Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

X aantal jaren geleden was m'n ook zo tegen phev's en als je ziet hoeveel er daar van rondrijden tegenwoordig, gaat hard. Op termijn zie ik hetzelfde met ev's gebeuren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Men, niet m’n.

M’n is bezittelijk, een afkorting van mijn.

Men is een persoonlijk voornaamwoord.

  • Vind ik leuk 3
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Speedhunter zei:

X aantal jaren geleden was m'n ook zo tegen phev's en als je ziet hoeveel er daar van rondrijden tegenwoordig, gaat hard. Op termijn zie ik hetzelfde met ev's gebeuren. 

Dat is puur fiscaal geweest en zodat mensen nog niet volledig EV moesten gaan rijden. Als particulier moest je dat niet kopen.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Speedhunter said:

X aantal jaren geleden was m'n ook zo tegen phev's en als je ziet hoeveel er daar van rondrijden tegenwoordig, gaat hard. Op termijn zie ik hetzelfde met ev's gebeuren. 

En binnen een paar jaar geen meer, want het fiscale incentive is dood en om dat privé te kopen moet je zot zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, Polygoon said:

We zitten volgens mij in de sweetspot van enerzijds de mensen die overtuigd zijn van het concept en ene hebben, en anderzijds de mensen die veranderingsavers zijn (of voor wiens gebruik een EV niet praktisch is) en dus zo'n artikels als hierboven opsmullen in een bui "ziede wel, al dien elentrieken zever is voor niks goed".

En vooral, een hoop mensen die de meerprijs gewoon niet kunnen/willen dokken, omdat het sop de kool niet waard is.

Het gaat niet enkel over overtuigd zijn van het concept. Je kan overtuigd zijn maar als je voor 15K minder een equivalente ICE hebt is de keuze vaak snel gemaakt.

Nu, ik heb er nog geen onderzoek naar gedaan, maar die "ingestorte" EV markt, is dat ook effectief zo voor de particuliere koper? Of is het vooral "de marchand" die er vandaag geen hol voor wil geven wegens weinig vraag, om alsnog redelijk wat te proberen vangen bij herverkoop, dus een hogere marge met een hoger risico? 

Als het effectief zo erg is zou het een no-brainer moeten worden van een okkazie EV te kopen want die zouden dan pakken goedkoper moeten zijn dan de equivalente ICE, markt van vraag en aanbod.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ...

Een ID.3 Pro S kost 47K nieuw ongeveer. Waar zijn die koopjes dan?

Screenshot 2024-04-21 at 21.02.51.jpg

 

Ondertussen koop je een nieuwe VW Golf met 150PK en wat opties voor 38K catalogus. En die ID.3 is dan zogezegd een model "dat ze aan de straatstenen niet kwijt geraken"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, ir_fuel zei:

En binnen een paar jaar geen meer, want het fiscale incentive is dood en om dat privé te kopen moet je zot zijn.

Zo is dat idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De salariswagen markt hebben ze richting EV gedwongen met fiscale maatregelen. Er zijn ongetwijfeld veel EV-salariswagen rijders die nog lang geen EV gingen kiezen hadden ze de keuze. Dan denk ik aan de eerste plaats aan zij die geen thuislaadmogelijkheden hebben en waar binnen het bedrijf 10 laadpunten zijn voor 100 EV's. Al wie niet om 5u opstaat heeft het vlaggen om op het werk te laden.

De particuliere markt gaat veel lastiger te overtuigen zijn. Voor veel budgetten is zelfs een tweedehandse EV nog steeds veel te duur. Er wordt hier wel eens vergeten dat ongeveer de helft van maand tot maand leeft (loon, vervangingsinkomen,pensioen) en minder dan 6 maanden fin. reserve heeft. Een EV is voor die groep een ver-van-mijn-bed show en zal dat nog lang blijven. Binnen die groep zal wie echt niet zonder auto kan altijd voor de goedkope optie gaan en dat zal nog lange tijd geen EV zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Nu, ik heb er nog geen onderzoek naar gedaan, maar die "ingestorte" EV markt, is dat ook effectief zo voor de particuliere koper? Of is het vooral "de marchand" die er vandaag geen hol voor wil geven wegens weinig vraag, om alsnog redelijk wat te proberen vangen bij herverkoop, dus een hogere marge met een hoger risico? 

Ik denk dat die overheidspremie ook (tijdelijk) voor scheeftrekkingen zorgt. Wat precies weinigen weten, is dat daar vrij veel beperkingen rond zijn o.a. rond leeftijd en nieuwprijs. Als je dan als handelaar iets staan hebt dat net buiten de criteria valt, dan ben je nagenoeg verplicht om daar mee te gaan braderen.     

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Fr79 zei:

De salariswagen markt hebben ze richting EV gedwongen met fiscale maatregelen. Er zijn ongetwijfeld veel EV-salariswagen rijders die nog lang geen EV gingen kiezen hadden ze de keuze. Dan denk ik aan de eerste plaats aan zij die geen thuislaadmogelijkheden hebben en waar binnen het bedrijf 10 laadpunten zijn voor 100 EV's. Al wie niet om 5u opstaat heeft het vlaggen om op het werk te laden.

De particuliere markt gaat veel lastiger te overtuigen zijn. Voor veel budgetten is zelfs een tweedehandse EV nog steeds veel te duur. Er wordt hier wel eens vergeten dat ongeveer de helft van maand tot maand leeft (loon, vervangingsinkomen,pensioen) en minder dan 6 maanden fin. reserve heeft. Een EV is voor die groep een ver-van-mijn-bed show en zal dat nog lang blijven. Binnen die groep zal wie echt niet zonder auto kan altijd voor de goedkope optie gaan en dat zal nog lange tijd geen EV zijn.

Ik vraag me af wat ze voor die mensen gaan bedenken. Enerzijds stijgende kosten voor ICE, anderzijds een OV dat er niet bepaald op vooruit gaat (en dat ook maar in beperkte mate zou kunnen, dankzij onze geweldige ruimtelijke ordening)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, ir_fuel zei:

Nou ...

Een ID.3 Pro S kost 47K nieuw ongeveer. Waar zijn die koopjes dan?

Omdat dealers/handelaren zo niet durven adverteren en mogelijk nog te duur hebben overgenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Timo said:

Omdat dealers/handelaren zo niet durven adverteren en mogelijk nog te duur hebben overgenomen.

Ik zie het dus niet in het gewone segment, dat men EV's moet wegdoen voor een appel en een ei, kijkend naar wat advertenties. Als potentiële koper valt er weinig te rapen zo op het eerste zicht. 

Gaan kijken naar auto's van 80K en meer nieuwprijs is zinloos, in dat segment zit je quasi altijd met een groot waardeverlies, ook bij ICE.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik zie het dus niet in het gewone segment, dat men EV's moet wegdoen voor een appel en een ei, kijkend naar wat advertenties. Als potentiële koper valt er weinig te rapen zo op het eerste zicht. 

Gaan kijken naar auto's van 80K en meer nieuwprijs is zinloos, in dat segment zit je quasi altijd met een groot waardeverlies, ook bij ICE.

Verder kijken dan dat. 

Die auto's blijven staan. Statijd van elektrische auto's is meer dan dubbel zo lang dan ICE.
Er is wel degelijk een zeer snelle daling aan de gang momenteel van de tweedehands EV's. Geen zin om dat te ontkennen.

Waarom zou je bovenstaande auto's kopen? 

 

image.png.6e8572e0fcb4071a52f56c5170fb3c59.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk op de Belgische markt. Duitsland is een andere markt, zeker voor EVs'. Porsches zijn daar ook goedkoper bv.

 

Langs de andere kant: een Golf van 2021 met 20.000km kost daar dan 15K. Je betaalt dus nog altijd meer voor je EV dan voor een ICE.

 

Screenshot 2024-04-22 at 09.56.29.jpg

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik kijk op de Belgische markt. Duitsland is een andere markt, zeker voor EVs'. Porsches zijn daar ook goedkoper bv.

 

Langs de andere kant: een Golf van 2021 met 20.000km kost daar dan 15K. Je betaalt dus nog altijd meer voor je EV dan voor een ICE.

Als het geen pro's moeten zijn, staat de ID3 daar ook aan 17K.

En als de auto's hier aan 27k zouden kunnen verkocht worden, blijven ze in Duitsland niet staan aan 22k.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe moet je die grafiek interpreteren? Gaat dat dan over een nieuwprijs van 100 op 1 januari 2023, en de restwaarde erna?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto van 'de markt' op  1/1 en foto van 'de markt' nu. Alle aangeboden occasies. 
't is een index, dus vooral de verschillen tussen de aandrijvingen lijken me relevant. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is: hoe ver moet die gele nog zakken om in absolute bedragen onder de rest te zitten. Zoals bij mijn VW voorbeeld. In procenten valt er misschien wat te rapen, maar geld geef je nog altijd uit in euro's en daar blijven ze hoger staan dan een equivalente ICE.

 

Wat je daar zei net van "geen pro" is niet 1 op 1 te vergelijken. Je spreekt dan over vermogen, maar we weten allemaal dat het belangrijkste bij een EV de range is, en de Pro is de enige met een 77kWh batterijpakket. Dat lijkt me doorslaggevender dan of hij 150 of 200pk heeft. Met 52kWh geraak je echt nergens, tenzij je enkel onder de kerktoren rond rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ir_fuel zei:

In procenten valt er misschien wat te rapen, maar geld geef je nog altijd uit in euro's en daar blijven ze hoger staan dan een equivalente ICE.

 

Dus ze waren eigenlijk overpriced? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, PJH said:

Dus ze waren eigenlijk overpriced? :D 

De prijs van iets = wat de zot ervoor wil geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn Autoscout favorietenlijstje (enkel ICE) valt me toch ook op dat veel wagens lang blijven staan. 

Sommigen meer dan een half jaar en dat zonder verandering in de vraagprijs, vooral dat bij de merkdealers en de grotere steenwegmarchands

Die trekken hun dat blijkbaar niet aan dat ze met een grote stock zitten zolang.

Bij de particulieren die er snel van af willen, zijn er betere zaakjes te doen maar in het hogere segment wordt volgens mij niet zoveel particulier gekocht (toch geen wagens die uit fabrieksgarantie zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

De prijs van iets = wat de zot ervoor wil geven.

Een occasie 911 bvb. 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, PJH zei:

Dus ze waren eigenlijk overpriced? :D 

 

22 minuten geleden, ir_fuel zei:

De prijs van iets = wat de zot ervoor wil geven.

Je moet het zo bezien he. Onze euro's zijn minder waard geworden. Kijk eens naar de inflatie stijging jaar na jaar sinds start van decennium.

en moest de overheid de taks, BIV en LEZ niet hebben, zoals in Spanje of zo. dan reden mensen nog steeds met hun oudere diesel rond. Procentueel gezien is er maar een handvol particulieren die een PHEV of EV koopt.

Moest de overheid de bedrijven ook niet sturen in PHEV toen en EV nu, dan was het ook een heel ander plaatje.

Het is zoals @Polygoon op de vorige pagina zei, we zitten op een sweet spot. De meeste zelfstandige die een EV willen hebben er een. 

De bedrijven zijn massaal aan het switchen van ICE en PHEV naar Full EV en de subsidie is er dit jaar nog in Vlaanderen. Maar in andere landen is het al weer veranderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Timo zei:

Omdat dealers/handelaren zo niet durven adverteren en mogelijk nog te duur hebben overgenomen.

Ik volg een beetje de markt voor een ID Buzz en daar valt mij die spreidstand toch ook wel op. Daar zit je voor een pro s tussen de 50 en 75k, terwijl die uitrusting niet ver uit elkaar loopt. Die 75k is bij een handelaar bij mij in de buurt die die al een hele tijd staan heeft ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid