Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Omdat om te beginnen niet iedereen thuis kan laden.

Dit dus, mijn moeder mag het al vergeten in haar appartement.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
10 uren geleden, Fred zei:

Ik zie nog altijd niet in waarom je als particulier geen EV zou kopen. Wij zijn in elk geval dik tevreden met onze keuze. Hopelijk blijft dat ook zo

7 minuten geleden, Polygoon zei:

Oei, nee. Hoe overtuigd ik ben van de aandrijving, ik zou het privé nooit kopen.

Alleen al voor het financieel voordeel (ja ook als je thuisladen zelf moet betalen) is dat privé een zeer goede keuze, met de premie zijn die wagens niet duurder dan 1tje met een verbrandingsmotor. 

Geplaatst:

Privé overschakelen kan, maar jezelf wijsmaken dat je gaat besparen is eigenlijk niet correct. 

Fictief voorbeeld bij 15k km per jaar, peugeot 2008, ongeveer zelfde motorisatie en uitrusting

• Benzine 30k aankoop, rijtaks 400, 7,5 l/100km, € 1,7 / l  
  • Elektrisch 40k aankoop, rijtaks 0, 20 kWh/100km, € 0,3 / kWh

Benzine zit je jaarlijks aan €2315 kosten, elektrisch aan 900. Maandelijks dus aan 200 en 75. Lening via Peugeot is 300 maandelijks voor de benzine, 400 voor de elektrische. Beide op 60 maand. Maandelijks zit je dus op een gelijke kost over die 5 jaar, Maar: restwaarde op het einde van die lening is 10k vs 14k, die je er ook nog moet leggen, dus dat wil zeggen dat je nadien nog 2 jaar moet rijden om dat verschil dicht te fietsen. Of dat je maandelijks nog 67 moet sparen voor de elektrische bovenop de benzine. Alles samen dus per jaar: Benzine € 6000, elektrisch: € 6500, wat bijna 10% meer is. 

Als je het aantal KM terug brengt naar 10.000 wordt dat zelfs €5275 <> €6200, dat is bijna 20%

Andersom bij 20k km: €6550 <> €6800, dan wordt het wel vergelijkbaar. 

Dus in uw geval @Speedhunter: je maakt jezelf iets wijs  

Maar iedereen maakt zijn eigen rekening, ik zou het alvast niet aanraden aan mensen zonder eigen PV installatie met overschot. (En dan nog, de verwachte jaarlijkse kilometers zijn veel bepalender dan de kost van de elektriciteit)

• Vind ik leuk 5
Geplaatst:
52 minuten geleden, ir_fuel zei:

Omdat om te beginnen niet iedereen thuis kan laden.

Dat geldt evengoed voor personeel met bedrijfswagens.

Iedere particulier die met een stadswagen rijdt genre Clio, Polo etc, kan naar een i3 overstappen. Die vind je al vanaf 10k. 

Geplaatst:

En daarbij vasthouden aan een premie die al van in het begin discutabel is om de rekening te doen kloppen is ook maar een tijdelijk gegeven.

Geplaatst:
51 minuten geleden, dragonfly zei:

Dit dus, mijn moeder mag het al vergeten in haar appartement.

Irrelevant want als je moeder morgen een bedrijfswagen krijgt, heeft ze hetzelfde probleem.

Geplaatst:
6 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Privé overschakelen kan, maar jezelf wijsmaken dat je gaat besparen is eigenlijk niet correct. 

Fictief voorbeeld bij 15k km per jaar, peugeot 2008, ongeveer zelfde motorisatie en uitrusting

Benzine zit je jaarlijks aan €2315 kosten, elektrisch aan 900. Maandelijks dus aan 200 en 75. Lening via Peugeot is 300 maandelijks voor de benzine, 400 voor de elektrische. Beide op 60 maand. Maandelijks zit je dus op een gelijke kost over die 5 jaar, Maar: restwaarde op het einde van die lening is 10k vs 14k, die je er ook nog moet leggen, dus dat wil zeggen dat je nadien nog 2 jaar moet rijden om dat verschil dicht te fietsen. Of dat je maandelijks nog 67 moet sparen voor de elektrische bovenop de benzine. Alles samen dus per jaar: Benzine € 6000, elektrisch: € 6500, wat bijna 10% meer is. 

Als je het aantal KM terug brengt naar 10.000 wordt dat zelfs €5275 <> €6200, dat is bijna 20%

Maar iedereen maakt zijn eigen rekening, ik zou het alvast niet aanraden aan mensen zonder eigen PV installatie met overschot. (En dan nog, de verwachte jaarlijkse kilometers zijn veel bepalender dan de kost van de elektriciteit)

Mja ik was wel aan het kijken naar wagens met dezelfde aankoopprijs, hier zit je al met een verschil van 10k in aankoop. 

Geplaatst:
8 minutes ago, Asserti said:

Dat geldt evengoed voor personeel met bedrijfswagens.

Ik snap niet wat je wil zeggen?

Denk je dat die mensen die niet thuis kunnen laden een EV pakken omdat ze willen, of omdat ze moeten?

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
4 minutes ago, Speedhunter said:

Mja ik was wel aan het kijken naar wagens met dezelfde aankoopprijs, hier zit je al met een verschil van 10k in aankoop. 

Je moet vergelijken wat vergelijkbaar is uiteraard. 

Geplaatst:
6 minutes ago, Polygoon said:

Irrelevant want als je moeder morgen een bedrijfswagen krijgt, heeft ze hetzelfde probleem.

Ja en dan? Dat is een verplichting die tot extra ongemak leidt. Als particulier heeft ze de keuze, dus waarom voor dat ongemak kiezen.

Geplaatst:
12 minutes ago, Monterey Jack said:

Het is eigenlijk enkel interessant bij "dikke bakken". Bv mijn i4 is veel interessanter dan een M340i, voor quasi dezelfde aanschafprijs. Ook particulier. Hij is dan nog eens een pak sneller ook rechtdoor.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
Zojuist, ir_fuel zei:

Ja en dan? Dat is een verplichting die tot extra ongemak leidt. Als particulier heeft ze de keuze, dus waarom voor dat ongemak kiezen.

Voor geld danst den beer.
Als dat economisch zo'n non-keuze zou zijn zoals sommigen hier voorstellen, dan nemen ze dat ongemak er gewoon bij.

Geplaatst:
Just now, Polygoon said:

Voor geld danst den beer.
Als dat economisch zo'n non-keuze zou zijn zoals sommigen hier voorstellen, dan nemen ze dat ongemak er gewoon bij.

Ik snap niet wat je punt eigenlijk is? :D 

Kort door de bocht: verbruik kost een derde van een ICE. Als de meerprijs in aanschaf dat verschil in verbruik niet dichtfietst is het niet interessant. Hoeveel verschil er in onderhoudskost zit kan ik zomaar niet zeggen, maar langs de andere kant verslijt dat weer meer banden door het gewicht.

Geplaatst:
11 minuten geleden, Speedhunter zei:

Zoals @ir_fuel zei: je moet appelen met appelen vergelijken. Mijn vergelijking is zelfde model, beide 130 ish pk. Als je natuurlijk uw Skoda gaat vergelijken met een GTI of R, dan is dat iets anders. 

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het is eigenlijk enkel interessant bij "dikke bakken". Bv mijn i4 is veel interessanter dan een M340i, voor quasi dezelfde aanschafprijs. Ook particulier. Hij is dan nog eens een pak sneller ook rechtdoor.

Inderdaad. Al is het niet noodzakelijk die 'dikke bak'. Als de aankoopprijs op 5 a 10% na hetzelfde is in de lagere klasse, dan is het een heel nader verhaal. Dat is het jammer genoeg niet in de prijsklasses waar 'jan modaal' zijn wagen koopt. 

Geplaatst:
1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Ik snap niet wat je punt eigenlijk is? :D 

Mijn originele punt is, ik zou privé geen EV kopen. Ongeacht van de laadsituatie.
Mijn antwoord op uw argument (my guess is as good as yours): als die EV financieel zo'n uitgemaakte keuze is dat je dom zou zijn om het niet te doen, want zo lijkt het hier in het begin van de discussie voorgesteld, dan gaan veel mensen het ongemak van thuis niet te kunnen laden erbij nemen.

De reden waarom ik geen EV zou kopen is: kostprijs bij stukken, afschrijving etc. en je haalt er amper fiscaal voordeel uit (de driver achter de bedrijfswagen-ommekeer).
Maar ik zou bv. ook nooit nieuw kopen, privé. Je eerste scheetje op de parking van de garage en je bent al 20% van de waarde kwijt.

Geplaatst:

Er wordt hier nu 1 groep mensen uitgehaald als argument waarom particulieren geen EV zouden rijden. Die ene groep is niet representatief voor alle particulieren.

Er zijn genoeg particulieren die wel thuis kunnen laden, die overdag thuis zijn, die bvb overschot hebben qua productie met hun zonnepanelen en die maar 10k km per jaar rijden. Die ook meer dan 10j met hun auto rijden. Perfecte use case waarin het wel interessant is om als particulier nieuw of 2dehands EV te kopen

• Vind ik leuk 4
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
9 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Mijn schoonvader zit in oktober aan 4 jaar e2008 als particulier, geen 10k per jaar gereden. Verschil in aankoop was bij aankoop een 10k in het voordeel van de benzine. Nu is het met de restwaarde net het omgekeerde. Hij had nog het kleine voordeel van de PV installatie en lage onderhoudskost. Grootste voordeel is in mijn ogen dat hij gewoon een betere auto had dan wanneer hij voor een 1.2 puretech automaat was gegaan met dezelfde opties.

Financieel is dat achteraf bekeken goed uitgedraaid, de onzekerheid bij aankoop was de restwaarde, die EV had net zo goed minder waard kunnen geweest zijn op dit moment dan de ICE. Mocht hij het ding nu nog verder rijden zou zijn voordeel wel groter worden, omdat onderhoudskosten dan zwaarder gaan doorwegen.

Geplaatst:
4 minuten geleden, Polygoon zei:

Mijn originele punt is, ik zou privé geen EV kopen. Ongeacht van de laadsituatie.
Mijn antwoord op uw argument (my guess is as good as yours): als die EV financieel zo'n uitgemaakte keuze is dat je dom zou zijn om het niet te doen, want zo lijkt het hier in het begin van de discussie voorgesteld, dan gaan veel mensen het ongemak van thuis niet te kunnen laden erbij nemen.

De reden waarom ik geen EV zou kopen is: kostprijs bij stukken, afschrijving etc. en je haalt er amper fiscaal voordeel uit (de driver achter de bedrijfswagen-ommekeer).
Maar ik zou bv. ook nooit nieuw kopen, privé. Je eerste scheetje op de parking van de garage en je bent al 20% van de waarde kwijt.

Vergeet niet dat we nu ook stilaan in de periode komen waar de eerste EV-s aan het einde van hun garantie komen op batterij. Er is nog veel te weinig geweten over de effectieve levensduur van de batterijen. De Tesla's lijken dat vrij goed te doen, maar of dat zo blijft is maar de vraag.

Geplaatst:
1 minuut geleden, Monterey Jack zei:

Vergeet niet dat we nu ook stilaan in de periode komen waar de eerste EV-s aan het einde van hun garantie komen op batterij. Er is nog veel te weinig geweten over de effectieve levensduur van de batterijen. De Tesla's lijken dat vrij goed te doen, maar of dat zo blijft is maar de vraag.

De i3's van 10 jaar oud doen dat ook goed. Batterijen gaan langer mee dan wat de goegemeente vreest

Geplaatst:
29 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Als ik het goed zie is de elektrische maandelijks 25eur goedkoper en jaarlijks 300. 1500 over de 5 jaar. Besparing op remmen en onderhoud over die 5j zal ook wel makkelijk een 1000 a 2000eur zijn.

Het verhaal draait wel om als je kosten zou krijgen aan de EV

Geplaatst:
2 minuten geleden, josenjef zei:

Mijn schoonvader zit in oktober aan 4 jaar e2008 als particulier, geen 10k per jaar gereden. Verschil in aankoop was bij aankoop een 10k in het voordeel van de benzine. Nu is het met de restwaarde net het omgekeerde. Hij had nog het kleine voordeel van de PV installatie en lage onderhoudskost. Grootste voordeel is in mijn ogen dat hij gewoon een betere auto had dan wanneer hij voor een 1.2 puretech automaat was gegaan met dezelfde opties.

Financieel is dat achteraf bekeken goed uitgedraaid, de onzekerheid bij aankoop was de restwaarde, die EV had net zo goed minder waard kunnen geweest zijn op dit moment dan de ICE. Mocht hij het ding nu nog verder rijden zou zijn voordeel wel groter worden, omdat onderhoudskosten dan zwaarder gaan doorwegen.

Absolute restwaarde of procentuele restwaarde? Op AS24 eens gekeken en de benzine zit op ongeveer 18k, wat 60% is, de E op 24k, wat ook 60% is? Als je het zou uitrekenen zou je nog op ongeveer hetzelfde uitkomen dan hoor. 

Geplaatst:
2 minuten geleden, Asserti zei:

Als ik het goed zie is de elektrische maandelijks 25eur goedkoper en jaarlijks 300. 1500 over de 5 jaar. Besparing op remmen en onderhoud over die 5j zal ook wel makkelijk een 1000 a 2000eur zijn.

Het verhaal draait wel om als je kosten zou krijgen aan de EV

Niet als je de hogere restwaarde mee rekent die je moet leggen na 5 jaar, die moet je ook sparen op uw 5 jaar. Dat is die 67 euro waardoor de EV dus 40 euro per maand duurder is. Of 500 per jaar  Zoals Fuel ook zei: banden bij een EV zijn duurder en je hebt daar ook onderhoud. Ik weet het nog zo niet, of je op 50k km uw 1000 a 2000 gaat uitsparen (bij Peugeot dan). 

Geplaatst:
12 minuten geleden, Asserti zei:

De i3's van 10 jaar oud doen dat ook goed. Batterijen gaan langer mee dan wat de goegemeente vreest

Ja, nog steeds de volle 180km zoals bij lancering :lolz: 

• Grappig 1
Geplaatst:
21 minuten geleden, Asserti zei:

Er zijn genoeg particulieren die wel thuis kunnen laden, die overdag thuis zijn, die bvb overschot hebben qua productie met hun zonnepanelen en die maar 10k km per jaar rijden. Die ook meer dan 10j met hun auto rijden. Perfecte use case waarin het wel interessant is om als particulier nieuw of 2dehands EV te kopen

Ik voel me aangesproken \o/ En je hebt gelijk. Ik zou een EV prefereren over een astmatische diesel automaat ook nog.

Geplaatst:
12 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Absolute restwaarde of procentuele restwaarde? Op AS24 eens gekeken en de benzine zit op ongeveer 18k, wat 60% is, de E op 24k, wat ook 60% is? Als je het zou uitrekenen zou je nog op ongeveer hetzelfde uitkomen dan hoor. 

Ik kijk naar wat er betaald is over de jaren heen en dan ontloopt het elkaar niet veel. Voor mij is dan de conclusie dat je dan enkel vier jaar met de betere auto hebt gereden qua motorisatie. Persoonlijk zou ik altijd voor de goedkopere aankoop gegaan zijn op dat moment, omdat het op dat moment nog te hard speculeren was naar de restwaarde, maar ik moet toegeven dat mijn schoonvader zijn keuze niet slecht is uitgedraaid in de praktijk.

Wat ik hier lees over risico op grote kosten bij EV's verbaast mij wel, al die turboblokjes van de laatste 10 jaar zijn toch ook een risico gebleken? Mijn vrouw had de afgelopen vier jaar een 1.2 puretech met automaat, dan zou ik veel geruster zijn om met een electro motor rond te rijden, zeker op de langere termijn  

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid