Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Moeilijk te zeggen. Tesloop had een Model S met 500000 mijlen die bleef rijden, en een Model X met 400000 mijlen. Geen van beide was al versleten.

BIOS groep in Schiphol heeft hun Tesla Model S taxi's vekocht na 250000-300000km en is met nieuwe Model X modellen gaan rijden. De verkochte Tesla Model S taxi's zijn vooral naar zelfstandige chauffeurs gegaan die er blijven taxi mee rijden. Dat ligt vooral aan het feit dat de onderhoudskost en 'brandstof' van zo een Model S een factor 4 goedkoper is dan een Mercedes E klasse, en er ook gewoon niks ernstigs kapot gaat. Die tweedehands Model S taxi's van 2014 hebben overigens nog 4 jaar fabrieksgarantie, zonder kilometerlimiet. En Tesla geeft die garantie omdat zelfs een accupack dat onderpresteert geen total loss is, maar net zoals bij iPhones als refurbished kan gebruikt worden.

Geplaatst:

Nog wat over waterstof uit het FD:

1-jpg.342441

2-jpg.342440

3-jpg.342439

4-jpg.342438

5-jpg.342437

Je ziet dus dat waterstof enkel in een bepaald scenario milieuvriendelijk is. Van het moment dat je aardgas gaat gebruiken, blijf je met uitstoot zitten.

Geplaatst:
On 10/12/2018 at 5:29 PM, stijn82 said:

Wat is eigenlijk de levensduur van een EV? 

Dat worden de nieuwe smartphones. Mensen gaan die niet vervangen omdat ze "op" zijn maar omdat het nieuwe model verder kan/betere autopilot/andere snufjes heeft.

Geplaatst:

Tot ze niet meer compatibel zijn met de laatste versie van de software.

Geplaatst:

Da doet de gemiddelde Vlaming toch nu ook al met zijn ICE-auto.
Juist of ne auto met 200000km op de klok versleten is.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minute ago, Joske said:

Juist of ne auto met 200000km op de klok versleten is.

Ene van 15 jaar geleden misschien niet. Eentje die de laatste 10 jaar van de band is gerold zou ik toch niet tot 300K willen rijden nee. Dat is gemaakt als een wegwerpproduct. Ben er zeker van dat een BMW van de jaren 80 beter ineen zit dan eentje van de laatste 10 jaar.

Geplaatst:
Op 13/10/2018 om 23:16, wooter zei:

Moeilijk te zeggen. Tesloop had een Model S met 500000 mijlen die bleef rijden, en een Model X met 400000 mijlen. Geen van beide was al versleten.

BIOS groep in Schiphol heeft hun Tesla Model S taxi's vekocht na 250000-300000km en is met nieuwe Model X modellen gaan rijden. De verkochte Tesla Model S taxi's zijn vooral naar zelfstandige chauffeurs gegaan die er blijven taxi mee rijden. Dat ligt vooral aan het feit dat de onderhoudskost en 'brandstof' van zo een Model S een factor 4 goedkoper is dan een Mercedes E klasse, en er ook gewoon niks ernstigs kapot gaat. Die tweedehands Model S taxi's van 2014 hebben overigens nog 4 jaar fabrieksgarantie, zonder kilometerlimiet. En Tesla geeft die garantie omdat zelfs een accupack dat onderpresteert geen total loss is, maar net zoals bij iPhones als refurbished kan gebruikt worden.

Ahja. Ze mogen gratis SC’en. Niet moeilijk dat dat goedkoper is. 

Ondanks dat Tesla dat wel aangevochten heeft ...

Geplaatst:

Dat zijn dus taxi's met brandstof gesponsord door Tesla.

Een beetje zoals de bus in Hasselt die gratis reed ....

Geplaatst:

Ik zag ergens (filmpje geloof ik) dat de motor van een EV zo'n 800$ kost. Dat is een peulschil in vergelijking met een verbrandingsmotor. Als men dan ook nog eens de batterij kan produceren voor +/- 6000€, dan hoeft een EV toch niet duurder te zijn dan een wagen met verbrandingsmotor lijkt me? 

Geplaatst:
9 minutes ago, stijn82 said:

Ik zag ergens (filmpje geloof ik) dat de motor van een EV zo'n 800$ kost. Dat is een peulschil in vergelijking met een verbrandingsmotor. Als men dan ook nog eens de batterij kan produceren voor +/- 6000€, dan hoeft een EV toch niet duurder te zijn dan een wagen met verbrandingsmotor lijkt me? 

Dat klopt volledig inderdaad, net zoals een iphone niet duurder hoeft te zijn dan een gewone telefoon maar ook 3 keer zoveel kost. :lol:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Iedereen weet dat de batterijen goedkoper worden, dus de marge is moet ergens op gehaald worden he. De kostprijs en verkoopprijs ligt voor het fabriek een heel eind uiteen.

Geplaatst:

Ok maar hoe je het ook draait of keert, verkoopprijs = productiekost + marge, als de productiekost (motor + batterij) hetzelfde is dan bij een verbrandingsmotor, en de marge is ook gelijk, dan moet de verkoopprijs toch ook gelijk zijn uiteindelijk. 

Geplaatst:

Dat wil ik wel eens zien zo'n 800$ motorke. Misschien voldoende voor een rollator ?

Geplaatst:
23 minutes ago, stijn82 said:

Dacht dat de batterij 50% van de kost van zo een auto was.

En gelukkig moet R&D niet terugverdiend worden. Software is ook gratis, want dat staat gewoon in "the cloud".

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Geplaatst:
6 minutes ago, Waky said:

Dat wil ik wel eens zien zo'n 800$ motorke. Misschien voldoende voor een rollator ?

Blijft een koperen spoel, magneet en lagers he.

Geplaatst:

Is er ergens een lijst van alle beschikbare EV's en hun realworld range?

Geplaatst:
4 minutes ago, ir_fuel said:

En gelukkig moet R&D niet terugverdiend worden. Software is ook gratis, want dat staat gewoon in "the cloud".

Uiteraard zit daar een heel deel van de kost in al is dat bij andere auto's ook zo ...

Geplaatst: (aangepast)
8 minutes ago, ir_fuel said:

Bij een verbrandingsmotor is er ook een hoop R&D aan vooraf gegaan, en daar zit ook veel software en electronica in. Zonder ECU loopt de motor niet... en 't zijn zo veel meer onderdelen, startmotor, oliepomp, radiator, waterpomp, brandstofpomp, filters, injectoren, vloeistoffen, riemen, distributieketting ... allemaal niet nodig bij EV. 

aangepast door stijn82
Geplaatst:

Ja want de R&D kost van het maken van een verbrandingsmotor ligt even hoog als die van effe een full-size elektrische auto uit het niets uit de grond stampen ...

Geplaatst:

Bekijk het gewoon op lange termijn... denk je dat we over enkele decennia nog rondtuffen met verbrandingsmotoren rondtuffen omdat R&D van een elektrische te veel kost?  

Een elektromotor voor een auto ontwikkelen is ook niet onoverkomelijk, elektromotoren bestaan al in alle maten en gewichten en zijn relatief eenvoudig. Tram, trein, je wasmachine, mixer, elektrische fiets, startmotor, grasmaaier, roltrap... 

Geplaatst:
3 hours ago, stijn82 said:

Bekijk het gewoon op lange termijn... denk je dat we over enkele decennia nog rondtuffen met verbrandingsmotoren rondtuffen omdat R&D van een elektrische te veel kost?  

Dat je het verschil niet ziet :fp: 

3 hours ago, stijn82 said:

Een elektromotor voor een auto ontwikkelen is ook niet onoverkomelijk, elektromotoren bestaan al in alle maten en gewichten en zijn relatief eenvoudig. Tram, trein, je wasmachine, mixer, elektrische fiets, startmotor, grasmaaier, roltrap... 

Ja eigenlijk .... even simpel als geniaal, zo een elektrische auto ( @ICM). Gewoon de batterijen van je auto op afstandsbediening combineren met een motor van een wasmachine.

Hoe je daar zoveel miljard schuld mee kunt maken, ik zal het nooit snappen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid