Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Toevallig kom ik daarnet dit filmpje tegen…

• Grappig 1
Geplaatst:

Autonomie zal verbeteren, er zal meer eenvormigheid komen in de laadpassen/betaalmogelijkheden, er komen alsmaar meer plaatsen bij waar je kan laden...  Het komt allemaal wel goed, en het gaat sneller dan ik durfde denken.  Vergelijk eens met vijf jaar terug.

En @BMWMB schreef ergens dat hij in feite minder tijd verliest met laden onderweg tegenover zijn vroegere tankbeurten:  dat is inderdaad zo, als je thuis/werkplek kunt laden, altijd volgeladen kunt vertrekken, en je ritten min of meer binnen de range van je auto liggen.  

Voor stadsbewoners (rijbebouwing, appartementen,...) zonder eigen laadmogelijkheid of huurhuizen waar je geen laadpaal mag zetten, is dit wel vervelend.   Als je je auto 's avonds gaat inpluggen, hopelijk op wandelafstand, dan mag je die binnenkort misschien zelfs geen hele nacht meer laten staan.   Ik ben gisterenavond even na middernacht toegekomen van een businessevent,...  leuk als je dan een paar uur later je auto nog eens moet gaan verzetten.

Geplaatst:

Als je thuis niet kan laden, dan is EV rijden moeilijker.

Geplaatst: (aangepast)
26 minuten geleden, BMWMB zei:

Toevallig kom ik daarnet dit filmpje tegen…

grappig filmpje. heb zelf ook meerdere keren tot actieradius 0 gereden, kon je nadien nog 15 a 30km rijden hoor. Voordeel is ook dat je een jerrycan naft kan gaan halen. Al zag ik onlangs een powerbank voor een EV. Daarmee kan je de batterij enkele procenten opladen zodat je naar een laadpaal kan rijden.

even gegoogled. Is van een London startup en zo groot als een carry-on reiskoffertje.

https://topgear.nl/autonieuws/zipcharge-go-is-een-powerbank-voor-je-ev/

officiele website: https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/blog/zipcharge-go-de-powerbank-voor-uw-ev

ZipChargeGoportableEVchargerCahrging.jpg

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:

Lijkt me binnenkort standaarduitrusting van de wegenwachter, ipv de jerrycan diesel/naft.

Geplaatst:
On 12/22/2023 at 7:07 PM, Asserti said:

Die vind ik ook niet terug op de mybmw app als laadpunt 

Het was nochtans de BMW navi die me er naar heeft gestuurd.

Geplaatst:
Op 27/12/2023 om 12:09, Polygoon zei:

Met m'n eerste "verdere" trip met de EQA twijfel ik wat, wat te doen:

• kan op Carplay
  • neemt actuele situatie in acht etc.

Waze kruist deze vakjes aan, en is nog steeds gratis. Sinds dit voorjaar zit er terug een EV-functie in de app, en heeft de community hard gewerkt om alle laadpalen op de Waze kaart te zetten. Maar ik heb die EV-functie nog niet getest. Werkt dit zoals ABRP?

Geplaatst:
23 minutes ago, Goesting said:

Waze kruist deze vakjes aan, en is nog steeds gratis. Sinds dit voorjaar zit er terug een EV-functie in de app, en heeft de community hard gewerkt om alle laadpalen op de Waze kaart te zetten. Maar ik heb die EV-functie nog niet getest. Werkt dit zoals ABRP?

Waze heeft geen zicht op de batterij/range van je auto. Die kan dus niet dynamisch gaan aanpassen als je bv wat gas bij bent beginnen geven, of je hebt een heel eind bergop gereden. Dat doet de interne navi nog altijd beter.

Geplaatst:

Heb net eens getest in Waze. Dat is waardeloos.

Heb hier net alle EV features aan gezet en een rit van 700km gepland. Die geeft me gewoon een rit van 700km zonder stops. Je kan ook nergens het rijbereik van je auto in stellen, dus ik zie ook niet in hoe dat zou moeten werken.

Waze is dus geen alternatief.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Abrp doet het gratis altijd goed vind ik. Je moet zelf nog altijd wat plannen wel. Ik zou alleen premium nemen als je echt vaak lange trips doet en anders afgaan op de gratis versie. 

Geplaatst:

Tot nu toe heb ik enkel thuis en op het werk opgeladen.  Thuis is dat mijn smartcable in het stopcontact en in de auto steken.  Op het werk is het ook simpel, en moet ik met een badge'ke de laadpaal ontgrendelen, en dan de kabel aansluiten en het opladen start, meestal dan toch.

Voor onderweg, in België, zou de badge van het werk ook moeten werken, of zouden we van een app kunnen gebruik maken.  Die app moet dan een QR-code op de paal scannen.

Drie keer geprobeerd tot nu toe:  twee maal op de parking van een klant, en dat ging dus niet (herkende de badge niet, en er was geen QR-code om te scannen), en één keer in de parking onder de Visserskaai in Oostende (de plaatsen voor de ICE-auto's stonden tjokvol, bij de laadpalen was er nog massa's plaats).  Daar biepte de paal, en ging er een wit lichtje branden, maar de auto laadde niet op.

Ik lees oa van @BMWMB dat hij heel content is van de Shell Recharge en dat het systeem zonder abonnementskosten werkt.  

Dus heb ik de Shell Recharge App gedownload, en een laadpasje aangevraagd.  Je weet maar nooit dat ik bv. naar Oostenrijk zou gaan, en daar wil laden.

Ik ben dus een complete noob:  ik heb mijn registratie gedaan, maar hoe kan ik nu laden met die app ?

Geplaatst:

Met de laadpas die ze u gaan opsturen.

Sommige laadpunten gaan ook met de app, maar dat heb ik nog nooit gebruikt/geprobeerd.

Geplaatst:
4 uren geleden, ir_fuel zei:

Heb net eens getest in Waze. Dat is waardeloos.

Heb hier net alle EV features aan gezet en een rit van 700km gepland. Die geeft me gewoon een rit van 700km zonder stops. Je kan ook nergens het rijbereik van je auto in stellen, dus ik zie ook niet in hoe dat zou moeten werken.

Waze is dus geen alternatief.

is toch altijd zo, ook met brandstof wagen kan je niets instellen en berekent die zonder stops.

Geplaatst:
15 hours ago, Liquid Li0n said:

is toch altijd zo, ook met brandstof wagen kan je niets instellen en berekent die zonder stops.

Maar dan moet je niet zeggen dat Waze een goed alternatief is. Zowel ABRP als de ingebouwde navi gaan je laadtijden optimaliseren.

Geplaatst:
2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Maar dan moet je niet zeggen dat Waze een goed alternatief is. Zowel ABRP als de ingebouwde navi gaan je laadtijden optimaliseren.

dat heb ik ook niet gezegd. ik gebruik het al jaar en dag, maar heb dan ook geen EV.

Geplaatst:
8 uren geleden, ir_fuel zei:

Wat wel een voordeel is als je met het navi van de auto werkt, en de lader ingeeft als bestemming, gaat de auto de batterij wel voorbereiden om zo optimaal mogelijk te kunnen laden.  

Geplaatst:

Da's wel nie bij allemaal zo. Volgens mij heeft ID zelfs geen batterijvoorbereiddinges.

Geplaatst:
24 minuten geleden, Joske zei:

Da's wel nie bij allemaal zo. Volgens mij heeft ID zelfs geen batterijvoorbereiddinges.

Mijne ook niet. 

Geplaatst:
Op 28/12/2023 om 13:23, ir_fuel zei:

Waze heeft geen zicht op de batterij/range van je auto. Die kan dus niet dynamisch gaan aanpassen als je bv wat gas bij bent beginnen geven, of je hebt een heel eind bergop gereden. Dat doet de interne navi nog altijd beter.

Bij de gratis abrp app, kan je idd ook de batt % koppelen van je wagen. Heb dat indertijd gedaan, maar eigenlijk nooit gebruikt, de gps van de wagen is immers goed genoeg.

Geplaatst:
On 12/30/2023 at 10:42 AM, tuscani said:

Bij de gratis abrp app, kan je idd ook de batt % koppelen van je wagen. Heb dat indertijd gedaan, maar eigenlijk nooit gebruikt, de gps van de wagen is immers goed genoeg.

Hoe koppel je dat?

Geplaatst:
On 12/30/2023 at 10:40 AM, Polygoon said:

Mijne ook niet. 

Wist je dit?

Recommendations when handling the high-voltage battery:

• Every six months, when the outside temperature is above 10 °C, park the vehicle overnight with a charge level below 20%.
Geplaatst:
28 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wist je dit?

Recommendations when handling the high-voltage battery:

• Every six months, when the outside temperature is above 10 °C, park the vehicle overnight with a charge level below 20%.

Née. Maar gebeurt sowieso wel eens dat ik hem niet meteen in steek als ik aankom thuis. 

Geplaatst:
26 minutes ago, Polygoon said:

Née. Maar gebeurt sowieso wel eens dat ik hem niet meteen in steek als ik aankom thuis. 

Met minder dan 20%? 

Vraag me af waarom ze dat voorschrijven.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid