Ga naar inhoud

2019 Audi e-Tron


Audi S8

Aanbevolen berichten

  • 2 maanden later...

Ik zag gisteren in t dorp een E-tron S. Fak ik vond dat echt een belangelijk knappe auto. Instant opgezocht wat dat kost, maar 100k is er helaas te veel aan voor een SUV.

Kan een gewone S-line omgebouwd worden naar een S esthetisch. Mij lijkt van wel? Of is er veel meer aan dan wat velgen en een verlaging?

Audi e-tron S: alle details - AutoGids

 @TomT ?Of iemand van de andere Audi mannen? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, ir_fuel zei:

en willen maar niet kunnen 😛 

Mo nin jong, t gaat me daar nie om. Ik wil gewoon die coole looks. Moest ik er nu nog " S " ophangen ja 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Meanwhile is de facelift uit ... Die eigenlijk Q8 etron noemt. Beetje een vreemde move vind ik zelf. Plots een model hogerop positioneren enkel en alleen door de naam te veranderen.

 

Audi-SQ8-e-tron-03-1600x1066.jpg

 

Audi-SQ8-e-tron-04.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bron: autoblog.nl

 

Exterieur aanpassingen Audi Q8 e-tron

Zoals het vaak gaat bij facelifts, is de Audi Q8 e-tron niet heel erg op de schop gegaan. Voor velen zal het omdopen van e-tron naar Q8 e-tron en de bijbehorende badges de belangrijkste hint zijn dat dit de nieuwe is.

Hoewel…. de voorzijde is wel goed aangepakt. De singleframe grille met gaas wordt tegenwoordig in kleur uitgevoerd. Philips Hue liefhebbers kunnen ook hun lol op, want boven in de singleframe grille zit een LED-strip verwerkt. Alle velgen in de maten tussen 19 en 22 inch zijn ook nieuw.

Nieuwe Audi huisstijl

Een andere belangrijke noviteit is dat dit de eerste Audi is met de nieuwe huisstijl. Geheel volgens de trend wordt het logo (de Audi ringen) plat gemaakt. Naar een chromen versie zoek je vergeeft, voortaan zijn de Audi ringen wit (of donkergrijs). Chroom is namelijk niet zo duurzaam.

Verder verdwijnt de “motor-aanduiding” en komt er een modelaanduidingen op B-stijl die met laser wordt aangebracht. Het nieuwe Audi lettertype maakt het allemaal af.

Grotere accu’s en een betere range

De managementsamenvatting is dat alle versies 30-40% meer range krijgen en sneller worden. Dankzij een geoptimaliseerde chemie van de cellen en nieuwe batterij management software kon de energiedichtheid met 20% worden vergroot. Anders gezegd: de kleine accu verdwijnt en de grote accu wordt nog groter.

De Q8 e-tron 50 (Sportback) krijgt een accu die op 396v werkt, netto 89 kWh (bruto 95 kWh) groot en waarmee je 491 km (505 km) ver komt in de WLTP cyclus. Qua power is er ook niets te klagen, met 340 pk/ 664Nm haal je in 6.0s de 100 en een topsnelheid van 200 km/u.

 

De Audi Q8 e-tron 55 (Sportback) heeft iets meer vermogen 408 pk/664Nm. Daarmee is de sprint naar de 100 in 5.6s gepiept, terwijl de topsnelheid 200km/u blijft. Het accupakket is 104 kWh netto / 114 kWh bruto groot, voldoende voor een WLTP range van 582 of 600 km voor de Sportback.

De e-tron S mag voortaan door het leven als de Audi SQ8 e-tron (Sportback) en gebruikt hetzelfde 104 kWh grote accupakket als de 55. Het grote verschil is dat er drie motoren aan boord zijn die gecombineerd 504 pk en een gezonde 973Nm leveren. De sprint naar de 100 duurt 4.5s en op de autobahn mag je 210km/u. De SQ8 e-tron haalt 494 km en de SQ8 e-tron Sportback 513 km aan WLTP range.

 

Sneller en handiger laden

De Q8 e-tron 50 haalt maximaal 150 kW aan de snellader, de andere versies 170 kW. Nog belangrijker is wellicht dat tussen 0 en 75% accuvulling de laadcurve (ruim) boven de 100 kW blijft.

Betere aerodynamica Audi Q8 e-tron

Mocht je om de range geven, dan is de Sportback de betere keuze. De Audi Q8 e-tron Sportback heeft namelijk een cW waarde van 0,24, terwijl die van de reguliere versie 0,24 bedraagt.

De betere stroomlijn van de Audi Q8 e-tron (facelift) komt onder meer door een gladdere onderzijde met wielspoilers en toepassing van aircurtains. De SQ8 krijgt die overigens niet, want de kleinere range van die variant verklaart.

In het interieur zijn wat nieuwe materialen te vinden, maar dat zal alleen een kenner spotten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was wat ingewikkeld met de Q7 etron, maar ze hadden hem idd beter Q6 genoemd. Want hij is kleiner dan de Q7. (beetje zoals de Q4 een maatje kleiner is dan de Q5)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de keuze voor Q8 snap ik ook niet. 

Het is wel een geslaagde facelift, waarbij de beste verbetering de grotere batterij is, want de actieradius van de kleinere batterij was ontoereikend voor zo'n kilometervreter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet nog wennen aan het feit dat een mid cycle update meer dan gewoon een facelift is, nu ook onderhuids een flinke update. Zomaar minimaal 30% range erbij is niet niks. 

Qua positionering hebben ze het zichzelf wel moeilijk gemaakt idd. 🙂 Heel "snel" zowel de SUV als de GT uitgebracht (1st gen). En ondertussen bezig met een gans gamma te ontwikkelen die al dan niet iets overneemt van de reeds bestaande ontwikkelingen.  

In ieder geval is een Q6 al een tijdje in de maak, samen met de A6.
Ook daar is het wringen qua positionering, waarbij de A6 ruimer is dan de E-Tron GT, (voorlopig op papier) een grotere range heeft én goedkoper is.

Tenzij ene mid cycle update van de E-Tron GT een flinke boost geeft zoals bij de E-Tron nu, gaat dat ook door mekaar vloeien. Maar het probleem zal zich in de toekomst wel oplossen als de 1st gen's niet meer geproduceerd worden I guess.

 

aangepast door Logic
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft een dik model, hoe ze het ook noemen. Net ff wat frisser geworden. Alleen zonde van die led in de grille, zou het eerste zijn wat ik eruit kegel...

Zijn er ook foto's van het interieur?

aangepast door -Fred-
Link naar reactie
Delen op andere sites

Audi kennende zal dat wel een optie zijn en dus niet standaard. :D

Blijft idd een mooie wagen, maar sowieso zonder de camera's, want die schermen staan compleet verkeerd en geven geen mooi beeld. nu de batterij groter is, is hij ook "beter" geworden, maar hij zal waarschijnlijk ook niet goedkoper geworden zijn.  De vorige kwam ik op 85K naar mijn goesting, maar dat was met 18K korting al afgetrokken. ik vermoed dat hij sowieso duurder zal zijn en dat de korting ook verleden tijd zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Net in de personeelsvergadering, onze nieuwe Q8 etron voorgesteld. Zeer subtiele facelift. Maar nieuw front staat hem wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
3 uren geleden, Rabbit zei:

T spel lijkt me wel een pak duurder geworden ? Valt te configureren.

niet echt op het eerste zicht bij mij. Zit rond de 100K en ik denk dat toen ik in februari prijs kreeg het ook zoiets was. (toen kreeg ik wel 18K korting, en dat zal je nu niet meer krijgen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid