Ga naar inhoud

Mobiliteitsbudget ipv salariswagen


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Wonen waar je werkt, allemaal goed en wel.
Mijn vrouw werkt 22 jaar voor dezelfde werkgever, ik volgend jaar 20.
We zijn oorspronkelijk dicht bij ons werk gaan wonen (Izegem, gezien dat haar werkplaats was, ik werkte toen in hartje Brugge, dat was dus al een beetje opgeschoven in de goede richting). We konden het met 1 auto doen, jong getrouwd, en willen sparen, weet je wel.
Dan wordt ze naar Roeselare overgeplaatst. OK, met de trein, maar dan ben je nog niet op je werkplek. En dan heb je nog geen avondafspraken of vergaderingen ingepland, want die volgen de uurregelingen van de spoorwegen naadloos.
Goed, er kwam dus al snel toch een tweede auto. Impliciet verwachtten beide werkgevers immers ook dat ze klantenbezoeken deed en dat ze opleidingen ging volgen op plekken die moeilijk bereikbaar waren met het openbaar vervoer. Met een wagen in het gezin was dat altijd schipperen en goed afspreken, met weinig mogelijkheid om om te gaan met onverwachte omstandigheden).
Ik veranderde van werkgever, en mijn werkplek werd Kortrijk (na stages in Mesen, Wervik, Desselgem). Na twee jaar werd het opnieuw Kortrijk, na een lange opleidingsperioden in Antwerpen en Aalst, maar dan op de Markt, en moest ik nog mobieler zijn (klantenbezoeken )vervolgens naar Rumbeke op het Accent Business Park, en dan terug naar Kortrijk-Centrum, dan naar Zwevegem voor een jaar of vier, terug 2 jaar Accent Business Park (toen kwam er een bedrijfswagen voor mij), drie jaar Menen en nu sinds een jaar of twee is mijn vaste stek dichtbij de Expressweg in Brugge.
Toen we grond kochten, was onze voornaamste prioriteit : dichtbij een oprit van een snelweg.
We zijn allebei van Wevelgem afkomstig, en daar kan je snel naar E17, E403, A19 en R8.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, msxx said:

Je moet dat niet voor het geld doen. Wij doen het voor de vrijheid: talloze terrasjes/resto's met de fiets, activiteiten voor de kinderen met de fiets, etc.

Brussel Centrum, activiteiten voor de kinderen met de fiets? :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel % van de Vlamingen werkt in/rond Brussel? :) 

Dat bedoel ik.

En wat gaat er gebeuren met de huizenprijzen als wat jij hier voorstelt effectief zou gebeuren? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei ir_fuel:

Hoeveel % van de Vlamingen werkt in/rond Brussel? :) 

Dat bedoel ik.

En wat gaat er gebeuren met de huizenprijzen als wat jij hier voorstelt effectief zou gebeuren? 

Voor mij hoeft niemand dat te doen. Maar weet dat de optie bestaat om je leven te organiseren zoals je zelf wilt. Er is teveel passiviteit en het ondergaan van 'een lot' en dan maar kakken op het systeem ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/10/2017 at 3:26 PM, ir_fuel said:

In welk land trekken openbare alternatieven wel op iets, behalve in stedelijk gebied?

Zwitserland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze geven je een auto voor een reden, ik doe consultancy dus mijn loon is altijd hetzelfde, waar ik ook werk. Ik woon in het Antwerpse, maar waar je ook woont maakt dus echt niet uit, want heb, omdat het om tijdelijke projecten gaat via dezelfde firma, daardoor al in Nederland gewerkt (verschillende locaties) en ook in Henegouwen e.d.  maar ook in Brussel en vlakbij de woonplaats...

daarom hamer ik er bij iedereen op dat ze een verschil tussen salariswagens en bedrijfswagens moeten maken. Soms moest ik om de 3 a 4 dagen tanken, soms maar om de 2 weken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Liquid Li0n:

 

daarom hamer ik er bij iedereen op dat ze een verschil tussen salariswagens en bedrijfswagens moeten maken. Soms moest ik om de 3 a 4 dagen tanken, soms maar om de 2 weken...

In de beeldvorming: ja

In de belastingen: nee, want je wordt alleen belast op privé-gebruik

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Liquid Li0n said:

daarom hamer ik er bij iedereen op dat ze een verschil tussen salariswagens en bedrijfswagens moeten maken. Soms moest ik om de 3 a 4 dagen tanken, soms maar om de 2 weken...

Dat hameren zal de linkse pers voor u wel doen. 5 jaar geleden gebruikte niemand het woord "salariswagen". 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nu ze meer en meer grabbel en schnabbel a la samusocial gaan schrappen, zullen ze zich moeten richten op andere doelen. En wat is er beter, dan aan de heilige koe te gaan zitten en ze nog verder uit te melken? 

De oppersocialist uit Oostende zal wel iets uitvinden nu hij alles van windmolens heeft leeggezogen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

CNG blijkt niet aan te slaan. Momenteel 5000 wagens op de totale markt. Nu zijn ze bij zowat alles wat met fleet te maken heeft, ze aan het promoten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei utah:

CNG blijkt niet aan te slaan. Momenteel 5000 wagens op de totale markt. Nu zijn ze bij zowat alles wat met fleet te maken heeft, ze aan het promoten. 

Wss enkel een succes bij Colruyt medewerkers?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan er iemand nog even verduidelijken hoe de berekening nu precies zal zijn?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170630_02949967

De formule in dit artikel zegt niets over de VAA zelf. Vervalt die dan ook?

Ik heb nu een wagen met een serieus hoge catalogusprijs (60k) die dankzij een zeer hoge korting en restwaarde toch in mijn budget paste.

Als ik nu even ga rekenen volgens die formule dan kom ik aan ongeveer €1000 per maand.
Als de VAA dan ook nog eens zou wegvallen dan komt daar nog eens ruim 150 extra voordeel bij.

Klopt dit of zie ik wat over het hoofd? Is er misschien ergens een bovengrens of bepaald?
Want voor €1150 netto per maand wil ik er toch wel eens over nadenken...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Skiwi222 said:

Kan er iemand nog even verduidelijken hoe de berekening nu precies zal zijn?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170630_02949967

De formule in dit artikel zegt niets over de VAA zelf. Vervalt die dan ook?

Ik heb nu een wagen met een serieus hoge catalogusprijs (60k) die dankzij een zeer hoge korting en restwaarde toch in mijn budget paste.

Als ik nu even ga rekenen volgens die formule dan kom ik aan ongeveer €1000 per maand.
Als de VAA dan ook nog eens zou wegvallen dan komt daar nog eens ruim 150 extra voordeel bij.

Klopt dit of zie ik wat over het hoofd? Is er misschien ergens een bovengrens of bepaald?
Want voor €1150 netto per maand wil ik er toch wel eens over nadenken...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 

Natuurlijk vervalt de VAA. Er is geen voertuig meer waar je een voordeel van geniet.

Wat je zegt kan kloppen (ik heb het niet nagerekend).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, iets zegt me dat met die stand van zaken weinig werkgevers gaan akkoord gaan.

Bij de meeste bedrijven zijn de budgetten op basis van een vast kilometrage, meestal 25.000 of 30.000 km. De werkelijke kost voor de contracten die minder kilometers doen is meestal lager, voor die met meer kilometers logischerwijze hoger en meestal brengt dat in een vloot elkaar zo wat in evenwicht.

De werknemers die hun auto gaan willen ruilen voor cash zullen normaalgezien diegene zijn die weinig kilometers doen, want ja, zij kunnen zich daar voordeel mee doen. Degene die veel kilometers doen zouden echter hun broek eraan scheuren en de meeste daarvan zullen dan ook bij hun bedrijfswagen blijven.

Voor de werkgever betekent dat echter dat de contracten waarop hij nu "wint" (die met lage werkelijke kilometrage) gaan wegvallen en hij enkel de lease voor de dure contracten zal mogen blijven ophoesten. Als werkgever zou ik dus niet snel akkoord gaan met een "cash for car" operatie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, josenjef said:

Minder fleet is ook minder administratie, maar of dat er veel over de streep gaat halen ...

Dat past bij mij tot nu toe in 1 map...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vooral van 2 fte naar 1 of zo wat misschien een motivatie kan zijn. Maar dan heb je eerst een voldoende grote vloot nodig [emoji3]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik even bereken voor mezelf kan ik een nieuwe Megane RS maandelijks betalen met het mobiliteitsbudget, zou voor mij dus interessant kunnen zijn. Alleen heb ik een wagen nodig met trekhaak wat op de meeste sportieve hatchbacks niet mogelijk is :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid