Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

3 hours ago, Mazdastruction said:

Moeilijke bron uit Mesen, ik weet het, maar was het niet Tjeu die hier al eens poneerde dat de hoge heffingen/accijznen op elektriciteit, het voor de overheid nu al meer opbrengt om elektrische wagens te laten rondrijden dan accijnzen + biv en taks op ICE? 

Dat lijkt me redelijk straf.

Als ik ICE rijd MOET ik gaan tanken en meer dan de helft van mijn euros gaat naar BTW en accijnzen. Thuis heb ik zonnepanelen. Los van het feit dat zelfs al zou ik laden aan de volle pot thuis, het me ongeveer 30% kost van wat ik aan brandstof zou uitgeven in dezelfde auto.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanuit het perspectief van de begroting bekeken hebben we ‘t sowieso allemaal vlaggen, maar daartegenover staan nog steeds ecologische doelstellingen en ambities. Ik denk ook wel dat je bij die spagaatstand altijd beter af bent met een EV dan een ICE.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dus jij beweert dat we ooit op een punt gaan komen waar een BMW 5 benzine minder kost in belastingen dan een 5 EV.

Dat geloof ik nooit.

Ik bedenk me nu wel net dat het ook maar tot 2035 is dat je een nieuwe benzine BMW 5 in de EU kan kopen. Dus we gaan het mss niet meer meemaken. 

  

30 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat lijkt me redelijk straf.

Als ik ICE rijd MOET ik gaan tanken en meer dan de helft van mijn euros gaat naar BTW en accijnzen. Thuis heb ik zonnepanelen. Los van het feit dat zelfs al zou ik laden aan de volle pot thuis, het me ongeveer 30% kost van wat ik aan brandstof zou uitgeven in dezelfde auto.

Zo mag je dat eigenlijk niet rekenen vind ik. Want niet iedereen kan thuis laden.

Niemand kan thuis tanken, dus vergelijk het dan ook met een publieke laadpaal. Dan gaat het niet bij 30% blijven.

Veel collega's van mij moeten nu verplicht EV gaan. Vele wonen thuis of op een apartementje met bewonerskaart. Het budget is klein dat ze krijgen van de werkgever omdat het basis profielen zijn, dus dat is een EV met kleine batterij. Vroeger was het geen probleem als je een Golf of Polo diesel of benzine kreeg en een hogere functie een 3 of 5 serie benzine kreeg. Je kon met alles 700km rijden wat dus mss 1 a 2 keer tanken per maand was.

Maar nu ligt dat anders. Een collega wou opnieuw graag een trekhaak op zijn leaseslet. Maar dan zou die auto in de winter maar 150km kunnen doen.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/4/2024 om 14:09, tuscani zei:

copypaste van op fb.

geen oproep maar wat een verhaal eigenlijk. straffe kost voor amper 4j te zijn.

Ik weet dat de mijne buiten gaat voor januari 2027 als mijn garantie afgelopen is :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Liquid Li0n said:

Maar nu ligt dat anders. Een collega wou opnieuw graag een trekhaak op zijn leaseslet. Maar dan zou die auto in de winter maar 150km kunnen doen.

En wat is het probleem? Moet hij elke dag met een remorque op stap ofzo? Als die er niet aan hangt maakt dat niet uit voor de range.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Liquid Li0n said:

Zo mag je dat eigenlijk niet rekenen vind ik. Want niet iedereen kan thuis laden.

Niemand kan thuis tanken, dus vergelijk het dan ook met een publieke laadpaal. Dan gaat het niet bij 30% blijven.

Veel collega's van mij moeten nu verplicht EV gaan. Vele wonen thuis of op een apartementje met bewonerskaart. Het budget is klein dat ze krijgen van de werkgever omdat het basis profielen zijn, dus dat is een EV met kleine batterij. Vroeger was het geen probleem als je een Golf of Polo diesel of benzine kreeg en een hogere functie een 3 of 5 serie benzine kreeg. Je kon met alles 700km rijden wat dus mss 1 a 2 keer tanken per maand was.

Maar nu ligt dat anders. Een collega wou opnieuw graag een trekhaak op zijn leaseslet. Maar dan zou die auto in de winter maar 150km kunnen doen.

Het gaat over "nu". Aka de laatste maanden. Kan echt niet geloven dat we op dat punt zitten momenteel met EV's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Speedhunter zei:

Ik weet dat de mijne buiten gaat voor januari 2027 als mijn garantie afgelopen is :D

Terug een benzine? 

  • Omhelzing 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Krikkie zei:

Terug een benzine? 

Hangt van mijn situatie af, of ik al dan niet ga kunnen opladen. Vermoedelijk phev met +100km elektrische range dan. Of een Tesla long range. Als ik niet kan opladen iets van toyota of lexus. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/4/2024 om 17:47, Speedhunter zei:

Hangt van mijn situatie af, of ik al dan niet ga kunnen opladen. Vermoedelijk phev met +100km elektrische range dan. Of een Tesla long range. Als ik niet kan opladen iets van toyota of lexus. 

De nieuwe Toyota Century SUV? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, CAS zei:

De nieuwe Toyota Century SUV? 

Dat is dik maar dan moet ik wel een carrièreswitch doen :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/4/2024 om 17:26, Speedhunter zei:

Ik weet dat de mijne buiten gaat voor januari 2027 als mijn garantie afgelopen is :D

Net mijn ipace (bj 2018) ook buiten gegooid. Net na de (verlengde) 5j garantie twee maand bij de dealer gestaan. 20+ uren diagnose voor een kabelbreuk vooraan met een factuur van 4k.

Direct buiten gegooid en Tesla model 3 RWD privé gekocht. Nog geen seconde spijt van gehad (buiten misschien de occasionele gemiste pinker op een rotonde).

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Bijna 740km effectieve range, vond dit best impressive, tot ik de specs van de batterij ging opzoeken 😅

215kwh en een totaalgewicht van 3870kg, ok dan. Voor de rest zit het allemaal wel doordacht in elkaar, zoals de verlengde laadvloer genre Chevy Avalanche van jaren geleden.

Laadmogelijkheid van EV naar EV vond ik ook goed gevonden. Misschien iets om een business mee te beginnen, dat spel kopen en stilgevallen EV's gaan opladen tot ze aan de volgende lader geraken :D Wel een C rijbewijs nodig voor dat spel hier.

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, JanC zei:

dit is echt typisch "schokkend" "bangmakerij" nieuws...elke gazet/nieuwsdienst bericht er plots over.

Maar iedereen vergeet precies dat Elon Musk met Twitter zelfs bijna iedereen buiten geknikkerd heeft en het draait nog altijd en wordt nog altijd gretig gebruikt. Dus hij weet duidelijk wel wat hij doet. Dat bedrijf kan zelf runnen met nóg minder volk, zoals bijna alle bedrijven en zeker in de ambtenarij...

Ik geloof best dat zelfs de Vlaamse overheid en vele andere overheden of zelfs vele bedrijven wereldwijd met 20 a 40 % minder personeel nog prima verder kunnen.

aangepast door Liquid Li0n
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tesla employee reductions:

2017: 2%  

2018: 9%  

2019: 7%  

2022: 10% 

2024 10% 

Niet de eerste keer!

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bron?
Want dat strookt niet met wat er hier staat hé: "Eind vorig jaar telde Tesla wereldwijd 140.473 medewerkers, bijna dubbel zoveel als drie jaar geleden."
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Krikkie zei:

Tesla employee reductions:

2017: 2%  

2018: 9%  

2019: 7%  

2022: 10% 

2024 10% 

Niet de eerste keer!

 

 

8 minuten geleden, JanC zei:

Bron?
Want dat strookt niet met wat er hier staat hé: "Eind vorig jaar telde Tesla wereldwijd 140.473 medewerkers, bijna dubbel zoveel als drie jaar geleden."
 

Als je er in 2023 terug 20k aanneemt kan je er veel reduceren he :D  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eind 2023 140k, dus eind Q1 2021 (3 jaar geleden) 75k.
Wat er eind 2021 gebeurde staat niet in Krikkie's tabel, maar eind 2022 werd er 10% van het personeel afgedankt, waarvan er eind vorig jaar dus 140k over bleven.
Dus in 2022 hadden ze 155k aan personeel, wat zou betekenen dat ze op een goed jaar tijd 80k hebben aangeworven?
Die verdubbeling zou wel ergens in het nieuws hebben gestaan, me dunkt. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Liquid Li0n said:

Maar iedereen vergeet precies dat Elon Musk met Twitter zelfs bijna iedereen buiten geknikkerd heeft en het draait nog altijd en wordt nog altijd gretig gebruikt.

Hij heeft daar ne put gegraven waarvan hij nog altijd niet weet hoe hem te vullen.

https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/fewer-people-using-elon-musks-x-struggles-keep-users-rcna144115

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Polygoon zei:

Autoblog, toch ook een beetje het HLN van de autojournalistiek hé :D.

autoblog of niet. de cijfers liegen niet he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Archieffoto van de autoterminal in Zeebrugge. Rechts: HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn.

 
PREMIUM

Archieffoto van de autoterminal in Zeebrugge. Rechts: HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. © Photo News / Florian Van Eenoo Photo News

Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?

Een perfecte storm woedt vandaag in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, wakkert dat de interesse van de automobilist om elektrisch te rijden niet aan, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs?

Steven Swinnen 20-04-24, 10:00 Laatste update: 10:32
 

Ook al zijn er honderdduizend parkeerplaatsen in Zeebrugge, de grootste autoterminal van Europa, dan nog staan ze allemaal vol. Het zijn hoofdzakelijk onverkochte elektrische wagens uit China die er geparkeerd staan: splinternieuwe bolides van BYD, MG, Geely en Great Wall, maar ook met logo’s van Tesla, Polestar, BMW en Volvo, westerse merken die hun auto’s in China laten fabriceren. Hoe komt dat? “De Chinese autofabrieken zijn sinds 2021 meer beginnen exporteren en de wagens geraken sinds enkele maanden minder vlot weg van de terminals”, zegt Elke Verbeelen van het havenbedrijf Port of Antwerp-Bruges. “Dat heeft verschillende oorzaken zoals een lagere capaciteit in het wegvervoer met autotransporteurs en minder roll-on-roll-offschepen voor de Britse markt, maar het is ook een algemene tendens dat de autoverkoop op een lager pitje staat.”

 

Verschillende autoconstructeurs gaven de voorbije maanden te kennen dat de autoverkoop slabakt. Tesla zette zopas nog 14.000 mensen op straat. Waar westerse merken de productie doorgaans zo goed mogelijk op de vraag proberen af te stemmen, produceren Chinezen volop en proberen ze daarna de wagens te verkopen. Als dan de verkoop stokt, dan zie je de gevolgen in de havens. “Veel nieuwere merken hebben geen echte dealers meer die wagens stockeren, en dus is overaanbod meteen zichtbaar”, zegt transporteconoom Roel Gevaers (UAntwerpen).

Lees verder onder de foto.

 

“De Chinese autofabrieken zijn sinds 2021 meer beginnen exporteren en de wagens geraken sinds enkele maanden minder vlot weg van de terminals”, klinkt het bij de haven van Zeebrugge.

 

“De Chinese autofabrieken zijn sinds 2021 meer beginnen exporteren en de wagens geraken sinds enkele maanden minder vlot weg van de terminals”, klinkt het bij de haven van Zeebrugge. © Photo News

Zwaar dilemma

Volgens een artikel in de ‘Financial Times’ staan heel wat elektrische wagens al ruim een jaar stil in Europese havens. En dat is volgens Gevaers nefast. “Niet enkel omdat de constructeurs geen inkomsten zien, maar ook omdat het niet goed is voor lithiumaccu’s wanneer ze helemaal plat gaan. Al zeker niet als ze langdurig plat blijven. Laat je smartphone een half jaar onopgeladen liggen en de batterij verliest aan levensduur.” Ook dat is één van de redenen waarom er een prijzenoorlog kwam bij constructeurs van elektrische wagens. Tesla stak het vuur aan de lont en zag de rest volgen.

Volgens HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn staan autoconstructeurs vandaag voor een zwaar dilemma. “Een autofabriek is enkel rendabel op volle toeren en als autobouwers hun prijzen hoog houden en weinig verkopen, moeten ze de productie stilleggen en dat kost veel geld. De prijzen verlagen en blijven produceren, gaat dan weer ten koste van de winstmarge. Da’s een steeds moeilijkere afweging vandaag, want de vraag volgt het aanbod niet.”

article-quote-73b7a2ab1b.svg

Waar we vorig jaar een stijging zagen voor hybride wagens omdat ze nog fiscaal interes­sant waren, kiezen bedrijven nu voor elektrisch omwille van de belasting­voor­de­len

Transporteconoom Roel Gevaers (UAntwerpen)

De verkoopcijfers zitten – net als de aandelen van beursgenoteerde automerken – in het slop. Afgelopen maand daalde de autoverkoop in de EU met 5,2%. Uit cijfers van de Europese belangenorganisatie ACEA blijkt ook dat de appetijt voor elektrische wagens niet meer groeit, integendeel. Het aantal ingeschreven elektrische wagens in Europa daalde in maart met 11% tegenover de maand voordien. Waar elektrische wagens een jaar geleden nog een aandeel van 13,9% lieten optekenen bij de nieuw ingeschreven wagens in Europa, slinkt dat vandaag naar 13%. Ondanks het steeds ruimere aanbod elektrische wagens en ondanks de goedkopere prijzen zien we dus een evolutie die niet strookt met de ambitie van Europa om tegen 2029 enkel nog wagens zonder CO2-uitstoot in te schrijven.

Lees verder onder de grafiek.

Gedoe met kabel

Waar in Duitsland de verkoop van elektrische wagens vorige maand een klap van bijna 30% kreeg, is ons land samen met Frankrijk nog een groene vlek op een rode kaart. “Het effect van de communicatie rond de premiepot van de Vlaamse overheid, waardoor kopers het zekere voor het onzekere namen”, zegt professor Gevaers. “Daarnaast wordt de Belgische markt voor nieuwe wagens erg gestuurd door leasecontracten voor salariswagens. Waar we vorig jaar een stijging zagen voor hybride wagens omdat ze nog fiscaal interessant waren, kiezen bedrijven nu voor elektrisch omwille van de belastingvoordelen.”

De particulier die zelf z’n wagen moet betalen, is veel minder gedreven om voor een elektrische wagen te kiezen. De Nederlandse mobiliteitsorganisatie ANWB stelde voorbije week voor het eerst in jaren vast dat de groep die niet van plan is om elektrisch te rijden (28% van de Nederlanders) groter is dan de groep die dat wél van plan is binnen de volgende vijf jaar (27%). De belangrijkste oorzaken: elektrische auto’s zijn te duur, privé niet kunnen laden, te weinig publieke laadpalen en onvoldoende rijbereik. “In Nederland zijn premies voor elektrische wagens geschrapt en zakt de verkoop in elkaar”, zegt Vanhaelewyn. “Dat zou wellicht bij ons ook het geval zijn zonder die premie en fiscale stimulans. Een hele grote groep van chauffeurs heeft geen zin in dat praktische gedoe met die kabel om op te laden en te moeten becijferen hoe ver je kan rijden alvorens je weer aan het stopcontact moet.”

“We spreken ondanks de prijsverlagingen ook nog altijd over auto’s van 30 tot 40.000 euro. Da’s veel geld. Bij een financiële prikkel zijn er particulieren en bedrijven die elektrisch overwegen, maar niemand wil vandaag de échte prijs betalen van elektrisch rijden. En ik zie wat dat betreft nog een duidelijke grens in Europa tussen het noorden – waar elektrisch rijden wel meer is ingeburgerd – en het zuiden. In Italië, Spanje en Griekenland zie je amper elektrische wagens. De zon schijnt er vaker dan hier, maar daar geven ze zoveel geld niet aan een auto die kan rijden op zonne-energie.”

Lees verder onder de grafiek.

Prijs bepaalt de keuze

Transporteconoom Roel Gevaers deelt de analyse. “Ik las in uw krant vorige week dat de Dacia met een verbrandingsmotor de populairste nieuwe wagen in Wallonië is. De prijs bepaalt de keuze van de consument. Je hoort dat er goedkope elektrische modellen onder de 25.000 euro zullen komen, zoals de Volkswagen ID2 en de Renault R5, maar met alle respect: dat zijn kleine autootjes, hé. Voor 25.000 euro had je vijf jaar geleden nog een ruime gezinswagen. Gebruikskosten van een elektrische wagen kunnen voordeliger uitvallen, maar dan nog moet je het geld hebben om die hogere investeringskost te doen. Da’s zoals energiekosten in klimaatneutrale woningen: ze zijn ook laag als je er eenmaal woont, maar je moet eerst nog het geld hebben om een duurder huis te bouwen.”

article-quote-73b7a2ab1b.svg

Vroeger was het simpel: reed je veel kilometers dan kocht je een diesel en anders een benzine. Vandaag heb je een studie nodig om te weten of je als particu­lier voordeel doet met een elektri­sche wagen

HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn

Volgens Vanhaelewyn raakt de consument vandaag snel het noorden kwijt bij de keuze voor een nieuwe auto. “Vroeger was het simpel: reed je veel kilometers dan kocht je een diesel en anders een benzine. Vandaag heb je een studie nodig om te weten of je als particulier voordeel doet met een elektrische wagen. Heb je zonnepanelen? Is er de ruimte voor een laadpaal of moet het met een stopcontact? Heb je een terugdraaiteller? Wat met het capaciteitstarief? De antwoorden kunnen de keuze voor een elektrische wagen interessant maken of verlieslatend. Daarbij komt dat de tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen een ontgoocheling is. De herverkoopwaarde is lange tijd te rooskleurig ingeschat. Daarom dumpen verhuurbedrijven massaal hun contracten met elektrische autobouwers. Samengevat: wie niet met zekerheid kan zeggen of het wel de moeite loont, kijkt de kat liever uit de boom.”

Wortel in plaats van stok

Het was dus niet zomaar dat 13 CEO’s van Europese autofabrikanten vorige week met een open brief aan de EU-leiders aan de alarmbel trokken. Ze spreken over een perfecte storm nu ze door ambitieuze CO2-doelstellingen van Europa enerzijds gedwongen worden om een dure en historisch grote transformatie te doen en anderzijds daar de vruchten niet van kunnen plukken. Dat de Chinese overheid fabrikant BYD al voor minstens 3,4 miljard euro subsidieerde, is extra zout in de wonde.

article-quote-73b7a2ab1b.svg

Mocht blijken dat de verkoop van elektri­sche wagens nog lang in het slop blijft, dan sluit ik niet uit dat merken geen andere optie zien dan te stoppen met de verkoop van modellen met brandstof­mo­to­ren

HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn

“Wij investeren meer dan 250 miljard euro in elektrificatie, maar we kunnen deze transitie niet alleen doen”, zegt Luca de Meo, CEO van Renault en topman van ACEA. “Europa moet de voorwaarden scheppen voor concurrentievermogen en marktvraag naar elektrische voertuigen.” Lees: autobestuurders een wortel voorhouden zodat ze elektrische wagens kopen. Nu werkt Europa in plaats van een wortel met een stok in de vorm van monsterboetes voor producenten wier vloot teveel CO2 uitstoot. “Het komt erop neer dat autoproducenten steeds meer elektrische wagens moeten verkopen als ze nog auto’s met verbrandingsmotoren willen produceren”, zegt Vanhaelewyn. “Als ze er niet in slagen de opgelegde regels te volgen, kost dat gigantisch veel geld. Ik merk dat constructeurs daarom soms conventionele modellen tijdelijk uit de verkoop halen. Mocht blijken dat de verkoop van elektrische wagens nog lang in het slop blijft, dan sluit ik niet uit dat merken geen andere optie zien dan te stoppen met de verkoop van modellen met brandstofmotoren.”

Een andere optie is de Europese regels versoepelen. “Vooral in Duitsland is de lobby op dreef om 2029 als sterfdatum voor de klassieke verbrandingsmotoren uit te stellen”, zegt Gevaers. “Ook elders in Europa merk je dat beleidsmakers zich bewust worden van het probleem als producenten die elektrische auto’s niet aan de straatstenen kwijtraken. Maar om na die gigantische investeringen in elektrische wagens de deur weer open te duwen naar verbrandingsmotoren: dat kan Europa – vrees ik – ook niet maken.”

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Fred zei:

Hier gaan we weer ... Ben ik de enige die zo'n snert artikels beu gezien is? 🙂 

We zitten volgens mij in de sweetspot van enerzijds de mensen die overtuigd zijn van het concept en ene hebben, en anderzijds de mensen die veranderingsavers zijn (of voor wiens gebruik een EV niet praktisch is) en dus zo'n artikels als hierboven opsmullen in een bui "ziede wel, al dien elentrieken zever is voor niks goed".

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid