Ga naar inhoud

De Audi R8 LMS van WRT wint na Spa nu ook de 24h van Zolder


Spillies

Aanbevolen berichten

Na zijn zege in de Total 24 Hours of Spa, heeft het Belgian Audi Club Team WRT nu ook de 24 Uren van Zolder aan zijn palmares toegevoegd en dit dankzij het kwartet Longin-Maassen-Verbist-Ide. Een perfecte strategie, onberispelijke piloten en een Audi R8 LMS die niet het minste teken van zwakte toonde… Dit waren de ingrediënten van het succes!

Zolder_2011-01.jpg

Vijf weken geleden won Audi de 24-uursrace voor GT-auto’s op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. Afgelopen weekeinde was het opnieuw een Audi R8 LMS die de concurrentie tijdens een 24-uursrace te snel af was. Ditmaal werd de overwinning binnengehaald op het circuit van Zolder in Limburg.

De 24 Uur van Zolder, die dit jaar zijn 33e editie beleefde, is voor de Belcar-rijders de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Meer nog dan in gelijk welke andere uithoudingswedstrijd, wordt deze endurance race algemeen beschouwd als een race waar zowel piloten als mechaniek het hard te verduren krijgen en niet vaak een ploeg een perfect parcours aflegt. Dit is nochtans net datgene waarin de nu vijfvoudige winnaar Bert Longin en zijn kompanen Xavier Maassen, François Verbist en Enzo Ide dit weekend in geslaagd zijn. Voor Berts ploegmakkers is het trouwens de eerste zege in de Limburgse klassieker.

Meer lezen; KLIK HIER

Zolder_2011-02.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand me het nut hiervan uitleggen? Ik vind het maar zever:

9.2 Referentietijd

Indien tijdens de officieel gechronometreerde trainingen een wagen, uit een Klasse onderworden aan een referentietijd, sneller is dan deze referentietijd, zal de inbreuk bestraft worden met een verlies van 20 plaatsen op de startgrid en zal deze rondetijd worden geschrapt. Het is de best gerealiseerde tijd boven deze referentietijd die zal gelden als referentie voor het opstellen van de startgrid in geval van een inbreuk.

Indien tijdens een wedstrijd een wagen, uit een Klasse onderworpen aan een referentietijd, sneller is dan deze referentietijd, zal iedere inbreuk bestraft worden met een “Drive Through penality”. (zie ook art. 13.4).

Gedurende de wedstrijd heeft elke wagen recht op een (1) Joker per meeting. Deze Joker zal onmiddellijk worden opgebruikt bij de eerste inbreuk op de referentietijd. Deze Joker is niet gelding indien de inbreuk op de referentietijd meer is dan 5 tiende van een seconde.

De referentietijd voor Circuit Zolder is vastgelegd op 1’32”50 voor de gechronometreerde trainingen en 1’35”00 voor de wedstrijd. Voor Spa-Francorchamps is de referentietijd vastgelegd op 2’23”50 voor de gechronometreerde trainingen en 2’26”00 voor de wedstrijd. voor de wedstrijden. De referentietijd voor eventuele andere circuits zal tijdig medegedeeld worden.

De referentietijden voor Circuit Zolder en Francorchamps kunnen aangepast worden teneinde een zeker evenwicht tussen de wagens van verschillende klassen te bekomen. Deze zullen meegedeeld worden voor de aanvang van de meeting.

Wagens in de klasse GT Open > 3500 cc zijn onderworden aan een referentietijd (cf. art. 9.2).

Ist koers of regularity-rally? :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te snel rijden op race is een inbreuk........asjemenou........

Ge zijt u dus aan het geven in een race moet anderen voorbij proberen te vlammen en tegelijk stressen dat uw rondetijden niet te snel zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is in 2009 begonnen denk ik, voor zover ik kan zien

Referentietijd

Ook nieuw is de zogeheten ‘referentietijd' die in de Toerwagen Diesel Cup wordt geïntroduceerd. Theoretisch zou iedere gehomologeerde auto in de kwalificatie op Circuit Park Zandvoort nooit onder een rondetijd van 2:04 minuut moeten komen. Mocht er iemand in de kwalificatie toch sneller dan de referentietijd een ronde afleggen, wordt deze tijd geschrapt en de desbetreffende auto voor iedere overtreding vijf plaatsen op de startopstelling teruggezet. Voor de races geldt een referentietijd van 2:05 minuut. Eén snellere ronde dan de referentie (mits binnen 0,5 seconde) wordt getolereerd, daarna wordt er per tiende seconde onder de grens een seconde tijdstraf gegeven. “Maar dit is eigenlijk allemaal theorie”, benadrukt Competition Manager Ron Boon. “Want tijdens de vergelijkingstest is vastgesteld dat geen enkele auto sneller gaat dan de referentietijd.” Voor het weekeinde op Spa-Francorchamps worden de referentietijden later vastgesteld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te belachelijk voor woorden vind ik dat.

Dat men technische beperkingen oplegt om het deelnemersveld wat te egaliseren daar kan ik inkomen. Maar echt piloten gaan verplichten trager te rijden???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die referentietijd is ingevoerd zodat wagens uit de GT open zoals bvb de Viper (GT1) of een porsche 996 RSR (zoals die van ProSpeed in deze 24u), die intrinsiek een pak sneller zijn dan de 1'35", het niet zouden kunnen halen van de nieuwere GT3's.

Op zich natuurlijk een belachelijke regel... maar anderzijds begrijpelijk voor de teams die investeren in zo'n nieuwe, dure GT3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, ben er ook geen liefhebber van...

Met de Mosler moeten we ons binnen de GT Open klasse van de Belcar ook een normtijd houden maar da's echt quasi elke ronde op de laptimer kijken en gas inhouden. Weinig plezier aan...

Maar goed, money talks :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd zwoemba! Er is weinig plezier aan nog zo. Ik weet niet of je de kans gehad hebt om de recente ontwikkelingen te volgen. Er is een hele discussie geweest op Facebook tussen Van De Ven en Heyman over het hele belgische racegebeuren. Als ik dat zo lees wordt er nog altijd heel veel modder heen en weer gegooid.

Ik hoop dat de plannen van Van De Ven er door komen en dat we terug een raceserie krijgen a la Touring Cup/DSMEC.

Dat waren tijden! Hopelijk kan het belgische racegebeuren en de 24u van Zolder een heropleving krijgen in 2012.

Geen referentietijden, gewoon terug een klasseindeling naar motorinhoud (zoals vroeger) of pk/gewicht (zoals Dutch Supercar Challenge) en vooral, niet meer enkel de kaart trekken van de dure GT3's.

GT3 ging de "goedkope" redding/instap zijn voor de racerij. Goedkoop kan je de nieuwe GT3's toch echt niet noemen en betrouwbaar al helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan had ik het toch goed gehoord.

was onlangs naar het wtcc aan het kijken en daar spraken z eook van die rondetijden. als je dus idd te snel over de finish kwam bij de qualificatie dat je plaatsen verloor.

vreemde manier van wedstrijdrijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal nooit meer zijn zoals vroeger (eind jaren 90). Het economisch klimaat is er niet meer voor om zoveel centen bijeen te krijgen om veel teams te hebben met hoog niveau (lees, een dikke kar), en het sociale draagvlak voor autosport wordt kleiner en kleiner tenzij het de Formule 1 is (bedankt groene jongens). Ik denk dat je als potentiele sponsor ook meer kans op kritiek krijgt vandaag als je merk op een sportwagen hangt dan 10 jaar geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal nooit meer zijn zoals vroeger (eind jaren 90). Het economisch klimaat is er niet meer voor om zoveel centen bijeen te krijgen om veel teams te hebben met hoog niveau (lees, een dikke kar), en het sociale draagvlak voor autosport wordt kleiner en kleiner tenzij het de Formule 1 is (bedankt groene jongens). Ik denk dat je als potentiele sponsor ook meer kans op kritiek krijgt vandaag als je merk op een sportwagen hangt dan 10 jaar geleden.
Dat klopt ja. Maar het is ook een feit dat de amateur tegenwoordig niet meer aan zijn trekken komt in België. Hopelijk komt dit terug met de plannen van Van de van voor volgend jaa, nl terug een competitie a la DSMEC/Touring cup.

Ik ben ervan overtuigd dat er wel plaats is voor zo een competitie, getuige het succes van de Skylimit races ook indertijd.

Vroeger in de tijd van de Touring cup zag je nog de locale bandenboer of garagehouder die zich kwam amuseren.

Momenteel is het gewoon te duur voor de amateur om te racen in de Belcar of BTCS. Enkel mensen met (veel) centen zie je nog, de hobbyisten komen eigenlijk nog weinig aan de bak.

Toen ik indertijd hielp bij AD Sport, reed bijna elk team met zijn oudere wagens in de touring cup. AD Sport zette indertijd zelfs tot 4 wagens in (bvb broers Wauters indertijd met de Hebbes 993).

Er zijn enorm veel (oudere) wagens (996 cup, clio cup, mini cup) die nu gewoon stil staan.

Ik zeg niet dat daar overal geld voor zou zijn, maar het is iig wel een enorm potentieel om goedkoper te racen dan in de veel te dure Belcar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid