ir_fuel 58.288 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 2 minutes ago, The Swede said: Er zit hier voor mij iets fout in het huidige concept van EV's. Ze kan even snel optrekken als een 911 GT3, maar als je er 2 keer stevig mee optrekt, mag je gaan laden. Dat klopt niet. Een EV verbruikt bij acceleratie verhoudingsgewijs veel minder dan een ICE. Een EV verbruikt enorm veel bij rijden aan hoge snelheden. Door daar minder vermogen in te steken gaat je range niet ineens met 50% verhogen. Je mag dat niet vergelijken met een ICE die zuipt voor dood als je constant plankt. Het verschil is er wel maar veel minder uitgesproken. 3 Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 4 uren geleden, Jokke_vlo zei: Real life check. De madamme moet/mag via Arval een nieuwe "cafetaria" wagen kopen. Liefst met zo weinig mogelijk "opleg". Haar oog valt op een GLA hybride of EQA. Na een testrit, prijzen bekijken, de (betere) uitrusting gaat de keuze naar de EQA alleen..................denkt ze na over het "laden". Bij mij thuis: geen laadpaal, ze moet dus telkens haar box of laadkabel met aansluiting net meebrengen. Op zich: ok (als ze het niet vergeet). Ze kan ook een kabeltje bijkopne, maar dat is een no go. Daarnaast doet ze de simulatie van haar wekelijkse verplaatsing naar de haven alwaar er laadpalen staan. Ik heb hier (en zij kent die ook) de verhalen van de "gevechten" aan die palen al eens neergepend. Als je rijdt zoals altijd en dus niet gaat eco driven gaat zo een GLA een 260-300km ver. Een enkele rit is 135km. Gisterenavond heeft ze de scenario's eens nagegaan voor de "zekerheid". - Vrijdagavond vertrekken met uitvaren voor een weekend. a. Laadpaal vrij: ze kan er gaan aanhangen en komt zondagavond terug. Hoe lang voor ze miserie krijgt met het resort of andere gebruikers? b. Laadpalen staan vol (en meestal staan die dan vol tot de volgende dag en weet je ook niet wanneer ze vrij komen): paar keer over en weer lopen om te zien of er toch niets vrij komt, indien niet: heel het weekend "stress" en tijdverlies om weer naar huis te gaan. Aka: ook zondagavond nog wachten of ze wel kan "laden" en extra tijdverlies en geloop c. Gokken dat je er raakt met je reikwijdte en eco rijden + range anxiety - Een weekend met uitvaren zaterdag a. Laadpaal vrij: vrijdagavond gaan aanhangen, zaterdagochtend voor vertrek eerst nog naar laadpaal lopen om auto te verzetten (+/- 400 meter heen en terug, cava in theorie) b. Laadpaal niet vrij: constant heen en weer om vrij moment te vinden en dan begint weer punt b van vorige alinea. Dat is dus alleen voor de verplaatsing naar de boot. Je mag er niet aan denken dat je ter plaatse nog eens (bij slecht weer) eens naar Goes, Zierikzee of de winkel moet, met extra kms......... Enfin met spijt in het hart gisterenavond laat beslist dat het een no go wordt. Auto rijdt echt fijn en in die klassse veel beter dan de hybride met zijn opgefokt turbo motortje (wanneer ook daar de batterij leeg was, aka ons testmodel) . In de EQA had ze binnen haar budget alle opties de ze wou. Mijn zus heeft trouwens de GLA hybride. Ze rijdt meer rond met lege dan volle batterij ("ik denk daar niet altijd aan en soms staat de auto buiten, daar heb ik geen lader"). Conclusie: ik mag straks voor de madamme een Tiguan hybrid gaan bestellen. Ze heeft oprecht spijt dat ze niet voor de EQA kan gaan. Om puur praktische reden. Uit het leven gegrepen voorbeeld. de eigenaar van de boot waarmee ik rij, komt naar het winterzeilen in Colijnsplaat met zijn i3 vanuit Meisse. Ding zit propvol zeilen. Meestal pikt hij nog op linkeroever 1 a 2 mensen op die meezeilen (ik vraag me oprecht af hoe die nog in die wagen passen). Terug net hetzelfde. Hij heeft een Range thuis staan, maar rijdt liever met die i3. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 maar dat is misschien een i3 met range extender? Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 1 uur terug, ir_fuel zei: Dat klopt niet. Een EV verbruikt bij acceleratie verhoudingsgewijs veel minder dan een ICE. Een EV verbruikt enorm veel bij rijden aan hoge snelheden. Door daar minder vermogen in te steken gaat je range niet ineens met 50% verhogen. Je mag dat niet vergelijken met een ICE die zuipt voor dood als je constant plankt. Het verschil is er wel maar veel minder uitgesproken. Ik veronderstel dat ICE hier niet voor de autoradio staat? 1 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 (aangepast) 3 minuten geleden, The Swede zei: Ik veronderstel dat ICE hier niet voor de autoradio staat? Internal Combustion Engine maar het zou ook dat vanop je gsm kunnen zijn: bellen naar ICE (In Case of Emergency) 14 december 2021 aangepast door Liquid Li0n Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 9 minuten geleden, Liquid Li0n zei: Internal Combustion Engine maar het zou ook dat vanop je gsm kunnen zijn: bellen naar ICE (In Case of Emergency) Fcuk seg, noem dat dan een gewone motor. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 4 uren geleden, Jupke zei: Ik wou maar bedoelen. Als je inderdaad meerdere auto 's ter beschikking hebt moet je dan de auto waar je wel je oog op hebt laten vallen en voor wil gaan laten vallen voor een verplaatsing die je ook met een andere wagen eventueel kan maken? Ik ken uiteraard hun situatie niet dus kan goed zijn dat mevrouw typisch daar alleen naartoe rijdt en dat het dan inderdaad niet anders kan. Miste gewoon dat stukje van de puzzel precies. Door de kinderen leven wij om de drie weken een week samen en verder alle weekends, dus ja 2 keer op 3 komt zij van uit Lierde naar de haven. Geen idee hoe dat met een tweede auto moet, ze heeft er maar 1. Ook typisch dat mensen een EV als tweede wagen (aka Luxe) zien..... 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 4 minutes ago, Jokke_vlo said: Door de kinderen leven wij om de drie weken een week samen en verder alle weekends, dus ja 2 keer op 3 komt zij van uit Lierde naar de haven. Geen idee hoe dat met een tweede auto moet, ze heeft er maar 1. Ook typisch dat mensen een EV als tweede wagen (aka Luxe) zien..... "de kinderen". Die zijn begot oud genoeg om al zelf kinderen te hebben! Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 2 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Door de kinderen leven wij om de drie weken een week samen en verder alle weekends, dus ja 2 keer op 3 komt zij van uit Lierde naar de haven. Geen idee hoe dat met een tweede auto moet, ze heeft er maar 1. Ook typisch dat mensen een EV als tweede wagen (aka Luxe) zien..... Niet iedereen wist/weer dat, Ik ging akkoord met jupke zijn vraag. In de veronderstelling dat jullie altijd samen gingen, of toch op hetzelfde adres zaten. Als er natuurlijk maar 1 wagen bij haar is, is dat moeilijker. Quote
Jupke 11.095 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 5 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Door de kinderen leven wij om de drie weken een week samen en verder alle weekends, dus ja 2 keer op 3 komt zij van uit Lierde naar de haven. Geen idee hoe dat met een tweede auto moet, ze heeft er maar 1. Ook typisch dat mensen een EV als tweede wagen (aka Luxe) zien..... Het is dat wat ik inderdaad niet wist hè. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 1 uur terug, gewoon ik zei: de eigenaar van de boot waarmee ik rij, komt naar het winterzeilen in Colijnsplaat met zijn i3 vanuit Meisse. Ding zit propvol zeilen. Meestal pikt hij nog op linkeroever 1 a 2 mensen op die meezeilen (ik vraag me oprecht af hoe die nog in die wagen passen). Terug net hetzelfde. Hij heeft een Range thuis staan, maar rijdt liever met die i3. Dat gaat niet of moeilijk lukken zonder ergens te gaan laden. Hij moet dus heel zeker zijn van een vaste laadpositie. Dat hij liever met een I3 dan een Range rijdt indien hij onderweg nog eens aan de laadpaal gaat hangen, dat durf ik betwijfelen. Er zijn natuurlijk altijd zotten...... Ik krijg technisch gezien mijn fiets in de Aston, maar ik rijd toch maar met de andere auto om mijn fietsen te vervoeren........zeer rare pipo imo. Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 1 uur terug, ir_fuel zei: maar dat is misschien een i3 met range extender? Jup, is 100km extra ofzo. Ideaal in de winter om je zomerrijbereik te halen. 4 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Dat gaat niet of moeilijk lukken zonder ergens te gaan laden. Hij moet dus heel zeker zijn van een vaste laadpositie. Dat hij liever met een I3 dan een Range rijdt indien hij onderweg nog eens aan de laadpaal gaat hangen, dat durf ik betwijfelen. Er zijn natuurlijk altijd zotten...... Ik krijg technisch gezien mijn fiets in de Aston, maar ik rijd toch maar met de andere auto om mijn fietsen te vervoeren........zeer rare pipo imo. Ah je kent hem? Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 5 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Dat gaat niet of moeilijk lukken zonder ergens te gaan laden. Hij moet dus heel zeker zijn van een vaste laadpositie. Dat hij liever met een I3 dan een Range rijdt indien hij onderweg nog eens aan de laadpaal gaat hangen, dat durf ik betwijfelen. Er zijn natuurlijk altijd zotten...... Ik krijg technisch gezien mijn fiets in de Aston, maar ik rijd toch maar met de andere auto om mijn fietsen te vervoeren........zeer rare pipo imo. iemand die een EV verkiest vóór een normale auto zegt al genoeg hoe raar die pipo is ==================== En idd, vele die nu het geld hebben voor een EV te kopen of die er eentje krijgen van hun werkgever, hebben wel nog een 2e privé voertuig want momenteel is dat nog best een vereiste in uw (en vele andere hun) situatie. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 Ik zou perfect kunnen overleven met enkel een EV in mijn situatie . Hoef daar heus geen tweede wagen bij. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 2 minutes ago, Polygoon said: Ik zou perfect kunnen overleven met enkel een EV in mijn situatie . Hoef daar heus geen tweede wagen bij. Er zijn er in Gent genoeg die overleven zonder auto tout-court Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 7 minuten geleden, Liquid Li0n zei: iemand die een EV verkiest vóór een normale auto zegt al genoeg hoe raar die pipo is ==================== En idd, vele die nu het geld hebben voor een EV te kopen of die er eentje krijgen van hun werkgever, hebben wel nog een 2e privé voertuig want momenteel is dat nog best een vereiste in uw (en vele andere hun) situatie. waarom? Ik snap die mens wel. Hij geeft geen kak om auto rijden. Voor hem is een namiddag in de ardennen rondrijden een verloren namiddag, hij zou die veel nuttiger ingevuld kunnen hebben. Die mens heeft die kar 2e hands prive gekocht. Voor zijn werk rijdt hij nu met die range (goedkoop gekocht) en is hij actief op zoek naar een full elektrische vervanger. En hij heeft geen bedrijfswagen, hij krijgt km-vergoeding, kar is dus prive aangekocht. Hij wil volume in een auto om al zijn rommel in te vervoeren. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 1 uur terug, ir_fuel zei: maar dat is misschien een i3 met range extender? Als die I3 achterop de Range kan is het zelf een Range extender. 1 2 Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 Hij heeft dus een vaste laadpaal op Colijnsplaat? En ok voor die mens, voor Katrien (die niet liever zou willen dan de EQA), werkt het dus niet, ze wil niet staan wachten of stress hebben om te kunnen "tanken". Het gemak van het betere rijden, de korte afstand weegt niet op tegen het stress niveau voor de wekelijkse iets langere afstand (135km). Het straffe is dat het "maar" om 135km gaat en dat je van zulk een relatief korte afstand al in een "stress" situatie omgaat. Draai of keer hoe je het wil, dat is een stress situatie he. Zeker wanneer een auto vooral dient om je snel van punt A naar B te brengen met weinig zorgen. Dat gaat dus niet...... doe gewoon de studie en je zal dat snel merken. Geloof me ze heeft een week lang al het mogelijke gedaan om toch met de EQA te kunnen rijden, en ik begrijp haar. Dat rijdt veel aangenamer dan zo een GLA hybride en je krijgt een leuker interieur en meer opties ook nog eens. Ik heb zelf ook met beide wagens gereden en ik beaam dat die EQA een PAK leuker rijdt. Ook al heeft een EV weinig of geen beleving. Zo een hybride opgefokt prutsmoteurke dat zonder electriciteit constant naar de 4000/4500 rpm gaat voelt aan als een auto met ADHD. Daar is niets aangenaam aan. Daarnaast is het interieur zonder een paar duizend euro opleg (en als lease rijder ga je niet snel uit eigen zak dat leggen) echt doods. Die Ambient verlichting kan je bv alleen nemen in een pakket van een koppel 1000 euro (in de EQA standaard). Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 2 minuten geleden, gewoon ik zei: waarom? Ik snap die mens wel. Hij geeft geen kak om auto rijden. Voor hem is een namiddag in de ardennen rondrijden een verloren namiddag, hij zou die veel nuttiger ingevuld kunnen hebben. Die mens heeft die kar 2e hands prive gekocht. Voor zijn werk rijdt hij nu met die range (goedkoop gekocht) en is hij actief op zoek naar een full elektrische vervanger. En hij heeft geen bedrijfswagen, hij krijgt km-vergoeding, kar is dus prive aangekocht. Hij wil volume in een auto om al zijn rommel in te vervoeren. Maar het is zulk volk dat ONS als autoliefhebber niet snapt. En ons elke keer een schuldgevoel probeert aan te praten als wij nog wel graag een namiddag in de ardennen gaan rijden en een auto als een hobby zien. 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 11 minuten geleden, ir_fuel zei: Er zijn er in Gent genoeg die overleven zonder auto tout-court Uiteraard. Toont wel dat wekelijkse tripjes naar Zwitserland of een vakantiehuis 200km verder niet de norm is voor iedereen. Spijtig dat het concept om die reden door iedereen onderuit gehaald wordt Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 14 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Hij heeft dus een vaste laadpaal op Colijnsplaat? En ok voor die mens, voor Katrien (die niet liever zou willen dan de EQA), werkt het dus niet, ze wil niet staan wachten of stress hebben om te kunnen "tanken". Het gemak van het betere rijden, de korte afstand weegt niet op tegen het stress niveau voor de wekelijkse iets langere afstand (135km). Het straffe is dat het "maar" om 135km gaat en dat je van zulk een relatief korte afstand al in een "stress" situatie omgaat. Draai of keer hoe je het wil, dat is een stress situatie he. Zeker wanneer een auto vooral dient om je snel van punt A naar B te brengen met weinig zorgen. Dat gaat dus niet...... doe gewoon de studie en je zal dat snel merken. Geloof me ze heeft een week lang al het mogelijke gedaan om toch met de EQA te kunnen rijden, en ik begrijp haar. Dat rijdt veel aangenamer dan zo een GLA hybride en je krijgt een leuker interieur en meer opties ook nog eens. Ik heb zelf ook met beide wagens gereden en ik beaam dat die EQA een PAK leuker rijdt. Ook al heeft een EV weinig of geen beleving. Zo een hybride opgefokt prutsmoteurke dat zonder electriciteit constant naar de 4000/4500 rpm gaat voelt aan als een auto met ADHD. Daar is niets aangenaam aan. Daarnaast is het interieur zonder een paar duizend euro opleg (en als lease rijder ga je niet snel uit eigen zak dat leggen) echt doods. Die Ambient verlichting kan je bv alleen nemen in een pakket van een koppel 1000 euro (in de EQA standaard). 7 minuten zou ze moeten laden (op een heen en terug rit) vanuit Lierde (stond hierboven ergens) naar Oesterdam (geen idee waar de haven is maar dat is ong. 135km). En dat is nog eens gerekend dat ze vertrekt met 90% batterij, in Lierde. Als ze echt zoveel zotter staat van die EQA en die ritjes naar de haven zijn het probleem, dan zouden die 7 minuten mij gestolen kunnen worden 1 Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 26 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Hij heeft dus een vaste laadpaal op Colijnsplaat? En ok voor die mens, voor Katrien (die niet liever zou willen dan de EQA), werkt het dus niet, ze wil niet staan wachten of stress hebben om te kunnen "tanken". Het gemak van het betere rijden, de korte afstand weegt niet op tegen het stress niveau voor de wekelijkse iets langere afstand (135km). Het straffe is dat het "maar" om 135km gaat en dat je van zulk een relatief korte afstand al in een "stress" situatie omgaat. Draai of keer hoe je het wil, dat is een stress situatie he. Zeker wanneer een auto vooral dient om je snel van punt A naar B te brengen met weinig zorgen. nope, laadpalen daar zijn meestal bezet door tesla's van het antwerpse of door hollanders uit de streek. Mannen die geen problemen zouden mogen hebben om terug thuis te raken. Geen idee trouwens of die dingen betalend zijn of niet trouwens, nooit op gelet. En voorlopig gaat het winterzeilen niet door, dus als je in de buurt bent laat weten. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 Je gaat uit van theorie, no way dat dat 7 minuten is en dat weet je ook. Maar dan nog...........ik heb het verhaal neergeschreven naar absolute waarheid. Een 1 op 1 echt verhaal. Trouwens wat je vergeet is, dat je ter plaatse toch ook al snel eens de auto neemt, omrijdt om haar dochter aan haar kot in Gent af te zetten enz......... Typisch in dat soort redeneringen. Je gaat altijd maar uit van theoretische modellen. Het is gewoon te veel plannen, gedoe en ik herhaal het is gewoon een vorm van stress. Dat heb ik nu heel goed gemerkt. Noem je dat trouwens vooruitgang. Het alternatief dat ze nu gaat kopen is motorisch ook geen vooruitgang hoor. Er is maar 1 reden om voor die shit hybride te gaan: het gedoe rondom tanken. En zoals steeds doen hevige voorstanders alles om dat te minimaliseren. Katrien heeft dat ook willen doen, maar met plezier uw rit een stuk langer maken om te tanken, dat is voor de gewone mens niet aan de orde vrees ik. Dan ben je toch wat je voeling met de realiteit kwijt. 1 Quote
gewoon ik 8.350 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 28 minuten geleden, Liquid Li0n zei: Maar het is zulk volk dat ONS als autoliefhebber niet snapt. En ons elke keer een schuldgevoel probeert aan te praten als wij nog wel graag een namiddag in de ardennen gaan rijden en een auto als een hobby zien. dat doet die ook niet. Hij verklaart mij ook niet zot dat ik zo wel mij namiddag wil doorbrengen. Hij verkondigt ook nergens dat hij het licht gezien heeft. Hij zegt alleen, wie niet wil, is van slechte wil. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 Welke slecht wil is daar aan? De slechte wil om geen stress te willen vanwege het rijden met een EV? Ik blijf erbij, het moet vooruitgang zijn, en dat is in veel te veel gevallen het niet. De triggers liggen niet bij vooruitgang. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.