Ga naar inhoud

Mobiliteitsbudget ipv salariswagen


ir_fuel

Aanbevolen berichten

5 minutes ago, ir_fuel said:

Hoe kan je misbruik maken van het systeem?

Ik vind persoonlijk dat, wanneer je zo een auto niet nodig hebt (je gebruikt het openbaar vervoer om te gaan werken, je fietst naar het werk, ...), je er beter geen krijgt. Tot op heden was dat een dure zaak voor een werkgever, om netto eenzelfde toeslag te bereiken dan wat nu komt door het mobiliteitsbudget. Er zijn ongetwijfeld gevallen waar mensen echt geen wagen wilden, maar hem wel moesten nemen omdat een loonsverhoging te duur was en ze anders niets hadden. Ook dat is 'misbruik'. 

Het is natuurlijk een dunne lijn, en elk geval is anders, ieder zijn mening is ook anders, ik vind het een goed iets dat mobiliteitsbudget. Of het veel gaat veranderen betwijfel ik, maar het is toch een eerste stap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is toch geen misbruik?

Misbruik is kilometervergoeding vragen voor verplaatsingen die je niet doet voor je werk, of met een lichte vracht rijden op de zaak voor privé-verplaatsingen, en daar geen VAA op betalen.

Je krijgt een auto ter beschikking, daar mag je privé mee rijden maar daar staat tegenover dat je VAA moet betalen. Waar is het misbruik?

Zijn maaltijdcheques dan ook misbruik?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, ir_fuel said:

Dat is toch geen misbruik?

Misbruik is kilometervergoeding vragen voor verplaatsingen die je niet doet voor je werk, of met een lichte vracht rijden op de zaak voor privé-verplaatsingen, en daar geen VAA op betalen.

Je krijgt een auto ter beschikking, daar mag je privé mee rijden maar daar staat tegenover dat je VAA moet betalen. Waar is het misbruik?

Zijn maaltijdcheques dan ook misbruik?

Voor mij is het wel misbruik als de zoon of dochter constant met de auto rijdt. Maar goed, regeltechnisch is het geen misbruik zoals je aanhaalt, naar mijn gevoel is het dat wel. 

O ja, jaloezie is het niet trouwens. Ik snap zelf maar goed genoeg waarom, als het kan, waarom zouden ze het dan niet doen. Ik vind het persoonlijk gewoon vreemd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons zijn er genoeg waarvan de werknemer een bedrijfswagen heeft, en waarvan de vrouw er mee naar haar werk rijdt.

Op zich geen misbruik, maar dan expensen ze wel hun trein abo :D het is toegelaten, maar ik vind dat toch wel wat vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ook leuk worden voor de werkgever. Als nieuwe werknemer moet je dus eerst 1 jaar met een firmawagen rijden vooraleer je recht hebt op zo'n budget :fp: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei dragonfly:

Zal ook leuk worden voor de werkgever. Als nieuwe werknemer moet je dus eerst 1 jaar met een firmawagen rijden vooraleer je recht hebt op zo'n budget :fp: 

Is belachelijk. Ook het meenemen naar een volgende werkgever. Wordt een plezier voor de sociaal secretariaten. :up:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gaan ze doen met werknemers waar de wagen deel uitmaakt van hun beroepsactiviteit? Vertegenwoordigers moeten een wagen hebben om hun beroep te kunnen uitoefenen. Deze betaald evenveel miserie als een boekhouder die alle dagen op kantoor zit, en rijd zijn wagen op voor zijn werk. Terwijl de boekhouder zijn vrouw hem iedere dag dropt aan zijn werk en dan naar haar werk tuft. Maar ze betalen beiden wel hetzelfde op hun firmakrel. Dat ze dat verschil eerst eens aanpakken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik mijn bus kunnen inwisselen voor geld? Da spel kostte 240.000 euro, moet mij maandelijks best wel wa opleveren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij KMO's zal dat ook weer leuk worden. Er zullen wel weer wat creatieve personeelsleden met bedrijfswagen vragen voor mobiliteitsbudget én een (pool)wagen die ingeschreven is op bedrijf.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag me dat ook af, wat met een technieker / vertegenwoordiger die geen bedrijfswagen wil maar er wel eentje nodig heeft om zijn job te doen. Als bedrijf betaal je dan die mobiliteitsvergoeding aan u werknemer en kan je nog eens een auto aankopen om hem zijn job te laten doen. Of zie ik dit verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, utah said:

Wat gaan ze doen met werknemers waar de wagen deel uitmaakt van hun beroepsactiviteit? Vertegenwoordigers moeten een wagen hebben om hun beroep te kunnen uitoefenen. Deze betaald evenveel miserie als een boekhouder die alle dagen op kantoor zit, en rijd zijn wagen op voor zijn werk. Terwijl de boekhouder zijn vrouw hem iedere dag dropt aan zijn werk en dan naar haar werk tuft. Maar ze betalen beiden wel hetzelfde op hun firmakrel. Dat ze dat verschil eerst eens aanpakken. 

Je betaalt voor het privé gebruik, aka buiten de werkuren. Of jij nu tijdens de werkuren 1 of 100.000 km / jaar bolt doet er niet doe. Je betaalt om ook buiten de werkuren met die kar te kunnen rijden. Als dat je niet aanstaat kan je altijd opteren voor een privé-wagen die je gebruikt om van thuis naar je werk en terug te rijden, alwaar de bedrijfswagen op de parking staat die je enkel mag gebruiken voor beroepsverplaatsingen en waar je dan nul VAA op betaalt. De mogelijkheid bestaat dus al. En thuis naar je werk en terug is ook een privé verplaatsing, dus dan is alles gedekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Maverick said:

Vraag me dat ook af, wat met een technieker / vertegenwoordiger die geen bedrijfswagen wil maar er wel eentje nodig heeft om zijn job te doen. Als bedrijf betaal je dan die mobiliteitsvergoeding aan u werknemer en kan je nog eens een auto aankopen om hem zijn job te laten doen. Of zie ik dit verkeerd?

Die zal gewoon niet te kiezen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een beetje als de evenredigheidsregel. Wat ik in mijn betoog wil aantonen is dat de ene voor zijn VAA dus meer privé KMS kan / mag doen dan de andere. Dat ze dan maar starten met VAA per km met bewezen beroepskilometers. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, utah said:

Dat ze dan maar starten met VAA per km met bewezen beroepskilometers. 

Dat ze maar starten met hun loonbeslag van >60% wat naar beneden te trekken eerst.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende bedrijfskrel zal hier een CNG versie zijn. En ja, ik ben verplicht om een bedrijfswagen te nemen. Staat contractueel vastgelegd ikv mijn rol op het werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het nog veel absurder dat je VAA moet betalen op een laptop van het werk, zelfs al gebruik je die nooit voor privé-doeleinden en heb je thuis je eigen laptop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat als je na X aantal jaar recht hebt op een wagen uit een hogere klasse? Je gaat voor altijd vast zitten aan de catalogus prijs van je laatste firmawagen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, bertds said:

En wat als je na X aantal jaar recht hebt op een wagen uit een hogere klasse? Je gaat voor altijd vast zitten aan de catalogus prijs van je laatste firmawagen?

Daar hebben ze volgens mij allemaal niet over nagedacht :P 

Hoe zit het met indexeren trouwens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei ir_fuel:

Ik vind het nog veel absurder dat je VAA moet betalen op een laptop van het werk, zelfs al gebruik je die nooit voor privé-doeleinden en heb je thuis je eigen laptop.

Nö. -_-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zal gewoon niet te kiezen hebben.

Je kan dus een medewerker opleggen om een bedrijfswagen te nemen?
Neem nu een kmo waar iedereen een bedrijfswagen heeft. Maar 5 van de 10 medewerkers werken op den bureau en willen direct hun bedrijfswagen inruilen voor centen. Ok maar wat met die andere 5 die alle dagen op de baan zijn maar bij manier van spreken achter den hoek wonen en ook geen bedrijfswagen willen? Betaal je dan als baas een auto + extra loon? Bij kleine kmo's zal dat wel niet zo snel voorvallen maar bij de grotere spelers zie ik het al gebeuren. Komen met de fiets toe en nemen dan de wagen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ook bij mij zijn. Met de motor naar het werk. Ik kan alle kosten aftrekken. En vandaar uit een dienstwagen ipv firmawagen. Ik rijd bijna nooit privé met de firmawagen, maar ben verplicht een firmawagen te hebben van mijn werkgever. Hier thuis staan nog 2 wagens voor privé verplaatsingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minutes ago, Maverick said:


Je kan dus een medewerker opleggen om een bedrijfswagen te nemen?
Neem nu een kmo waar iedereen een bedrijfswagen heeft. Maar 5 van de 10 medewerkers werken op den bureau en willen direct hun bedrijfswagen inruilen voor centen. Ok maar wat met die andere 5 die alle dagen op de baan zijn maar bij manier van spreken achter den hoek wonen en ook geen bedrijfswagen willen? Betaal je dan als baas een auto + extra loon? Bij kleine kmo's zal dat wel niet zo snel voorvallen maar bij de grotere spelers zie ik het al gebeuren. Komen met de fiets toe en nemen dan de wagen.

Als je uw auto nodig hebt voor uw job ben je inderdaad de pineut. Als uw werkgever u verplicht de auto te houden krijgen uw collega's geld en jij niet. Ofwel moet de werkgever pool-/dienstwagens gaan voorzien en heeft hij extra kosten. Toch als je, zoals je aanhaalt, op een paar km van je job woont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid