Ga naar inhoud

BMW G05 X5


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

14 uren geleden, SpeedExceed zei:

En dan begrijp ik die restwaarde zelfs niet, waarom niet gewoon zakelijk het maximale afbetalen (in het geval van renting dus 16% minimum) ?

Denk je dat iedereen dat kan betalen? Je praat over 20% meer kapitaalaflossing he, denk maar niet dat elke X5 rijder dat KAN betalen. 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Tommie zei:

Denk je dat iedereen dat kan betalen? Je praat over 20% meer kapitaalaflossing he, denk maar niet dat elke X5 rijder dat KAN betalen. 😉 

Klopt. Is ook een vd weinig verschillen die ik zie naar de toekomstige investeringen toe …

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/1/2023 om 20:54, Rabbit zei:

De 3 LCI gaat update naar 8.5 krijgen, dus hoogstwaarschijnlijk de X5 ook.

Reden te meer om de oude te kiezen, 8 staat eindelijk wat op punt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Tommie zei:

Er is een boekhoudkundig verschil he jongens. Het ene is off balance en komt in kosten, het ander is on balance en wordt afgeschreven. 

ik zie toch een trend dat meer klanten de wagen aankopen, omdat de rentevoet op een klassieke financiering lager is

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, William Blake zei:

ik zie toch een trend dat meer klanten de wagen aankopen, omdat de rentevoet op een klassieke financiering lager is

Dat klopt. En da's een foute redenering. Los van 't feit dat uiteraard de intrestvoet lager is, mag dat absoluut niet de hoofdreden zijn waarom je voor het ene of het andere kiest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, William Blake zei:

ik zie toch een trend dat meer klanten de wagen aankopen, omdat de rentevoet op een klassieke financiering lager is

Is inderdaad de reden dat ik nr klassieke financiering ben beginnen zien. Voor wat hoort wat denk ik dan… ze moeten de flexibiliteit vd renting ergens verhalen.

Ook de reden dat ik hoop eens lang met een auto te rijden, doet me ook richting klassieke financiering kijken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ziet dat je op een financiering van pakweg €70k op 5j ruim €8k intresten laat liggen tegenwoordig, is het imo een no-brainer. Voor zover de liquiditeit aanwezig is en je geen andere investeringen van doen hebt tenminste. En anders een segmentje lager shoppen :biggrin:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/1/2023 om 21:31, tuscani zei:

Ik zal de onnozelaar zijn die zijn wagens nog steeds koopt ipv te renten.  En er max een 300euro/maand wil voor betalen. 1300euro afbetalen doe ik liever voor iets van vastgoed dan.

Ik betaalde voor mijn Tesla 1300 per maand, maar toen ik ‘m verkocht, en de leasing afkocht, had ik nog ruim 20k over. Zoals het hier al eens stond is de maandelijkse afschrijving van belang. Lenen kost enkel meer aan intresten, en dat is ondertussen fors duurder geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/1/2023 om 12:07, Rabbit zei:

Ook de reden dat ik hoop eens lang met een auto te rijden, doet me ook richting klassieke financiering kijken.

 

Dat is voor mij wel een gevaarlijke redenering. Ik ga er vanuit dat ik er zoals altijd niet lang ga mee rijden, valt het toch mee wanneer hij afgeschreven is, dan kijk ik op dat moment wel hoe ik het boekhoudkundig aanpak.

Uiteraard wanneer ik dan een wagen van 100k wil rijden moet ik ook wel echt de nodige fondsen hebben. Ik kan op dit moment hier in het dorp een bemeubeld appartement kopen dat zo de verhuur in kan voor 160k, ik ga er daar toch een paar moeten van hebben vooraleer ik aan mijn idee van X5 geld ga zitten 🙂

Maar het heeft er allemaal mee te maken hoe je daar voor jezelf mee om gaat en of zoiets u motiveert of net niet. Een X5 kunnen renten en die renting kunnen blijven betalen is misschien voor sommigen de motivatie die ze nodig hebben om er altijd voor te gaan. Anderen hebben het nodig om niet naar de naakte cijfers te kijken en met het idee te leven dat hun wagen hun amper iets kost.

Ik blijf het fascinerend vinden hoe een succes dit blijft in BE, want het is op zich een atypisch model voor onze contreien. Maar een kleine aannemer in het dorp is ook van een bescheiden RAV4 naar een Range Rover plugin gegaan, en nee dat past totaal niet bij die kerel, fiscaliteit doet gekke dingen soms! 

Het succes van de X5 is wel zo fascinerend dat ik binnenkort eens een ritje ga doen met mijn collega zijn 45e, ik ben zeer benieuwd naar de 6 cilinder en het gevoel dat die geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/7/2023 at 12:07 PM, Rabbit said:

Is inderdaad de reden dat ik nr klassieke financiering ben beginnen zien. Voor wat hoort wat denk ik dan… ze moeten de flexibiliteit vd renting ergens verhalen.

Ook de reden dat ik hoop eens lang met een auto te rijden, doet me ook richting klassieke financiering kijken.

 

Een aantal voordelen aan renting:

- je trekt de facturen af als kost, je zit dus niet vast aan afschrijftermijnen opgelegd door de fiscus. Wil je die X5 in 3 jaar "afschrijven"? Dan kan dat

- je moet de BTW niet prefinancieren. Op zo een kar toch een serieus bedrag. Je betaalt die maandelijks mee in de huurfacturen

- je hebt een restwaarde waar je uiteraard wel interesten op betaalt maar geen kapitaal. Dus je moet ze ook niet mee afbetalen zoals bij een gewone financiering, wat het maandbedrag naar beneden trekt.

- je kan een eerste verhoogde factuur doen. Helaas hebben ze daar serieus in gesnoeid. Vroeger kon je die ook als kost aftrekken, met als gevolg het eerste jaar een enorme aftrek (destijds mijn GT3 zo gekocht met 30% op de eerste factuur, ik had dus het eerste jaar al ver 40% van die kar afgetrokken :D ). Helaas moet je die factuur vandaag afschrijven over de looptijd van je contract.

Alle auto's die ik de laatste 10 jaar heb gekocht heb ik in renting gestoken.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, josenjef said:

Dat is voor mij wel een gevaarlijke redenering. Ik ga er vanuit dat ik er zoals altijd niet lang ga mee rijden, valt het toch mee wanneer hij afgeschreven is, dan kijk ik op dat moment wel hoe ik het boekhoudkundig aanpak.

Dat is nog zo iets. Je moet niet wachten tot een auto afgeschreven is voor je hem verkoopt. Ik heb al een hele hoop auto's verkocht voor het einde van de afschrijftermijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/3/2023 at 9:31 PM, tuscani said:

Ik zal de onnozelaar zijn die zijn wagens nog steeds koopt ipv te renten.  En er max een 300euro/maand wil voor betalen. 1300euro afbetalen doe ik liever voor iets van vastgoed dan.

Als dat op de zaak is, ja dan ben je een onnozelaar.

Je geeft een smak geld uit in 1 keer, aan een afschrijving. Je zou dat minstens gewoon moeten financieren ongeveer gelijk lopend met je afschrijving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is nog zo iets. Je moet niet wachten tot een auto afgeschreven is voor je hem verkoopt. Ik heb al een hele hoop auto's verkocht voor het einde van de afschrijftermijn.

Je kan een auto ook gewoon verkopen vooraleer die afgeschreven is hoor…

21 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als dat op de zaak is, ja dan ben je een onnozelaar.

Je geeft een smak geld uit in 1 keer, aan een afschrijving. Je zou dat minstens gewoon moeten financieren ongeveer gelijk lopend met je afschrijving.

Let’s agree to disagree, waarom zou je duizenden € aan intrest en kosten betalen in een scenario van financiering of leasing als je de liquiditeit hebt om aan te kopen? ‘T is niet omdat je extra lasten niet voelt in je maandelijkse kost dat je ze uiteindelijk niet kwijt bent he. Afschrijven is daarenboven ook geen nadeel he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, bt. zei:

Let’s agree to disagree, waarom zou je duizenden € aan intrest en kosten betalen in een scenario van financiering of leasing als je de liquiditeit hebt om aan te kopen? ‘T is niet omdat je extra lasten niet voelt in je maandelijkse kost dat je ze uiteindelijk niet kwijt bent he. Afschrijven is daarenboven ook geen nadeel he.

Hoe je die auto boekhoudkundig verwerkt staat los van hoe je die betaalt.

Afschrijven vereist geen cash aftikken. Dat kan ook gefinancierd worden.

Huren vereist eigenlijk zelfs geen maandelijkse financiering. In extremis zou je een extreem hoge aanbetaling en afkoopsom kunnen regelen.

Inhoudelijk is het altijd hetzelfde verhaal. Als je geen bestemming hebt voor dat geld, kan je het evengoed in een aankoop pompen. Zeker in deze tijden van hogere inflatie. Als je dat wel hebt, laat het dan elders opbrengen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een renting wordt deze op eigen naam ingeschreven hé ( ben gewoon aan het dubbelchecken ), dus deze gaat onder de Vlaamse BIV en dergelijke vallen ? Want die van Brussel is percies "ietsje" duurder 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, bt. said:

Let’s agree to disagree, waarom zou je duizenden € aan intrest en kosten betalen in een scenario van financiering of leasing als je de liquiditeit hebt om aan te kopen? ‘T is niet omdat je extra lasten niet voelt in je maandelijkse kost dat je ze uiteindelijk niet kwijt bent he. Afschrijven is daarenboven ook geen nadeel he.

Omdat je geld maar 1 keer kan uitgeven. Als je de aflossing kan dragen heb je een cashbuffer staan die je voor iets anders kan gebruiken, of voor eventuele noodgevallen. Heb je die buffer in een auto gepompt is hij weg. 

Bovendien betaal je belastingen op geld dat je niet meer hebt. Ok op een paar jaar tijd trekt zich dat recht maar het eerste jaar maak je een put:

We gaan even uit van 100% aftrek en 20% venn. belasting en dat je dat geld op 1 jaar hebt verdiend. De rest kan je zelf wel afleiden.

Je koopt een auto van 100K, cash, schrijft die af op 5 jaar. Je hebt dit jaar 100K verdiend. Je betaalt die auto in 1 keer. 100K kwijt. Afschrijven op 5 jaar, dus je trekt dit jaar 20K af. Schiet er nog 80K over waar je 20% belastingen op moet betalen = 16K te betalen. Netto situatie na jaar in. Rekening op -16K, want je bent 100K kwijt en 16K aan belastingen op een bedrag dat je niet meer hebt.

Als je afbetaalt samen met je afschrijving heb je dat probleem niet, want dan staat dat geld er altijd. Je kan het dan ook eventueel laten renderen, of gebruiken voor een onvoorziene kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, ICM said:

Inhoudelijk is het altijd hetzelfde verhaal. Als je geen bestemming hebt voor dat geld, kan je het evengoed in een aankoop pompen. Zeker in deze tijden van hogere inflatie. 

Ik vrees dat de restwaarde van de gemiddelde auto harder naar beneden gaat dan de inflatie stijgt :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, ICM said:

Inhoudelijk is het altijd hetzelfde verhaal. Als je geen bestemming hebt voor dat geld, kan je het evengoed in een aankoop pompen. Zeker in deze tijden van hogere inflatie. Als je dat wel hebt, laat het dan elders opbrengen.

De vraag is ook, als je zulke bedragen aan de kant hebt staan waarmee je zo een X5 los uit de pols kunt betalen, is dat wel slim? Dat geld staat daar gewoon te verdampen, en ik ga er vanuit dat als je 120K aan een auto gaat hangen, dat dat niet wil zeggen dat je 150K kapitaal hebt staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik vrees dat de restwaarde van de gemiddelde auto harder naar beneden gaat dan de inflatie stijgt :D 

Dat klopt veelal ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

Een aantal voordelen aan renting:

- je trekt de facturen af als kost, je zit dus niet vast aan afschrijftermijnen opgelegd door de fiscus. Wil je die X5 in 3 jaar "afschrijven"? Dan kan dat

de meesten doen toch 60 maand bij bakken van 100K+

veel voordeel heb je dan niet aan renting buiten dat je uw BTW niet moet voorfinancieren en eventueel iets meer flexibiliteit 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, William Blake said:

de meesten doen toch 60 maand bij bakken van 100K+

veel voordeel heb je dan niet aan renting buiten dat je uw BTW niet moet voorfinancieren en eventueel iets meer flexibiliteit 

Je vergeet de restwaarde. En "de btw niet voorfinancieren" is toch een serieus voordeel IMO. Anders mag je op een auto van 100K ex 21K aftikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Je vergeet de restwaarde. En "de btw niet voorfinancieren" is toch een serieus voordeel IMO. Anders mag je op een auto van 100K ex 21K aftikken.

als je uw renting afkoopt om de auto door te verkopen heb je ook de totaliteit betaald, enkel uw maandbedrag is een beetje lager

wij zitten nu op 6-8% JKP, en financieren is rond de 3-4% toch een stevig verschil imho

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid