Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
14 uren geleden, Tjeu zei:

Als je dat in een bidirectionele batterij wagen kan duwen, dan kan het al helemaal leuk worden.

Nog zo’n utopie. 2 modellen die het kunnen en eens je met bedrijfslaadkaarten werkt wordt het helemaal leuk. 

Geplaatst:
2 uren geleden, Polygoon zei:

Nog zo’n utopie. 2 modellen die het kunnen en eens je met bedrijfslaadkaarten werkt wordt het helemaal leuk. 

Wat is daar het probleem van? Ze meten nu al wat je tankt, ook meten wat je terugsteekt is bezwaarlijk uitdagend te noemen... En dan is het gewoon getankt - teruggestoken = vergoeding. 

Steek je meer terug (van wagen in je eigen huis), dan valt dat deel onder VAA. Al die mechanismen zijn er al. Ik zie de moeilijkheid niet.

Geplaatst:
56 minuten geleden, Tjeu zei:

Wat is daar het probleem van? Ze meten nu al wat je tankt, ook meten wat je terugsteekt is bezwaarlijk uitdagend te noemen... En dan is het gewoon getankt - teruggestoken = vergoeding. 

Steek je meer terug (van wagen in je eigen huis), dan valt dat deel onder VAA. Al die mechanismen zijn er al. Ik zie de moeilijkheid niet.

Mijn bedrijf heeft geen zicht op mijn laadpaal dus ook niet wat er terug in m’n kot zou gaan. 

Geplaatst:
4 uren geleden, Polygoon zei:

Ik hoor het iedereen graag zeggen met zonnepanelen en een EV auto. Reken je rijk :D 

Tot je merkt dat je met je dagopbrengst hoop en al 100km rijdt en je dan in huis al niks mag verbruiken. 

Of dan merken dat de zon niet schijnt als je wil laden na het werk. 

Geplaatst:
7 uren geleden, Polygoon zei:

Ik hoor het iedereen graag zeggen met zonnepanelen en een EV auto. Reken je rijk :D 

Tot je merkt dat je met je dagopbrengst hoop en al 100km rijdt en je dan in huis al niks mag verbruiken. 

Eens gekeken en in januari een opbrengst van 9kwh met 12 zonnepanelen,opladen van bijvoorbeeld een BMW I5 is 81 kwh....

Meer moet ik niet zeggen zeker.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
1 uur terug, zeramed zei:

Eens gekeken en in januari een opbrengst van 9kwh met 12 zonnepanelen,opladen van bijvoorbeeld een BMW I5 is 81 kwh....

Januari dan ook. Ik heb vandaag 51 kWh op het net gezet, aan spotprijs. De EV kon helaas niet bij de laadpaal staan. In de zomer zullen er velen gewoon "te veel" stroom hebben. Die batterij zit vol en dan kan je er nergens meer naartoe. Ik spreek uiteraard over het scenario niet terugdraaiende teller.

Geplaatst:

Want je gaat altijd overdag laden? 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
9 uren geleden, Monterey Jack zei:

Ik wel ja. Ik kom enkel in december, januari en februari niet toe met de zonnepanelen qua stroom voor een EV. De rest van het jaar wel dus dan kom ik op een kost voor de "brandstof" aan 300 euro/jaar. Peanuts tegenover het verbruik van een 440i/jaar.

Maar het is uiteraard van een aantal factoren afhankelijk die ieder voor zich moet bekijken; werk je 09-17u, hoeveel zonnepanelen heb je, eigen verbruik, 2e wagen/moto, ...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
12 uren geleden, zeramed zei:

Ik zou zeggen dat je ze dan eens moet laten nakijken. Ik heb in januari nog 54 kWh op het net gestoken.

Geplaatst:
10 uren geleden, Monterey Jack zei:

In een regime van 3 dagen per week telewerk, is je wagen 2 dagen per week niet thuis. Ik reken mezelf niet rijk met die PV. Maar zeggen dat het niets uithaalt omdat je in januari weinig produceert is bij de haren getrokken. Je kan als je er wat aandacht aan besteed en uw situatie er zich wat toe leent denk ik vrij makkelijk 30% uit de zon halen waarvoor je anders niets krijgt.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
13 minuten geleden, glennvc zei:

In een regime van 3 dagen per week telewerk, is je wagen 2 dagen per week niet thuis. Ik reken mezelf niet rijk met die PV. Maar zeggen dat het niets uithaalt omdat je in januari weinig produceert is bij de haren getrokken. Je kan als je er wat aandacht aan besteed en uw situatie er zich wat toe leent denk ik vrij makkelijk 30% uit de zon halen waarvoor je anders niets krijgt.

In jouw situatie ja, maar jouw situatie is ook niet de standaard. 

Geplaatst:
3 uren geleden, Monterey Jack zei:

In jouw situatie ja, maar jouw situatie is ook niet de standaard. 

Net zoals jouw situatie de standaard niet is. Ik heb panelen + batterij gelegd en onze factuur is gedaald naar 40% van voorheen (rekening houdende met de prijs voor de serieuze stijging) + er is een EV bijgekomen. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
17 minuten geleden, d_s zei:

Net zoals jouw situatie de standaard niet is. Ik heb panelen + batterij gelegd en onze factuur is gedaald naar 40% van voorheen (rekening houdende met de prijs voor de serieuze stijging) + er is een EV bijgekomen. 

Hoeveel panelen juist? 

Geplaatst:
29 minuten geleden, d_s zei:

Ik spreek niet eens over mijn situatie. Ik heb ook panelen en overproductie, mijn hybride laadt zoveel mogelijk op overdag. 

Zelfs met een installatie van 8000Wp met een  slechte oriëntatie kan ik gemiddeld 10kWh laden? Wat maar net volstaat nu, en zeker niet zou volstaan voor een ev.

Gemiddeld gezien kan je met uw panelen volgens mij enkel in de zomer een deel 'oprijden'. 

Mijn ouders hebben 6000Wp liggen volledig zuid gericht, met batterij. Met hun verbruik, in het beste geval 250km per week, komen ze dus wel rond. Mijn vader is hele dagen thuis en mijn ma gaat regelmatig met de fiets werken. Maar ook daar gaan ze in de winter af en toe van het net moeten halen .

Geplaatst:
4 uren geleden, krikke zei:

Ik zou zeggen dat je ze dan eens moet laten nakijken. Ik heb in januari nog 54 kWh op het net gestoken.

Het zijn mss panelen van 80wp/stuk... Altijd zo vreemd imo "ik heb zoveel panelen!". 

14 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Ik spreek niet eens over mijn situatie. Ik heb ook panelen en overproductie, mijn hybride laadt zoveel mogelijk op overdag. 

Zelfs met een installatie van 8000Wp met een  slechte oriëntatie kan ik gemiddeld 10kWh laden? Wat maar net volstaat nu, en zeker niet zou volstaan voor een ev.

Gemiddeld gezien kan je met uw panelen volgens mij enkel in de zomer een deel 'oprijden'. 

Mijn ouders hebben 6000Wp liggen volledig zuid gericht, met batterij. Met hun verbruik, in het beste geval 250km per week, komen ze dus wel rond. Mijn vader is hele dagen thuis en mijn ma gaat regelmatig met de fiets werken. Maar ook daar gaan ze in de winter af en toe van het net moeten halen .

Op zich toch niet erg als dat niet iedere maand lukt om je auto volledig op zonne energie op te laden? 

Geplaatst:
5 uren geleden, krikke zei:

Correctie,had miskeken..

Schermafbeelding 2024-05-12 om 14.08.22.png

Geplaatst:
2 uren geleden, Monterey Jack zei:

Het is toch ook geen probleem als je soms van het net moet halen. Het komt er op néer wat je uiteindelijk bespaart en of dit voldoende is voor de investering die he gedaan hebt. Op dit moment is dat bij mij een terugverdientermijn van 6-7 jaar.

Geplaatst:
2 uren geleden, Polygoon zei:

Hoeveel panelen juist? 

Installatie van 15000Wp, omvormer van 10, installatie op het Westen

• Grappig 1
Geplaatst:
7 minuten geleden, d_s zei:

Het is toch ook geen probleem als je soms van het net moet halen. Het komt er op néer wat je uiteindelijk bespaart en of dit voldoende is voor de investering die he gedaan hebt. Op dit moment is dat bij mij een terugverdientermijn van 6-7 jaar.

Dat was de discussie toch niet? Het ging over een ev en dan opladen met de overschot van je panelen. Met een modale installatie gaat dat zeer beperkt besparing opleveren. 

Voor mij dus geen bijkomende argument om die EV te kopen. Elk geval is anders, en elk geval waar dit voordelig is, zo veel te beter.

Geplaatst:
44 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Dat was de discussie toch niet? Het ging over een ev en dan opladen met de overschot van je panelen. Met een modale installatie gaat dat zeer beperkt besparing opleveren. 

Voor mij dus geen bijkomende argument om die EV te kopen. Elk geval is anders, en elk geval waar dit voordelig is, zo veel te beter.

Vanaf maart tem oktober heb je overschot op bepaalde momenteel. 

Geplaatst:
31 minuten geleden, d_s zei:

Vanaf maart tem oktober heb je overschot op bepaalde momenteel. 

Mooi, als je enkel dan je EV gaat laden ga je niet ver komen. Zoals @Monterey Jack zegt, geen argument pro EV imho. 

Geplaatst:
9 minuten geleden, Polygoon zei:

Mooi, als je enkel dan je EV gaat laden ga je niet ver komen. Zoals @Monterey Jack zegt, geen argument pro EV imho. 

Je kan hem toch gewoon van het net laden? Maar 8 maand per jaar ook gewoon via je installatie. Lijkt mij nu toch wel een pro. 

Geplaatst:
4 minuten geleden, CAS zei:

Je kan hem toch gewoon van het net laden? Maar 8 maand per jaar ook gewoon via je installatie. Lijkt mij nu toch wel een pro. 

Je gaat 8 maand per jaar een deeltje kunnen laden via je installatie. 

Om uw opbrengst direct te verbruiken moet je traag gaan laden. Anderzijds moet je momentaan vermogen ook al 3kW zijn. Als je dat niet haalt, haal je ook van het net.

Nogmaals: ja je haalt voordeel uit je panelen, maar wat je gaat laden is nooit wat je anders zou injecteren. Er zijn heel wat omliggende factoren die het rendement gaan bepalen. Die laatste gaan de conclusie veelal laten doorslaan in de verkeerde richting. In een gemiddeld gezin in een 9-5 wereld zonder thuiswerken, is je winst beperkt. 

Als je dus zou gaan rekenen om als particulier een ev te nemen, en je gaat dan afwegen qua verbruikskost ten opzichte van een goedkopere benzine, dan is het geen zwart/wit verhaal tussen pv en ev. In sommige gevallen is het een valabel argument, in andere niet. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
12 minuten geleden, CAS zei:

Mij ook. Dit is voor mij op dit moment de goedkoopste auto die ik in gebruik gehad heb. Geen tax, goedkopere verzekering, quasi geen onderhoud en zeer beperkte kosten in verbruik. En moest ik hem nu verkopen dan krijg ik mijn geld ook nog altijd terug.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Wat mij verrast heeft in positieve zin hoe makkelijk je al op veel plaatsen met bankkaart kan laden. Heb dat gezien bij mijn vader die een ix3 als vervangwagen van zijn 740e heeft, die heeft geen enkele laadpas en heeft tot nu toe overal zijn bankkaart kunnen gebruiken bij extern laden. Als je een laadpas hebt sta je daar niet bij stil omdat je die steeds gebruikt. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid