Ga naar inhoud

BMW M140i vs VW Golf GTI PP 245 pk.


Beta

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Beta zei:

Herinner je je nog dat filmpje uit Top Gear waarin Clarkson de GTI tegen de M135i test in natte omstandigheden en hij de BMW compleet verliest aan 170 km/h? Ik was de eerste om dan te roepen: jamaar, die BMW stond in Sport+! Dat is duidelijk te zien in een dashboardshot. Maar toch... Nogmaals, ik ben geneigd om voor die 1000 euro meer (zoveel kost die Xdrive) het zekere voor het onzekere te nemen.

Gezien op tv en was inderdaad scary maar xdrive zou niets uitgehaald hebben hoor. Je moet je snelheid ook wat aanpassen, ga jij in de gietende regen 170km/h rijden op de E40??

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, dragonfly zei:

En dat mensen is de reden dat de volgende 1-serie fwd zal worden :( 

Idioten die niet kunnen rijden willen fwd of xdrive :noparty: 

Anderzijds, idioten die wel kunnen rijden zijn dikwijls arrogant en kunnen niet luisteren. Ik vind dat Beta zich behoorlijk correct opstelt. Dat hij zaken niet snapt hoort erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Le Capri Mauve zei:

Ik vind dat Beta zich behoorlijk correct opstelt. Dat hij zaken niet snapt hoort erbij.

Net niet hé, zet die kar in eco pro of comfort en je bomma kan er mee rijden. Maar daar leest hij dus over :D 

Als je begint te aquaplanen ga je met een xdrive ook rondgaan hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien op tv en was inderdaad scary maar xdrive zou niets uitgehaald hebben hoor. Je moet je snelheid ook wat aanpassen, ga jij in de gietende regen 170km/h rijden op de E40??
Nee, tuurlijk niet. En al zeker niet volgas, want dát was het probleem, niet de snelheid.
Een FWD m140i zou ik ook niet willen hoor.
Ook mijn 120d zou ik nooit met Xdrive willen, maar 340 pk en 500 Nm leg je niet zomaar naast je neer.
Jammer dat ik de rwd-versie niet heb kunnen testen in Bornem.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net niet hé, zet die kar in eco pro of comfort en je bomma kan er mee rijden. Maar daar leest hij dus over [emoji3] 
Als je begint te aquaplanen ga je met een xdrive ook rondgaan hoor
Zoals reeds geschreven: ik reageer niet op onrespectvolle commentaar. Lees jij wel alles?? [emoji57]
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dat hier allemaal lees zou ik dat niet willen wi zo een RWD. Telkens het regent kan je daar niet mee buiten komen.
Foei BMW zeg.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Beta zei:

Even gecheckt. Achteraan heb ik Primacy 3, vooraan de oudere gewone Primacy.

Ik heb HP, 3 en 4 gehad en kan ze vergelijken.

Ik denk dat het belangrijk is hoe interactief  ge rijdt.Voor iemand die zeg maar op het zicht rijdt is de 4 best: bijna altijd goeie grip, en als hij lost dikwijls nog plakkerig, Maar aan lage snelheid voelt ge niet veel. Bij de HP voelt ge in de regen moeilijk wanneer hij lost.

Voor iemand die interactief rijdt is het veel belangrijker welke feedback ge van de banden krijgt dan hoeveel grip ze hebben. Als een band u zegt dat hij te weinig grip heeft , en ge let daar op. is daar niet snel iets onveilig aan. De Primacy 3 heeft mij nooit verrast. De Primacy 4 wel.

Oh, en banden mengen heb ik nooit gedaan.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb HP, 3 en 4 gehad en kan ze vergelijken.
Ik denk dat het belangrijk is hoe interactief  ge rijdt.Voor iemand die zeg maar op het zicht rijdt is de 4 best: bijna altijd goeie grip, en als hij lost dikwijls nog plakkerig, Maar aan lage snelheid voelt ge niet veel. Bij de HP voelt ge in de regen moeilijk wanneer hij lost.
Voor iemand die interactief rijdt is het veel belangrijker welke feedback ge van de banden krijgt dan hoeveel grip ze hebben. Als een band u zegt dat hij te weinig grip heeft , en ge let daar op. is daar niet snel iets onveilig aan. De Primacy 3 heeft mij nooit verrast. De Primacy 4 wel.
Oh, en banden mengen heb ik nooit gedaan.
Als je ze voelt komen, is het idd niet erg. Voel ik ook heel goed met mijn wagen. Ik weet in principe perfect wanneer hij gaat uitbreken.
Mijn banden zijn trouwens allevier runflats. Ideaal is dat niet, maar ik neem het er maar voor lief bij. Ik had destijds gevraagd hem te leveren op normale banden, maar dat deden ze niet, en aangezien mijn banden nooit allevier tegelijk versleten waren, ben ik maar met runflats blijven rijden.
Idem voor mijn winterbanden. Originele bmw-velgen met Bridgestone Blizzaks. Runflats, want dát was de deal. Vorige winter waren ze 7 jaar. Het vet zal wel van de soep zijn, maar in natte omstandigheden bij pakweg 6 graden, hebben ze altijd al alle kanten opgegleden. Onderstuur, overstuur, waar en wanneer je maar wou.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Runflats. Eikes! Allez, niet dat ik daar ooit mee gereden heb. Ik heb maar 200 nanometer, euh , newtonmeter, maar mijn bandenbeleid is toch anders. Kies zelf mijn banden, roteren voor gelijkmatige sleet, en naargelang het mij uitkomt staan dezelfde dag andere wielen/banden erop.  Anders gaat ge denken dat ge met een vieze auto rijdt terwijl het gewoon de banden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Beta zei:

Ir_fuel, hoe kan awd in bochten niet meer grip hebben dan rwd? Dat klopt simpelweg niet. Ik merkte het zelfs met de M140xi die ik testte op droog wegdek in een ruime bocht. Aan volgas uiteraard, want het was tenslotte een testrit.

De awd heeft niet meer grip in bochten, maar het op het gas gaan en het vermogen verdelend over vier wielen zorgt voor minder kans op verbreken van de grip. Dus in die zin is het wel degelijk sneller (veiliger?) want je kan eerder en lomper op het gas in de bochten.

Het zou me ook niet verbazen mocht de Golf in de regen sneller zijn dan de 1 reeks, ook in de bochten. Simpelweg omdat je veel sneller op het gas kan gaan en beter aanvoelt ook. Je stuur geeft dat gewoon geweldig veel beter door.

Ik rijd liever met een RWD vanwege de balans / gewichtsverdeling van de wagen, het neutrale karakter daardoor. Maar op het gas ben ik (wegens geen begenadigd bestuurder) absoluut minder snel dan met een goede FWD.

Tegelijk zou ik niet voor de Xdrive kiezen. 80 a 100kg extra, verlies aan neutraliteit in het stuur, hoger brandstofverbruik, gevoeliger voor bandenslijtage, en zo zullen er nog wel redenen zijn.

In die zin ga ik mee met de stelling van @brjefs , als je een uitdagende auto wilt ga je voor de M140i RWD, en anders kies je voor de Golf. Een M140i Xdrive is niet zo logisch. Wel een pak meer betalen, maar niet de extra uitdagende factor krijgen? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Beta zei:

Dus omdat mijn leefwereld niet die van jullie is en (vooral?) omdat ik durf in te gaan tegen jullie mening, is de discussie afgelopen?
Kijk, overtuig mij gerust. Ik ben kritisch en heb altijd al de neiging gehad advocaat van de duivel te spelen.
Ik denk niet dat ik onrespectvol reageer. Jullie ook niet, maar sommige anderen hier wel.
Whatever. Slotje graag.

Inderdaad, topic mag op slot en jij mag terug naar autoforum

iedereen gelukkig

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De awd heeft niet meer grip in bochten, maar het op het gas gaan en het vermogen verdelend over vier wielen zorgt voor minder kans op verbreken van de grip. Dus in die zin is het wel degelijk sneller (veiliger?) want je kan eerder en lomper op het gas in de bochten.
Het zou me ook niet verbazen mocht de Golf in de regen sneller zijn dan de 1 reeks, ook in de bochten. Simpelweg omdat je veel sneller op het gas kan gaan en beter aanvoelt ook. Je stuur geeft dat gewoon geweldig veel beter door.
Ik rijd liever met een RWD vanwege de balans / gewichtsverdeling van de wagen, het neutrale karakter daardoor. Maar op het gas ben ik (wegens geen begenadigd bestuurder) absoluut minder snel dan met een goede FWD.
Tegelijk zou ik niet voor de Xdrive kiezen. 80 a 100kg extra, verlies aan neutraliteit in het stuur, hoger brandstofverbruik, gevoeliger voor bandenslijtage, en zo zullen er nog wel redenen zijn.
In die zin ga ik mee met de stelling van [mention=66]brjefs[/mention] , als je een uitdagende auto wilt ga je voor de M140i RWD, en anders kies je voor de Golf. Een M140i Xdrive is niet zo logisch. Wel een pak meer betalen, maar niet de extra uitdagende factor krijgen? 
Allemaal waar, ongetwijfeld. Ik beweer niet dat Xdrive zaligmakend is.
Xdrive is zwaar, je moet je banden per vier vervangen, allicht zorgt het ook voor meer gewicht op de neus en het kost 1000 euro meer (2200 euro in geval van een M240i).
Anderzijds zorgt het voor een betere verdeling van de tractie, waardoor je in meer omstandigheden grip hebt.

Met een snelle wagen op fwd heb ik minder ervaring, doch een GTI zal bij optrekken in nat en koud weer ook wel tractie tekort komen. Het sperdifferentieel van het PP zorgt er wel voor dat je niet meer die typisch schuivende wielen hebt in bochten (logisch). Ik had echter wel de indruk dat het vermogen wat geblokkeerd werd door de tractiecontrole als je vanuit stilstand snel afslaat. Ik ervaarde lag, en aangezien ik manueel in eerste versnelling geschakeld stond, leek mij dat niet aan vertraging in de DSG te liggen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste was bij droog weer. Ik wou voelen wat de voorwielen zouden doen bij veel gas vanuit stilstand in een bocht. Ik deed het destijds ook eens met een Golf 6 GTI met xds en het onderstuur viel behoorlijk hard op. Het ingrijpen van de stabiliteitscontrole zo mogelijks nog meer.

Ik heb uiteraard liever dat het vermogen ongemerkt afgeremd wordt dan dat er schokkerig wordt ingegrepen.

In snelle bochten was de grip voor een voorwielaandrijver heel goed.

Jammer dar ik de wagen niet aan de tand kon voelen in meer uitdagende omstandigheden. Omgeving Kortenberg valt tegen als je streek totaal niet kent. Een piloot mee vragen, is aangewezen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nat en koud, kan me niet herinneren dat we dat nog hebben gehad in belgie in de recente geschiedenis.

Mijn stem gaat ook naar de M140i RWD, ge gaat daar t meeste plezier van hebben en geen accidenten mee doen als ge uw gezond verstand gebruikt.

En anders de golf GTI. Of een i30n. 

aangepast door stijn82
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, toere zei:

Als ik dat hier allemaal lees zou ik dat niet willen wi zo een RWD. Telkens het regent kan je daar niet mee buiten komen.
Foei BMW zeg.

RWD :inlove:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dat hier allemaal lees zou ik dat niet willen wi zo een RWD. Telkens het regent kan je daar niet mee buiten komen.
Foei BMW zeg.
Ik rijd er al jaren mee en heb nooit gezegd dat rwd slecht is. Je leest wel erg selectief en reageert alleen met belachelijke commentaren. Hoe oud was jij ook weer?

Algemeen:

Ik zit hier om afwegingen te maken inzake mijn volgende betaalbare droomwagen, maar poneer ik de stelling dat, in het geval van een M140i, ik wel voor Xdrive zou durven kiezen, dan krijg ik de wind van voren. Het ergste is dan nog dat sommigen die tegen reageren zelf al minstens één BMW met Xdrive hebben gereden. Maar dan kan het wel.

Ik heb al helemaal geen zin meer om te zeggen naar welke wagen mijn voorkeur uitgaat, want het is toch altijd iets. Opteer ik voor een rwd M140i, dan zal het wel zijn dat ik moeilijk doe. Eentje met Xdrive? Zelfde gezeik als nu. Golf GTI? Fwd, dus zeker niet goed. Alfa Giulia? Dan zal het ook wel weer wat zijn.

Bedoeling is dat ik geniet van zowel de zoektocht naar een wagen als van het rijden ermee. Hier krijg ik een hoop commentaar. Thx for nothing.
Link naar reactie
Delen op andere sites

ge moet gewoon uw eigen goesting doen ;) niemand op een forum kan voor u de beslissing maken en elke keuze heeft voor- en nadelen, er gaan er helaas altijd zijn die uw idee afknallen omwille van de nadelen en dat maakt het alleen maar moeilijker om de knoop door te hakken. 

Of als ge zegt, ik twijfel tussen A en B, dan is t ineens van, ja en waarom kiesde ni C en ohja D da's eigenlijk nog vele beter 😛

aangepast door stijn82
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Beta zei:

Ir_fuel, hoe kan awd in bochten niet meer grip hebben dan rwd? Dat klopt simpelweg niet. Ik merkte het zelfs met de M140xi die ik testte op droog wegdek in een ruime bocht. Aan volgas uiteraard, want het was tenslotte een testrit.

Ik heb dat hier ook al gezet. Maar wat baten kaars en bril...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

6 uren geleden, dragonfly zei:

Net niet hé, zet die kar in eco pro of comfort en je bomma kan er mee rijden. Maar daar leest hij dus over :D 

Als je begint te aquaplanen ga je met een xdrive ook rondgaan hoor

Idd. De abarth en q7 hebben ook zo'n instelling. En ja met die knop aan zijn dat echt lome bakken. Bij de  abarth denk je echt dat je handrem nog aanstaat, en bij de walvis dat je 2ton aan het trekken bent. Eens de instelling aangepast ga je idd de bromtol laten spinnen tot in 3 versnelling, zonder echt moeite  te doen in het nat. En de walvis heb ik onlangs nog redelijk  doen zwabberen  op een rondpunt. Kom ik direct aan je laatste punt. De allroad indertijd  ook al eens volledig onverwachts  dwars gezet  in een snelle afrit. Quattro of xdrive is dus zeker niet foolproof. ( voor mij toch  :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, stijn82 zei:

ge moet gewoon uw eigen goesting doen ;) niemand op een forum kan voor u de beslissing maken en elke keuze heeft voor- en nadelen, er gaan er helaas altijd zijn die uw idee afknallen omwille van de nadelen en dat maakt het alleen maar moeilijker om de knoop door te hakken. 

Of als ge zegt, ik twijfel tussen A en B, dan is t ineens van, ja en waarom kiesde ni C en ohja D da's eigenlijk nog vele beter 😛

Het forum, is er net om die keuzes voor u te maken. Jij kiest model het forum  kiest motor, opties en kleur.  Jij betaald gewoon de factuur.  :D  er zijn hier al genoeg voorbeelden ( mijzelf incluis)

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid