Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...
Gast wooter

Kranten van tegenwoordig...

In juli liepen ze 2 maanden voorop op hun planning en gaf Elon een iets gereviseerde planning. Daar is nu een maand achterstand op. Dus eigenlijk nog altijd een maand voor op de originele planning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gaat financieel echt niet houdbaar blijven. Tesla zijn inkomsten lopen zo ver achter, terwijl de kosten er niet kleiner op worden.

Als ze niet snel een perfect product gaan leveren, dan komt er geheid een alternatief op de markt die de bestellingen van bij Tesla over zal nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn de eerste op de markt, en voorlopig nog de enige. En dan bedoel ik de leverancier van elektrische auto's, die er knap uitzien, en die geliefd zijn door bedrijfsleiders. De dag dat bijvoorbeeld BMW een elektrische BMW 3 en 5 op de markt brengt, of Porsche een Panamera, dan zal de verkoop van Tesla's veel minder worden.

Als je vandaag een elektrische auto wil, die er goed uitziet, uit de wat hogere klasse, dan heb je geen keuze, en moet je voor de Tesla gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

En dat blijft nog zo voor 2 jaar...

De Mission E is al gespot, maar is sowieso al kleiner dan de Model S en is pas voorzien voor 2020. De Audi e-Tron staat op voor 2019, met erna nog 2 elektrische auto's voor 2020...

Nu, stel binnen 2 jaar dat ik voor iets nieuws ga kijken, en het moet elektrisch zijn, dan hangt alles af van hoe goed de concurrentie zijn zaken op orde heeft. Ik vond in 2010 de iDrive van BMW ideaal, maar ik vond in 2010 ook het scherm van mijn iPhone 3GS ook ideaal. De competitie moet dus tegen 2020 althans voor mij ook in orde zijn qua afwerking en integratie, zoals autopilot, automatische deuren, kofferruimtes etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht dat je tegen 2020 geen eigen auto meer nodig ging hebben, maar dat je gewoon via een app een auto kon bestellen?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

@Tjeu

https://www.cnbc.com/2017/10/04/electric-car-makers-need-infrastructure-plan-says-analyst.html

Wat Tesla wel heeft en de rest niet, is een netwerk van snelladers. Allemaal fijn dat je nu een i3 kan kopen, maar het spel heeft niet alleen een range van 180km, maar kan ook maar tegen 50 kW laden wat betekent dat je op een half uur laden maar 144km verder kan rijden, terwijl een Tesla op een half uur genoeg kan laden om 300km verder te geraken.

BMW verkoopt dat wel dat een i3 niet dient om op vakantie te gaan, maar wat gaat hun Vision Next dan doen? Die gaat op een half uur laden aan 50 kW niet magisch 300km uit dezelfde energie halen waar een i3 maar 144km uit haalt. BMW heeft voor zo een auto laders nodig van 120 kW om met Tesla te concurreren en tot nog toe is geen van de publieke netwerken begonnen met zo een laders te voorzien.

Enkel Porsche belooft om 320 kW laders te bouwen, maar er staan er momenteel maar 2 (1 in Duitsland, 1 in de VS) en ze gaan wel 320 kW doen zegt Porsche, maar leveren momenteel ook maar tot 150 kW.

https://electrek.co/2017/07/14/porsche-350-kw-ev-charging-station/

https://electrek.co/2017/09/19/porsche-ultra-fast-charging-stations-electric-cars-us/

https://electrek.co/2017/10/03/abb-high-power-150-350-kw-electric-car-chargers/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
8 hours ago, gewoon ik said:

ik dacht dat je tegen 2020 geen eigen auto meer nodig ging hebben, maar dat je gewoon via een app een auto kon bestellen?

Dat is voorop lopen op de zaken :)

Naar verwachting is tegen 2020 een elektrische auto even duur als een gewone auto. Daarna is een elektrische auto goedkoper.

Autonoom rijdende auto's verwacht men pas tegen 2025, maar nu al rijden die dingen rond in test... Hebben ze dan echt nog 7 jaar nodig om te bewijzen dat het werkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herinner je nog te tijden dat iedere GSM een andere lader had met een eigen kabelke? 

Net als bij de GSM's zal dat bij de auto's maar een tijdelijke fase zijn. En doordat het op GSM niveau mogelijk is geweest een standaard aan te nemen, zal dat bij de wagens ook zo zijn. En net als bij de GSM zullen ze niet kiezen voor de oplossing van een merk, maar voor een meer generieke oplossing. Het zal al snel niet meer aan de fabrikanten zijn om een ladernet uit te rollen, maar dat zal van andere kanten komen, zoals @DDke hier ook al eens neergeschreven had nadat hij iemand van een laadnetwerk over de vloer had gehad. 

Alle voordelen van Tesla zijn erg tijdelijk, de AP, de snelladers, de 'looks' (persoonlijke iets), de range,... Alleen, als ze hun troeven willen verzilveren, dan gaan ze snel kwaliteit en kwantiteit moeten produceren. En die is er nog steeds niet. 

Ik blijf ook vinden dat de Ioniq van onderuit de poten van onder de Tesla troon aan het zagen is. Mogelijks komt het grote succes nog uit een andere hoek, maar het is al een teken aan de wand... En je mag dan wel neerkijken op zo een Ioniq, ondanks hij véél later is voorgesteld, zie je er ondertussen wel al veel meer rijden op onze wegen. En op wereldniveau zijn er ook al veel meer verkocht (en dan heb ik het niet over het aantal voorschotten, maar echt volledig verkocht). Iedere Ioniq koper, is een potentiele Model 3 koper minder. Vergeet daarbij niet dat levering 2019 voor een model 3 nog belachelijk lang is. Tussen de aankondiging van de Ioniq en de release zat véél minder tijd. De kans is dus reëel dat er uit veel hoeken verrassingen komen.

Ik zeg het al een tijd. Tesla staat er voor mij nog steeds niet. Het is voor mij nog steeds een bubbel die iedere seconde uit elkaar kan spatten. En dan is iedereen zijn voorschotje kwijt. Had ik een voorschot gegeven, ik zou het snel terug gaan halen voor het te laat is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Maar die standaardisatie is er al... Het is geen probleem van dat iedereen een andere lader heeft, het probleem zit 'm erin dat je met de concurrentie gewoon niet snel kan laden...

Tesla heeft een Type 2 compatibele connectie, maar zij gebruiken die connector voor AC laden op de publieke laadpalen met een maximum van 17 kW en thuisladers én DC laden op hun eigen supercharger netwerk waar je tot 120 kW kan laden.

De competitie heeft Type 2 compatibele connectors voor AC laden voor thuisladen en publieke laadpalen wat vaak een maximum van 22 kW is, en afhankelijk van het model een zogenaamde CHAdeMO connector (van Aziatische oorsprong) goed voor 50 kW DC snelladen (wat dus minder dan de helft is van Tesla) ofwel een CCS connector (= Type 2 met 2 extra DC pinnen) die vaak ook beperkt is tot 50 of 70 kW.

Het probleem is niet dat elke auto een andere connector heeft. Het probleem is dat enkel Tesla wel degelijk snelladers kan aanbieden.

En voor de lol kan je bij Tesla ook een CHAdeMO adapter kopen, voor het geval dat er geen supercharger in de buurt is en je toch nog aan 50 kW wil laden.

Ik kijk helemaal niet neer op de Ioniq, maar de Ioniq vist niet in de vijver van de Model 3 koper. de Ioniq, Leaf en Opel Ampera-E vissen in de vijver van de VW Golf koper. De Model 3 vist in de vijver van de 330e koper. De Model 3 moet vrezen voor een elektrische BMW 3-reeks, Audi A4 en Mercedes C-klasse.

Overigens heb ik hier in Belgie nog geen volledig elektrische Ioniq gezien (in Canada wel) terwijl ik per rit van 20 km zeker 2 Tesla's tegen kom en momenteel zelfs aan een gemiddelde van 1 Model X per dag zie (de mijne uitgezonderd).

Kwantiteit van Model S en Model X lijkt me in lijn met de vraag te zijn. Kwaliteit vind ik persoonlijk goed meevallen. Het is niet zo dat ik geen opmerking had, maar het is ook niet alsof de auto echt met haken en ogen aan mekaar hangt. Het is tenminste geen C43 AMG... Kwantiteit van de Model 3 kan je over discussiëren, maar het verschil is dat Tesla de S-curve in de media heeft gebracht terwijl je bij andere merken helemaal niks hoort van S curves en je ook vrolijk 9 tot 12 maanden moet wachten op een nieuw VW product... Toen m'n vader nog bij Ford werkte hadden zij daar ook S curves hoor, waar de band over het zomerverlof werd aangepast, en de eerste weken traag draaide en vaak stil gezet werd, en pas op volle snelheid zat tegen de jaarwisseling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd, je zegt vaak dat je sinds je uitstap naar het buitenland die super chargers helemaal niet meer nodig hebt gehad. Ofte, voor iedereen die met de tweede wagen op reis gaat, heeft geen nood aan de superchargers. 

Daarnaast is het wel waar dat bijvoorbeeld een Ioniq trager oplaadt, maar je vergeet wel dat die wagens ook wel EEN PAK minder verbruiken. Een model S zit aan 250Wh/km  (https://steinbuch.wordpress.com/2014/02/08/de-eerste-10-000-km-met-de-tesla-model-s/), Een Ioniq  blijft onder de 140Wh/km (https://www.egear.be/hyundai-ioniq-electric-rijtest/). Dat is bijna factor 2 verschil. Tja, dan is het ook niet erg dat het laden maar aan de helft van de snelheid gaat in Wh. In kilometers gaat het even snel. 

Daarbij is die Ioniq trouwens wel voorzien om snel te laden, en tank je die nu al in dik half uur vol, en in de toekomst in 25min : 

Citaat

Vol in 25 minuten

De IONIQ heeft behalve efficiëntie nog een troef in huis. Een sterke CCS-lader van 100 kW. Daarmee is hij op de toekomst voorbereid want België heeft tot hiertoe enkel CCS-laadpalen met een maximum vermogen van 50 kW. Aan zo een 50 kW laadpaal krijg je de accu in een dik halfuur vol. Aan een 22 kW laadpaal duurt volladen ongeveer anderhalf uur. Mocht je een 100 kW paal vinden, dan kan vol laden in slechts 25 minuten.

Dus als de wagen ietsje kleiner mag zijn dan een Model 3, iets minder merk uitstraling mag hebben en ietsje minder AP mag hebben, dan heb je voor 40.000 euro wel een waardig alternatief, dat is 20.000 (?) euro minder dan model 3. En vooral, eentje dat leverbaar is op 3 maand tijd ipv een jaar en 3 maand. 

Voor mij is dat veel meer de eerste betaalbare EV dan de Model 3. Betaalbaarder, bruikbaarder (hatchback), veel groter dealernetwerk, laadt sneller op aan een openbare laadpaal, verbruikt veel minder (= goedkoper rijden), veel ruimere garantie voorwaarden, merk met verleden (= meer zekerheid, geen Fisker verhaal), geen blazé imago. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, wooter said:

Het probleem is niet dat elke auto een andere connector heeft. Het probleem is dat enkel Tesla wel degelijk snelladers kan aanbieden.

Wat houdt Tesla tegen om hun laders tegen betaling open te stellen voor alle elektrische voertuigen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Soundstorm:

Wat houdt Tesla tegen om hun laders tegen betaling open te stellen voor alle elektrische voertuigen?

Concurrentie? Capaciteit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid