wisten echt een paar weken voor de invoering nog maar half wat ze nu wilden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, PJH said:

Daar heb je wel een goed punt. Maar denk je dat het realistisch is om iedereen zijn auto af te nemen? Voor die mensen is dat echt een groot probleem. 

Iedereen zijn auto afnemen? Een benzine auto van minder dan 24 jaar oud mag daar rondrijden he. En een diesel van minder dan 10 jaar ook. Jullie doen hier precies of je moet een EURO6 motor hebben om nog de stad in te mogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mag "gratis", behalve voor benzine van voor de euronorm, of diesel tot euronorm 3 zonder roetfilter.  

aangepast door Framfy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als oldtimerliefhebber vind ik het uiteindelijk wel kunnen mits uitzondering van oldtimereigenaars die in de zone wonen... Maar die mannen met hun oldtimers moeten nu 350€ per jaar per wagen gaan afdragen. Dat is toch te gek voor woorden?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De boetes zijn pas vanaf maart. Ik stel voor dat we de administratie wat werk gaan geven, door een oldtimermeeting te gaan houden in Antwerpen centrum, in combinatie met een LEZ grens rondrit waarbij we keer op keer voorbij de camera's rijden.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt blijft dat als ze iets nuttig willen doen, dat het iets moet zijn dat per km aangerekend wordt.

Dan betaalt de vervuiler echt, nu is het waanzin.

Vervuilende auto en je rijdt weinig (wat een doel is): niet echt een probleem (zoals iemand die 10 oldtimers heeft die 500 km per jaar bollen bvb).

Auto die meer proper is (Euro 4 ofzo) bvb en je rijdt erg veel: daar betaal je gewoon voor.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei W201:

Het punt blijft dat als ze iets nuttig willen doen, dat het iets moet zijn dat per km aangerekend wordt.

Dan betaalt de vervuiler echt, nu is het waanzin.

Vervuilende auto en je rijdt weinig (wat een doel is): niet echt een probleem (zoals iemand die 10 oldtimers heeft die 500 km per jaar bollen bvb).

Auto die meer proper is (Euro 4 ofzo) bvb en je rijdt erg veel: daar betaal je gewoon voor.

 

100% mee eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Martini Racing:

Gedaan met een oldtimer hebben in je garage als je binnen de ring woont.

kzou er echt niet mee kunnen lachen mocht hetzelfde in Gent komen.

2020, makker ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België is het nog zeer mild kwa uitstootzones...Het is gewoon eens de moment dat ze die oudere wagens meer uit het verkeer halen. Je ziet toch te vaak dat bijvoorbeeld de generatie die nu 50/60 jaar is 20 jaar met dezelfde wagen blijft rijden om er zoveel mogelijk op te besparen. En dat is dan de generatie waarvan velen hun huis afbetaald is, en op 58 jaar zijn ze op pensioen...heb je dan echt nog die 15 jaar oude Toyota diesel nodig? Mij maak je niet wijs dat ze zich dan geen nieuwe wagen kunnen kopen...

Mijn punt is dat het tijd wordt dat mensen van mentaliteit veranderen en ze beseffen dat ze deel zijn van een collectief, door het goede voorbeeld te geven en een beetje een moderne wagen te kopen komt iedereen ten goede. Ik noem dat uw sociale verantwoordelijkheid oppakken. Het probleem is dat iedereen denkt: iemand anders doet het wel in mijn plaats.

(on a side note: ik ben gisteren mijn schoonouders mogen gaan depanneren in hun 15 jaar oude toyota, ik hoop dat echt dat dat kot 1 van de dagen vastslaat)

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid