Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb gisteren een loonvoorstel gekregen voor een nieuwe job. Elektrische auto doen ze nog niet aan mee, teveel reclamaties gehad van de eerste 2... Ze moesten eerst nog zonnepanelen leggen en geraakt nie ver genoeg en...

Ik heb zonnepanelen al sinds 2018. Maar met die opbrengst kan ik de id.3 die ik nu heb niet opladen. Omvormer is 'maar' 3kW en 3 fasen heeft de laadpaal (of auto da's nog niet duidelijk) minstens 6A nodig om te beginnen laden. Dus minstens 4kW. Ik laadde dus wel als t kon op met zonne-energie maar gedeeltelijk.

En als ge t van snelladers moet hebben wordt het snel duurder dan een diesel. Maandag nog es met de RCZ naar Ulm geweest ipv de ID.3, RCZ was toch 50€ goedkoper puur brandstof gewijs. da's op een jaar aan om de 2weken die trip maken toch al een mooi verschil.

Als ge thuis en/of op t werk kunt laden en voor de gemiddelde Vlaming is EV interessant als ge t kunt betalen. Maar in alle andere gevallen is het nie zo zwart-wit vrees ik.

Geplaatst:
34 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ze gaan van een Volvo V60 naar een EX30, verplicht. Reps kunnen dan weer kiezen voor een LV VW Caddy, ID Bus (mits afstaan 600 euro bruto loon) of een Transit LV. 

Die mensen hebben echt problemen om te kunnen laden en constant gezoek en geloop. Maar goed je kan gerust doen of dat niet waar is en naast de pot zeveren :D 

Ik zeg nergens dat het niet waar is ( problemen qua laden), maar als jij als firma verplicht bent om ev´s te leveren voor een fiscaal gunstiger resultaat te hebben, dan is het aan de werknemer om ofwel mee te gaan in het verhaal of om zelf een wagen te kopen ( mits aanpassing loon natuurlijk) 

Ik vermoed als je het laatste gaat voorstellen ze opeens toch wel het pad van ev zullen willen bewandelen of toch tenminste proberen. 

Geplaatst: (aangepast)
15 minuten geleden, Joske zei:

Ik heb gisteren een loonvoorstel gekregen voor een nieuwe job. Elektrische auto doen ze nog niet aan mee, teveel reclamaties gehad van de eerste 2... Ze moesten eerst nog zonnepanelen leggen en geraakt nie ver genoeg en...

Ik heb zonnepanelen al sinds 2018. Maar met die opbrengst kan ik de id.3 die ik nu heb niet opladen. Omvormer is 'maar' 3kW en 3 fasen heeft de laadpaal (of auto da's nog niet duidelijk) minstens 6A nodig om te beginnen laden. Dus minstens 4kW. Ik laadde dus wel als t kon op met zonne-energie maar gedeeltelijk.

En als ge t van snelladers moet hebben wordt het snel duurder dan een diesel. Maandag nog es met de RCZ naar Ulm geweest ipv de ID.3, RCZ was toch 50€ goedkoper puur brandstof gewijs. da's op een jaar aan om de 2weken die trip maken toch al een mooi verschil.

Als ge thuis en/of op t werk kunt laden en voor de gemiddelde Vlaming is EV interessant als ge t kunt betalen. Maar in alle andere gevallen is het nie zo zwart-wit vrees ik.

Hier is het ook voor de bediendes. Ze moeten allemaal EV rijden en schreeuwen moord en brand. Zeker omdat er projectmatig wordt gewerkt, dus dicht bij huis wonen is er dan niet bij (tenzij je toevallig een project dicht bij huis hebt natuurlijk). Vele zijn jonge gasten, dus die wonen nog thuis of op hun eigen in een appartementje, kunnen dus niet thuisladen. Mogen dan ook vaak niet bij de klant laden en budget voor de EV is niet dat ze daar een dikke bak krijgen. Dus dat is een EQA of iX1 (duur in aankoop, klein van batterij).

Er is dan een mail rondgegaan dat ze niet mogen laden aan laadpalen die meer dan 60 cent/kwu aanrekenen. En uiteraard werkt de laadpas enkel in Belgie. Dus voor die enkele keren dat je dan eens op reis gaat met de auto, moet je 300 a 400 km van de grens, is het zelf betalen, terwijl je vroeger met de Golf diesel 700 km kon rijden op kosten van de baas. Dat dan nog terzijde, want de baas geeft je een auto om naar je project te kunnen geraken, niet als een salariswagen bij andere soort jobs.

Er is een mogelijkheid voor een mobiliteitsbudget, maar dat is blijkbaar niet zo interessant tov als een wagen krijgen waar je ineens reeds full omnium verzekering, laadkaart, bijstand, etc inclusief hebt.

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
7 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Er is een mogelijkheid voor een mobiliteitsbudget, maar dat is blijkbaar niet zo interessant tov als een wagen krijgen waar je ineens reeds full omnium verzekering, laadkaart, bijstand, etc inclusief hebt.

Hiermee is de kous dan toch af? 
Ben je niet content met je EV, wordt zelfbedruipend met het mobiliteitsbudget.

Hier trouwens ook projectwerk en heb geen weet van plaatsen waar ze niet mogen laden, waar er laadpalen staan, bij ons.
Parkeren ligt vaak wel wat moeilijker, bij mijn klant zelfs enkel voor WN's vanaf een bepaald "niveau".
Ik ben blijkbaar toch belangrijk genoeg dat ze me 21 euro per dag in een Interparking betalen (waar ik ook zou kunnen laden, moest ik dat willen) om m'n kop te zien op bureau :D 

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Geplaatst:
3 uren geleden, Polygoon zei:

Slechts 57% verder in de zomer :D 

Das echt WAW he zeg  Wij hebben hier een EV met een realistische range van 450, en pas dat vind ik nipt comfortabel. Dus have fun met je zotte range. Jij mag dat acceptabel vinden, ik vind dat weinig. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
47 minuten geleden, Rabbit zei:

Das echt WAW he zeg  Wij hebben hier een EV met een realistische range van 450, en pas dat vind ik nipt comfortabel. Dus have fun met je zotte range. Jij mag dat acceptabel vinden, ik vind dat weinig. 

Met 35k km per jaar, toch ook niet rond de kerktoren, is dat acceptabel gebleken, jij doet met je range anxiety wat je wil :D 

Geplaatst:
8 uren geleden, Fred zei:

En zo kan iedereen een rekening maken die de uitslag geeft die hij wenst hé

In ons geval, en idd dat is niet voor iedereen het geval: Wij hadden voor onszelf uitgemaakt dat we maximum 35k voor een nieuwe auto wilden uitgeven. Door de premie die we vlot gekregen hebben is dat een nieuwe Tesla 3 geworden. Voor diezelfde 35k had ik nog geen Skoda Octavia 1.0 of 1.5 en een Golf met diezelfde motorisatie was ook al een hele moeilijke geweest (moest ik al iets van interesse hebben in 1 van die 2) ... Samengevat valt het aankoopprijs argument in ons geval al weg.

Dan ga ik uit van ons jaarlijks gebruik. Een goeie 16000km inclusief onze zomerreis. Bij een benzinevariant die gemiddeld 6 liter per 100 km verbruikt (wat nog heel optimistisch berekend is) komt dat op 960 liter benzine aan 1,65 euro: 1584 euro. Zelf hebben we een PV installatie (die hadden we al) met een ruime overschot, mijn partner die de auto als woon/werk vervoer gebruikt werkt 4/5e in late en vroege shifts waardoor de auto altijd in ofwel de voormiddag of namiddag thuis kan laden. Sinds maart hebben we een goeie 4000km gereden en dit volledig op de overschot van onze panelen ... Gemiddeld verbruik staat momenteel op 115 Wh/km ... En dan reken ik de BIV, jaarlijkse taksen, onderhoudsbeurt, ... nog niet mee. Sowieso ben ik 2000 euro minder per jaar kwijt. Op 5 jaar maakt dat 10000 euro zuiver in gebruikskosten. We zijn ook niet van plan om die binnen 5 jaar te verkopen. Dus rijden we er 10 jaar mee is dat een verschil van 20000 euro ... Dat laatste is natuurlijk met een korrel zout te nemen maar je snapt mijn punt wel

Dat die Tesla qua waar voor zijn geld op eenzame hoogte staat, zeker en vast. Al denk ik dat die Model 3 en Y verkocht worden aan minimale marge. Ze kunnen dat omdat ze eigenlijk meer verdienen aan de software en batterijen. Andere merken kunnen/willen dat niet.

Maar ik steek mijn ouders daar niet in bijvoorbeeld. Die zitten echt niet te wachten op een auto met apps en alles via het scherm. Als zij nu de lokale verdelers binnen stappen, of het nu Opel, Peugeot, Renault of Ford is, kom je in bovenstaand verhaal. Ik vraag mij oprecht af wat de uitkomst zou zijn als je een Golf vergelijkt met een gelijk uitgeruste ID3. 100% zeker dat je een gelijkaardig verhaal krijgt als de Peugeot.

Mijn post was net neutraal bedoeld. Ik heb geen afkeer voor Ev, en baseer me op cijfers die ik zelf kan vinden op de site van Peugeot. Geef ook duidelijk aan dat iedere situatie anders is, bijvoorbeeld met overschot van zonnepanelen. 

Geplaatst:

Wat ik wel zeker weet en dat is on-topic: vorige week met de Model 3 LR en Performance gereden:

Beide rijden een pak beter dan het vorige model. Interieur is er ook op vooruit gegaan. Het nieuwe stuur met alles als knoppen is een achteruitgang. Schakelen op het scherm is dat ook. De sportstoelen in de Performance zijn geweldig goed, die in de andere bieden nog steeds te weinig steun. Personeel in Latem is nog altijd even zwak, op 1 gast na.

Het is veruit de meest voordelige optie om zakelijk te rijden (de basis dan, performance is serieus wat duurder) maar ik zou me alleen maar ergeren. Geef mij maar een i4 of Mercedes eqe.  

Geplaatst:
8 uren geleden, Speedhunter zei:

Bij mij ook iets van een 2000 euro per jaar dat ik uitspaar ten opzichte van mijn Octavia. Toch al dik de moeite!

Omdat je gratis bij papa en mama kan laden, stop aub toch eens met die scheve vergelijkingen Pablo.
En dan heb je ook nog eens een Octavia die makkelijk nog jaren mee kon afgegeven en 20K bijgelegd.
Oftewel 10 jaar die bewuste 2000 euro. Dik de moeite zeg je? Je draait altijd alles zo zodat het voor jezelf in je plaatje past, maar daarom zeker niet objectief is.

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:
33 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Dat die Tesla qua waar voor zijn geld op eenzame hoogte staat, zeker en vast. Al denk ik dat die Model 3 en Y verkocht worden aan minimale marge. Ze kunnen dat omdat ze eigenlijk meer verdienen aan de software en batterijen. Andere merken kunnen/willen dat niet.

Maar ik steek mijn ouders daar niet in bijvoorbeeld. Die zitten echt niet te wachten op een auto met apps en alles via het scherm. Als zij nu de lokale verdelers binnen stappen, of het nu Opel, Peugeot, Renault of Ford is, kom je in bovenstaand verhaal. Ik vraag mij oprecht af wat de uitkomst zou zijn als je een Golf vergelijkt met een gelijk uitgeruste ID3. 100% zeker dat je een gelijkaardig verhaal krijgt als de Peugeot.

Mijn post was net neutraal bedoeld. Ik heb geen afkeer voor Ev, en baseer me op cijfers die ik zelf kan vinden op de site van Peugeot. Geef ook duidelijk aan dat iedere situatie anders is, bijvoorbeeld met overschot van zonnepanelen. 

Mijn ouders hebben 4 weken terug een Y RWD gekocht (net zoals mijn bedrijfswagen). 

Was in hun geval een no brainer imo.

Hun X1 18i  was einde premium selection garantie. Ze kunnen thuis opladen, en regelmatig zelfs overdag met zonnepanelen. Ze kunnen overweg met een smartphone, dan kan je ook overweg met de infotainment van een Tesla. Wat kan je anders vinden voor 35k dat ietwat uitgerust is (ze zijn gewoon van wel wat opties, hun vorige wagens warens telkens ook goed uitgeruste premium selections), en geen chinees is.

Opleg die ze moesten geven boven de verkoopwaarde van de X1 was gelijk aan eens een stevige kost hebben aan de x1 (die nu dus uit garantie was). 

Is het voor iedere particulier of zelfs bedrijfswagen de beste keuze? neen zeker niet. Maar bij zeer veel mensen is het toch eerder resistance to change dan gegronde reden waarom een EV voor hen geen goeie optie zou zijn imo.

Ik heb er zelf nog geen spijt van gehad, 1000x liever mijn Y rwd, dan een firmawagen met astmatische diesel zoals men 5j geleden moest kiezen. Maar ik kan thuis laden, en rij maar sporadisch meer dan 400 km per dag, en dan stoort het snelladen mij absoluut niet.

In mijn situatie rij ik veel liever de 30k kms per jaar in een EVals daily met "beperkte range" en de misschien 20 keer snelladen op een jaar, ipv een diesel/benzine met minder dan de helft van de pk's (én dan laat ik de andere voordelen van een EV als daily nog buiten beschouwing). 

ik spreek wel telkens "als daily", want naast de Y is er wel de wens om ooit terug een oldie/roadster te bezitten, want dat aspect van autorijden kan een ev echt niet invullen (maar een astmatische diesel evenmin imo)

• Vind ik leuk 8
Geplaatst:
3 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Wat kan je anders vinden voor 35k dat ietwat uitgerust is (ze zijn gewoon van wel wat opties, hun vorige wagens warens telkens ook goed uitgeruste premium selections), en geen chinees is.

Tweedehandsmarkt kan je daar toch nog veel voor vinden. Nieuw kopen als particulier is ook ma dwaas imho. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Tegen die Teslas voor 35-40k is er gewoon geen enkel argument. Dat is voor die prijs gewoon heel veel auto. Als je zoekt naar een middenklasse auto dan kan je daar gewoon niet rond. 

Geplaatst:
1 minuut geleden, Polygoon zei:

Tweedehandsmarkt kan je daar toch nog veel voor vinden. Nieuw kopen als particulier is ook ma dwaas imho. 

ze kopen altijd met deftige garantie. De 3 laatste auto's waren steeds BMW premium selection wagens, met soms 2, soms 4 jaar garantie. Ben ik persoonlijk ook altikd fan van. Mijn F11 had op 189.000 zo een kost van ongeveer 12k €, geen enkel issue geweest. Verder nog wel enkele zaken (luchtbalgen en andere kleine prul), steeds correct en zonder gezever hersteld binnen garantie. 

Maar kijk maar eens wat je hebt, zelfs 2ehands (met goeie meerjaarse garantie) voor 35k... Niet zo bijster veel.

persoonlijk kocht ik steeds particulier maar dan altijd zeer goedkope wagens (sub 5k), ofwel premium selection. Dure 2dehands wagens kopen zonder ruime garantie vind ik een vrij groot risico.

Geplaatst:
6 hours ago, Polygoon said:

Hiermee is de kous dan toch af? 
Ben je niet content met je EV, wordt zelfbedruipend met het mobiliteitsbudget.

Word

En het gaat over het feit dat het een achteruitgang is, niet wat het interessantste is als je vandaag geen auto hebt. Die mensen hadden/hebben allemaal een ICE en die doet dat perfect, en ineens moeten ze in een EV. Dat is qua gebruiksgemak een achteruitgang als je niet thuis kan laden. Dat is zoals zeggen tegen die mensen die 5 zitplaatsen nodig hebben dat ze vanaf nu een auto krijgen met 3 zitplaatsen. Het is nog altijd beter dan niks krijgen he, maar het wordt ineens wel een gedoe in bepaalde situaties.

En al helemaal als je dan ook nog niet mag snelladen, wat al redelijk lang duurt op zich als hij helemaal vol moet, maar je aan een trage lader moet gaan hangen. Hoe werkt dat dan in de praktijk, want we spreken over uren laden om hem vol te krijgen.

6 hours ago, Polygoon said:

Hier trouwens ook projectwerk en heb geen weet van plaatsen waar ze niet mogen laden, waar er laadpalen staan, bij ons.
Parkeren ligt vaak wel wat moeilijker, bij mijn klant zelfs enkel voor WN's vanaf een bepaald "niveau".

Die moet je mij eens uitleggen dan. Als parkeren moeilijker ligt, maar laden niet, dan klopt er iets niet aan het verhaal. Laden zonder parkeren is namelijk redelijk lastig  

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
13 minuten geleden, ir_fuel zei:

Laden zonder parkeren is namelijk redelijk lastig  

Effectief, dat spel flipt als ik het wil verzetten met de laadkabel er nog in. Lukt uiteindelijk wel. 

Geplaatst:
1 uur terug, Polygoon zei:

Dat gaat ook niet altijd op, maar elk zijn mening uiteraard.

Geplaatst:
22 minuten geleden, SB-01 zei:

Dat gaat ook niet altijd op, maar elk zijn mening uiteraard.

Je eerste scheetje kost je 10-20% afschrijving.

Geplaatst:
56 minuten geleden, ir_fuel zei:

Die moet je mij eens uitleggen dan. Als parkeren moeilijker ligt, maar laden niet, dan klopt er iets niet aan het verhaal. Laden zonder parkeren is namelijk redelijk lastig  

Als ze mogen parkeren, is er geen verbod tot laden.
Of toch niet waar ik van hoorde.

Wij werken ook niet voor gans België natuurlijk.

Geplaatst:
2 uren geleden, SB-01 zei:

Omdat je gratis bij papa en mama kan laden, stop aub toch eens met die scheve vergelijkingen Pablo.
En dan heb je ook nog eens een Octavia die makkelijk nog jaren mee kon afgegeven en 20K bijgelegd.
Oftewel 10 jaar die bewuste 2000 euro. Dik de moeite zeg je? Je draait altijd alles zo zodat het voor jezelf in je plaatje past, maar daarom zeker niet objectief is.

Tjah als ik dat laden zou aftrekken wat iets van een 500 euro zou zijn, zou ik nog steeds 1500 euro besparen. En ook wij hebben heel wat zonnepanelen waardoor het quasi niks kost!!

Ik bouw nu vermogen op aan een tempo zoals nooit ervoor(!), helemaal geen scheve vergelijking. Ik VOEL, MERK en ZIE dat aan mijn bankrekening ten opzichte van vroeger. Jij kan of wil dit niet aanvaarden en moet er altijd die Octavia bij sleuren. 

Geplaatst:
9 minuten geleden, Polygoon zei:

Je eerste scheetje kost je 10-20% afschrijving.

Weet ik. Maar ik weet ook wat ik koop (zekerheid en gemoedsrust) en alles heeft zijn prijs. 
Nieuw aankopen is mijn inziens niet slecht als je de wagen lange tijd wenst te houden / wil oprijden.
Als particulier nieuw kopen en dan vrij snel (2-3 jaar) wisselen, dan kost het inderdaad hopen geld.

Geplaatst:
1 uur geleden, jan.van.gent zei:

Maar kijk maar eens wat je hebt, zelfs 2ehands (met goeie meerjaarse garantie) voor 35k... Niet zo bijster veel.

Allé jong, mét fabrieksgarantie en heel snel door de eerste pagina's van Autoscout:

• Volvo S60
  • Jaguar F Pace
  • RR Evoque
  • Golf GTI
  • Audi A5
  • Volvo V90
Geplaatst:
8 minuten geleden, Speedhunter zei:

Tjah als ik dat laden zou aftrekken wat iets van een 500 euro zou zijn, zou ik nog steeds 1500 euro besparen. En ook wij hebben heel wat zonnepanelen waardoor het quasi niks kost!!

Ik bouw nu vermogen op aan een tempo zoals nooit ervoor(!), helemaal geen scheve vergelijking. Ik VOEL, MERK en ZIE dat aan mijn bankrekening ten opzichte van vroeger. Jij kan of wil dit niet aanvaarden en moet er altijd die Octavia bij sleuren. 

Je neemt 20.000 euro van je spaargeld af (laat ons even vergeten dat je ervoor geleend hebt), dat ben je dus kwijt.
Dan spaar je vervolgens 2000 euro per jaar extra omwille van niet te hoeven tanken. Dan duurt het 10 jaar alvorens je die 20.000 euro terug hebt die je uitgegeven hebt. Hoezo een vermogen opbouwen in een tempo zoals nooit ervoor? Dat is gewoon omdat je nu werkt en een volwaardig inkomen hebt  

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
  • Verdrietig 1
Geplaatst:
1 hour ago, Polygoon said:

Allé jong, mét fabrieksgarantie en heel snel door de eerste pagina's van Autoscout:

• Jaguar F Pace
  • RR Evoque

Daar ga je die garantie idd wel nodig hebben :D 

• Grappig 3
Geplaatst:
1 hour ago, SB-01 said:

Je neemt 20.000 euro van je spaargeld af (laat ons even vergeten dat je ervoor geleend hebt), dat ben je dus kwijt.
Dan spaar je vervolgens 2000 euro per jaar extra omwille van niet te hoeven tanken. Dan duurt het 10 jaar alvorens je die 20.000 euro terug hebt die je uitgegeven hebt. Hoezo een vermogen opbouwen in een tempo zoals nooit ervoor? Dat is gewoon omdat je nu werkt en een volwaardig inkomen hebt  

Ik versta het ook allemaal niet zo goed. Dat is dan de redenering "dat geld is toch weg dus dat telt niet meer mee".

Geplaatst:
7 uren geleden, SB-01 zei:

Dat is gewoon omdat je nu werkt en een volwaardig inkomen hebt  

En omdat hij niks moet afgeven.

• Thanks Friendly 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid