Ga naar inhoud

Tesla Model 3


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Oh maar ik heb het al gezegd, en zal het nog blijven zeggen...
Elektrische auto's hebben een laadtijd nodig, en voor alles wat nog geen Tesla is ben je sowieso gedoemd om momenteel langer te moeten laden. Maar de tijd staat niet stil, de Model 3 zal al een range hebben van een gemiddelde benzinewagen met ook het vermogen van een sportieve benzinewagen, en dit aan 0 uitstoot rechtstreeks uit de auto. Nu kan je met je diesel nog de grote jan uithangen maar tijden zullen veranderen en mits er alternatieven op de markt komen die het gat tussen je diesel en elektrisch rijden nog verkleinen, gaat elektrisch de voorkeur krijgen. Om nog maar te zwijgen over de autopilot-functionaliteiten die beschikbaar worden op de Model 3 en de evolutie naar autonoom rijdende auto's.
Ik begrijp absoluut mensen die nu nog een diesel kopen, maar binnen 10 jaar kijken we hier helemaal anders naar. Ook omdat de technologie vooruit is gegaan. Porsche wilt hun Mission E namelijk ook met snelladen uitrusten, aan 350 kWh, wat 10 minuten zou betekenen. Raad eens wat Tesla binnen afzienbare tijd wil doen? Hun superchargers ook naar 350 kWh willen optrekken, waardoor heel dat Tesla wagenpark ook aan 10 minuten kan laden. Welke reden als dieselrijder ga je dan nog hebben om tegen de overheid je recht op diesel te verdedigen?


Range van een gemiddelde benzineauto? Serieus? Gaat die Model 3 dan 500km bollen in alle weersomstandigheden en zonder te moeten rijden als een 80-jarige? Straf.

En het zal inderdaad wel zijn dat in de toekomst er geen argumenten tegen electrisch meer gaan zijn en dan stap ik ook wel over. De vraag is alleen hoe ver in de toekomst...

Momenteel zijn er nog meer dan genoeg argumenten :

- prijs/kwaliteit nog niets deftig te krijgen (geef toe, de afwerking van Tesla komt niet in de buurt van gelijkaardig geprijsde andere merken)
- weinig knappe modellen (de Model S is eigenlijk de enige mooie electrische auto, de Model X is net een Prius, het interieur van de Model 3 lijkt op dat van een Citroën uit de jaren 80 en de andere merken lachen er gewoon mee, zie bijvoorbeeld BMW i3... )
- range te kort
- laadtijd te lang
- te hoog verbruik bij hogere snelheden

Verstuurd vanaf mijn SM-P900 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Full EV's het aanbod inderdaad beperkt, maar misschien herkennen de meeste constructeurs ook dat ze momenteel met de huidige technologie je nog niet uit je Duitse dieselstoof kunnen halen, maar zich wel kunnen richten op de IT nerd of de geitenwollensokkendrager. Kijk maar naar de styling van de Prius doorheen de jaren...

Dat van de kwaliteit van de afwerking van een Tesla vind ik een moeilijke. De eerste reeks was inderdaad even goed als een Lexus - perfect voor een dikke Amerikaanse reet - maar ik schat de afwerking van het interieur van mijn Model X toch heel wat hoger in dan de M2 die we hier ook hebben staan. Mag ook wel voor die prijs, maar ook in de hogere regionen van MB, BMW, Audi en Porsche valt het me op dat je in mijn Model X al ver moet zoeken om een stom plastieken afdekplaatje met faux leder afdruk te vinden. De moeilijkheid is om te herkennen wat echt luxe is en wat er gewoon luxueus uit ziet; zo is het interieur van Porsche ook luxueus te noemen, maar zijn alle knoppen vaak ook maar plastic.

2017-Porsche-Cayenne-interior-dashboard-

Het interieur van een Tesla is daarentegen wat minder druk, en dat geeft misschien de indruk wat minder luxueus te zijn...

Interior-1440.jpg?20170420

Daarentegen kan ik een bijna onbeperkt aantal stoelinstellingen in aparte profielen opslaan... Eentje om sportief te rijden, eentje om relax me te laten rijden met de autopilot, eentje om normaal te rijden... Dat kon ik met mijn BMW niet met maar 2 knoppen :)

Ik vind het interieur van de i3 overigens ook prachtig, maar denk ook dat dat weer gebouwd is met het EV publiek in het achterhoofd, niet met de lease dieselrijder als potentiële koper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minutes ago, wooter said:

Toen ik vroeger met een Esso tankkaart door Duitsland reed moest ik ook opletten waar ik ging tanken :). Heb zo ooit eens de snelweg moeten verlaten en 15km over gewone wegen rijden omdat ik het anders niet ging halen.

True, ik had ook even goed mijn bankkaart kunnen uithalen... Net zoals ik ook bij een 50kW CHAdeMO lader had kunnen laden in tussentijd.

Ja want je bankkaart uithalen en op de snelweg tanken is even onefficiënt als bij zo een traag laadstation stoppen natuurlijk.

Helaas, die vergelijking gaat niet op.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, wooter said:

Ik vind het interieur van de i3 overigens ook prachtig, maar denk ook dat dat weer gebouwd is met het EV publiek in het achterhoofd, niet met de lease dieselrijder als potentiële koper.

Sowieso, met dat kartonnen dashboard.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er echt mee kunnen leven. Ik ben naar het zuiden gereden gisteren en vandaag, en ben op 2x 500 km 4 keer gestopt, waarvan telkens 2 keer voor een uur of zo. En dat uren aan een stuk vlammen, da's ook voorbij trouwens. Hier in FR kunnen ze echt niet meer rijden. Iedereen rijdt links of in het midden. Als je dan langs recht voorbij gaat, dan vinden ze het zelfs niet meer erg. 0,0 reactie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
18 minutes ago, ir_fuel said:

Sowieso, met dat kartonnen dashboard.

Bij Porsche moet je stevig bijbetalen voor alcantara wat een kunststof is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, wooter said:

Bij Porsche moet je stevig bijbetalen voor alcantara wat een kunststof is :)

ja want kunststof = kunststof natuurlijk ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
7 minutes ago, DDke said:

Ik zou er echt mee kunnen leven. Ik ben naar het zuiden gereden gisteren en vandaag, en ben op 2x 500 km 4 keer gestopt, waarvan telkens 2 keer voor een uur of zo. En dat uren aan een stuk vlammen, da's ook voorbij trouwens. Hier in FR kunnen ze echt niet meer rijden. Iedereen rijdt links of in het midden. Als je dan langs recht voorbij gaat, dan vinden ze het zelfs niet meer erg. 0,0 reactie. 

Zoals ik in het Model X topic al aangaf... vorig weekend heen en terug naar Oostenrijk gereden, en zelfs inclusief files vind ik dat ik nog nooit zo uitgerust en relax aankwam op bestemming en thuis. Dat ligt dan ten dele aan het elektrisch rijden want dat verplicht je wel om om de 2-3 uren een pauze te houden, maar dat lag ook aan de autopilot waardoor je het kan permitteren om niet de hele tijd super aandachtig te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
1 minute ago, ir_fuel said:

ja want kunststof = kunststof natuurlijk ....

Alcantara is de grootste afzetterij want dat kost effectief geen hol in vergelijking met leer :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, DDke said:

Ik zou er echt mee kunnen leven. Ik ben naar het zuiden gereden gisteren en vandaag, en ben op 2x 500 km 4 keer gestopt, waarvan telkens 2 keer voor een uur of zo.

WTF. 

Pak volgende keer een bus van Eurolines ofzo :blink:

Ik ben 2 jaar geleden met mijn camionette + autoremorque van thuis naar Paul Ricard gereden, overdag. Dat was 1000km en niet in de meest comfy omstandigheden en ik ben zelfs zoveel niet gestopt :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, wooter said:

Alcantara is de grootste afzetterij want dat kost effectief geen hol in vergelijking met leer :)

Gelukkig zijn opties die puur elektronisch te activeren zijn in je ECU geen afzetterij.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, wooter said:

Zoals ik in het Model X topic al aangaf... vorig weekend heen en terug naar Oostenrijk gereden, en zelfs inclusief files vind ik dat ik nog nooit zo uitgerust en relax aankwam op bestemming en thuis. 

En zonder honger!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, ir_fuel said:

WTF. 

Pak volgende keer een bus van Eurolines ofzo :blink:

Ik ben 2 jaar geleden met mijn camionette + autoremorque van thuis naar Paul Ricard gereden, overdag. Dat was 1000km en niet in de meest comfy omstandigheden en ik ben zelfs zoveel niet gestopt :lol: 

2 keer op 500 km, met 2 kindjes? Dat valt toch goed mee? Telkens 1 keer om te eten, en 1 keer om evn uit de auto e gaan en te gaan pissen. Heb wel 12 uur gereden over 1000 km...

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei wooter:

Alcantara is de grootste afzetterij want dat kost effectief geen hol in vergelijking met leer :)

Alcantara :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei ir_fuel:

WTF. 

Pak volgende keer een bus van Eurolines ofzo :blink:

Ik ben 2 jaar geleden met mijn camionette + autoremorque van thuis naar Paul Ricard gereden, overdag. Dat was 1000km en niet in de meest comfy omstandigheden en ik ben zelfs zoveel niet gestopt :lol: 

Klinkt niet echt als een standaard rit van 1000km. Meeste mensen die 1000km rijden is met hun gezin op vakantie, met (kleine) kinderen ga je niet 1 à 2 keer kort stoppen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, jvc said:

Klinkt niet echt als een standaard rit van 1000km. Meeste mensen die 1000km rijden is met hun gezin op vakantie, met (kleine) kinderen ga je niet 1 à 2 keer kort stoppen...

Als ik hier naar de "straffe verhalen" luister is dat meestal de nacht door en slapen die kinderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Ik denk dat het merendeel hier ook niet standaard om de 200 km pauzeert en maar max. 130 gaat rijden in Duitsland :). Hier wordt volgens mij vooral goed door gereden, zoals ik vroeger ook deed :).

Heb ooit ook van lege naftbak naar lege naftbak gereden, maar ik herinner me ook dat ik eens in België ook bijna de middenberm in zat door vermoeidheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei ir_fuel:

Als ik hier naar de "straffe verhalen" luister is dat meestal de nacht door en slapen die kinderen.

Als wij klein waren was het ook zo maar 25j geleden kon je vermoedelijk nog vlotter knallen :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is bijzonder irritant geworden in FR. Het was best druk, en iedereen rijdt op de strook waar hij zin in heeft, of dat nu links, rechts of midden is. Ook iedereen voegt in wanneer hij zin heeft, of je nu aan 160 aankomt of niet.

mijn vrouw is normaal gezien nogal "connservatief" in de wagen, maar die heeft mij de laatste 300km gewoon gezegd dat ik mocht slalommen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-7-2017 om 21:47 zei wooter:

Beetje vreemd dat je die 120 km/u een marteling vond. In UK staat de M25 vol trajectcontroles en is de limiet 112 km/u.

Het ene sluit het andere toch niet uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid