Ga naar inhoud

2019 Audi e-Tron


Audi S8

Aanbevolen berichten

Probeer dat spel te configureren maar de render past zich niet aan. Kleur verandert niet, velgen veranderen niet, .. Dat die car config zo crappy blijft kan ik echt niet bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zijn de eerste nieuwe Q8 E-trons van de band gerold. Internationale pers was volop aanwezig.

Nu opbouw naar de start van de Q4 E-tron. 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, CAS zei:

Snel nog een neger in en Audi overall gestoken zodat de foto tenminste niet al blank is. 

een van de kuisploeg

 

2 uren geleden, tuscani zei:

ipv de transportblokken zijn ze de vering zeker compleet vergeten?

de veren staan in backorder #toeleveringscrisis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gulder bende wieties! :lolz:

De foto toont het inderdaad niet, maar Audi Brussels is echt wel ferm multi-culti. Bijna 30 nationaliteiten als ik mij niet vergis. Vooral onze montagelijn. 

En onze medische dienst eigenlijk ook :inlove:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik denk dat ik één van de laatste van de band gerolde E-Tron's in bruikleen heb, nog geen Q8, maar wel fris exemplaar. Interessant om eens te vergelijken met de GT. Ik heb altijd het idee gehad dat deze E-Tron een groot, warm en wollig deken zou zijn, gewoon door hoe ze 't omschreven in de pers. En qua vormfactor sowieso praktischer dan een sedan, dus wie weet voor deze man op middelbare leeftijd ook beter. Vanaf de eerste meters meteen een verrassend gevoel, ondanks dat er geen joekels van velgen onder de wagen staan, voelt de ophanging een tikkeltje harder aan dan die van de GT. Yup, let that sink in. Waarschijnlijk om de hogere koets te controleren. Allee, dat lager zitten in een sedan heeft dan toch nog voelbare voordelen, om van het verbruik op de snelweg nog te zwijgen. 

Hoewel gans de auto exact hetzelfde Audi aura uitstraalt, qua afwerking, qua infotainment nagenoeg identiek, zijn ze qua rijgevoel wel meteen anders. Een brother from the same mother, maar den Daddy is duidelijk anders. 

Ik schrik ervan hoe fel het rempedaal op mijn input reageert. Sh*t zeg, je mag er amper naar kijken of de rem grijpt op binaire wijze, uit/aan. En tegelijk, beetje verderop moest ik van een 90 per uur in de ankers, rechtsomkeer via de middenberm, en toen kreeg ik het gevoel dat de remkracht eerder onvoldoende was en/of de wagen heel zwaar. De remmen van de GT zijn veel krachtiger (of ligt misschien aan de optionele RS-remmerij, of die van de E-tron zijn nog te nieuw, wie zal 't zeggen, het contrast is groot). Ik schrik er ook van hoe tam het "gaspedaal" dan in verhouding op mijn input reageert. Zo fel het rempedaal reageert, zo sloom de acceleratie. Die van de GT reageert veel feller, en nog niet eens het niveau van een Tesla. 

Nog een vaststelling bij die pedalen, ze staan ook zodanig in de diepte verschillend opgesteld, dat je je zéker niet van pedaal kan vergissen. Heel & toe toestanden letterlijk en figuurlijk wat vergezocht, maar 'k heb ze toch liever dichter op één lijn staan. En de besturing is doder dan doods, ze kwam alleen tot leven door de stuurassistent die me tussen de lijnen probeerde te houden. 

Mag ik zeggen dat ik dit eerder een elektrische Q5 vind? Zeker nu ik 'em op de oprit zie staan, valt hij toch kleiner uit dan ik aanvankelijk dacht. Zo'n Q8 badge lijkt me een far stretch. Nog verwarrender als straks de Q6 komt?!

 

De Pro's? Hoger op de poten is blijkbaar chiquer, aldus m'n schoonvader. En naast de praktischere vorm, vond ik het regeneratief remmen ook wel beter geregeld. Op de één of andere manier verloopt dat automatisch. De auto weet wanneer 'ie feller op de motor moet afremmen door een tragere voorligger of verkeerssituatie. Nochtans heeft mijn GT ook alle toeters en bellen wat dat betreft en moet ik toch eens van naderbij bekijken of ik de functie niet per ongeluk heb uitgeschakeld.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem ook eens 2 weken gehad en was ook niet overtuigd.  Kan me volledig vinden in uw mening. Sloom optrekken en qua binnenruimte een tegenvaller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar dagen later..., de E-Tron 55 nog steeds in mijn bezit met de GT in (garantie)herstelling zijnde, ben ik al helemaal geherkalibreerd en aangepast aan de hogere zitpositie en andere input die vereist is.

Onderstuur, ik was vergeten dat het bestond, al snel ontmoet op een nat wegdek. Maar bon, niet zo belangrijk. En over het slome karakter ook nog even dit. Ik vermoed dat het in eerste instantie ook wordt opgewekt doordat het pedaal dieper staat, onbewust denk je dieper op het pedaal te moeten trappen, terwijl dat in realiteit nog wel meevalt. Desalniettemin, ook met een snelle trap op het pedaal komt de E-Tron wat sloom van zijn plaats. Doe datzelfde aan een snelheid van 60 per uur, en dan gaat 'ie echt als de brandweer! Zal iets met het gewicht van het voertuig en/of eindoverbrenging van de elektromotor zijn denk ik. Zonder meer rap genoeg, zeker in de hernemingen.

Ik begin deze wel aangenaam te vinden, aangenamer met de dag. 😅 Alles verloopt gemakkelijker dan in de GT. Ik moet in deze uitvoering ook niet echt schrik hebben voor velgschade. De akoestiek van de wagen is ook beter, in de GT is alles tot en met het artificieel geluid luider. Vind het jammer dat die van de GT, zelfs op z'n meest discrete stand, luider is. 

Dat standaard automatisch regeneratief remmen vind ik ook top, dat gaat m.i. nog een stapje verder dan een one-pedal-drive. Ook manueel die regeneratieve remkracht aanpassen via de stuurflippers is op zich qua werkwijze identiek aan dat van de GT, maar heeft hier meer remkracht. Nogmaals, dat is het eerste wat ik in de instellingen van mijn GT ga zoeken, maar ik vrees dat de E-Tron hierin gewoon de betere is.

Over verbruik ook nog even dit. Mijn GT lijkt minder te verbruiken (en op de snelweg ergens logisch ook), toch is de aangegeven range van de E-Tron momenteel identiek of zelfs hoger en kom ik voorlopig in de praktijk ook verder, begrijpe wie begrijpen kan. Nu is er wel een defect aan mijn GT vastgesteld, en ik sluit niet uit dat dat impact heeft, TBD.

Dat het formaat van deze wagen niet echt overeenkomt met z'n nieuwe naamgeving Q8, is verwarrend, maar voor mij prima zo. Groter zou eerder onhandig zijn, meerendeel van de tijd toch. Ik was ook al gewend/verwend geraakt aan de vierwielsturing van de GT, wat bij dit formaat van wagen toch een aangename optie is imho.

Kwalitatief weinig of niks op deze wagen aan te merken, een blok graniet, comfortabel en nog gemakkelijker in gebruik. Als je 't mij vraagt, denk ik, kan je deze ook gemakkelijk plezanter laten rijden mits een andere kalibratie van besturing en input. De besturing mag sowieso een pak directer, maar alles went. Ergens wel nieuwsgierig of met de Q8 één van de eerder gemaakte opmerkingen aangepakt zijn, maar ik wil het anderzijds misschien liever niet weten. 😜

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Naish zei:

Onderstuur en minder scherp sturen is ook door het verschil in de velgen hé... 

Ja, dat verschil kan ik nog wel plaatsen, 't is echt een appelen met peren vergelijking natuurlijk, maar ik doel vooral op de hoeveelheid stuuruitslag je nodig hebt. Een sneller stuurratio zou het plezanter maken.

aangepast door Logic
Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Heb mijn research gedaan. De facelift E-tron Q8 heeft een verbeterde rijdynamiek door een sneller stuurratio en strakkere voortrein. Plus een nieuwe grotere batterij voor eenzelfde massa, voldoende up-to-date lijkt mij. 
 

Anderhalve week met een E-Tron 55 vervangwagen ondertussen. Tegen wil en dank dat ik met een SUV rijd, maar alles went, ik zou zelfs meer zeggen, ik ontdek de voordelen. 🙊😅

Da's zeker niet specifiek voor de E-Tron. Redelijk voor de hand liggende zaken zoals het praktisch gemak, gemakkelijk in/uitstappen en meer binnenruimte. Door wat hoger te zitten heb je een beter zicht op de omgeving (ook wel handig op T-splitsingen enzovoort). Met nog een aanzienlijke hoeveelheid rubber rond de 20" velgen is de auto stil, comfortabel en zoiets als een schuine stoepdrempel nemen voel je amper (met de GT gesukkel zoals offroad gaan met een F1. Te weinig bodemspeling en altijd met voorzichtigheid te nemen). Eens rap iets gaan halen bij X en Y, langs Z, de E-Tron nodigt meer uit tot nonchalant gebruiksgemak en ik ben eraan verslaafd geraakt.

Afhankelijk van de gekozen uitvoering, van cool tot onopvallend of klassiek, ik hou van het design. Bijna 2.8 ton in een verpakking van een Q5 moet een sterke auto zijn denk ik, best niet tegen botsen. 🙂 Dat heeft z'n nadelen op de rij-dynamiek maar het deert me minder dan ik dacht. De 55 is vlot, eens in beweging toch. Akoestiek is heel goed. De deuren vallen dicht met een heerlijk stille en doffe "doef". Alles geeft een degelijke indruk. 

Wie weet ga ik deze straks nog missen. 🙈💘

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Logic said:

 Dat heeft z'n nadelen op de rij-dynamiek maar het deert me minder dan ik dacht

Dat leer je ook met ouder worden denk ik :D 

Die betere rij-dynamiek gebruik je nu eenmaal bitter weinig, en al helemaal niet in Vlaanderen. 99% van de tijd rijd je gewoon rechtdoor. Vandaar dat ik ook meer belang hecht aan een dikke motor dan aan een super dynamisch onderstel voor een daily.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat leer je ook met ouder worden denk ik :D 

Die betere rij-dynamiek gebruik je nu eenmaal bitter weinig, en al helemaal niet in Vlaanderen. 99% van de tijd rijd je gewoon rechtdoor. Vandaar dat ik ook meer belang hecht aan een dikke motor dan aan een super dynamisch onderstel voor een daily.

Correct. 😊 Het is nog een slagschip, maar d'er zit geen ronkende luie dieselmotor noch automaat of schakelpook in. Het zwaartepunt ligt laag, de auto werkt stiller en de aandrijving is altijd reactief en krachtig. Dat heeft een level van smoothness dat ik moeilijk kan vergelijken, behalve met een andere EV. Ik denk dat mijn jonge 'ik' ook wel gecharmeerd zou zijn, maar dat mijn oudere 'ik' daar inderdaad meer van kan genieten.  😉 

Ondertussen terug in de GT en weer aanpassen geblazen. Een heel ander kaliber van een machien 😯, dat valt eens temeer op als je van een SUV komt. Normaal ben ik blijer om m'n wagen terug te krijgen omdat de gemiddelde vervangwagen ook maar zeer gemiddeld rijdt. Da's hier niet het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Rabbit zei:

De eerste reviews van die nieuwe etron zijn uit.

Conclusie: het verbruik suckt nog altijd even hard 🤣

Phaaaaat E-Tron 😍😅

Je hebt gelijk hoor, anderzijds, ik merk dat de range van de oude E-Tron 55 voor mij ook voldoende is (laat staan de nieuwe). En soms maken we scheve vergelijkingen vind ik, een Passat TDI is ook geen Phaeton. Onlangs zag ik een Model Y over een spoorweg rijden, met achter het stuur een Aziatische jongedame, ... en ze wipte bijna van haar autostoel... Zou de ophanging een tikkeltje stugger zijn? 😂 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid