ir_fuel 58.288 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 11 minutes ago, Tjeu said: Dat is een compleet foute bewering. Er is in geen enkele hoedanigheid een verbod op verbrandingsmotoren. Wel op CO2 uitstotende wagens. Een wagen moet zero-emissie zijn. Daarbij wordt EV naarvoor geschoven als beste alternatief, maar dat is niet verplicht. Als jij een verbrandingsmotor kan laten werken op een niet CO2 uitstorende brandstof, dan mag die in productie blijven. Zoals bijvoorbeeld waterstof rechtstreeks verbranden mag perfect. https://www.europarl.europa.eu/topics/nl/article/20221019STO44572/eu-verbod-op-de-verkoop-van-nieuwe-benzine-en-dieselauto-s-vanaf-2035-uitgelegd Allez man ... jij weet toch ook dat dat de facto EV betekent. Voor geen enkel ander alternatief is er infrastructuur. Serieus 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 32 minuten geleden, ir_fuel zei: Herinner u trouwens dat men van gans Wallonië een LEZ ging maken. Veel plezier hier met uwe Espace Gingen, zouden, wouden, als mijn tante wielekes had... Ze gingen van Vlaanderen ook een afzonderlijk land maken. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 3 minutes ago, Tjeu said: Opnieuw, ik rij met een oude diesel en heb geen budget voor een EV. Ik mag hem houden, blijven rijden. Ik word toch helemaal niet gepest of wat dan ook? Ah je mag er dus voor eeuwig Brussel, Antwerpen en Gent mee binnen rijden? 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 Just now, Tjeu said: Gingen, zouden, wouden, als mijn tante wielekes had... Nochtans gebruik jij exact die bewoordingen om jouw eigen standpunt te verdedigen Dat was al jaar en dag in wet gegoten, alleen hebben ze het teruggedraaid last-minute. 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 13 minutes ago, Tjeu said: Tesla begon destijds als eerste met de Model 3 die er ging komen voor -30.000$. Daarna zijn de Europese stap voor stap gevolgd in de race en bewering dat ze met een EV voor 25.000 gingen komen. En dat doen ze nog steeds. Google gelijk welk niet premium merk + EV + 25.000 euro. Skoda: https://www.autogids.be/autonieuws/prototypes-en-concept-cars/skoda-epiq-suv.html#:~:text=In 2025 vervoegt de Skoda,prijskaartje van ongeveer 25.000 euro.&text=Officieel gaat het nog om,sterk op deze designstudie gelijken. Renault https://www.autoreview.nl/nieuws/id/33972/renault-5-e-tech-electric-25000-euro-400-km-1-stokbroodhouder Citroen: https://www.autogids.be/autonieuws/markt/citroen.html#:~:text=Het wordt een elektrisch aangedreven,rijbereik van 300 kilometer beschikken. Jij pint je vast op een prijs, ik op algemene uitspraken. Allez, hier een artikel uit 2020, moet ik er nog zoeken? https://www.autoblog.nl/nieuws/elektrische-autos-goedkoper-in-2024-dan-ice-184281 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 Ondertussen schuiven we de lat maar op: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/vanaf-2027-zijn-evs-goedkoper-te-produceren-dan-brandstofautos/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 Zojuist, ir_fuel zei: Allez man ... jij weet toch ook dat dat de facto EV betekent. Voor geen enkel ander alternatief is er infrastructuur. Serieus Hahaha, en paar jaar terug was EV onmogelijk wegens infrastructuur. Maar nu is het plots de enige oplossing wegens de beschikbare infrastructuur? Ik maak ook geen keuzes é. Ik haal gewoon aan wat is en wat er in de wetgeving staat. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 1 minute ago, Tjeu said: Hahaha, en paar jaar terug was EV onmogelijk wegens infrastructuur. Maar nu is het plots de enige oplossing wegens de beschikbare infrastructuur? Ok, waar zijn al die tankstations voor waterstof? BTW hier nog wat info over uw "gingen zouden ...": https://www.wallonie.be/fr/actualites/revision-du-decret-zone-basse-emission Dat was dus al gestemd in 2019 en is een paar maand geleden terug geschrapt. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 40 minuten geleden, ir_fuel zei: Zoals al die renovatieverplichtingen? Of zorg je dat alleen de sterkste schouders die lasten nog kunnen dragen? Nou nou, nu wordt het interessant! Nu kom je in mijn werkgebied en kennisgebied. Ik hoor graag wat er mis met die renovatieverplichting! Net bezig aan de volgende aanbevelingen uit te schrijven. Ik hoor het graag, dan kan ik het nog meenemen! Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 7 minuten geleden, ir_fuel zei: Ah je mag er dus voor eeuwig Brussel, Antwerpen en Gent mee binnen rijden? @Tjeu vergeet je deze niet te lezen Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 1 minute ago, Tjeu said: Nou nou, nu wordt het interessant! Nu kom je in mijn werkgebied en kennisgebied. Ik hoor graag wat er mis met die renovatieverplichting! Net bezig aan de volgende aanbevelingen uit te schrijven. Ik hoor het graag, dan kan ik het nog meenemen! Begin al eens met van EPC een verhaal te maken dat steek houdt, ipv het zootje dat het nu geworden is. Voor de rest ga ik hier niet over discussiëren, want dat is off-topic. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 1 minuut geleden, ir_fuel zei: BTW hier nog wat info over uw "gingen zouden ...": https://www.wallonie.be/fr/actualites/revision-du-decret-zone-basse-emission Dat was dus al gestemd in 2019 en is een paar maand geleden terug geschrapt. Wat is nu eigenlijk je punt? Er wordt gezegd dat het beleid niet sociaal is, een maatregel die als asociaal kan aanzien worden wordt geschrapt. Wat is het probleem? Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 1 minute ago, Tjeu said: Wat is nu eigenlijk je punt? Er wordt gezegd dat het beleid niet sociaal is, een maatregel die als asociaal kan aanzien worden wordt geschrapt. Wat is het probleem? Misschien doen ze dat binnen 5 jaar wel met dat verbod op "CO2 uitstotende motoren" in de EU + dat uw vergelijking met een onafhankelijk Vlaanderen pure bullshit is, want dit was wel degelijk ingevoerd. Dan kan uw tante met wielekes nog scheten laten terwijl ze rond rijdt. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 (aangepast) 6 minuten geleden, Polygoon zei: @Tjeu vergeet je deze niet te lezen Ik werk bijna 5 jaar in Brussel en heb letterlijk nog geen enkele keer een probleem gehad met de LEZ. Ik woon in Gent en dito daar. Je kan met de wagen tot in centrum Gent (Vrijdagsmarkt). De werkelijke beperking is echt minimaal. Met Antwerpen geen ervaring, daar al in zes jaar niet meer met de wagen geweest. En ook alle LEZ staan ter discussie. Dus nog onduidelijk of ze blijven en hoelang ze blijven. 30 juli 2024 aangepast door Tjeu Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 Just now, Tjeu said: Ik werk bijna 5 jaar in Brussel en heb letterlijk nog geen enkele keer een probleem gehad met de LEZ. Ik woon in Gent en dito daar. Je kan met de wagen tot in centrum Gent (Vrijdagsmarkt). De werkelijke beperking is echt minimaal. Met Antwerpen geen ervaring, daar al in zes jaar niet meer met de wagen geweest. Mooi naast de kwestie geantwoord 2 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Mooi naast de kwestie geantwoord Laatste zin: het is nog onduidelijk welke blijven en welke niet. Die in Gent gaat wss op de schop. En daarnaast kan je voor de LEZ toegang kopen voor niet compliant voertuigen. Daar staat geen einddatum op, dus zoals het vandaag is kan ik in alle LEZ blijven rijden ja (zijnde afhankelijk van de LEZ beperkt in keren) Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 4 minuten geleden, ir_fuel zei: Mooi naast de kwestie geantwoord hij is misschien aan het studeren voor minister, die doen dat ook als de beste Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 Zojuist, Tjeu zei: Laatste zin: het is nog onduidelijk welke blijven en welke niet. Die in Gent gaat wss op de schop. En daarnaast kan je voor de LEZ toegang kopen voor niet compliant voertuigen. Daar staat geen einddatum op, dus zoals het vandaag is kan ik in alle LEZ blijven rijden ja (zijnde afhankelijk van de LEZ beperkt in keren) dus als je betaalt mag je ineens wel uitstoten, dan heeft het toch met geld en niet met klimaat te maken. 5 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 1 minute ago, Tjeu said: Laatste zin: het is nog onduidelijk welke blijven en welke niet. Die in Gent gaat wss op de schop. Gingen, zouden, wouden, als mijn tante wielekes had... 1 minute ago, Tjeu said: En daarnaast kan je voor de LEZ toegang kopen voor niet compliant voertuigen. Daar staat geen einddatum op, dus zoals het vandaag is kan ik in alle LEZ blijven rijden ja (zijnde afhankelijk van de LEZ beperkt in keren) Aja, gewoon aftikken, dat is uiteraard niet pesten. 2 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 1 minuut geleden, Liquid Li0n zei: dus als je betaalt mag je ineens wel uitstoten, dan heeft het toch met geld en niet met klimaat te maken. Ik maak het beleid niet é. Ik haal gewoon aan wat is. Te vaak wordt dat aanzien als mijn mening. Dus als ze geen uitzonderingen maken is het niet sociaal en als er wel uitzonderingen mogelijk zijn, dan is het geldklopperij? Is dat niet wat een tegen zijn om tegen te zijn houding? Ik ben alvast blij dat ik geen beleidsmaker ben Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 (aangepast) 13 minuten geleden, ir_fuel zei: Aja, gewoon aftikken, dat is uiteraard niet pesten. Dat is toch gewoon de vervuiler betaalt? Dat is toch gelijklopend met kilometerheffing? Geen op bepaalde wegen, wel op andere en hoog op bepaalde wegen? Ze zouden natuurlijk standaard de wegenbelasting voor alles en iedereen met een oudere wagen op kunnen trekken, ipv deze nu laag te houden en enkele een toeslag aan te rekenen wanneer je in een druk bevolkt gebied gaat rijden (en waar je schadelijke uitstoot dus ook meer negatieve impact heeft). Dat op deze wijze de wegenbelasting niet nodeloos hoog is voor wie uit de LEZ blijft zien als pesten is een interpretatie die iedereen voor zich mag maken. Voor mij, in mijn situatie, voelt dat zeker niet als pesten aan, aangezien ik de keuze heb of ik binnen rij en aftik of niet. En het mij niet verplicht opgedrongen wordt in mijn jaarlijkse taksen. 30 juli 2024 aangepast door Tjeu Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 2 minutes ago, Tjeu said: Voor mij, in mijn situatie, voelt dat zeker niet als pesten aan, aangezien ik de keuze heb of ik binnen rij en aftik of niet. En het mij niet verplicht opgedrongen wordt in mijn jaarlijkse taksen. Dat is wel een zeer interessante interpretatie van "ze pesten me niet". Op dat vlak is geen enkele maatregel een "pestmaatregel". Niemand verplicht je een huis te kopen, niemand verplicht je een auto te kopen, niemand verplicht je met een auto te rijden en die vol te tanken etc etc. Met die uitleg kan je elke maatregel er door duwen. 2 1 Quote
Joske 922 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 Kijk t is simpel, zolang een van de partijen waar we mee 'spelen' elke 5 voet de spelregels veranderen zal er altijd iets uit de haak zijn. Toen ik mijn bouwvergunning aanvroeg in 2015 voldeed ik al aan de normen van 2020. Warmtepomp voor vvw en sww van 8,5kW (thermisch vermogen), zonnepanelen die t verbruik van warmtepomp dekken... overal ledverlichting. Toen kwam de digitale meter, toen gingen we het terugdraaien van de teller afschaffen (snap ik, had ik in eerste instantie nooit toegelaten gehad als overheid, maar hey...), toen kwam de kwartierpiek want we moeten t verbruik gaan spreiden, want er wordt teveel stroom verbruikt... toen kwam er een elektrische auto... die kunt ge gerust thuis met uw zonnepanelen opladen... Tarara ja. Ondertussen gaan ze ook nog es de kerncentrales sluiten (die volgens mij nog altijd de meest CO2 neutrale stroom opwekken) en vervangen door gascentrales, want er gaat straks stroom te weinig zijn, WANT iedereen moet van het gas. Mijn pv installatie van 3kW is niet genoeg om den otto op te laden, die heeft minstens 4kW op 3f nodig.... jama met een loadbalancer kunt ge dan uw verbruik "automatisch" aanpassen. Voor de auto had ik een kwartierpiek van 3,75kW gemiddeld over 13 maanden, want winter is meer verbruik van wp. De maanden met waar ik de auto thuis opgeladen heb zit ik aan 6kW. "Meneer, mss moet ge es kijken om wat zonnepanelen bij te leggen, en met een ev is t echt interessant om over te schakelen naar een "dynamisch tarief". Ik heb nu al 2 maanden een simulatie lopen met de prijzen van entsoe, maar ik gebruik mijne auto echt niet genoeg al die energie die aan een negatieve prijs op de markt is op te gebruiken, dus zou ik nog moeten betalen om van mijne zonneenergie af te geraken... T is allemaal nie gemakkelijk, maar een beetje stabiel beleid en langetermijnvisie zou niet misstaan denk ik. En zoals ik een paar dagen geleden ook al schreef, als ge thuis nie kunt opladen en t altijd van openbare laders moet hebben, en ge moet het zelf betalen... 7 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 1 uur terug, Joske zei: Kijk t is simpel, zolang een van de partijen waar we mee 'spelen' elke 5 voet de spelregels veranderen zal er altijd iets uit de haak zijn. Toen ik mijn bouwvergunning aanvroeg in 2015 voldeed ik al aan de normen van 2020. Warmtepomp voor vvw en sww van 8,5kW (thermisch vermogen), zonnepanelen die t verbruik van warmtepomp dekken... overal ledverlichting. Toen kwam de digitale meter, toen gingen we het terugdraaien van de teller afschaffen (snap ik, had ik in eerste instantie nooit toegelaten gehad als overheid, maar hey...), toen kwam de kwartierpiek want we moeten t verbruik gaan spreiden, want er wordt teveel stroom verbruikt... toen kwam er een elektrische auto... die kunt ge gerust thuis met uw zonnepanelen opladen... Tarara ja. Ondertussen gaan ze ook nog es de kerncentrales sluiten (die volgens mij nog altijd de meest CO2 neutrale stroom opwekken) en vervangen door gascentrales, want er gaat straks stroom te weinig zijn, WANT iedereen moet van het gas. Mijn pv installatie van 3kW is niet genoeg om den otto op te laden, die heeft minstens 4kW op 3f nodig.... jama met een loadbalancer kunt ge dan uw verbruik "automatisch" aanpassen. Voor de auto had ik een kwartierpiek van 3,75kW gemiddeld over 13 maanden, want winter is meer verbruik van wp. De maanden met waar ik de auto thuis opgeladen heb zit ik aan 6kW. "Meneer, mss moet ge es kijken om wat zonnepanelen bij te leggen, en met een ev is t echt interessant om over te schakelen naar een "dynamisch tarief". Ik heb nu al 2 maanden een simulatie lopen met de prijzen van entsoe, maar ik gebruik mijne auto echt niet genoeg al die energie die aan een negatieve prijs op de markt is op te gebruiken, dus zou ik nog moeten betalen om van mijne zonneenergie af te geraken... T is allemaal nie gemakkelijk, maar een beetje stabiel beleid en langetermijnvisie zou niet misstaan denk ik. En zoals ik een paar dagen geleden ook al schreef, als ge thuis nie kunt opladen en t altijd van openbare laders moet hebben, en ge moet het zelf betalen... Klopt, een beleid moet helder en eenduidig zijn. Daar faalt Vlaanderen, zeker zoals in jouw voorbeeld rond energie en gebouwen. En niet alleen in hun beleid, maar ook in hun communicatie en informatie verschaffing. Dat loopt spaak dat het geen naam heeft. En net dat laatste maakt een al zo complexe materie nog complexer. En kort antwoord op jouw case: ik zou pas naar dynamisch overstappen als je voldoende overdag thuis bent en ook met die materie bezig wil zijn. Als je voornamelijk uit gaat werken of je er niet in wil verdiepen, dan laat je dat beter links liggen. Kan vrij snel verkeerd lopen... Ik heb het zelf ook niet en niet direct van plan. Maar voor mijn gepensioneerde vader zou dat bvb wel nog interessant zijn. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 (aangepast) 2 uren geleden, ir_fuel zei: Allez man ... jij weet toch ook dat dat de facto EV betekent. Voor geen enkel ander alternatief is er infrastructuur. Serieus Hier wil ik nog eens op terugkomen. Want het verschil tussen jouw bewering (verbrandingsmotor mag niet meer) en de werkelijkheid (CO2 uitstotende motoren mogen niet meer) is wel groot. Ja, voor daily zal EV de norm worden, die weg is al ingeslaan. Maar vanuit wetgeving dus niet verplicht. Naar mijn weet dient wetgeving trouwens technologie neutraal te zijn, al durf ik daar mijn hand niet voor in het vuur te steken. Maar de delta is wel dat er voor de liefhebbers nog plofs and bangs geproduceerd gaan mogen worden, ook na 2035. En als zelf enkel maar Porsche met een CO2-neutraal sapje komt en dat enkel en alleen via iedere VAG garage aanbiedt, dan heb je wel voldoende om nog met nieuw plof and bang materiaal plezierritten te doen. En wie weet vinden ze wel een sapje dat voldoende betaalbaar is/wordt dat al @Jokke_vlo zijn vertegenwoordigers ook nog verder kunnen ploffen en bangen... Goedkoper dan EV zal het niet worden, maar je als tegenprestatie moet je wel niet inboeten op de vele vlakken dat je met een EV wel moet. Porsche zet er alvast hard op in. We kunnen alleen maar hopen dat ze vooruitgang blijven boeken zodat er betaalbaar verder geploft en gebanged kan worden. 30 juli 2024 aangepast door Tjeu Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.