Ga naar inhoud

Mobiliteitsbudget ipv salariswagen


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Op 1/7/2017 om 11:07 zei J3nkins:

Ik denk niet dat je er je voordeel uit haalt als je een bedrijfswagen hebt waarmee je toch wat km's maakt in het kader van je job. En het feit dat je je niks moet aantrekken van eventueel onvoorziene kosten geeft toch ook wat gemoedsrust, daar wil ik gerust iets meer voor betalen.

 

Op 1/7/2017 om 11:15 zei Carlito:

Ligt eraan of je dan nog kilometervergoeding mag vragen ook nog :ninja:

Idd, met mijn km-vergoeding kreeg ik ongeveer 1000 a 1200 eur / maand. Brandstofkost was tussen de 600 en 900 eur/maand.

Op 1/7/2017 om 11:22 zei Geezer:

Tuurlijk niet, je hebt een mobiliteitsbudget

En dat is jammer :D

9 uur geleden zei Maverick:

Vraag me dat ook af, wat met een technieker / vertegenwoordiger die geen bedrijfswagen wil maar er wel eentje nodig heeft om zijn job te doen. Als bedrijf betaal je dan die mobiliteitsvergoeding aan u werknemer en kan je nog eens een auto aankopen om hem zijn job te laten doen. Of zie ik dit verkeerd?

Ook deze kan een eigen wagen kopen he :)

Maar zal idd niet de keuze krijgen.

 

In elk geval zie ik mijn werkgever daar niet mee beginnen. En als hij het doet, is het goed dat ik ook een firmawagen heb sinds meer dan een jaar, of ik was gescheten. Mocht ik er willen op ingaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook dat heb ik jaren gedaan. Enkel tanken bij Dats24.

:D

Valt eigenlijk wel mee, zijn goed gespreid.

CNG daarentegen ... er is nog wat werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Maverick:


Je kan dus een medewerker opleggen om een bedrijfswagen te nemen?
Neem nu een kmo waar iedereen een bedrijfswagen heeft. Maar 5 van de 10 medewerkers werken op den bureau en willen direct hun bedrijfswagen inruilen voor centen. Ok maar wat met die andere 5 die alle dagen op de baan zijn maar bij manier van spreken achter den hoek wonen en ook geen bedrijfswagen willen? Betaal je dan als baas een auto + extra loon? Bij kleine kmo's zal dat wel niet zo snel voorvallen maar bij de grotere spelers zie ik het al gebeuren. Komen met de fiets toe en nemen dan de wagen.

Ik hoop het, want ik heb er zo die op enkele 100'en meters van kantoor wonen. Maar, die moeten niet naar kantoor maar rechtstreeks naar klant. 

Ik zie het al gebeuren : vraag naar mobiliteitsbudget ipv auto. Uiteraard moet er dan een auto ter beschikking staan om naar klant te gaan. Maar, 'het is toch maar enkele 100'en meters dus we rijden met die wagen wel naar huis, dat is toch ook beter voor het bedrijf want kan dan sneller bij klant zijn' en 'ik passeer dan ook maar even langs de delhaize'

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Mbman said:

en 'ik passeer dan ook maar even langs de delhaize'

Gevolgd door 'de belastingcontroleur passeert dan ook maar even langs die delhaize'

Nuja, langs de andere kant ... worden bedienden ooit gecontroleerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Bompa said:

In elk geval zie ik mijn werkgever daar niet mee beginnen. En als hij het doet, is het goed dat ik ook een firmawagen heb sinds meer dan een jaar, of ik was gescheten. Mocht ik er willen op ingaan.

De vraag is hoe het geregeld gaat worden. Is het een vrije keuze, of kan de werkgever verplicht worden als de werknemer het vraagt? Het is nog niet in voege iig. Ben benieuwd. Ik voorspel weer haken en ogen zoals bij de nieuwe VAA in 't begin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nederland <> België

 

Ik heb ooit gelezen dat ze dat bij de wintersport ook doen, al die auto's die op vakantie vertrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei janvkn:

In Nederland wordt dat gedaan. Daar gaan ze op de parkings van de Ikea staan, en elke auto waar geen bijtelling op betaald werd, wordt opgeschreven.

Idd. Heb al controle aan mijn broek gehad. Helaas hij klopt

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, ir_fuel said:

Gevolgd door 'de belastingcontroleur passeert dan ook maar even langs die delhaize'

Nuja, langs de andere kant ... worden bedienden ooit gecontroleerd?

Ja, ik ken iemand die een paar keer is gevolgd 's morgens naar zijn werk, om daarme geconfronteerd te worden bij de controle waar hij werd op uitgenodigd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn vorig werk moest iedereen die een firmawagen had er verplicht mee naar t werk rijden, ook al woonde die maar een paar honderd meter verder.
Mensen die geen firmawagen hadden en ergens naar toe moesten mochten dan 1 van die firmawagens pakken.
Heb door die regels regelmatig brandjes gestookt.
Geen firmawagens op de parking, en ik die naar ne leverancier moest ofzo...

Op zich was dat zo slecht nog niet geregeld.
Verkopers moesten op een bepaald moment ook met hun eigen auto naar de luchthaven ipv met ne taxi.
Was ook nie naar hun zin...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze geven die auto tenslotte voor hun eigen he, omdat een loonsverhoging in bruto duurder is dan die auto geven. En ze weten ook wel, de hele autosector leeft 70% van de onderhouden.

Het moet wel al een stevig bedrag netto zijn dat ze bijgeven om een nieuwe auto van 25 a 30k euro om de 4 jaar te kunnen vergoeden!

Als ik morgen geen bedrijfswagen meer heb open ik mooi mobile.de en zal deze meer co2 en nox uitstoten dan de bedrijfswagen nu en uiteraard ga ik met onderhoud bij een bevriende garage ipv officiële dealer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎3‎-‎7‎-‎2017 om 00:12 zei janvkn:

Dus jij rijdt met je privéwagen naar je werk, en vandaar neem je de firmakar om op locatie te gaan?

 

Op ‎3‎-‎7‎-‎2017 om 00:26 zei gewoon ik:

Ik werk op locatie en woonwerk staat mooi op de rittenlijst. Is geen probleem

In NL is woon-werk geen privé verplaatsing maar wordt gewoon gerekend als 'zakelijke kilometers'

Als je met rittenregistratie werkt mag je in NL ook max 500km per jaar privé rijden zonder dat er VAA / bijtelling betaald hoeft te worden. Die paar honderd meter omrijden om langs de Delhaize te rijden zouden dus geen probleem zijn.
Die twee dingen samen maken het dus voor veel mensen een redelijk alternatief om af te zien van privé gebruik van de wagen en zo onder de bijtelling uit te komen. Want die is fors. In België is die optie er nauwelijks omdat je woon-werk gezien wordt als privé.

De regeling welke hier voorgesteld wordt doet mijn mond echt openvallen. Hoe kan hier ooit transparantie ontstaan in belastingen als er dergelijke ondoorzichtige formules ontstaan. De boekhouder/fiscalisten varen er weer wel bij. Onwaarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In NL is woon-werk geen privé verplaatsing maar wordt gewoon gerekend als 'zakelijke kilometers'
Als je met rittenregistratie werkt mag je in NL ook max 500km per jaar privé rijden zonder dat er VAA / bijtelling betaald hoeft te worden. Die paar honderd meter omrijden om langs de Delhaize te rijden zouden dus geen probleem zijn.
Die twee dingen samen maken het dus voor veel mensen een redelijk alternatief om af te zien van privé gebruik van de wagen en zo onder de bijtelling uit te komen. Want die is fors. In België is die optie er nauwelijks omdat je woon-werk gezien wordt als privé.
De regeling welke hier voorgesteld wordt doet mijn mond echt openvallen. Hoe kan hier ooit transparantie ontstaan in belastingen als er dergelijke ondoorzichtige formules ontstaan. De boekhouder/fiscalisten varen er weer wel bij. Onwaarschijnlijk.


Inderdaad waarom zo ingewikkeld? Ik doe zelfs geen moeite om aan de berekening te beginnen, ik wil mezelf niet blij maken met een dooie mus [emoji2] van mijn 25 000 kilometer zijn er misschien 1000 zakelijk, dus in principe behoor ik tot de doelgroep ...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-7-2017 om 23:49 zei janvkn:

In Nederland wordt dat gedaan. Daar gaan ze op de parkings van de Ikea staan, en elke auto waar geen bijtelling op betaald werd, wordt opgeschreven.

Wa meende da?

Den enige keer dat ik ben tegengehouden was toen ik met een clio reed en Luxemburgse platen. Da was ne compleet uitgeruste van budget en voor een of andere reden hadden ze niks meer voor mij (was zo'n onderaannemingscontract) enkel nog die clio met die platen en daar hebben ze me 4 maand mee laten rijden.

Elke keer er douane stond stond ik mee aan de kant :D

Kon mijnen baas daar eigenlijk voor gepakt worden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

Uw bedrijfswagen inruilen voor cash is voor veel bestuurders niet aantrekkelijk. 'Zeker voor wie veel rijdt, is het oninteressant', besluit het Planbureau.

Als de werkgever het goedkeurt, dan krijgt wie volgend jaar zijn bedrijfswagen inlevert daar cash voor in de plaats. Hoort bij die wagen ook een tankkaart, dan ontvangt hij of zij er nog eens 20 procent bovenop, besliste het kernkabinet vorige week. Dat zou - afhankelijk van de wagen - 200 tot 700 euro netto kunnen opleveren.

Volgens berekeningen van het Planbureau - waarover De Standaard bericht - zal die regeling voor veel bestuurders niet voordelig zijn. 'Wie een bedrijfswagen heeft, legt jaarlijks gemiddeld 30.000 kilometer af. Daardoor zou de opleg voor het inleveren van een tankkaart gemiddeld 40 procent moeten bedragen', rekent het Planbureau voor. 'Uit onze cijfers blijkt dus dat het bedrag voor veel bestuurders niet het aantal kilometers compenseert dat ze vandaag met hun tankkaart afleggen', zegt onderzoeker Alex Van Steenbergen.

Rijkste Belgen

Uit cijfers van Renta blijkt bovendien dat het ontvangen cashbedrag ruim onder de leasingwaarde van de wagen zit. De conclusie van het Planbureau sluit aan bij wat organisaties als VAB, Touring, Febiac, en Traxio eerder al zeiden. Volgens hen zou het systeem niets veranderen aan de files omdat weinig mensen zullen kiezen voor het cashbedrag.

Vooral voor wie veel kilometers aflegt, is het volgens Van Steenbergen oninteressant. Vooral de rijkste Belgen profiteren van de anderhalf miljard euro die de schatkist jaarlijks uitgeeft aan salariswagens, blijkt uit de studie van het Planbureau. Zo zit bijna de helft van de totale waarde van het bedrijfswagenpark geconcentreerd bij de tien procent hoogste inkomens.

Bron: De Tijd

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei erq:

Vooral de rijkste Belgen profiteren van de anderhalf miljard euro die de schatkist jaarlijks uitgeeft aan salariswagens, blijkt uit de studie van het Planbureau.

En hoeveel brengen die auto's op aan VAA, taks, BIV & benzine/diesel. Dat staat er nooit bij hé

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, msxx said:

De schatkist geeft geen cent uit aan die wagens.

Brainwashing..

Minder inkomsten = een virtuele uitgave.

Link naar reactie
Delen op andere sites

handig voor gezinnen die nu met 2 of zelfs 3 bedrijfswagens zitten! Maar weeral slecht voor de alleenstaanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid