gTa 28.022 Geplaatst: 19 oktober 2017 Geplaatst: 19 oktober 2017 52 minuten geleden zei Germinal: Anderzijds hoop ik dat die trajectcontroles beperkt gaan blijven en en dat Benneke zo snel mogelijk naar de vuilbak wordt verwezen.. N-VA wat een kut partij seg Hoop er maar niet op. De trend is al veel vroeger gezet en wij lopen fel achter in België. Los van de discussie of het veilig (genoeg) is om sneller rijden (wanneer het kan) toe te laten (ik vind 170 op teller ook een perfect aanvaardbaar doorsnee-snelheid om te reizen en als ik in Duitsland ben rijd ik ook steevast 200+ als het mag/kan): het is een feit dat vaste flitspalen een onnozele maatregel zijn, zeker met de Coyotes en Waze'kes van vandaag. Even afremmen en dan weer gassen. Dan zet je ze beter niet. Trajectcontrole is op dat vlak veel efficiënter. Niet onlogisch dat men daar op overstapt, zeker nu de technologie echt betrouwbaar en betaalbaar is geworden om dat te doen. Helaas. En maak u geen illusies: wie er hierna ook aan de macht komt, de trend zal verder gezet worden. Quote
Davy_ 1.514 Geplaatst: 20 oktober 2017 Geplaatst: 20 oktober 2017 Wooter man...Je hebt je punt al lang gemaakt dat je een "al wat ik zelf heb is het beste" fanboy bent.Stop aub met die onzin. Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 20 oktober 2017 Geplaatst: 20 oktober 2017 Ik rijd nog graag zelf. Vandaag 300km in Zwitserland gereden, en mij overal netjes aan de snelheid gehouden, en genoten van elke km. Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 oktober 2017 Geplaatst: 22 oktober 2017 Net terug van een weekendje Duitsland, en ik moest in een streek zijn zonder supercharger. Beetje te weinig bijgeladen op zaterdagochtend en mijn mobile lader van Tesla thuis gelaten, dus ik moest zondagochtend bijladen bij een CHAdeMO/CCS lader, een publieke "snellader". Jawadde, 37 kW vermogen door die paal.. Dat is ongeveer 1/4e wat je van vermogen kan krijgen op een Tesla supercharger. Zonder dat men daar een stevige uitbreiding van het aantal laadplaatsen en het vermogen van die palen niet optrekt met minimum x4 gaat een elektrische auto die geen Tesla is niet doorbreken. Na 25 minuten genoeg geladen (16kWh) om de eerste supercharger op onze route te bereiken en daar op 30 minuten 53kWh bijgeladen. Volgende keer neem ik die mobile lader mee van Tesla en steek ik 'm 's nachts in een stopcontact, en ben ik beter geholpen. Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 27 oktober 2017 Geplaatst: 27 oktober 2017 https://www.hln.be/geld/economie/tesla-bezitters-betaalden-8-000-dollar-voor-volledige-zelfrijdende-besturing-die-misschien-nooit-zal-werken~a3b4c307/ Quote
Gast wooter Geplaatst: 27 oktober 2017 Geplaatst: 27 oktober 2017 Ook weer een BS artikel. Amper 30% van de kopers hebben die optie erbij genomen. Goed, dat zijn 30% van de kopers die nog altijd wachten op die extra functies. Ze staan ontegensprekelijk achter op hun belofte (hoewel Musk nog tot eind december heeft om zijn geclaimde volledig autonome Tesla van de Oost- naar de Westkust te sturen) maar die optie werd natuurlijk verkocht in een tijd dat een Tesla meerdere minuten zonder assistentie zelf kon rijden, terwijl de concurrentie absoluut niks had. De concurrentie is nog altijd niet bijgebeend. Overigens vandaag weer aangenaam genoten van de "beperkte" functie waar alleen adaptieve cruise control, lane assist en lane change assist werken. Op de snelweg is dat systeem 100% betrouwbaar en naar Brussel rijden voelt niet meer aan als onnodig tijdverlies als je in het geniep je mails kan lezen, beantwoorden en in een weg ook nog een iPhone kan bestellen vanop het linkervak van de E40. Quote
Gast Geplaatst: 28 oktober 2017 Geplaatst: 28 oktober 2017 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/28/chinese-elektrische-bussen-vanaf-volgend-jaar-op-tarmac-brussels/ Quote
Gast wooter Geplaatst: 1 november 2017 Geplaatst: 1 november 2017 https://electrek.co/2017/10/26/toyota-elon-musk-fuel-cell-hydrogen/ Quote
Gast wooter Geplaatst: 1 november 2017 Geplaatst: 1 november 2017 Het probleem met waterstof vs elektrische auto's: Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 1 november 2017 Geplaatst: 1 november 2017 Wat kost het aan elektriciteit om een Tesla model s thuis op te laden? Quote
Gast wooter Geplaatst: 1 november 2017 Geplaatst: 1 november 2017 Hangt van je type van accu af. Als je de 100 kWh versie kiest, dan het volledig opladen van een lege batterij 100 kWh, en de prijs per kWh staat op je factuur. Ik heb Ecopower en dat kost me dan 0,2287€ per kWh. Als je wil weten hoeveel het je kost per pakweg 100 km, dan moet je het gemiddeld verbruik weten. Een Model S scoort afhankelijk van rijstijl tussen de 200 en 250 Wh/km en dat is dus 20 tot 25 kWh per 100km. Dat wil dus zeggen dat je met een Model S tussen de 4,57 en 5,71€ per 100km moet rekenen bij dat tarief. Daarnaast ga je over langere afstanden laden bij een supercharger, die - als je een referral code hebt gebruikt - gratis is. En afhankelijk van je installatie thuis of op kantoor heb je misschien nog zonnepanelen en zelf batterijen, die de kostprijs beïnvloeden, of een dag/nacht teller en laad je je Model S enkel tijdens de daluren op, of andere variaties. Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 1 november 2017 Geplaatst: 1 november 2017 Op de firma hebben we zonnepanelen, dus daar kan ik gratis laden, als er voldoende zon is natuurlijk. Thuis hebben we geen zonnepanelen, dus daar moet ik gewoon stroom van het net nemen. Ons tarief is ook ongeveer € 0,22 per kWh, dus kost een volledige lading € 22,-. Stel dat ik daar 400km kan mee doen, dan kom ik uit op € 5,5 per 100 km. Dat komt overeen met wat jij zegt. Mijn C450 verbruikt gemiddeld 11,5 liter, aan € 1,4/l = € 16,1 per 100 km. Ik kan er gemakkelijk voor zorgen dat ik max. 25% thuis oplaad, dus zou ik met 35.000km / 4 x € 5,5 / 100km = € 481,- per jaar Met mijn C is dat 35.000km x € 16,1 / 100km = € 5.635,- per jaar. Quote
Gast wooter Geplaatst: 1 november 2017 Geplaatst: 1 november 2017 En dan is er nog een verschil in aftrekbaarheid, in wegentaks, BIV en VAA. En het spel rijdt ook nog eens vanzelf, je hebt een gegarandeerde overnameprijs en een ruime koffer voor en achter. Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 1 november 2017 Geplaatst: 1 november 2017 Ik heb eens een vergelijkende berekening gemaakt, in excel, voor wat mijn situatie betreft. Welke parameters heb ik meegenomen in deze berekening: Te betalen aankoopprijs na korting (- 50% BTW aftrekbaar), restwaarde na 4 jaar, fiscale aftrekbaarheid, BIV, rijtax, verbruik en het VAA (wat de firma mij moet betalen opdat ik de VAA kan betalen). Met onderhoud, banden en verzekering heb ik geen rekening gehouden. Ik zou dus 4 jaar/140k km met deze auto's rijden. Tesla 100d, nieuwprijs 130k euro, effectieve kostprijs voor de firma: 58k euro Mercedes C450, nieuwprijs 67k euro, effectieve kostprijs voor de firma: 81k euro Panamera Hybrid: nieuwprijs 135k euro, effectieve kostprijs voor de firma: 78k euro BMW 530e: nieuwprijs 85k euro, effectieve kostprijs voor de firma: 57k euro (vanaf 2020, als je aangekocht hebt na 31/12/2017: 74k euro!!! Ook wat foliekes uitgerekend: Alpina D5s touring: nieuwprijs 110k euro, effectieve kostprijs voor de firma: 108k euro Mercedes E63s: nieuwprijs 130k euro, effectieve kostprijs voor de firma: 133k euro Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 2 november 2017 Geplaatst: 2 november 2017 Het ging hier toch over die pauzes bij het rijden van lange afstanden he, het zogenaamde "snacken" waardoor je tijdverlies toch nihil is? Heb het zondag zelf gedaan. Ben van thuis naar Zwitserland gereden. 750km enkel. Los van het feit dat ik de toeristische route heb gepakt ipv de snelweg (irrelevant voor de discussie want geen laders midden in de Vogezen) heb ik mijn rijtijd en tijd stilstaand gelogd met een gps tracker. Resultaat: 25 minuten heeft de auto stilgestaan op het ganse traject. En dat is voor 2 tankstops en 1 keer om te eten (niet tegelijk met het tanken). Dat is dus even veel als 1 stop met je Tesla ... 1 Quote
flupke73 10.916 Geplaatst: 2 november 2017 Geplaatst: 2 november 2017 @BMWMB ga je die elektriciteit die je 'thuis' verbruikt om te laden mogen aanrekenen aan de firma? Quote
Gast wooter Geplaatst: 2 november 2017 Geplaatst: 2 november 2017 Ja. Heb dat al gechekt net mijn boekhouder. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 2 november 2017 Geplaatst: 2 november 2017 Is hier al eens gemeld dat zo'n Tesla op zichzelf kan rijden? Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 3 november 2017 Geplaatst: 3 november 2017 7 hours ago, Polygoon said: Is hier al eens gemeld dat zo'n Tesla op zichzelf kan rijden? Maar kan hij ook op zichzelf de ruitenwissers bedienen? Ha! Quote
Quill 189 Geplaatst: 3 november 2017 Geplaatst: 3 november 2017 14 uren geleden, Polygoon zei: Is hier al eens gemeld dat zo'n Tesla op zichzelf kan rijden? Niet door jou meen ik me te herinneren? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 3 november 2017 Geplaatst: 3 november 2017 Ik heb eens een vergelijkende berekening gemaakt, in excel, voor wat mijn situatie betreft. Welke parameters heb ik meegenomen in deze berekening: Te betalen aankoopprijs na korting (- 50% BTW aftrekbaar), restwaarde na 4 jaar, fiscale aftrekbaarheid, BIV, rijtax, verbruik en het VAA (wat de firma mij moet betalen opdat ik de VAA kan betalen). Met onderhoud, banden en verzekering heb ik geen rekening gehouden. Ik zou dus 4 jaar/140k km met deze auto's rijden. Tesla 100d, nieuwprijs 130k euro, effectieve kostprijs voor de firma: 58k euro Mercedes C450, nieuwprijs 67k euro, effectieve kostprijs voor de firma: 81k euro Panamera Hybrid: nieuwprijs 135k euro, effectieve kostprijs voor de firma: 78k euro BMW 530e: nieuwprijs 85k euro, effectieve kostprijs voor de firma: 57k euro (vanaf 2020, als je aangekocht hebt na 31/12/2017: 74k euro!!! Ook wat foliekes uitgerekend: Alpina D5s touring: nieuwprijs 110k euro, effectieve kostprijs voor de firma: 108k euro Mercedes E63s: nieuwprijs 130k euro, effectieve kostprijs voor de firma: 133k euro Het ging hier toch over die pauzes bij het rijden van lange afstanden he, het zogenaamde "snacken" waardoor je tijdverlies toch nihil is? Heb het zondag zelf gedaan. Ben van thuis naar Zwitserland gereden. 750km enkel. Los van het feit dat ik de toeristische route heb gepakt ipv de snelweg (irrelevant voor de discussie want geen laders midden in de Vogezen) heb ik mijn rijtijd en tijd stilstaand gelogd met een gps tracker. Resultaat: 25 minuten heeft de auto stilgestaan op het ganse traject. En dat is voor 2 tankstops en 1 keer om te eten (niet tegelijk met het tanken). Dat is dus even veel als 1 stop met je Tesla ...Voor dat verschil in prijs mag je wel al eens stil staan en op locatie wat mails beantwoorden terwijl de kar staat te laden. Quote
Gast wooter Geplaatst: 4 november 2017 Geplaatst: 4 november 2017 https://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-geen-plug-in-hybrides-meer-103806?utm_campaign=twitter&utm_medium=twitter&utm_source=twitter Met de gigantische spreidstand van de wereld weten volgens mij heel wat constructeurs het niet meer... De Trump administratie wil subsidies op EV's stop zetten, en China gaat volledig voor de EV. Quote
Gast wooter Geplaatst: 4 november 2017 Geplaatst: 4 november 2017 En ik denk dat dat pauze nemen ook wel overrated is hoor. Ik gooi een vergelijkbare afstand naar Zwitserland door https://abetterrouteplanner.com en kom uit op een uurtje laden, met stops van 8 minuten, 31 minuten en 20 minuten. Zoveel extra vind ik dat niet op die afstand. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 4 november 2017 Geplaatst: 4 november 2017 https://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-geen-plug-in-hybrides-meer-103806?utm_campaign=twitter&utm_medium=twitter&utm_source=twitter Met de gigantische spreidstand van de wereld weten volgens mij heel wat constructeurs het niet meer... De Trump administratie wil subsidies op EV's stop zetten, en China gaat volledig voor de EV. Het idee dat China achterop hinkt en alleen maar wat imiteert, zoals velen nog steeds denken, is dan ook behoorlijk achterhaald. Uit de recente klimaat rapporten blijkt dat de CO2 uitstoot in zowat alle Europese landen nog steeds aan het stijgen is, waardoor we achterlopen op de klimaatdoelstelling. Maar in China slagen ze er wel al in om hun CO2 in de lucht te reduceren, ondanks hun economie nog steeds groeit en ook de algemene welvaart in een rot vaart toeneemt. China mag officieel bestempeld worden als een voortrekker van het klimaatbeleid. Wie had dat ooit gedacht... En ik denk dat dat pauze nemen ook wel overrated is hoor. Ik gooi een vergelijkbare afstand naar Zwitserland door https://abetterrouteplanner.com en kom uit op een uurtje laden, met stops van 8 minuten, 31 minuten en 20 minuten. Zoveel extra vind ik dat niet op die afstand. Maar je moet wel rondrijden naar al die laadpalen, een tijdsverlies dat je niet in rekening brengt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.