Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
29 minuten geleden, Polygoon zei:

Ja, nog steeds de volle 180km zoals bij lancering :lolz: 

Voldoende voor dat gebruiksprofiel

Geplaatst:
15 minuten geleden, Asserti zei:

Voldoende voor dat gebruiksprofiel

Uiteraard.

image.png.40a335a3d696b2ae44548d638b8cc299.png

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur terug, Monterey Jack zei:

Privé overschakelen kan, maar jezelf wijsmaken dat je gaat besparen is eigenlijk niet correct. 

Fictief voorbeeld bij 15k km per jaar, peugeot 2008, ongeveer zelfde motorisatie en uitrusting

• Benzine 30k aankoop, rijtaks 400, 7,5 l/100km, € 1,7 / l  
  • Elektrisch 40k aankoop, rijtaks 0, 20 kWh/100km, € 0,3 / kWh

Benzine zit je jaarlijks aan €2315 kosten, elektrisch aan 900. Maandelijks dus aan 200 en 75. Lening via Peugeot is 300 maandelijks voor de benzine, 400 voor de elektrische. Beide op 60 maand. Maandelijks zit je dus op een gelijke kost over die 5 jaar, Maar: restwaarde op het einde van die lening is 10k vs 14k, die je er ook nog moet leggen, dus dat wil zeggen dat je nadien nog 2 jaar moet rijden om dat verschil dicht te fietsen. Of dat je maandelijks nog 67 moet sparen voor de elektrische bovenop de benzine. Alles samen dus per jaar: Benzine € 6000, elektrisch: € 6500, wat bijna 10% meer is. 

Als je het aantal KM terug brengt naar 10.000 wordt dat zelfs €5275 <> €6200, dat is bijna 20%

Andersom bij 20k km: €6550 <> €6800, dan wordt het wel vergelijkbaar. 

Dus in uw geval @Speedhunter: je maakt jezelf iets wijs  

Maar iedereen maakt zijn eigen rekening, ik zou het alvast niet aanraden aan mensen zonder eigen PV installatie met overschot. (En dan nog, de verwachte jaarlijkse kilometers zijn veel bepalender dan de kost van de elektriciteit)

En zo kan iedereen een rekening maken die de uitslag geeft die hij wenst hé

In ons geval, en idd dat is niet voor iedereen het geval: Wij hadden voor onszelf uitgemaakt dat we maximum 35k voor een nieuwe auto wilden uitgeven. Door de premie die we vlot gekregen hebben is dat een nieuwe Tesla 3 geworden. Voor diezelfde 35k had ik nog geen Skoda Octavia 1.0 of 1.5 en een Golf met diezelfde motorisatie was ook al een hele moeilijke geweest (moest ik al iets van interesse hebben in 1 van die 2) ... Samengevat valt het aankoopprijs argument in ons geval al weg.

Dan ga ik uit van ons jaarlijks gebruik. Een goeie 16000km inclusief onze zomerreis. Bij een benzinevariant die gemiddeld 6 liter per 100 km verbruikt (wat nog heel optimistisch berekend is) komt dat op 960 liter benzine aan 1,65 euro: 1584 euro. Zelf hebben we een PV installatie (die hadden we al) met een ruime overschot, mijn partner die de auto als woon/werk vervoer gebruikt werkt 4/5e in late en vroege shifts waardoor de auto altijd in ofwel de voormiddag of namiddag thuis kan laden. Sinds maart hebben we een goeie 4000km gereden en dit volledig op de overschot van onze panelen ... Gemiddeld verbruik staat momenteel op 115 Wh/km ... En dan reken ik de BIV, jaarlijkse taksen, onderhoudsbeurt, ... nog niet mee. Sowieso ben ik 2000 euro minder per jaar kwijt. Op 5 jaar maakt dat 10000 euro zuiver in gebruikskosten. We zijn ook niet van plan om die binnen 5 jaar te verkopen. Dus rijden we er 10 jaar mee is dat een verschil van 20000 euro ... Dat laatste is natuurlijk met een korrel zout te nemen maar je snapt mijn punt wel

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Bij mij ook iets van een 2000 euro per jaar dat ik uitspaar ten opzichte van mijn Octavia. Toch al dik de moeite!

Geplaatst:

Ik steek elke maand 900kWh in die auto. Ik ga nogal panelen mogen leggen eer mijn overschot dat covert :D 

Geplaatst:
47 minuten geleden, Polygoon zei:

Uiteraard.

Je beweert dat ik verzin dat er mensen bestaan die een gebruiksprofiel hebben waarvoor zo’n wagen perfect volstaat?

Kom eens een maand naast me zitten.

Bij Stellantis en Renault gaan ze nog een pak meer zo’n mensen zien

Geplaatst:
6 minuten geleden, Asserti zei:

Je beweert dat ik verzin dat er mensen bestaan die een gebruiksprofiel hebben waarvoor zo’n wagen perfect volstaat?

53 minuten geleden, Polygoon zei:

Uiteraard.

Ik kan u toch met recht en reden zeggen dat een i3 120ah 220-240 km haalt in de winter en 280 in de zomer.

Afgaand op ervaringen van collega's is het nu ook niet dat een EQB 250 zoveel verder rijdt he  Zoals Asserti zegt: de mensen die een stadswagentje met 4 plekken nemen, hebben niet de ambitie om veel kilometers te malen.

Geplaatst:
Op 3/7/2024 om 18:30, ir_fuel zei:

En ik ben zelfs niet met pensioen!

Ge zijt ne Waal die worden gepensioneerd geboren. 

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 3
Geplaatst:

de dacia sandero is niet voor niets de best verkopende auto van europa. De meerderheid van de mensen geeft geen fuck om auto's. Dat is een voertuig voor van A naar B te rijden. 1x per maand met de bankkaart even te gaan tanken en klaar.

Wij zijn hier autominded mensen en die alles uitzoeken. Maar ik zie mijn tantes en nonkels met hun klein loon of klein pensioen niet in een EV stappen en laadpalen beginnen zoeken als ze met de auto naar zee willen.

Een Dacia heb je voor 15 a 20 000 euro. daar koop je geen EV voor. 2de hands vertrouwen ze niet, ook niet voor een ICE auto natuurlijk. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur terug, Rabbit zei:

Afgaand op ervaringen van collega's is het nu ook niet dat een EQB 250

Slechts 57% verder in de zomer :D 

Geplaatst:
1 uur terug, Asserti zei:

Ik ben zo eentje.

De abarth bv heeft 1500km ofzo op een jaar.  Zo´n BMW model zou hier nog perfect passen.  Het heeft nog een knappe look, is praktisch met de dubbele deur en niet zo veel groter denk ik qua afmetingen om hier te passen. Als hij ooit stuk is, is dat dus een serieuze kanshebber.  

Nu blijft hij vooral omdat hij geen hol kost in onderhoud.  ( al heb ik wel vorige week zijn kofferdeksel moeten laten lassen,  want het scharnier was losgekomen :D en heeft hij 2 nieuwe achterbanden gekregen want er was eentje plat, en ze waren bijna verstorven blijkbaar. Nog steeds de originele zaten er op)  en vooral omdat mijn kinderen hem willen houden, wegens manueel willen leren rijden.

Geplaatst:
1 uur geleden, Asserti zei:

Er gaan zeker mensen zijn met dat gebruiksprofiel maar het is nu niet het eerste model dat in m'n hoofd zou komen als ik een privé EV-wagen zou kopen. 
Als derde wagen misschien leuk.

Geplaatst:

Je moet eens mensen in dienst hebben met een rijhuis in de stad of appartement en hen een EV van het werk geven........ content dat die zijn ! 

Geplaatst:
3 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Je moet eens mensen in dienste hebben met een rijhuis in de stad of appartement en hen een EV van het werk geven........ content dat die zijn ! 

Geef ze dan geen wagen, en dan zijn ze ook niet content, omdat ze zelf één  (ev of ice) moeten gaan kopen? (want dan hebben ze opeens geen nieuwe wagen meer of een BMW)

Geplaatst:
6 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Je moet eens mensen in dienste hebben met een rijhuis in de stad of appartement en hen een EV van het werk geven........ content dat die zijn ! 

Geef ze een Dacia in de plaats, ze gaan overlopen van contentement :D 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ze gaan van een Volvo V60 naar een EX30, verplicht. Reps kunnen dan weer kiezen voor een LV VW Caddy, ID Bus (mits afstaan 600 euro bruto loon) of een Transit LV. 

10 minuten geleden, tuscani zei:

Geef ze dan geen wagen, en dan zijn ze ook niet content, omdat ze zelf één  (ev of ice) moeten gaan kopen? (want dan hebben ze opeens geen nieuwe wagen meer of een BMW)

Die mensen hebben echt problemen om te kunnen laden en constant gezoek en geloop. Maar goed je kan gerust doen of dat niet waar is en naast de pot zeveren :D 

Geplaatst:
7 minuten geleden, Polygoon zei:

Geef ze een Dacia in de plaats, ze gaan overlopen van contentement :D 

Zwijg stil ze zagen nu al over het keuze menu. 

Geplaatst:
1 minuut geleden, Jokke_vlo zei:

Zwijg stil ze zagen nu al over het keuze menu. 

Hier krijg je een budget en moeten we onze plan er maar mee trekken.
Geeft velen wel het "gevoel van keuze" terwijl je evengoed beperkt bent

Geplaatst:
2 uren geleden, Speedhunter zei:

Bij mij ook iets van een 2000 euro per jaar dat ik uitspaar ten opzichte van mijn Octavia. Toch al dik de moeite!

Als je een laadpaal van de provider 'Mommydaddy' hebt, is het inderdaad héél voordelig

• Thanks Friendly 1
  • Grappig 5
Geplaatst:
3 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ze gaan van een Volvo V60 naar een EX30, verplicht. Reps kunnen dan weer kiezen voor een LV VW Caddy, ID Bus (mits afstaan 600 euro bruto loon) of een Transit LV. 

Die mensen hebben echt problemen om te kunnen laden en constant gezoek en geloop. Maar goed je kan gerust doen of dat niet waar is en naast de pot zeveren :D 

overstappen van een V60 naar een camionette, daar maak je je toch ook niet populair mee ?

Geplaatst:
4 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Je hebt het dan specifiek over je reps? 
Als ze laden op bureau moeten ze toch al een heel eind komen lijkt me.

Je moet willen ook natuurlijk  

Geplaatst:

Open staan voor verandering is niet iedereen gegeven.

Geplaatst:
3 minuten geleden, Polygoon zei:

Je hebt het dan specifiek over je reps? 
Als ze laden op bureau moeten ze toch al een heel eind komen lijkt me.

Je moet willen ook natuurlijk  

vele collega's van mij mogen/kunnen als externe niet laden bij klant. laat staan parkeren.

Geplaatst:
11 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

overstappen van een V60 naar een camionette, daar maak je je toch ook niet populair mee ?

Ze hebben nu een Transit bestelwagen of een V60. 

De V60 wordt vervangen door EX30.

Voor de transit zijn er 3 keuzes. We willen dat ze fietsen kunnen meenemen als demo of voor events. Dan is verplicht overstappen naar een EV een drama. ID bus is een oplossing maar enorm duur voor het bedrijf. 

Ze hebben keuze genoeg hoor. De ID bus kost HEN bv niet meer dan een V60 rijden, vandaar de 600 minder bruto, hierbij blijft hun netto loon gelijk door het veel lagere VAA dan wat ze nu betalen bij een transit non LV. Zo een ID bus is geen devaluatie (tenzij je dus in een appartement of rijhuis midden in de stad woont). Het is voor ons een enorm moeilijke keuze geweest. 

We staan nu terug LV toe na het uitpluizen van de wetten (en na het tekenen van een gebruiksovereenkomst), waardoor ze bij de keuze LV meer netto hebben. 

Willen ze hun auto ook voor het gezin gebruiken kunnen ze voor de ID bus gaan. Voor hun netto loon zijn er geen nadelen, zelfs voordelen. Moeilijke keuzes allemaal en veel tijd moeten insteken. Maar een richtlijn is absoluut nodig, en voor reps een wagen met ruimte om fietsen mee te nemen. 

Geplaatst:
12 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

vele collega's van mij mogen/kunnen als externe niet laden bij klant. laat staan parkeren.

En zo is het altijd wel iets zeker.

• Verdrietig 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid